Talolaina + opiskelu + vauva = katastrofi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vauvakuume"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huhuu. Ei nyt kulaan tarkoita että, koira viedään piikille. Vaan tuo sinun yhtälö, jossa mukana on uusi koira, asunto, opiskelut ja VAUVA.

Kirjoitinko minä muka noi? Mielestäni kirjoitin että ei kai niitä lapsia sitten vielä, vaan ehkä pitää kuume sitten pienentää koiralla.

Miten tuon saa kuulostamaan siltä että koiranpentu tulisi samaan aikaan vauvan kanssa?? En ymmärrä ollenkaan.

En tiedä olenko jotenkin epäselvästi kirjoittanut mutta tuo yhtälö ei kuulosta melkeinkään siltä mitä itse olen ajatellut.

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28401499:
Asua voi muuallakin ja edullisemmin, fiksumpaa olisi ottaa iso laina siinä kohdin kun sinäkin olet kunnolla takas työelämässä.

Mutta se "edullisemmin" tarkoittaa 60-70t kerrostalokämppää. Onko sen lyhentäminen oikeasti niin paljon helpompaa kuin 100-110t omakotitalo?

Tämä on ihan hassua että silloin kun hankin sen asp-tilin, niin pankissa ei edes hätkähdetty kun sanoin että vähintään 70t ensiasunto minulle, yksin. Palkkakin oli satasia vähemmän kuin nykyään. Ja nyt 100t laina on ihan ylitsepääsemätön kahdelle.

Ei kai tässä voi muuta sanoa kuin: masentavaa. Hyvin, hyvin masentavaa.

[QUOTE="vieras";28401526]Jos sulla on nyt jo opiskelut ja työ, mikä käsittääkseni tarkottaa pitkiä päiviä, niin kannattaako tuohon tilanteeseen koiranpentua hankkia?[/QUOTE]

Hoitopaikka on tälle nykyisellekin olemassa.

Sinä itsehän vastaan siitä millaista elää elät. Ei muut voi tehdä valintoja puolestasi, mutta huomaathan ettei tuota kysymääsi yhtälöä ole kovin moni tässä keskustelussa pitänyt järkevänä? Sille on varmasti syynsä!

Mutta se "edullisemmin" tarkoittaa 60-70t kerrostalokämppää. Onko sen lyhentäminen oikeasti niin paljon helpompaa kuin 100-110t omakotitalo?

Tämä on ihan hassua että silloin kun hankin sen asp-tilin, niin pankissa ei edes hätkähdetty kun sanoin että vähintään 70t ensiasunto minulle, yksin. Palkkakin oli satasia vähemmän kuin nykyään. Ja nyt 100t laina on ihan ylitsepääsemätön kahdelle.

ei kahdelle vaan kolmelle tai neljälle, siitähän tässä oli kyse. Vauvat kasvaa ja tulee menoja. Laske huviksesi nykyisellä korkotasolla paljonko maksaisit 70t ja 120t lainalla lyhennystä per kk yhteensä?

Jos välttämättä haluat(te) sen okt:n ostaa niin sitten ostatte. Mutta huomattavasti helpompaa on lyhentää pienemää lainaa kuin suurempaa. Aika iso ero on koroissa ja maksuaikatauluissa jos lainaa on 70t kuin 110teur. OKT vaatii myös hoitoa ja huoltoja, kerrostalossa on huoltoyhtiö sitä varten.

Hoitopaikka on nykyisellekin koiralle, voi miksi pitää vielä pentu ottaa?
Mä kerron sulle yhden salaisuuden, sitten sua vasta masentaakin kun huomaat olevasi kaulaa myötä kakkelissa (jos kaikki nämä asiat itsellesi järjestät)
Miksi et ajattele, että minulla on niin paljon ihanaa edessä ja voi sitä riemua kun saan tarjota tulevalle lapselleni taloudellisesti vakaan lapsuuden ja muut herkit, kun olen enain hoitanut opiskelut alta.

