kehtaisitko kertoa totuuden vahinkovauvasta sukulaisillesi?

• Viestiketjun aloittaja "enni"
  • Ensimmäinen viesti
Ei oltu. Alettiin seurustelemaan kun olin raskaana.
Bioisä tietää lapsesta, mutta uhkaili ja muuta ääliötä (tosi pitkä tarina) koko odotusajan, niin, etten tunnustuttanut isyyttä lainkaan. Muksulle kerrotaan kyllä joskus jonkin sortin versio tapahtumista.
Mieheni on ainoa iskä jonka muksu tuntee, perheen sisäinen adoptioprosessi on käynnissä. Kohta meille syntyy toinen lapsi.

Muokkaus: pidän geenien tietämistä niin tärkeänä, että olen säilyttänyt bioisästä valokuvia ja muuta, jotta muksu joskus saa nähdä ja kuulla mistä geeneistä rakentuu. Vaikka pitkään odotusaikana mietin, että tuhoanko kaiken vai säästänkö.
Onko biologisen isän puolen suku kiinnostunut lapsesta?

[QUOTE="vieras";28423077]Joku tuolla kirjoitti, et ap:n tilanne kuin satua. Minä sanon, et sinun tarina on!:) ihana mies sulla varmasti! Onnea teille myös vauvasta!![/QUOTE]

Hei kiitti!
Joo, ja miehen perhe, kaverit ja lähisuku, kaikki yhtä ihania, ensisekunnista ovat pitäneet muksua omanaan, koko lössi, isovanhemmat, sedät, tädit, kaikki.

Onko biologisen isän puolen suku kiinnostunut lapsesta?
Ei. Hänellä on pieni suku, äiti ja setä ja yksi serkku perheineen, ja isoisä, joka ilmeisesti kuoli juuri. Ei ole ainakaan tullut mitään uteluita tms edes kun erottiin, vaikken numeroa tai muita vaihtanutkaan. Äitinsä tietää varmasti, näki mut raskaana monesti ja tiesi, että lasta yritetään, mutta luultavasti häpeää poikansa puolesta niin, ettei siksi ole ottanut yhteyttä.

"sini"
Miksi sen siittävän osapuolen pitäisi mitään tietää? En ymmärrä.

Mielestäni isän tekee se henkilö joka on lapsen elämässä isänä. Ei se, joka on hetken huumassa antanut sukusolujensa jakautua.

• Tykkää
Reactions: satutytti
[QUOTE="sini";28423284]Miksi sen siittävän osapuolen pitäisi mitään tietää? En ymmärrä.

Mielestäni isän tekee se henkilö joka on lapsen elämässä isänä. Ei se, joka on hetken huumassa antanut sukusolujensa jakautua.[/QUOTE]

Miten ihmeessä voisi olla isänä, jos ei saa siihen edes mahdollisuutta? :O Eiköhän jokainen mies ole aluksi pelkkä "siittäjä". Miksei yhtä hyvin anneta synnytyksen jälkeen kaikkia vauvoja "paremmille äideille" kun ei pelkkä synnytys äitiä tee? Oletko miesvihaaja vai miksi bioäidillä on oikeus tavata lastaan, muttei bioisällä? Äidinkö päätös se vaan on, kuka saa olla lapselleen isä?

Viimeksi muokattu:
Miten ihmeessä voisi olla isänä, jos ei saa siihen edes mahdollisuutta? :O Eiköhän jokainen mies ole aluksi pelkkä "siittäjä". Miksei yhtä hyvin anneta synnytyksen jälkeen kaikkia vauvoja "paremmille äideille" kun ei pelkkä synnytys äitiä tee? Oletko miesvihaaja vai miksi bioäidillä on oikeus tavata lastaan, muttei bioisällä? Äidinkö päätös se vaan on, kuka saa olla lapselleen isä?
tytsillá jotain hampaankolossa jotain kohtaan ku vouhkaa náinki kovasti?

on monia lapsia joilla ei ole tiossa isáá, hyvá ettá ees se joka o nsynnyttány. kasvatti vanhemmat vain. joten minusta tuossa ei ole ongelmaa. mieshán tavallaan adoptoi lapsen omakseen. miehen nimiin se menee jos ovat naimisissa.

tytsillá jotain hampaankolossa jotain kohtaan ku vouhkaa náinki kovasti?

on monia lapsia joilla ei ole tiossa isáá, hyvá ettá ees se joka o nsynnyttány. kasvatti vanhemmat vain. joten minusta tuossa ei ole ongelmaa. mieshán tavallaan adoptoi lapsen omakseen. miehen nimiin se menee jos ovat naimisissa.
On todellakin jotain hampaankolossa sellaisia ihmisiä kohtaan, jotka polkevat miesten ja lasten oikeuksia. Mistä oikeudesta olisit itse valmis luopumaan, koska olet nainen? Yritä hetkeksi asettua miehen asemaan ja mieti, miltä tuntuisi saada vuosien päästä selville, että sinulla on muuten lapsi, johon et ole saanut tutustua ja josta et ennen ole edes kuullut. On sekä lasten että isien oikeuksia vastaan, että äidit voivat mielivaltaisesti päättää, kuka saa olla lapselle isä ja kuka ei.

