Onko liian raju rangasitus 7 vuotiaalle? Kommentteja neuvoja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja matrjoshka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

matrjoshka

Aktiivinen jäsen
03.07.2011
1 400
8
38
Lupasin tytölleni, että hän voi mennä kauppareissun jälkeen puistoon ja sinne menikin. Soitti sitten hetken päästä voiko mennä kaverilleen. Tiesin ettei kaveri ole kotona ja siellä on vain isosisko jota ei pikkutytön seura kiinnosta. Näimme kaverin äitinsä kanssa kauppareissulla ja ne olivat menossa jonnekin. Sanoin tytölle että älä mene NN ei ole kotona eikä XX kiinnosta leikkiä se on varmaan omien kavereiden kanssa.

Tyttö sai hepulit "en tule kotiin kotona on ihan tylsää ei mitään tekemistä eikä kavereita minähän menen!!" Sehän meni eikä vastannut enää mulle puhelimeen. Suutuin kamalasti ja lähdin pihalle hakemaan tyttöä. En löytänyt mistään ja yritin soittaa sille ja tyttö LYÖ MULLE LUURIA KORVAAN!!! Soitin ja soitin olin aivan raivoissani. Saakelin pentu lyö äidilleen luuria eikä vastaa!!! Melkein tunnin soittelin ja seilailin pitkin aluetta etsien tyttöä. Soitin myös kaverin äidille joka ei aluksi vastannut. Lopulta se kuitenkin vastasi ja onneksi huomasi. Selitin tilanteen ja siellähän tyttö oli!!

Jumaliste olin hädissäni ja vihainen! Ylitin itseni enkä raivonnut enkä huutanut tytölle. Selitin mitä siitä seuraa. Ei vappupalloa, ei herkkuja, ei puhelinta, ei ulkoilua eikä kavereita perjantaihin asti. Ei myöskään mene isälleen ennen perjantaita, vaikka aluksi oli tarkoitus jo huomenna mennä.

Isälle olisin ehkä päästänyt, kunhan samat rangaistukset olis päteny sielläkin. Mun mielestä ihan hyviä rangaistuksia, samanlaisia olisin itsekin langettanut. Mun mielestä se vaan on sellainen juttu, että vanhemmille ei lyödä luuria korvaan. Ja jos ei kerran tottele mitä sanotaan, niin ei tarvitse mennä sitten minnekään.

Ikinä ei ole ennen tuommoista tehnyt. Puhelin on uusi juttu meillä. Nyt minun täytyy saada teroitettua tytön päähän että äidille täytyy vastata AINA puhelimeen. Ja minua täytyy totella. Liikkuminen pihalla on kansa uusi juttu ja nyt tytölle täytyy antaa selkeät rajat.

Tyttö on nyt järkyttynyt ja loukkaantunut saamistaan seurauksista. Se ei selkeästikään odottanut sitä.

Ikinä ei ole ennen tuommoista tehnyt. Puhelin on uusi juttu meillä. Nyt minun täytyy saada teroitettua tytön päähän että äidille täytyy vastata AINA puhelimeen. Ja minua täytyy totella. Liikkuminen pihalla on kansa uusi juttu ja nyt tytölle täytyy antaa selkeät rajat.

Tyttö on nyt järkyttynyt ja loukkaantunut saamistaan seurauksista. Se ei selkeästikään odottanut sitä.

Erittäin hyvä juttu, jos nämä on uusia asioita, mutta sovittuja silti. Luulot pois vaan.

isälle menemisen kieltämistä en kyllä ymmärrä.

yksi rangaistus olisi riittävä, olkoonkin et tyhmästi tehty lapselta, niin siltikin pitäisi raja rangaistuksissa olla.Edelleenkään en ymmärrä et minkälaisiin mittasuhteisiin rangaistukset kasvaa jos lapsi joskus tekee jotain pahempaa, vai onko rangaistukset aina samoja, oli teko mikä tahansa.

Sanoit itsekkin et sekä puhelin että ulkoilu on molemmat uusia juttuja, joten käyttäytyminen on varmastikkin hakusessa vielä jonkun aikaa niiden suhteen.

