Antaisitteko lapsen nukkua jatkuvasti patjalla lattialla?

• Viestiketjun aloittaja "Jaana"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28388188]Tuollainen systeemi olis kyllä näppärä. Ajattelitko, että "alapetin" saisi päiviksi sinne normaalipedin alle? Japanilaiset ovat futonilla nukkuneet iät ja ajat, joten en usko, että siitä mitään gaittaa olisi. Ainoa miinus mikä tulee mieleen on se, että jos "yläpetiläiselle" iskee oksennustauti yöllä ja sattuu oksentamaan laidan yli kun ei halua omaa petiä liata... :X

Ja kannattaa myös miettiä mitä kautta "yläpetiläinen" poistuu yöllä sängystä esim. vessaan? Alapuolella nukkuvan patjan kautta vai päädystä?? Nuo pari juttua kun miettii niin en näkisi mitään ongelmaa järjestelyssä. :)[/QUOTE]

No pakkoko se "alapeti" on yöksi jättää siihen "yläpetiin" kiinni. Kai sen saa vähän kauemmaksikin roudattua?

Ei olisi tällöin ongelmaa sen suhteen, että miten se "yläpetiläinen" poistuu sängystä tms.

Meillä on puoliparvi, jonka alle olen ostanut tavallisen sängyn, josta katkoin jalat. Kaverilla on Ikean KURA-sänky, joka on käännetty siten, että sänky on ylhäällä...alaosaan on sitten laitettu patja toiselle lapselle.

En oikein ymmärrä tuota ideaa, että on vain tavallinen sänky, jonka alle pitää saada toinen sänky, jos kerran on mahdollista hankkia kerrossänky tai parvisänky/puoliparvi, jonka alle voi sijoittaa toisen sängyn...kun mun nähdäkseni se on kätevämpi niin. Ei tartte joka päivä sänkyjä roudailla :)

Me on ajateltu, että kun vauva täyttää 1v, me ostetaan kerrossänky, jonka alle sijoitetaan sitten vielä vuodelaatikkosänky. Onhan niitä kolmikerrossänkyjäkin olemassa, mutta koska tarkoitus ei ole pitää kolmea lasta kovinkaan pitkään samassa huoneessa, emme koe tuota kätevänä.

"vieras"
Pitäisihän sen patjan nyt kastua homehtuakseen? Meinasitko että kuivassa huoneilmassa patja ottaa ja homehtuu?
Kyllähän se kastuu kun ihminen yöllä hikoilee. Ei läpimärkäksi, mutta kostuu kuitenkin. Tavallisissa sängyissä on ritiläpohja tai reikiä pohjassa olevassa vanerilevyssä juuri siksi ettei patjat homehtuisi. Kurkkaa oman sänkysi alle jos et usko.

Jotenkin vierastan ajatusta jatkuvasta lattialla nukkumisesta, vaikka meillä itselläkin on matala sänky. Se pölyn määrä mikä meilläkin on päivittäisestä siivouksesta huolimatta ei tee siitä kovin mukavan oloista paikkaa lapsen nukkua. Riippuisi varmaan lopullinen tuomioni patjan korkeudesta ja paikasta.

"Jaana"
No pakkoko se "alapeti" on yöksi jättää siihen "yläpetiin" kiinni. Kai sen saa vähän kauemmaksikin roudattua?

Ei olisi tällöin ongelmaa sen suhteen, että miten se "yläpetiläinen" poistuu sängystä tms.

Meillä on puoliparvi, jonka alle olen ostanut tavallisen sängyn, josta katkoin jalat. Kaverilla on Ikean KURA-sänky, joka on käännetty siten, että sänky on ylhäällä...alaosaan on sitten laitettu patja toiselle lapselle.

En oikein ymmärrä tuota ideaa, että on vain tavallinen sänky, jonka alle pitää saada toinen sänky, jos kerran on mahdollista hankkia kerrossänky tai parvisänky/puoliparvi, jonka alle voi sijoittaa toisen sängyn...kun mun nähdäkseni se on kätevämpi niin. Ei tartte joka päivä sänkyjä roudailla :)

Me on ajateltu, että kun vauva täyttää 1v, me ostetaan kerrossänky, jonka alle sijoitetaan sitten vielä vuodelaatikkosänky. Onhan niitä kolmikerrossänkyjäkin olemassa, mutta koska tarkoitus ei ole pitää kolmea lasta kovinkaan pitkään samassa huoneessa, emme koe tuota kätevänä.
No kuten jo sanoin niin nimenomaan tuota kura-sänkyä ajattelin. Ja patja olis sit lattiatasossa.

[QUOTE="Jaana";28388214]No tän tyylistä ajattelin.. :) KURA Käännettävä sänky - IKEA
Patja olis siis tuossa alhaalla lattiatasossa ja sänky ois käännettynä niin, että sänky on ylhäällä ja sinne pääsee kiipeämään tikkaita. :) Toisen kuvan kun valitsee tuosta..[/QUOTE]

Tuonne alle voi joko ostaa ihan erillisen sängyn, tai sitten teette tuohon ales ns. pohjan tai pikemminkin kehikon, johon saatte laitettua vaikka sälepohjan.

