Sisustajat! Talon rakentaja kaipaa apua!

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Talo sisätyövaiheessa ja arvon seuraavaa asiaa. Yläkerrassa kolme makuuhuonetta ja kylpyhuone, ylös tulossa tammiparketti lukuunottamatta vessaa.

Alakerrassa eteinen, makuuhuone, pesutilat, keittiö, ruokailutila ja olohuone. Alakerta tosi avoin. Alakertaan tulossa laattalattia koko alakertaan.

Kuitnekin mietityttää toi makuuhuone alakerrassa joka on 2v lapsen huone.

Kumpi vaihtoehdoista parempi:

1. Laatoitetaan koko alakerta, mukaan luettuna lapsen huone. Onko kolhon ja kylmän näköinen, tietty iso matto lattialle ja mahdollisesti mittatilauksena lähes kokolattia matto mutta silti, onko kolho? Kylmä ei ole, meillä on lattialämmitys koko talossa.

2. Laatoitetaan muuten koko alakerta mutta lapsen huoneeseen laminaatti/parketti joka tuntuu tyhmältä kun alakerrassa muuten on kokonaisuudessaan pelkkää laattaa! En osaa päättää!!!

"sisustaja"
Mua kiinnostaa tietää, että miksi laitatte koko alakertaan laattalattian? se on niin kylmän ja kolkon näköinen, mun mielestä. Minä laittaisin korkeintaan eteiseen ja ehkä keittiöön laatat. Ja siis tietenki kosteisiin tiloihin. Mutta olkkari, aulatilat ja lapsen huone ehdottomasti jollain lämpimämmällä materiaalilla.

"vieras"
En laittais ikinä tommosta kiiltävää isoa laattaa kotiini, liian kliiniseksi kokisin. Koti on koti eikä sairaala. Mutta ehdottomasti makuuhuoneisiin edes jotain muuta. Kieltämättä kylmä laatta (väriltään siis) tammiparketin kanssa riitelee mutta ei kai tossa muutakaan vaihtoehtoa ole.

"alkup"
värisävy, se greige menee täysin yksiin sen meidän tammiparketin kanssa, se on joku valkolakattu tammi, väri greige on sekoitus ruskeaa harmaata ja valkoista. Pinta ei oo ihan noin kiiltävä, samaa laattaa on himmeä, matta tai kiiltävä, sen sävy on himmeä greige, kiiltää jos valo osuu, ei muuten.

"alkup"
[QUOTE="sisustaja";28414784]Mua kiinnostaa tietää, että miksi laitatte koko alakertaan laattalattian? se on niin kylmän ja kolkon näköinen, mun mielestä. Minä laittaisin korkeintaan eteiseen ja ehkä keittiöön laatat. Ja siis tietenki kosteisiin tiloihin. Mutta olkkari, aulatilat ja lapsen huone ehdottomasti jollain lämpimämmällä materiaalilla.[/QUOTE]

Huoltovapaa
Ihana koiraperheelle
Helppo pitää puhtaana
Koko alakerta yhtenäinen
Moderni ulkonäkö
Lattialämmityksen kanssa lämmin

"vieras"
Okei, sit ei riitelekään. Aattelin jotenkin että laatta on harmaa ja parketti "perustammi" eikä valkolakattu. Siinä tapauksessa ehdottomasti lastenhuoneeseen sama parketti kuin yläkertaan.

"vieras"
Me ollaan muuten etsitty uudehkoa omakotitaloa mutta raakataan pois kaikki, joissa olohuoneessa on laattalattia. En tykkää yhtään! Joo, vois sen tietty vaihdattaa parkettiin mutta yleensä sitä laattaa on sitten niin isona pintana etten koe järkevänä.

"vieras"
En laittaisi laattaa sinne makuuhuoneeseen. Ethän laita parkettiakaan sinne yläkerran vessaan. En ymmärrä, miksi kaikki pitäisi samalla laittaa.

Ja voisin jopa harkita laadukasta muovimattoa sinne lastenhuoneeseen.

"vieras"
JA me tehtiin ph+sauna+khh remontti just. Jätettiin kodinhoitohuoneestakin laatat pois. Vihaan niitä ja en käsitä sitä joka sanoo niitä helpoksi siivota. Ne saumat kerää kaiken sonnan ja mun hermoilla niitä ei jynssätä. Khh:n tulee maalattu betoni ja paneeli seinät.
Tiedän pari jolla on keittiössä laatta ja valittavat sitä että kun pitempään joutuu tekeen jotain (leipomaan esim) niin on selkä kipeä vaikka ois sisäkengät jalassa.