Isälle en päästänyt, koska siellä rangaistukset ei olisi pätenyt. Isä on melkoisesti tyttären tossun alla :/

Sit mä ymmärrän erittäin hyvin. Kun lapsi saa puhelimen, se luulee olevansa maailman keisari ja kuvittelee, että se antaa hänelle valtaa tehdä ihan mitä vaan. Näin ainakin meillä oli aluksi kun puhelimen sai. Muutaman takavarikon ja miljoonan saarnan jälkeen uskoi, että se puhelin on sitä varten että siihen vastataan ja ettei se anna hänelle yhtään sen isompaa reviiriä kuin ennenkään. Hienoa, että otat heti luulot pois ja viestität lapselle, että tällainen peli ei vetele.

Minusta liian kova rangaistus lapselle joka vasta opettelee puhelimen käyttöä. Vappupallot ja herkut antaisin selittämällä että tuli annettua suutuspäissään kohtuuton rangaistus, lupaathan jatkossa vastata, ja jatkossa sitten ulkoilu valvottuna. Jos lapsi ei ole vielä kypsä toimimaan pelkästään "puhelinohjauksella" niin pysyy kotona tai vanhempi mukaan ulos. Vappu on vain kerran vuodessa joten julma kieltää kaikkea vain oman jääräpäisyyden takia.

Mä oon kans sitä mieltä, että yksi rangaistus olisi riittänyt, koska asia on uusi ja ensimmäinen kerta.. Jos sama olisi toistunut aiemmista rangaistuksista huolimatta, ymmärtäisin kovemman rangaistuksen. Ja isälle meno mun mielestä kohtuutonta, muut nyt vielä menee, mutta ei ihmissuhteilla kiristetä/rangaista.

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Musta vähän liikaa, isälle menoa en olisi missään tapauksessa kieltänyt, rangaistus olisi voinut jatkua isällä olon jälkeen, esim. ei karkkipäivää yms. Omassa lapsuuden perheessäni ei ikinä missään oloissa peruttu jo sovittuja menoja (siis jollekkin). Esim kavereilla oli yleisesti käytössä että ei saanut tulla vaikka synttäreille, jos teki jotain pahaa ja tällaista ei meidän perheessä ymmäretä ollenkaan. Sovituista menoista pidetään kiinni.

Ehkä tuossa olisi riittänyt tuo vapun "peruminen", eihän se tyttö nyt mitään aivan kamalaa tehnyt, tiesit että tyttö on suuttunut ei varsinaisessa vaarassa.

Vastaan että musta rangaistus on ok. Et ole mennyt yli ja överiksi ja keskustele paljon lapsen kanssa tapahtuneesta. Siinä vaiheessa kun lapset osaa lukea lehtien otsikoita, ne alkaa tietää hyvinkin karusti maailman menosta. Omat muutaman vuoden vanhemmat mukulat sanoo, että kyllä ne tajuu miksi ja tietää mitä siellä ja täällä tapahtu. mm. se kun joku lapsi kaapattiin olikos se kotkan suunnalla (?)

Tuosta isälle menemisen kiletämisestä. Lähinnä nyt niille, jotka ei ymmärrä rangaistusta.

Toisinaan kun ero tulee ja lapsen lähivanhemman määräytyminen ei ole ollut mieleinen voi vanhemmat alkaa kilpasille lapsen suosiosta. Oma kohtaisesti kokemusta on siitä, että lapsia on lahjottu, ohjailtu, on usutettu toista vanhempaa vastaan ja on menty niinkin pitkälle että ihan lastensuojeluviranomaisia on tarvittu. Se ei ole lapsen kasvatuksen suhteen yhtään hyvä vaihtoehto, että keskeneräisessä tilanteessa, jossa eronneet vanhemmat ei yhdessä pysty johdonmukaisesti kasvattamaan lasta, tälläisen sattuessa lähdetään seuraavana päivänä toisen vanhemman luo, missä ehkä jopa palkitaan "tuhmuudesta" toista vanhempaa kohtaan.
Meillä kesti vuosia ja tuli lapsille lopulta aika puun takaa kun ne tajusi, et nää piruthan pelaa samaan pussiin ja on tietosia töhöilystä. Tänä päivänä viesti kulkee ja yhdenmukaisuus kasvatuksessa on, mutta sen löytämiseen on tarvittu ihan ammattiapua ja aika pirun kovaa vääntämistä.