Ja lisäänpä vielä, että vaikka lapsista lapsilisää saattekin niin menot kasvaa kyllä HURJASTI lapsen syntymän jälkeen. Meillä on 1 ja 4v pojat ja ruokakauppaan uppoaa yli satanen joka kerta, yli 200 euroa viikossa. Sinkkuna tai kahdestaan miehen kanssa asuessamme selvisimme leivällä ja jogurtilla mutta lasten kanssa menoja vaan tulee enemmän. On vaipat ja ruuat ja lelut ja vaatteet ja kengät ja sängyt ja polkupyörät ja ja ja.. :)

On. 40 tonnin hintaero tarkoittaa kuukaudessa korkomenoja noin 100-150e vähemmän. Vastike on (jos nyt unohdetaan nuo ylihintaiset) noin 200e/kk edullisempi kuin talon kulut. Lisäksi se kerrostalokämppä on muutenkin vähempiriskinen kuin omakotitalo. Talossa voi tulla yllättäen se 20 tonnin kattoremppa tms, osakkeessa ei vaan vahingoista vastataan yhteisvastuullisesti ja isot remontit pitää suunnitella ja budjetoida vuosia etukäteen. Ts. osakeasuminen on paljon ennustettavampaa.

100t laina olisi teille ihan passeli, jos käytte molemmat töissä. Mutta siinä skenaariossa että sinä jäät kotiin palkkatöistä ja ruokittavia suita on 1-2 lisää, onkin tilanne ihan eri. Ymmärrät varmaan kun vähän aikaa sitä mietit, miksi.

Se on masentavaa kyllä, jos olet tuudittautunut siihen ajatukseen että voit saada kerralla ns. kaiken. Ehkä et ole aiemmin oikeasti miettinyt ja etenkin LASKENUT näitä asioita, joten nyt tulee yllätyksenä ettei asiat olekaan niin yksinkertaisia.

Mutta sellaista se elämä on, ihan oikeasti TODELLA HARVALLA pienituloisella on varaa yhtä aikaa ostaa taloa ja tehdä lapsia, ja vielä jäädä kotiin pitkäksi aikaa! Jos joku näin tekee niin hän tekee sen todella suurella riskillä tai sitten taustalla on perintöjä tms. tuloja joista ei muille huudella. Minun tuttavapiirissäni kaikki ovat joutuneet palaamaan töihin heti äitiysloman jälkeen, vaikka heillä olisi vain se 60 tonnin rivarinpätkä tai mies hyväpalkkaisessa työssä. YHDELLÄKÄÄN ei ole ollut varaa jäädä hoitovapaalle kotiin, ei yhdelläkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28401556:
korkotasolla paljonko maksaisit 70t ja 120t lainalla lyhennystä per kk yhteensä?

Joo, toisessa kestää 9v ja toisella 17v maksaa laina pois jos lyhennys on 750€/kk.
Mutta mitä siinä vaiheessa kun on nyhjännyt siellä kopissa 9v ja lainat maksettu? Onko sen jälkeen mahdollista hakea tuo isompi laina? Hintataso on varmasti noussut eikä enää saa ok-kuntoista taloa hyvällä tontilla 100t€:llä.

Tietysti voimme asua kerrostalokopissa, niinhän on nyt nämä edelliset 7 vuotta tullut elettyä, mies vielä pidempään. Siis jos sillä elämänlaadulla ei ole mitään väliä. Omakotitalohan on meillä molemmilla unelmana juuri sen takia että se on oma talo ja oma tontti. Ei tämä kerrostaloelämine vain ole sitä samaa.

Toiset maksaa 25v tai jopa 35v niitä lainoja pois. Miksi juuri minun ja minun mieheni pitää saada maksettua oma laina pois niin nopeasti kuin mahdollista?
Ja eikö nyt ole korot niin matalalla että sitä lainaa juuri kannattaa ottaa nyt. Ehkä 10 vuoden päästä ei enää olekaan kovinkaan kannattavaa?

Voi kultapieni, eihän teidän tarvitse siinä kerrostaloasunnossa asua 9 vuotta vaan vain sen ajan kun olet esim. lasten kanssa kotona. Voitte ostaa sen okt:n sitten kun teillä on molempien tulot käytettävissä. Teillä ei ole varaa hankkia sekä lapsia että omakotitaloa jos meinaat jäädä kotiin lasten kanssa. Ja usko pois, lapsista tulee paljon kuluja. Ei niitä osaa lapseton käsittää.