[QUOTE="alkup";28414924]Huoltovapaa
Ihana koiraperheelle
Helppo pitää puhtaana
Koko alakerta yhtenäinen
Moderni ulkonäkö
Lattialämmityksen kanssa lämmin[/QUOTE]

Makuasioitahan nämä ovat, mutta en kyllä itsekään lattoittaisi koko alakertaa. Toki tuollainen kiiltäväpintainen laatta on varmasti helppo pitää puhtaana (joskin se on samalla sitten pakko pitää aina tosi puhtaana...), mutta ei se lattialämmityksenkään kanssa kyllä mitenkään erityisen lämpimältä tunnu. Eihän se lattia ole kuin sen max. viitisen astetta huonetilaa lämpimämpi ja kun ihmisen ruumiinlämpö on kuitenkin sen 36-37 astetta, niin ei se lattia paljaaseen jalkaan mitenkään erityisen lämpimältä tunnu.

"mama"
[QUOTE="vieras";28414943]Me ollaan muuten etsitty uudehkoa omakotitaloa mutta raakataan pois kaikki, joissa olohuoneessa on laattalattia. En tykkää yhtään! Joo, vois sen tietty vaihdattaa parkettiin mutta yleensä sitä laattaa on sitten niin isona pintana etten koe järkevänä.[/QUOTE]

Meillä on ihan sama homma. Olohuone ja laattalattia ei sovi mun mielessä samaan lauseeseen..

jappjaa
[QUOTE="alkup";28414924]Huoltovapaa
Ihana koiraperheelle
Helppo pitää puhtaana
Koko alakerta yhtenäinen
Moderni ulkonäkö
Lattialämmityksen kanssa lämmin[/QUOTE]

Itse en kyllä koe laattalattiaa helppohoitoisena. Saumojen puhtaana pitäminen se vasta hankalaa on. Ja pääset kyllä keittiössä lattialle putoavista astioista hyvin pikaisesti eroon kun on laattalattia.
Uskon, että se voi olla lämmin lattialämmityksen kanssa, mutta kylmän ja kolkon näköinen se silti on. Ja modernin ulkonäön saa monella muullakin lattiamateriaalilla.
Teidän ratkaisu toki, mutta minun ymmärys ei riitä.

"vieras"
Mulla on monissa asioissa vähän poikkeava maku ja nytkin mä rakastuin tuohon kuvan laattalattiaan! Ja juurikin vielä noin kiiltävänä. :)

Voin kuvitella miten helposti siitä imuroi roskat tai ihan vaan sutaisee jollain mopilla.

Mä laittaisin koko alakertaan sitä, vaikka sitten mittatyönä tehty matto lastenhuoneeseen, muovimatto laatan päälle jne.

Kannattaa miettiä myös sitä muunneltavuutta, neljän vuoden päästä se lastenhuone voi olla vaikka työhuoneena, mistäs sitten enää saat sitä samaa laattaa ostettua?
No et oikein mistään kun on poistunut valikoimista.

Siihen päälle on helppo ja halpa laittaa mitä vain, kun yhdestä huoneesta puhutaan.
Esim. nykyään muovimatot on lämpimiä ja pehmoisia, helppo laittaa ja ottaa pois.

"alkup"
no me mietittiinkin juuri noin että jonain päivänä vielä meidän vanhempien makuuhuone työhuone tms siirtyy alas, nyt halutaan lapselle huone siellä missä muu perhe viettää aikaa vaikka onkin hieman julmaa laittaa lapsi yksin toiseen kerrokseen nukkumaan kuin missä muu perhe nukkuu.

Tämä makuuhuone on liukuovella toimiva, iso oviaukko, johon saa myöhemmin vaikka pariovet (oven aukko 180cm) juurikin sen vuoksi että lapsi tuntee olevansa samassa tilassa vaikka leikkiikin omassa huoneessaan, keksittiin tämä asuntomessuilta :) tämän vuoksi myös huone on entistä enemmän samaa tilaa muun asunnon kanssa vaikka onkin erillinen huone. Tuo laatan pinta on vähän kitkainen, sellainen nahkamainen eikä liukas lainkaan.

"alkup"
[QUOTE="vieras";28415028]Mulla on monissa asioissa vähän poikkeava maku ja nytkin mä rakastuin tuohon kuvan laattalattiaan! Ja juurikin vielä noin kiiltävänä. :)

Voin kuvitella miten helposti siitä imuroi roskat tai ihan vaan sutaisee jollain mopilla.

