MIKSI vauva pitää saada ulos heti kun rv 37 täyttyy?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kysymysmerkki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Saahan sitä toivoa että kuuluisi siihen vähemmistöön joka synnyttää yli 3kg, 50cm vauvoja viikolla 37. Onko se pois joltakin? Itselläni nyt 37+0 mutta käytännön työsyistä en toivo että vauva syntyy nyt että saa paahtaa töissä viikolle 40 saakka.

Itse synnyin viikolla 37 ja painoin 3 kiloa ja risat ja pituuttakin oli yli 50cm ja keuhkot täysin kypsät ym. Veljeni syntyi viikolla 36 ja oli minun kokoiseni ja keuhkot kypsät! Äitini on pienikokoinen joten se on SAATTANUT vaikuttaa. E i siinä ole mitään vikaa toivoa että lapsi olisi jo valmis ennen la:ta. Ei kukaan halua sairasta lasta synnyttää mutta moni haluaa synnyttää terveen vauvan viikolla 37.

No mutta kun meidän kaikkien kroppa ei tajua sitä, että milloin sille lapselle olisi turvallista syntyä. Olisikohan tuo esikoinen edes elossa, jos olisi syntynyt silloin, kun kroppani synnyttää hänet olisi halunnut?

Tai minä? Mäkin olin vaarassa, kroppa uusi hoosiannaa, mutta synnytys ei vaan millään käynnistynyt, vaikka oli jo pitkälti yliaikainen ja sitä koitettiin monena päivänä käynnistää.

Itse ainakin toivon käynnistystä rv.39 paikkeilla tämän toisen tulokkaan kohdalla. Koska ekan annettiin mennä yliajalle, hän syntyi rv. 42+3 ja mitat olivat 4750g ja 56cm. En todellakaan toivo tästä toisesta yhtä isoa jötkälettä. Kyllä nyt pienempi paketti olisi mukavampi juttu.

Onneksi tämän toisen kohdalla vauvan painoa seurataan tarkemmin äitipolilla. Tällä viikolla on loppuviikosta käynti ja silloin viikot ovat itselle rv. 35+1

Mulla eka oli 52cm ja 3750g (41+1), toka oli 50cm ja 3310g (41+4).

Saahan sitä toivoa että kuuluisi siihen vähemmistöön joka synnyttää yli 3kg, 50cm vauvoja viikolla 37. Onko se pois joltakin? Itselläni nyt 37+0 mutta käytännön työsyistä en toivo että vauva syntyy nyt että saa paahtaa töissä viikolle 40 saakka.

Itse synnyin viikolla 37 ja painoin 3 kiloa ja risat ja pituuttakin oli yli 50cm ja keuhkot täysin kypsät ym. Veljeni syntyi viikolla 36 ja oli minun kokoiseni ja keuhkot kypsät! Äitini on pienikokoinen joten se on SAATTANUT vaikuttaa. E i siinä ole mitään vikaa toivoa että lapsi olisi jo valmis ennen la:ta. Ei kukaan halua sairasta lasta synnyttää mutta moni haluaa synnyttää terveen vauvan viikolla 37.

Voihan olla että myös että lasketussa ajassa on ollut virhe sinun ja veljesi kohdalla ja siksi olette olleet valmiita syntymään rv37.. :)

Tarkoitin aloituksessa sellaista, kun aktiivisesti yritetään käynnistää synnytystä kotikonstein, ei vaan toivota että syntyispä jo..

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;28374383:
JOS lapsi on luonnostaan valmis viikolla 37, hän syntyy.

JOS äiti taas on 'valmis' viikolla 37 ja tekee kaikkensa synnytyksen käynnistääkseen, lapsi ei ole vielä valmis vaikka syntyykin.

Ymmärrättekö mitä ajan takaa?

Aamen! Tätä tarkoitin ja ihmettelen miksi joku haluaa ottaa sen riskin tahallaan..

No mutta kun meidän kaikkien kroppa ei tajua sitä, että milloin sille lapselle olisi turvallista syntyä. Olisikohan tuo esikoinen edes elossa, jos olisi syntynyt silloin, kun kroppani synnyttää hänet olisi halunnut?

Tai minä? Mäkin olin vaarassa, kroppa uusi hoosiannaa, mutta synnytys ei vaan millään käynnistynyt, vaikka oli jo pitkälti yliaikainen ja sitä koitettiin monena päivänä käynnistää.

Niin, mutta nyt olikin kyse eriasiasta.. Jos ihmisellä ei ole mitään terveydellistä syytä synnyttää lastaa heti 37-viikolla niin miksi pitää edes yrittää häätää vauvaa ulos.. Siis jos vauva halutaan synnyttää vain koska "haluan vauvan nyt heti"

Mulla eka oli 52cm ja 3750g (41+1), toka oli 50cm ja 3310g (41+4).

