Yön jälkeen iltavuoroon? Ei voi olla!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eieieieieiiiii.....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis samana päivänä on laitettu iltavuoro kun minulla loppuu yövuoro, kaikki ymmärsi ihan oikein. Minäpäs kysyn pomolta asiaa... :) Olisipa virhe, mutten usko... :(

[QUOTE="Kifa";28345351]No joo: miten niin, auttaako se raha sinun mielestäsi jotenkin paremmin pysymään hereillä?[/QUOTE]
Ei auta, mutta kyllä minä ainakin tekisin yli viiden tonnin palkalla 24 tunnin vuoron tarvittaessa, kuin yövuoron päälle iltavuoron pienellä henkilökohtaisen avustajan palkalla.

Esimerkiksi Amerikassa ihan lääkärikoulutukseen kuuluu työskennellä apulaislääkärinä, jolloin jopa 30 tunnin työvuorot ovat ihan normiarkea ja monesti tuollaisen vuoron päälle saa vapaata vain päivän tai pari kun taas mennään. Suomen lääkärikoulutuksesta en tiedä.

Itse olen hoitaja ja joka paikassa, missä minä olen kolmivuorotyössä ollut, kuuluu yövuoron jälkeen ns. nukkumapäivä ja sen päälle vielä vapaapäivä. Ehkä joskus on ollut poikkeustilanteita esim. sairastapausten vuoksi, mutta niistähän ei tiedetä etukäteen, joten niitä ei listoihin laiteta ja lisäksi niistäkin kysytään joka kerta erikseen, eikä ketään sellaiseen pakoteta.

Itse en tuollaiseen suostuisi ainakaan jos se on enemmän sääntö kuin poikkeus.

Korjaan tuota edellistä tekstiäni sen verran, että tietenkin siinä tapauksessa on omien työpaikkojenikin käytäntö ollut eri, jos on useampi yövuoro peräkkäin. Jos on ollut vaikka kaksi yövuoroa peräkkäin, niin sitten on ns. nukkumapäivä sekä kaksi vapaata ellei tilanne ole ollut sellainen, että on ollut todella kiire ja hoitajia sairaana. Silloin on saattanut joutua pärjäämään yhdellä vapaalla nukkumapäivän jälkeen.

[QUOTE="aloittaja";28345538]Siis samana päivänä on laitettu iltavuoro kun minulla loppuu yövuoro, kaikki ymmärsi ihan oikein. Minäpäs kysyn pomolta asiaa... :) Olisipa virhe, mutten usko... :([/QUOTE]

se 8 tunnnin lepo riitää, eikä missän sanota etei vuoro saisi alkaasaman päivän aikana kuin edellinne. ITsekin pai kerta tehnyt niin että vuoro loppunut klo 01 yöllä ja klo 8 jo olis piti olla töissä, muten mitään mutta matkoihin meni noin tunti/ suunta.

Meil oli hotellin respassa useinkin noita vuoroja että yö 23-07 sit takas iltaan 15-23 ja taas 8 tuntia välissä ja aamu 7-15 :( ja kyllä sen aamuvuoron jälkee totes et on aika kuutamolla.. kun ei siinä kuitenkaan kerenny missää välissä nukkuun kunnolla ....

(ja tosiaan majotus/ravintola-alalla työvuorojen väli pitää olla tessin mukaan 8 tuntia )

Viimeksi muokattu:
se 8 tunnnin lepo riitää, eikä missän sanota etei vuoro saisi alkaasaman päivän aikana kuin edellinne. ITsekin pai kerta tehnyt niin että vuoro loppunut klo 01 yöllä ja klo 8 jo olis piti olla töissä, muten mitään mutta matkoihin meni noin tunti/ suunta.

Ei riitä, lain mukaan pitää olla vähintään 9 tuntia vuorojen välissä.

