Nyt tarvitaan tukea, 2 asiaa/kysymystä laihdutuksessa onnistuneille / asiasta tietäville

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
kompastuskiveni on aina tämä 3-4 päivä, jolloin nälkä ylimmillään. Kun ei ole vielä tottunut
uuteen terveelliseen rytmiin. Tavoitteena melkein 40kg pudotus, ja tässä on taas se paha päivä,
1700 kaloria ei riitä ja nälkä on KOVA

1) Syönkö pari ruisleipäviipaletta yli suosituksen ja taltutan sen nälän nyt
2)juonko vettä ja siirrän tämän olon aamuun

toinen asia, millä voisi pelastaa sellaisen jatkuvan "puremisen tarpeen" eli sellainen olo että
koko ajan tekisi mieli purra hampaitaan yhteen (tällasita oloa ei ole ollut koskaan ilman laidutusfiilistä ) ??

olen siis vasta aloittanut, mutta ekaa kertaa motivaatio on kova, enkä haluaisi taas , miljoonannen kerran sortua

"Mira"
Syö pari palaa ruisleipää tai keitä vaikka annos puuroa, parempi kuin kitua nälässä ja niistä ei kovin paljon kaloreita edes tule. Kannattaa jakaa päivän syömiset tasan koko päiväksi, syödä siis myös illalla. Ja tarkkaile mitä syöt...jätä kaikki turhat pois ja koosta ruokasi aineksista jotka täyttää hyvin pienillä kaloreilla esim. rahkaa, raejuustoa, hedelmiä ja vihanneksia. Ja puremisen tarpeeseen pure vaikka porkkanaa tai sitten ihan vaan purkkaa. Tsemppiä, kyllä se siitä kunhan vain sinnikkäästi jatkat :)

Mulla on samankokoisesta urakasta puolet nyt takana.

Menetkö kuinka isolla energiavajeella? Tuo 1700kcal päivässä kuulostaa aika pieneltä, jos sulla oikeasti on 40kg ylimääräistä (tietty sun mitoista en mitään tiedä). Mun suositusenergiansaanti/pvä on 2300kcal ilman liikuntoja, kun tavoitteena on noin puolen kilon pudotus viikossa. Mulla onkin kyllä pituutta ja painoa reilusti, jolloin tuo energian tarvekin on isompi.

Pystyisitkö varautumaan tuon energiavajetavoitteesi puitteissa siten, että sulla olisi tässä 3-4 päivän iltana varaa syödä tukevasti iltapalaa? Jos sulla on oikea, kova nälkä, sä syöt liian vähän. Toinen (ehkä vielä parempi) vaihtoehto on jakaa päivän ruoat pienempiin osiin ja syödä useammin. Tämä pitää verensokerin tasaisempana ja ehkäisee sellaista kiljuvan nälän tunnetta.

Mä ennemmin söisin kuin olisin syömättä, koska nälkäisenä on herkin sortumaan ahmimiseen tai herkkuihin. Etenkin, jos sulla on aikaisempaa laihdutushistoriaa, joka on mennyt mönkään sortumisen ja itseensäpettymisen takia. Pari leipää ei sun laihdutusta kaada mihinkään.

Pidä huolta, että syöt tarpeeksi rasvaa ja proteiinia - etenkin proteiinia.

Hampaiden puremisesta en osaa sanoa, auttaisiko vaikka purkka?

Viimeksi muokattu:
nooo
Syö alkuun enemmän. Mitä tiukemmalle vedät, sitä helpommin repsahdat. Mulla oli alkuunn50kg ylipainoa. Olen aina aloittanut tehokuurin ja kaikki sortunut liian tiukkaan diettiin. Lähdin nyt siitä, että muutan elämäntapoja, en ole dietillä. 15kg on pudonnut tälle vuodelle eli tahti on ollut maltillinen ja ekaa kertaa ei ole kiire:). Eli syö ne leivät:D

tässä näin alkuun
Osta apteekista Guarem-purkki ja käytä sitä. Jos olet kumille allerginen, osta Visiblin-S. Osta molemmat. Sit osta Nogasin-kapseleita. Osta monivitamiinipurkki ja C-vitamiinipurkki. Nämä näin alkuun.

Älä koskaan juo kaloreita. Paitsi litran mehukeittopurkit, osta niitä ja täytä niillä mahaa. Osta tummaa kaakaojauhetta ja makeutusjauhetta ja juo. Kahvi ja teetä myös.