Enkä nyt tarkoita ap:n tilannetta tai tilanteita, joissa biologinen isä on lapselle ja/tai äidille oikeasti vaaraksi tms. Kuvailemasi tilanne ei ole ideaalitilanne. Lapsen pitäisi ensisijaisesti kasvaa biologisten vanhempiensa kanssa, jos näistä on kasvattajiksi. Sen jälkeen vasta mietitään muita vaihtoehtoja.

On todellakin jotain hampaankolossa sellaisia ihmisiä kohtaan, jotka polkevat miesten ja lasten oikeuksia. Mistä oikeudesta olisit itse valmis luopumaan, koska olet nainen? Yritä hetkeksi asettua miehen asemaan ja mieti, miltä tuntuisi saada vuosien päästä selville, että sinulla on muuten lapsi, johon et ole saanut tutustua ja josta et ennen ole edes kuullut. On sekä lasten että isien oikeuksia vastaan, että äidit voivat mielivaltaisesti päättää, kuka saa olla lapselle isä ja kuka ei.

Enkä nyt tarkoita ap:n tilannetta tai tilanteita, joissa biologinen isä on lapselle ja/tai äidille oikeasti vaaraksi tms. Kuvailemasi tilanne ei ole ideaalitilanne. Lapsen pitäisi ensisijaisesti kasvaa biologisten vanhempiensa kanssa, jos näistä on kasvattajiksi. Sen jälkeen vasta mietitään muita vaihtoehtoja.
niiiiiiiin ihanan mustavalkosta! :D

on nuita oikeuksia joista alkaa hokheen muitaki. lapsella on okeus turvalliseen perheeseen. on se sitte biologiset vanhemmat tai kasvatti vanhemmat. aina voi piiloutu oikeuksiensa taakse. ku muistettas ne velvollisuuetki...

niiiiiiiin ihanan mustavalkosta! :D

on nuita oikeuksia joista alkaa hokheen muitaki. lapsella on okeus turvalliseen perheeseen. on se sitte biologiset vanhemmat tai kasvatti vanhemmat. aina voi piiloutu oikeuksiensa taakse. ku muistettas ne velvollisuuetki...
Mitä mustavalkoista on siinä, että vastustaa äitien mielivaltaisia oikeuksia näissä asioissa? Sinustako äiti saa yksin päättää, kuka on tarpeeksi hyvä hänen lapselleen isäksi? Se jos jokin on mustavalkoista. Suomessa on mm. laki, jonka mukaan äidin aviomies on automaattisesti lapsen isä vaikka bioisä olisi oikeasti joku muu. On esim. tapaus, jossa aviopari oli asumuserossa ja nainen teki lapsen toisen miehen kanssa. Tämä mies hoiti lastaan useita kuukausia, minkä jälkeen äiti palasi aviomiehensä luo eikä tämä biologinen isä saa tavata lastaan enää koskaan. Onko oikein?

Viimeksi muokattu:
Meilläkin bioisä teki odotusajastani helvettiä, tappouhkauksia, häiriköintiä yms niin tehokkaasti, että muksun synnyttyä sain lastenvalvojalta ja sosiaalitoimelta apua siihen että vaihdoimme asuinkuntaa. Mutta kyllä mä silti pidän edelleen tärkeänä sitä, että bioisä tietää. Muustahan Tytsi ei ole puhunut.

"Vieras"
Ei oltu. Alettiin seurustelemaan kun olin raskaana.
Bioisä tietää lapsesta, mutta uhkaili ja muuta ääliötä (tosi pitkä tarina) koko odotusajan, niin, etten tunnustuttanut isyyttä lainkaan. Muksulle kerrotaan kyllä joskus jonkin sortin versio tapahtumista.
Mieheni on ainoa iskä jonka muksu tuntee, perheen sisäinen adoptioprosessi on käynnissä. Kohta meille syntyy toinen lapsi.

Muokkaus: pidän geenien tietämistä niin tärkeänä, että olen säilyttänyt bioisästä valokuvia ja muuta, jotta muksu joskus saa nähdä ja kuulla mistä geeneistä rakentuu. Vaikka pitkään odotusaikana mietin, että tuhoanko kaiken vai säästänkö.
Apua mitä teet. Tuhoat pienen lapsen koko lapsuuden tuolla isä paljastuksella.
Se pitää kertoa joko ihan pienenä taiei milloinkaan.

Moni on joutunut terapiaan tällästen juttujen takia, tullut masennusta ja alkoholiongelmaa.

good for you!
En usko, että voisin koskaan joutua tuollaiseen tilanteeseen.
Ja vastauksesi hyödytti ap:ta miten?