Mä laittaisin koko alakertaan sitä, vaikka sitten mittatyönä tehty matto lastenhuoneeseen, muovimatto laatan päälle jne.

Kannattaa miettiä myös sitä muunneltavuutta, neljän vuoden päästä se lastenhuone voi olla vaikka työhuoneena, mistäs sitten enää saat sitä samaa laattaa ostettua?
No et oikein mistään kun on poistunut valikoimista.

Siihen päälle on helppo ja halpa laittaa mitä vain, kun yhdestä huoneesta puhutaan.
Esim. nykyään muovimatot on lämpimiä ja pehmoisia, helppo laittaa ja ottaa pois.[/QUOTE]

Minä sisustajana samanlainen että mielellään aina joku erikoisempi ratkaisu kuin se tavallinen, siksi myös tässä haluaisimme päästää sisäisen sisustajan valloilleen ja valita se "ei niin tavallinen" ratkaisu. Tämä on kuitenkin viimeinen talomme, joten jälleenmyynti arvoa emme mieti. Sitten kun jonain päivänä talomme myymme, on uusien asukkaiden jo korkea aikakin vaihtaa lattiat, oli se sitten laminaattia, parkettia tai laattaa :)

joji
[QUOTE="alkup";28415093]no me mietittiinkin juuri noin että jonain päivänä vielä meidän vanhempien makuuhuone työhuone tms siirtyy alas, nyt halutaan lapselle huone siellä missä muu perhe viettää aikaa vaikka onkin hieman julmaa laittaa lapsi yksin toiseen kerrokseen nukkumaan kuin missä muu perhe nukkuu.

Tämä makuuhuone on liukuovella toimiva, iso oviaukko, johon saa myöhemmin vaikka pariovet (oven aukko 180cm) juurikin sen vuoksi että lapsi tuntee olevansa samassa tilassa vaikka leikkiikin omassa huoneessaan, keksittiin tämä asuntomessuilta :) tämän vuoksi myös huone on entistä enemmän samaa tilaa muun asunnon kanssa vaikka onkin erillinen huone. Tuo laatan pinta on vähän kitkainen, sellainen nahkamainen eikä liukas lainkaan.[/QUOTE]

Montako makkaria teillä on yläkerrassa? Me ollaan rakentamassa taloa ja meille tulee alakertaan leikkihuone ja sit yläkertaan nukkumahuoneet erikseen. Minusta on melko julmaa laittaa 2-vuotias yksin nukkumaan alakertaan..

hömph
No mutta kun se aika uudelle ostajalle tulee vaihtaa ne laatat niin helkkarin hankalaksi käy. Laattalattia ei ole niin vain vaihdettavissa verrattuna laminaattiin tai parkettiin, joiden poisto on käytännössä yksi hutaisu. Ne laatat kun on melko tiukasti kiinni lattiassa (tai ei jos on yhtä heikko laatoittaja kuin naapurilla :D ). On melkoinen piikkaaminen ja en nyt rakennusalan ammattilainen ole, mutta epäilen lattian vaativan vielä tasoitusta tuon jälkeen. Eli jos teitäkin käy kaduttamaan niin hankala on vaihtaa. Jos taas vetää vaan uuden lattiamateraalin päälle niin kylmältä tuntuu herkästi jalkoihin.

Kaunishan laatta on, mutta ei loppujen lopuksi kovin kodikas. Tulee mieleen julkiset tilat. Ja onko teillä optio vielä vauvalle? Mitä olen jutellut laattalattioiden omistajien kanssa niin eivät ne lapsiparat saa harjoitella liikkumista kun pelätään kaatumista. Todettiinkin että onneksi vaihdettiin omat laattasuunnitelmat oleskelutiloista muihin materiaaleihin. Uusissa vuokramökeissä mitä on oltu niin oikeasti keittiössä seisoskellessa jalkapohjia alkaa särkeä. Kuten joku on maininnutkin niin joo, astiat menee tuhannen päreeksi... Ja voi helkkari mikä kolahdus ja huuto jos konttaava(!) lapsi muksahtaa. Ihan hävetti liikkua lapsen kanssa reissussa on otsa oli täynnä sinertävää pahkaa. Ja vielä sellainen lisähuomio, että sileä laatta on liukas. Karhea laatta näköjään syö vaatteet. Meidän konttaajalta meni kolmet housut polvista puhki yhden viikon loman aikana, great... Kotona ei vielä vaatteita ole hajalle saanut.

Yhteistyössä