Osta minuuttipuuropaketteja.
Osta porkkanoita ja jyrsi niitä max 2 per pv.

Miten liikut? Kävele.

Hoida henkinen puoli kuntoon. Mene kirjastoon ja lainaa Eckhart Tolle: Läsnäolon voima.

Saraldo
Ensinnäkin, älä ajattele urakkaasi laihdutuksena, vaan elämäntapamuutoksena. Laihdutus on väliaikaista, koska kukaan ei voi ikuisesti laihduttaa, joten sitä helposti mieltää myös nämä muutokset väliaikaisiksi. Elämäntapamuutos taas pitäisi olla pysyvää, joten ratkaisujakin tehdään sen pohjalta. Kukaan ei voi olla loppuikäänsä ilman herkkuja, joten siihen ei tarvitse edes pyrkiä. Riittää, kun syö niitä maltilla. 3-4 tunnin välein pitäisi syödä, paitsi yöllä. Päivällä ihan kunnon lounas, iltapäivällä kunnon päivällinen. Lisäksi hyvä aamiainen ja pari välipalaa.

Mulla on muutama kilo enemmän pudotettavaa kuin sulla ja olen nyt laihtunut vajaan kilon viikkovauhdilla. Alle puoli kiloa viikossakin on kuulemma riittävä, kun kyse on nimenomaan maltillisesta laihtumisesta. Vihanneksia saa syödä niin paljon kuin napa vetää, ne ovat käytännössä kalorittomia ja kuitenkin terveellisiä.

"vieras"
Mulla on samankokoisesta urakasta puolet nyt takana.

Menetkö kuinka isolla energiavajeella? Tuo 1700kcal päivässä kuulostaa aika pieneltä, jos sulla oikeasti on 40kg ylimääräistä (tietty sun mitoista en mitään tiedä). Mun suositusenergiansaanti/pvä on 2300kcal ilman liikuntoja, kun tavoitteena on noin puolen kilon pudotus viikossa. Mulla onkin kyllä pituutta ja painoa reilusti, jolloin tuo energian tarvekin on isompi.

Pystyisitkö varautumaan tuon energiavajetavoitteesi puitteissa siten, että sulla olisi tässä 3-4 päivän iltana varaa syödä tukevasti iltapalaa? Jos sulla on oikea, kova nälkä, sä syöt liian vähän. Toinen (ehkä vielä parempi) vaihtoehto on jakaa päivän ruoat pienempiin osiin ja syödä useammin. Tämä pitää verensokerin tasaisempana ja ehkäisee sellaista kiljuvan nälän tunnetta.

Mä ennemmin söisin kuin olisin syömättä, koska nälkäisenä on herkin sortumaan ahmimiseen tai herkkuihin. Etenkin, jos sulla on aikaisempaa laihdutushistoriaa, joka on mennyt mönkään sortumisen ja itseensäpettymisen takia. Pari leipää ei sun laihdutusta kaada mihinkään.

Pidä huolta, että syöt tarpeeksi rasvaa ja proteiinia - etenkin proteiinia.

Hampaiden puremisesta en osaa sanoa, auttaisiko vaikka purkka?

No mä olen 162 cm ja 115 kg nyt, ja tosiaan viimeisen 10v aikana aloittanut noin 50krt vuodessa ja sortunut tässä päivänä 2-4
nälässä, karkkiin tai vastaavaan sa siitä sitten pettymyksen takia jättänyt koko homman seuraavaan maanantaihin.

Laskurien mukaan mun peruskulutus 2100 suunnilleen ja kiloklubin suositus oli vähän päälle 1700
joka siis varmaan tosiaan vähän liian vähän (syön kyllä sen laskurin mukaan säännöllisesti ja kaikki vihreellä )
jos mä sit nyt ottaisin leivän niin että ei unessakin olisi nälkä , ja menisin vaikka sen 3 pvää 1700 ja 3 lähes 2000 ...
Kiitos, sain hyviä apuja teiltä kaikilta..
Nyt en anna periksi !

• Tykkää
Reactions: MolliMelooni
"vieras"
Mä en onnistunut ilman alun nälkää, mutta aika nopeasti sitä tottui olemaan illan pupeltamatta. Riippuu varmaan siitäkin, mikä on se painonnousun syy. Onko se iltasyöminen, välipalat vai mikä.