Mun mielestä on turha miettiä liian tarkkaan esim ikäeroja. Siinä vaiheessa kun olette heränneet 3 kk jokayö monta kertaa yössä vauvan itkuun ja mies on sitten herännyt kuudelta, vienyt koiran ulos ja lähtenyt töihin, niin katsotaan mitä mies tuumaa kun ehdotat toista lasta.

Kopin voit laittaa mieleiseksesi. Jos se on kokonaan maksettu, saatte enemmän käteen ja voitte ottaa kohtuullisen lainan tai vielä paremman talon kun on sen aika. Tai vuokratkaa se ja ottakaa ihan uusi laina taloa varten.

Laskitko sä lainan todellista hintaa? Ajattelet nyt laina-aikaa vaikka se ei ole se peikko vaan se ettei teidän rahat riitä liian suurien menojen edessä.

Ensiasunnoksi okt on tosi riskiostos noilla tuloilla. Mä väitän ettei sulla ole todellista käsitystä talon kuluista eikä myöskään lapsen aiheuttamasta muutoksesta teidän taloudelliseen tilanteeseen. Etkä voi laskea sen varaan, että jäät heti uudelle äitiyslomalle ekan lapsen jälkeen ja vasta sitten kahden kanssa kht:lle.

Mä en päässyt vaativan vauvan (esikoinen) kanssa edes suihkuun päivisin kun roikkui tissillä koko ajan. Että siinä ois todellakin jäänyt opiskelutehtävät ja lumityöt tekemättä. Älä ota liian suurta haastetta yhdellä kertaa.

Siis jos sillä elämänlaadulla ei ole mitään väliä.

Kuules. Jos teillä jää elämiseen vähemmän kuin toimeentulotuella elävällä perheellä, niin sitä ELÄMÄNLAATUA saatte todellakin kaivata siellä talossa kynsiä jyrsien. Unohdat nyt ihan kokonaan sen tosiasian, että talo ei tee onnelliseksi jos joudutte koko ajan stressaamaan rahojen riittävyydestä. Ja lähes jokainen tässä ketjussa sinulle vastannut on kertonut, että HYVIN tiukkaa tulisi noilla tuloilla olemaan.

Ja eikö nyt ole korot niin matalalla että sitä lainaa juuri kannattaa ottaa nyt. Ehkä 10 vuoden päästä ei enää olekaan kovinkaan kannattavaa?

Ei nykyhetken korkotaso merkitse pitkillä laina-ajoilla paskan vertaa, jos sallit karkean ilmaisun. Keskimäärin korkoa joudutte pidemmällä laina-ajalla kuitenkin maksamaan luokkaa 4-5%, ei sillä ole väliä milloin sen lainan olette ottaneet. Korko nousee, korko laskee.

Sitäpaitsi laskin tuolla jo aiemmin, että jos muka selviätte niin pienillä tuloilla kun väität, niin sen 60 tonnin kämpän olette maksaneet alle viiden vuoden. Siinä ajassa ei talojenkaan hinnat paljoa nouse, etenkään teidän (ilmeisen) pienellä paikkakunnalla.

Huomaathan että tuon 100t laina voi olla iso perheelle jossa on vain yhden ihmisen tulot mutta useampi suu ruokittavana.

Ei kyse ole siitä että kahden tuloilla toi olisi iso laina vaan siitä että teillä ei ole kahden ihmisen tuloja käytössä silloin jos aiot olla vuosia kotona.

Itse sanoisin että koska haluatte sitä omakotitaloa niin kovasti, niin ostakaa se. Asutte siinä jonkin aikaa ja sitten näette minkälaiset kulut siitä tulee. Äitiyslomahan (noin 10 kk) itsessään ei taloudellisesti ole ongelma, mutta hoitovapaa onkin jo toinen juttu. Yhden ihmisen tulot+hoitoraha+lapsilisä ovat todella vähän, siinä joutuu parempituloisetkin penniä venyttämään. Normielämään menee yllättävän paljon rahaa ja on todella kurja huomata lapsen ollessa alle vuoden ikäinen että se on laitettava hoitoon - vain raha-asioiden takia - varsinkin, kun olet suunnitellut olevasi pidempään kotona. Ja entäs sitten kun tulee toinen lapsi? Kulut vaan nousevat, ja myös omasta kokemuksesta voin sanoa että lapset+opiskelu+työ ei ole herkkua.