Meillä kuopus 49cm ja 3495g (41+0) ja esikoinen 48cm ja 3060g (41+5).

Ja aloittajalle kommentoin, että en minäkään ymmärrä häätämistä.

Alkaahan sitä 37+ jälkeen kovasti odotella ja jännittää, sillä synnytyshän voi käynnistyä koska vaan. Mutta jotkut sekopäät vetelee risiiniöljyä ym.

Meillä kuopus 49cm ja 3495g (41+0) ja esikoinen 48cm ja 3060g (41+5).

Ja aloittajalle kommentoin, että en minäkään ymmärrä häätämistä.

Alkaahan sitä 37+ jälkeen kovasti odotella ja jännittää, sillä synnytyshän voi käynnistyä koska vaan. Mutta jotkut sekopäät vetelee risiiniöljyä ym.

Melkein vois toivoa että semmosille ihmisille jotka noita sekopäisiä häätämisiä oikeesti harrastaa että niitten vauva syntyis omatekoisen käynnistyksen takia tyyliin pahasti vammautuneena ja ois loppuikänsä kasvi. Siinäpähän miettisivät että kannattiko... (paitsi että irl noin ei taida voida käydä, valitettavasti...)

[QUOTE="äitee";28374023]Samaa olen pohtinut. Toki ymmärrän, että loppuajan vaivat ovat joillakin tosi kovia.
Minulla kolme ekaa syntyneet 40+ ja olin ihan suu auki, kun kaksosraskaudessa lääkäri ä-polilla sanoi, että ensi viikolla voidaan käynnistää, kun tulee 38 täyteen. Minulla ei siis mitään isompaa oiretta, mutta ilmeisesti kaksoset halutaan ajoissa ulos.[/QUOTE]
Voi olla kyse lasten ja äidin turvallisuudesta. Kun käynnistetään, niin osataan paremmin varautua siihen, että kohta sieltä tulla tupsahtaa pari vauvaa ja tarvittava henkilökunta on valmiina paikalla.

Mun kaksoset syntyivät onneksi vuoronvaihdon aikaan, joten väkeä ja lääkäreitä oli enemmän paikalla kuin mitä normaalistikin olisi olllut. Siltikin toinen kaksonen joutui odottelemaan hoitoa.

Muistan vielä, kun esikoista odotin. Oli hirveän kuuma hellekesä ja minä viimeisilläni. Veriarvot oli aivan matalalla ja synnytys pelotti ja ja ja ja... anelin lääkäreitä, että eikö jo voitas käynnistää niin he oli vaan että "ken leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön" ja varoittelivat, että rv 37-38 voi vielä keuhkot olla epäkypsät jos huonosti käy. No mitäs siinä sitte? Oli vaan kestettävä :D Istuin lasketun ajan jo mentyä veridouppauksessa äitipolilla, koska hemoglobiini oli niin alakantissa ja kivaa oli. :D Noh, on tuo pian 12v tuo lapsi, että kyllä se ulos saatiin lopulta.

Nyt oon jo tässä raskaudessa sillä mielellä, että helpompi hoitaa, mitä kauemmin sisuksissa pysyy.

Samaa olen ihmetellyt. Itselläni on olleet helpot raskaudet, kovia selkä-ja liitoskipuja lukuunottamatta. Ihan viimeiset pari kuukautta on ollut vaikeuksia nousta petistä ja kävellä, kun selkä on niin kipeä. Mutta voin käsi sydämellä vannoa, että kertaakaan en ole toivonut vauvan syntyvän noilla viikoilla. Itse asiassa kuopuksenkin kohdalla halusin, että menee yli, kun oli niin paljon asioita kesken (syntyikin viikolla 41+0).
Olen huomannut, että täsyiaikaiset vauvat ovat helppohoitoisia ja varsinkin, kun ovat yli 4kg, on niitä helppo käsitellä.
3.lapsen kohdalla alkoi supistella ja limatulppaa irtosi rv 37 sisätutkimuksen jälkeen ja samalla lääkäri totesi, että kohdunsuu 4cm auki. Makoilin koko päivän ja supistukset onneksi loppuivat ja vauva syntyi 4 kiloisena rv 39.