"vieras"
Älä pidä itseäsi nälässä, tulee vain paha mieli ja sorrut helpommin ylilyönteihin syömisen kanssa, mistä taas tulee huono fiilis ja pahimmillaan laihdutus loppuu.

Vatsa tottuu pikkuhiljaa pienempiin ruokamääriin, joten sinuna ottaisin ykköstavoitteeksi, että et YLITÄ kulutuksesi mukaista kalorimäärää. Jos sun peruskulutus on 2100, niin aloita sillä, että jokainen päivä jolloin syöt maksimissaan sen 2100 kaloria, on onnistunut! Jos vajetta jää vaikka vain 100-200 kaloria, niin sekin on jo plussaa. Pyri kuitenkin siihen, että tulee sopiva vaje, mutta ei haittaa jos kaloreita tuleekin enemmän mitä suunnittelit, kunhan ei tule enempää kuin se minkä kulutat. Alussa mun mielestä myös ruuan laatu on tärkempää kuin kaloreiden vahtiminen, eli vaikka vajetta ei tulisi, on päivä silti ollut hyvä jos olet syönyt terveellisesti ja monipuolisesti.

Kun vatsasi tottuu pienempiin ruokamääriin, pahin syömisen himo menee ohi, opit sulle sopivan ruokailurytmin ja löydät ne ruuat mitkä sulla pitää parhaiten nälän poissa, ala pitää kaloreiden suhteen tiukempaa kuria ja aseta joku tiukempi raja kaloreille (vaikka se 1700-1800).

Alussa painoa voi pudota vaikka kalorivaje ei olisi iso, kun nesteitä lähtee.

Kannattaa olla itselleen armollinen ja lähteä siitä, että nyt opettelet syömään hyvin ihan loppuelämäksi.

Huono ruoka
Alkuperäinen kirjoittaja tässä näin alkuun;28350578:
Osta minuuttipuuropaketteja.
Ai niitä, missä on lisättyä sokeria 13% painosta??? Ilman sitäkin pikapuurot eivät todellakaan ole laihduttajan ruokaa, sillä pikapuuroksi prosessoituina ne ovat ravintoköyhää nopeaa hiilihydraattia joka vain nostaa hetkeksi verensokerin ja aiheuttaa sen laskemisen jälkeen vielä kauheamman nälän.

kfkfkf harmaana
Montako kertaa päivässä syöt? Itse pyrin syömään 3h välein, eikä kovin montaa kertaa ole nälkä ollut. Ravintorikasta ruokaa, niin ei nälkäkään tule ihan heti.

Pyri siihen, että olotila on joka päivä samanlainen. Syö siten, miten kuvittelet pystyväsi syömään lopun ikääsi. Ei niitä kaloreita kannata niin tuijottaa, mieti mieluummin, että miten voisit muuttaa ruokavaliotasi sellaiseksi, ettei se nälkä tulisi. Onko sulla siellä jotain sellaista "turhaa" minkä takia tulee nälkä.

Itse olen pudottanut painoa nyt 79kg---> 55kg ja yhdessä vaiheessa mun piti syödä hetken vain vaivaiset 1000kcal jotta paino alkoi taas putoamaan, tuohonkin määrään sain sisällytettyä tarvittavat proteiinit. Nälkä ei ollut, annokset olivat isoja, mutta vähäkalorisia.

Mä en ole tuntenut nälkää dietin aikana.

Pudotin 23 kiloa, eikä tosiaan edes alussa ollut nälkä. Mä kyllä luulin tuntevani nälkää, mutta opettelin kuuntelemaan kehoani ja huomasin, ettei kyse ollutkaan nälästä, vaan ennemminkin mieliteosta.

Tuo nälkä kun aina katosi kuin pieru saharaan noin minuutissa :D

Lisäksi sekoitin joskus nälän janoon. Nälkä nimittäin saattoi kadota kulauksella vettä...eikä nälkä kyllä ihan niin pienellä katoa, jos nälästä oikeasti kyse on.

Mun neuvoni on syödä niin paljon ja usein, ettei ole nälkä. Mutta nälkä pitää oikeasti sitten tunnistaa ja sen syömisen tulee olla kevyttä. Ja pitää muistaa juoda vettä, mielellään sen 3 litraa vuorokaudessa.

Yhteistyössä