Meillä on tällainen:

Enkä nyt tarkoita, että teidän pitäisi linnaa alkaa kyhäämään, mutta tuosta varmaan näkee sen idean, että on puoliparvi, jonka alla tavallinen sänky. Joskaan tuossa tavallisessa sängyssä EI OLE reikiä/säleitä tms. vaan se on ihan yhtenäinen pohja. Ja ainakin toistaiseksi tuo lapsi on hengissä, vaikka hän on siellä jo pari vuotta nukkunut :)

[QUOTE="Jaana";28388240]No kuten jo sanoin niin nimenomaan tuota kura-sänkyä ajattelin. Ja patja olis sit lattiatasossa.[/QUOTE]

Joo näemmä, mutta et ollut sanonut sitä vielä siinä kohtaa, kun viestiä kirjoitin.

Mutta se sänky on siis hyvä vaihtoehto.

[QUOTE="vieras";28388226]Kyllähän se kastuu kun ihminen yöllä hikoilee. Ei läpimärkäksi, mutta kostuu kuitenkin. Tavallisissa sängyissä on ritiläpohja tai reikiä pohjassa olevassa vanerilevyssä juuri siksi ettei patjat homehtuisi. Kurkkaa oman sänkysi alle jos et usko.[/QUOTE]

Minun superlonipatjani oli pohjasta aivan märkä, kun otin sen pois partiomajan vintin lattialta toisen yön jälkeen. Osansa oli läheisen seinän raosta puhaltaneella kylmällä ulkoilmalla, joka tehokkaasti tiivisti kosteaa ilmaa vedeksi. Kantisisi senkin partiolaisjärjestön varustaa vinttinsä vaikkapa saunan pukuhuoneen muovimatoilla, jotta ilma kiertäisi edes vähän patjojen alla.

"Eve"

Minkälainen puoliparvi teillä on käytössä? Olen itse myös suunnitellut meille puoliparvea, jonka alle laittaisin muuten ylimääräisen runkopatjan(ilman jalkoja)...Ongelma vain on kun lasten huoneessa on viisto katto...Löysin pikkuparven joka olisi 133 cm korkea ja alle jäisi 100cm...mutta se taitaa olla jo liian korkea...seuraava malli oli 107 ja alle jäi 74 cm tilaa... Mutta mahtuuko siinä sitten vielä nukkumaan jos laittaa patjan alle?!?

"vieras"
Ämpärillisenkö ihminen siihen hikoilee? :D
Meillä oli perhepeti-aikaan siskonpetit lattioilla ja ei kyllä patjat homehtuneet eivätkä edes haisseet tms.. Sitäpaitsi meillä on patjoilla myös petarit + suoja"petari" (koneeseen mahtuva) + lakana.
Niin sinähän tietty olet niin hieno ihminen että et hikoile. Et vaikka harrastatte villiä seksiä auringonlaskusta auringonnousuun tauotta.

"Vieras"
Jos jatkuvasti nukutaan patjoilla lattialla niin patjat nostettava yöksi pystyyn.
Meillä homehtui nimittäin patjat.
Kerrostalon muovilattialla olivat.

Tämän vuoksi sängyissä on sälepohja.
Patjat pääsevät näin tuulettumaan ja kosteus haihtumaan.

patjailija
Meillä nukuttiin patjalla lattialla vuosi putkeen kun keskimmäinen oli pieni; osasi poistua patjoilta mutta sängystä ei olisi osannut tulla alas. Eikä muuten sitten todellakaan tullut mitään homeongelmaa patjalle. Patja on tuollainen "köyhän naisen tempur-patja" ja siinä päällä on tempur-tyyppinen petauspatja.

Nyt kun pienin lapsi on 10 kuukautta vanha niin olemme jo kuukauden ajan nukkuneet taas patjalla koko revohka. Ja näin tulemme nukkumaan suunnilleen vuoden ajan jolloin nuorinkin on riittävän kätevä tulemaan ehjänä pois sängystä (ja myös pääsee itse sänkyyn)

Meillä imuroidaan aika harvoin mutta lattia pyyhitään nihkeällä päivittäin; imurista pölisee herkästi mikropölyä ympäristöön joten nihkeällä kun lattiat sipaisee niin pöly saadaan kiinni eikä se piiloudu lattialla olevaan patjaan.

vierailijaaåwwå
Moi! En oikein ymmärrä miten muka patja voi homehtua?! Oon siis puoliks japanilainen ja nukun/oon aina nukkunu patjalla eikä se ikinä on homehtunu aina oon kyllä kuitenkin siivonnut sen patjan kaappiin seuraavaksi yöksi. Ja kaikki kaveritki Japanissa nukkuu patjoilla en ymmärrä myöskään sitä teijän logiikkaa että pölystä voi kuolla :D meillä siivotaan kunnolla talo kerran kuukaudes ja sillonki vaa jos jaksaa eikä me olla ainakaan viel kuoltu :D ja meijä huoneeet on iha likaset kaikki alla pölyä ja vaatteita ja vanhoja kännyköitä ja leluja.

Yhteistyössä