Jos nyt lähdetään oikein utopistisesti miettimään niin mites jos data vaikka yhtäkkiä nyt loppuraskautesi aikana alkaisi väkivaltaiseksi sekakäyttäjäksi? Mun mielestä on turha tulla muiden ketjuihin jeesustelemaan, koska elämästä ei kuitenkaan koskaan voi olla 100%:sen varma.

"sabine"
Itse asiassa lapsen biologisella isällä ei oo oikeuksia lapseensa, varsinkin kun ap on naimisissa ja jos ei halua olla miehen kanssa tekemisissä. Avioliitossa syntynyt ulkopuolisenkin lapsi katsotaan avioliitossa syntyväksi, jos siis vanhemmat ei tee asialle mitään. Eli voitte pitää lapsen yhteisenä jos haluatte.

Mutta kannattaako? Mielestäni ei, kertoisin bio isälle, hän saisi olla lapsen elämässä jos haluaa, lapsi saisi tietää kuka hänen oikea isä on, mutta häntä kasvattaa toinen isä. Jos tähän nykyinen aviomies ei suostu ni parempi lähteä eriteille.

[QUOTE="Vieras";28423536]Apua mitä teet. Tuhoat pienen lapsen koko lapsuuden tuolla isä paljastuksella.
Se pitää kertoa joko ihan pienenä taiei milloinkaan.

Moni on joutunut terapiaan tällästen juttujen takia, tullut masennusta ja alkoholiongelmaa.[/QUOTE]

No enpä usko. Mä tunnen ihmisiä, joiden biojuuret on selvinneet myöhemmin, aikuisena tai aikuisiään kynnyksellä. Ja kaikki ovat ensin kipuilleet asiaa ja sit tajunneet kumminkin koko jutun juonen.

Muksun biosuvussa sattuu olemaan periytyvää sairautta, jota minä tiedän nyt varoa/etsiä/huomioida, mutta tieto tarttee jossain vaiheessa siirtää eteenpäin. Muksulle itselleen.
Vai olisko parempi tehdä kuin leffoissa? Vaijeta vaan ja sit jos sairaus puhkeaakin niin ollaan ihan ymmällään, että hitto, miten mahdollista?

"vieras"
Onpas taas "aikuista" sakkia ketjussa. Asia ei todellakaan ole ap:n ja miehensä välinen asia vaan ap:n ja lapsen biologisen isän! Biologisella isällä on oikeus tietää lapsestaan ja tavata häntä. Miten kukaan voi tehdä noin julmasti lapselleen ja lapsen isälle? Huijata omaa lastaan?
Tytsi nyt vaan harjoittelee sisälukutaitoa. Otsikko on: kehtaisitko kertoa totuuden vahinkovauvasta sukulaisillesi? Otsikossa ei puhuta mitään siitä, kerrotaanko lapselle bioisästä tai bioisälle lapsesta. Vai mitä tytsi?

Vastasin vain esitettyyn kysymykseen, en ottanut kantaa lapsen asiaan. TOTTAKAI LAPSELLE PITÄÄ KERTOA ASIASTA. SE ON NYT IHAN SELVÄ ASIA. LAPSEN PITÄÄ SAADA TIETÄÄ JUURENSA. Samoin bioisällä on oikeus saada tietää lapsesta.

Ja vastauksesi hyödytti ap:ta miten?

Jos nyt lähdetään oikein utopistisesti miettimään niin mites jos data vaikka yhtäkkiä nyt loppuraskautesi aikana alkaisi väkivaltaiseksi sekakäyttäjäksi? Mun mielestä on turha tulla muiden ketjuihin jeesustelemaan, koska elämästä ei kuitenkaan koskaan voi olla 100%:sen varma.
Eiköhän raiskaus olisi todennäköisin, mutta ehkä hän tarkoitti että ei pitäisi lasta jolloin ei olisi kerrottavaa.

good for you!
Eiköhän raiskaus olisi todennäköisin, mutta ehkä hän tarkoitti että ei pitäisi lasta jolloin ei olisi kerrottavaa.
Jos hän tarkoitti näin, niin miksei hän sitten kirjoittanut sitä vastaukseensa?

Edelleen, erittäin typerää tulla ketjuihin jeesustelemaan, jos ei ole aiheeseen mitään rakentava sanottavaa, vaan ainoa motiivi on tuoda esille sitä omaa helvetin hienoa parisuhdetta.

Jos hän tarkoitti näin, niin miksei hän sitten kirjoittanut sitä vastaukseensa?

Edelleen, erittäin typerää tulla ketjuihin jeesustelemaan, jos ei ole aiheeseen mitään rakentava sanottavaa, vaan ainoa motiivi on tuoda esille sitä omaa helvetin hienoa parisuhdetta.
Hieno parisuhde tai ei (tämä on hieno, aiemmat eivät), mutta ei minulle vahinkoraskautta voi tulla. En katso raiskauksesta alkanutta raskautta vahingoksi.

Yhteistyössä