Mielestäni muutoin hyvä rangaistus, mutta nimimerkkiä "liian kova" kompaten voisin minäkin sanoa että nuo vappu jutut ja herkut voisi saada vaikka muu rangaistus säilyisikin.

Ja kiellon menemästä isälleen ymmärrän täysin jos kerran siellä olo kumoaa sinun antamasi rangaistuksen.

Uskon kuitenkin että lapsesi tästä ottaa opikseen, kunhan pidät rangaistukset, ainakin osan niistä voimassa :)

Miksi isää rankaistaan lapsen hölmöilystä? Saako isä siis pitää tyttöä vaikka kuukauden, jos keksii antaa rangaistuksen, joka vaatii tytön isällä oloa? Millaisen rangaistuksen tyttö saa isommasta hölmöilystä? Perut joulun ja isän luona käymisen vuodeksi?

No aika helevetin iso litania rangaistuksia. Meni yli siinä vaiheessa, kun isälle menon kielsit. Semmoista et voi tehdä! Puhelimen otto ja koti/kaveriaresti olisi riittänyt.

[QUOTE="vieras";28408994]Miksi isää rankaistaan lapsen hölmöilystä? Saako isä siis pitää tyttöä vaikka kuukauden, jos keksii antaa rangaistuksen, joka vaatii tytön isällä oloa? Millaisen rangaistuksen tyttö saa isommasta hölmöilystä? Perut joulun ja isän luona käymisen vuodeksi?[/QUOTE]

Isä asuu noin puolen kilsan päässä ja tytär viettää siellä lähes kaikki viikonloput torstaista maanantaihin... En tiedä mitä isommista hölmöilyistä seuraisi. Tämä on pahin tempaus tähän mennessä.

Jos isä osaisi pitää rangaistusta yllä niin ettei tyttö roikkuis kaikkea aikaa tietokoneella roikkuen ja pelaillen isä täyttämässä neidon vähäisimmätkin toiveet niin toki tyttö voisi arestinsa siellä viettää :)

Go girl!! Oikein!

Isälleen olisi voinyt kyllä mielestäni mennä, sitä ei saisi kieltää.

Kuria pitää olla. Tärkeintä lienee selittää lapselle mitä häneltä, ja hänen puhelimen käytöältä odotetaan! Jos siitä huolimatta asia ei mene sovitusti niin sanktio ehdottomasti!

Eipä näitä lapsia aina päähän paijaamalla kannata kasvattaa. Aikuista ja sääntöjä tulee kunnioittaa, kuten lastakin.

Jatkosta pitää jutella kunnolla! Selkeät syy-seuraus palaverit pystyyn.

Edit! Mitä lie kakkia olin aiemmin kirjotellu:D

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Vieras";28409052]Tiedättekö että kaikki isät ei niitä unelma isiä ole!!!! Joten älkää nyt takertuko siihen![/QUOTE]

Ja liittyy tähän juttuun miten?

Jos kyseessä on ensimmäinen kerta, en välttämättä edes rankaisisi. Yrittäisin keskustelemalla vakuuttaa lapseni siitä, että puheluihin on syytä vastata, ja ettei luurin korvaan lyöminen ole sopivaa. Omien lasteni kohdalla olen kuitenkin saavuttanut parhaimmat tulokset sillä, että olen kertonut, kuinka huolissani olen, jos he eivät vastaa. Mutta jos sellainen käytös, että puheluihini jätettäisiin tahallisesti vastaamatta jatkuisi, varmaan sitten ottaisin käyttöön sellaisen tarkennetun reviirirajan,ettei lapsi saisi ulkoilla hetkeen kuin kotipihalla tms. koska haluan olla tietoinen, missä hän on.

Isälle menoa en kieltäisi, sillä vaikka isä olisi tyttären tossun alla ja mahdollisesti vesittäisi ns. määräaikaiskurinpitokeinot, olisi minusta väärin estää lapsen ja isän tapaamista.

Sillä ei se olisi oikein lapsen isääkään kohtaan, ja mietin millaisen viestin, sillä lopulta välittäisi lapselleen. Ikävää, ärsyttävää ja suuttuttavaa olisi, jos isän luona olisi täysin toisenlaiset kasvatustavat ja keinot. Mutta ajattelisin sitten taas niiden ruotimisen olevan aikuisten välinen asia, eikä lasta sitten taas saisi isän " leväperäisyydestä " rankaista.

Yhteistyössä