[QUOTE="kysymysmerkki";28374398]Voihan olla että myös että lasketussa ajassa on ollut virhe sinun ja veljesi kohdalla ja siksi olette olleet valmiita syntymään rv37.. :)

Tarkoitin aloituksessa sellaista, kun aktiivisesti yritetään käynnistää synnytystä kotikonstein, ei vaan toivota että syntyispä jo..[/QUOTE]

ennen aikaan kun ultria oli vähän tai ei ollenkaan niin la saattoi heitää paljonkin kun se todettiin vain vatsanpäältä tutkimalla. itse synnyin mukamas kaks viikkoa etuajassa vaikka äitini tiesi sanoa tarkan ajan koska minut oli saatu alulle. onneksi synnytys pääsi hyvin käyntiin ennekuin lääkärit sen estivät ja olinkin sit yliaikainen, mm vihreä lapsivesi. mutta kun olin niin pieni istukkahäiriöiden takia. yliaikainen alle kolmekiloinen.

Itellä molemmat synnytykset alkanut supistuksilla, joita kestänyt monta päivää. Eka syntyi 40+3 ja oli 51cm 3650g ja toinen 39+1 ja oli 50,5cm 3370g. Eka synnytys kesti 24h 40min ja toinen 4h 10min. :)

En toivonut lasten syntyvän aiemmin, mutta tuttava/kaveripiireissäni on PALJON näitä, jotka koittavat kaikin keinon saada vauvan ulos aiemmin... Ja tuntuu olevan parempi mitä pienemmän vauvan saa. Jotkuthan nykyään myös tupakoi, että vauva ei kasvaisi niin isoksi. Sairasta. Kaikki näistä tutuistani synnytäneet alle 3 kiloisen...

Melkein vois toivoa että semmosille ihmisille jotka noita sekopäisiä häätämisiä oikeesti harrastaa että niitten vauva syntyis omatekoisen käynnistyksen takia tyyliin pahasti vammautuneena ja ois loppuikänsä kasvi. Siinäpähän miettisivät että kannattiko... (paitsi että irl noin ei taida voida käydä, valitettavasti...)

No jaa. Kahden vammaisen lapsen äitinä en kyllä toivoisi vammaista lasta kenellekään (tai kenellekään lapselle vammaa, varsinkaan sellaista joka aiheutuu noin turhasta) mutta meitä on moneen junaan.

Silloin kun itse olen toivonut lapsen syntyvän jo aiemmin on kyse ollut juurikin siitä toiveesta että tämä syntyisi terveenä ja mahdollisimman hyvässä kunnossa. Ehkä joillekin vaikea tajuta mutta silti, aina ei ole kysymys siitä römpsästä tai "mulle kaikki nyt ja heti"-ajattelusta.

Mitään risiiniöljyä en menisi ikinä ottamaan enkä kyllä tunne ketään joka olisi kertonut tuollaisiin turvautuneensa. Lähinnä nämä häätöyritykset ovat olleet tuota kolmen ässän luokkaa enkä kyllä rehellisesti usko että normiraskaudessa rv37 jälkeen noilla eväin lähtisi ei-valmis vauva syntymään.

no voi jestas... vaikka toivoin viikolla 34 että "tulis jo ulos", niin toki tarkoitin että olispa jo laskettu aika ja lapsi syntyisi. Tuskinpa kukaan toivoo että lapsi syntyy keskosena, tai edes viikolla 37 välttämättä...

_ VAIN RÖMPSÄ KÄRSI_

No, tule sitten heittämään tuota lausetta, kun olet käynyt läpi toistuvia peräsuolen sulkijoiden korjausleikkauksia ja paskonut avannepussiin. SAATANA!

Mulla 42+0 syntynyt yli nelikiloinen vauva, oli ihanan jämäkkä ja vireä jo vastasyntyneenä :)

Sama juttu.
Lapsi otti vähän nokkiinsa pitkästä synnytyksestä ja virvoittelun seurauksena vietti 1,5h lämpökaapissa. Muistan kätilöiden ihmetelleen, kun tyttö vain killitteli silmät suurina, ei nukkunut eikä itkeskellyt koko aikana. Hyvä kun ei jo päätä kannatellut synnyttyään :D Ja aina muistivat hoitajat kehua miten selvä ero on ennen aikojaan syntyneillä ja näillä 42+ vauvoilla. Niin valmiita, helppoja käsitellä ja todella virkeitä ja hyviä syömään.

Siksi, että mulla oli niin helvetin (oikeasti) hankala raskaus. Ja mieluummin valitin netissä kuin irl:ssä. Älytöntä toivoa lapsettomuutta niille, jotka kitisee raskaudestaan/ yrittävät "ulostaa" vauvaa.