Ymmärrän myös lapsenkaipuun, se on tosi vahva tunne ja on ne muutkin pärjänneet :) Realistisesti kannattaa vaan ajatella et miten tiukille on valmis taloudellisesti itsensä laittamaan kaiken kaikkiaan.

Taisit sanoa jossain ettet tykkää opiskella. Jos niin on, niin slloinhan asiat ratkeavat, kun ostatte talon. Asuntovelka on hyvä syy laittaa opinnot tauolle ja alkaa tehdä kokopäiväistä työtä. Samalla alat ansaita parempia tuloja mahdollista äitiyslomaa ajatellen. Nyt ennen lapsia on hyvää aikaa säästää ja maksaa asuntolainaa. Sitten kun on lapsia, niin rahan säästäminen ei enää onnistukaan samalla tapaa, sillä päivähoitomaksut ja muut lapsen tarpeet vievät pitkän pennin.

Muutama ajatus:

1) Aiotteko kerralla ostaa loppuelämän asunnon? Jos kyllä, niin ottakaa mukaan näyttöön joku pienten lasten vanhempi, joka osaa katsoa taloa lapsiprheen silmin ihan eri tavalla kuin lapseton pari. Jos ette katso loppuelämän taloa, niin sitten kannattaa miettiä sitä jälleenmyyntiä. Kerrostalo olisi luultavasti paljon helpompi myydä.

2) Jos päätät opiskella vauvavaiheessa, muistathan, että miehesi ei välttämättä jaksa joka ilta töiden päälle hoitaa vauvaa, kun sinä opiskelet.

3) Käykää pankissa juttelemassa. Onhan sitä mahdollisuus myös lyhennysvapaaseen kotihoidontuen aikana, jos tiukille vetää.

4) Sinä vaikutat säästäväiseltä. Yritä saada mies mukaan säästöpuuhiin.

Olen opiskellut ekan äitiyslomani aikana. Onnistu, ja tiiän muitakin joilta onnistu. En kokenu liian raskaaksi. Etenkin jos sitä voi tehdä kevyellä/omalla tahdilla. Oon myös eläny köyhyysrajalla eikä se mielestäni oo mahdotonta. Kyse on valinnoista.. Tällä hetkellä ostamassa kerrostalokolmiota koska täällä päin ei muuhun oo varaa. Toki meki haaveillaan isommasta talosta, pihasta jneit mutta näilläennään nyt. Ikävä kyllä monet ei siitä puhu mutta ihmisillä on tosi paljon hedelmällisyys ongelmia, lapsia ei aina niin vain tehdä. Oikeasti lapsia saadaan, ja lapset on mun mielestä ainoa asia jota ei kannata lykätä. 25v eteenpäin naisen kroppa vanhenee jo vauhdilla... Elämä on tässä ja nyt, uskon että sydämessäs tiedät oikeat ratkaisut <3

Mies on niin vanhanaikainen että haluaa lämmittää niin paljon puilla kuin mahdollista, ja ilmaista puuta saadaan porukoitten metsästä, joten pelkällä sähköllä ei olisi tarkoitus lämmittää.

Kuka ne puut tekee? Ei oo ihan pieni homma mennä kaataan keväällä puut, karsia ne, pilkkoa, kuivattaa ja pinota. Ja samanvuotisella puulla on paljon matalampi lämmitysarvo kuin ylivuotisella. Onko sun mies valmis tähän?

• Tykkää
Reactions: moekoe
[QUOTE="maalainen";28404037]Kuka ne puut tekee? Ei oo ihan pieni homma mennä kaataan keväällä puut, karsia ne, pilkkoa, kuivattaa ja pinota. Ja samanvuotisella puulla on paljon matalampi lämmitysarvo kuin ylivuotisella. Onko sun mies valmis tähän?[/QUOTE]

Kyllähän ne talkootyönä menee. Mitä olen ollut mukana niitä puita kaatamassa (porukat tosiaan talvet lämmittää puilla, niin ei ole mikään uusi juttu), niin ei se niin hirveän hankalaa ole. Ja juu, tiedän ettei tuoreista haloista ole oikein mihinkään.

Kuumimmat

Yhteistyössä