Minulla oli vaan suoraan sanottuna hirveä pelko, että vauva kasvaa liian isoksi eikä mahdu enää ulos. Ultran mukaan lapsen arvioitiin olevan lähemmäs 4 kg syntymäpainoltaan jos syntyy laskettuna aikana, ja ajattelin että aloitan "valmistelut" (eli etenkin seksiä paljon) heti rv 37 ettei ainakaan paljoa yli lasketun ajan menisi. Minulla ei ollut ollenkaan supisteluja ollut, joten olin ihan varma että lapsi tulee reilusti LA:n jälkeen. No lapsi syntyi silloin rv 37+ ja painoa oli juuri ja juuri 3 kg. Toisen kohdalla oli taas sama pelko, kun ensimmäinen syntyi niin aikaisin niin pelkäsin että jos toinen menee paljon yli lasketun ajan niin on paaaljon isompi kuin ensimmäinen ja joudun sektioon kun en saa vauvaa ulos. Lapsi synytyikin rv 40+, ja oli tosiaan isompi, n. 3700 g. Sainhan tuon kuitenkin ulos ihan normaalisti, mutta jotenkin olin aivan paniikissa ne viimeiset viikot. Itkua tuhersin kun ajattelin vaan sitä että joudun kuitenkin ensin kärsimään pitkän synnytyksen ja sitten lopuksi mennän kuitenkin hätäsektioon kun vauva ei mahdukaan ulos. Ja eihän se mikään erityisen realistinen pelko ole, voihan sitä monesta muustakin asiasta joutua sektioon, mutta tuo on vaan sellainen asia johon voidaan edes jotenkin vaikuttaa jo raskausaikana esim. käynnistämällä synnytys.

Itkin tosiaan toisella kertaa (mutta en julkisesti, vain miehelleni ;)) jo ennen laskettua aikaa että "miksi se ei jo synny, eikö se koskaan tule?!" Vointi oli minulla kyllä varsin hyvä loppuun asti. Mutta tosiaan siis se vauvan koko pelotti. Ja toki siihen varmasti liittyy muutkin pelot, synnytys aina jännittää ja jotenkin sen halusi vain olevan ohi jo, niin ei tarvitsisi enää stressata.

Lasketun ajan jälkeen syntynyt vauva oli "valmiimpi", ei ollut keltaisuutta ja imetys lähti vauvan osalta helpommin vauhtiin ym. Mutta silti jotenkin tuntui etten saanutkaan "vastasyntynyttä" vauvaa kun vauva oli niin paljon isompi ja virkeämpi kuin esikoinen heti synnyttyään, heti alusta asti paljon silmät auki eikä 50cm vaatteet mahtuneet ollenkaan ym.

Mutta noin järjellä ajateltuna, toki parempi että vauva syntyy vasta lasketun ajan tuntumassa kuin heti rv 37. Mut jotenkin siinä loppuraskauden tunnekuohuissa on vaikea ajatella niin selvästi järjellä... :D

[QUOTE="vieras";28375270]Siksi, että mulla oli niin helvetin (oikeasti) hankala raskaus. Ja mieluummin valitin netissä kuin irl:ssä. Älytöntä toivoa lapsettomuutta niille, jotka kitisee raskaudestaan/ yrittävät "ulostaa" vauvaa.[/QUOTE]

Älytöntä on moni muukin asia maailmassa.
Totesin vaan, että lapsettomuuskokemus tuo kyllä perspektiiviä asioihin ja oma hankala raskaus ja tukala olo ei ehkä tunnukaan maailmanlopulta, jos lasta on toivottu vuosia ja petytty kerta toisensa jälkeen. Siinä ei paljon omat kolotukset saa arvoa, jos vaakakupissa on se kauan toivottu vauva ja sen valmiudet syntyä tähän maailmaan.

Älytöntä on moni muukin asia maailmassa.
Totesin vaan, että lapsettomuuskokemus tuo kyllä perspektiiviä asioihin ja oma hankala raskaus ja tukala olo ei ehkä tunnukaan maailmanlopulta, jos lasta on toivottu vuosia ja petytty kerta toisensa jälkeen. Siinä ei paljon omat kolotukset saa arvoa, jos vaakakupissa on se kauan toivottu vauva ja sen valmiudet syntyä tähän maailmaan.

Ihan varmasti siinä vaiheessa tuntuu. Minä makasin rv 22 alkaen vuodelevossa koska vauva meinasi syntyä ajoissa. Sinua varmasti (salaa) harmittaa, että vauva syntyikin täysiaikaisena. Silti aloitin "vauvan häätämisen" rv 37, koska toivoin että kohdunsuu kypsyy lisää ja kypsyihän se :) Mitä haittaa tuosta on, koska teidän logiikallahan (ainakin aapeen) vauva syntyy vasta kun on valmis? ;)

Yhteistyössä