Työvuorojen välinen aika on määritelty alan tessissä (ei työaikalaissa )

Joten aloittajan kannattaa tarkistaa mitä se oma tes kertoo :)

Joo mutta TES:llä ei voi huonontaa työaikalaissa määritettyjä asioita, ainoastaan parantaa. Työaikalaki sanoo että 7 tuntia vähintään lepoa mutta siihen tarvitaan silloin työntekijän suostumus (jota tässä tapauksessa tuskin on jos ap ihmettelee onko mahdollista), normaali lepoaika on sen 9 tuntia.

Viimeksi muokattu:
Lääkäreillä on ollut vakiokäytäntö että yöpäivystys tehdään työpäivän päälle eli yhteensä ollaan 24 h putkeen töissä. Seuraava päivä on sitten ollut nukkumisvapaata mutta palkatonta sellaista ja tosiaan työpisteestä riippuen on voitu edellyttää että ollaan töissä vielä aamupäivälläkin jonkin aikaa. Mitään kokonaista vapaapäivää ei päivystyksen jälkeen saa. Viime aikoina ollaan enemmän siirrytty pätkittyihin päivystyksiin, esim.niin että kahdesta lääkäristä toinen jää työpäivänsä jälkeen päivystämään esim. klo 22 asti, toinen käy kotona nukkumassa sen klo 16-22 välin ja tulee sitten yöksi. Tällöin se, joka teki 14 tuntia töitä putkeen tulee aamulla taas töihin ihan normaalisti eikä saa mitään vapaita, se joka oli töissä yön saa pitää lopun päivän nukkumisvapaata.

Joo mutta TES:llä ei voi huonontaa työaikalaissa määritettyjä asioita, ainoastaan parantaa. Työaikalaki sanoo että 7 tuntia vähintään lepoa mutta siihen tarvitaan silloin työntekijän suostumus (jota tässä tapauksessa tuskin on jos ap ihmettelee onko mahdollista), normaali lepoaika on sen 9 tuntia.

Heips, sun kannattaisi oikeasti opiskella lakia, kun se näyttää kiinnostavan. Laki menee tosiaan tessin edelle, niin että ehtoja ei saa huonontaa. Mutta se mikä on huonoa ja hyvää on tulkinnanvaraista. Monta kertaa tessi on tiukempi kuin laki, koska niissä neuvotteluissa jossain annetaan periksi ja jossain saadaan kotiin päin. Eihän työaikalain mukaan työpäiväkään saa olla lain mukaan kuin 8h... aika monessa työssä tuo ei kuitenkaan pidä paikkaansa.

[QUOTE="vieras";28345856]Heips, sun kannattaisi oikeasti opiskella lakia, kun se näyttää kiinnostavan. Laki menee tosiaan tessin edelle, niin että ehtoja ei saa huonontaa. Mutta se mikä on huonoa ja hyvää on tulkinnanvaraista. Monta kertaa tessi on tiukempi kuin laki, koska niissä neuvotteluissa jossain annetaan periksi ja jossain saadaan kotiin päin. Eihän työaikalain mukaan työpäiväkään saa olla lain mukaan kuin 8h... aika monessa työssä tuo ei kuitenkaan pidä paikkaansa.[/QUOTE]

Niin siis tuo 8 tuntiahan koskee säännöllistä työaikaa eikä sitä, ettei ylitöitä saisi koskaan tehdä. Eihän ylityökorvauksia koskevia lakejakaan olisi olemassa, jos se olisi laitonta.

Ei siinä eroa ole jos työvuoro on 13-21 ja sen jälkeen 7-15. Työmatkat vielä tuon päälle 1h/suunta ja eikä täytyy kai sitä vielä käydä suihkussa ja ehkä syödä jotakin tullessa ja lähtiessä.. Mukaviahan ne eivät ole, mutta yleensä pakollisia.

[QUOTE="vieras";28346045]Ei siinä eroa ole jos työvuoro on 13-21 ja sen jälkeen 7-15. Työmatkat vielä tuon päälle 1h/suunta ja eikä täytyy kai sitä vielä käydä suihkussa ja ehkä syödä jotakin tullessa ja lähtiessä.. Mukaviahan ne eivät ole, mutta yleensä pakollisia.[/QUOTE]

Totta kai siinä on eroa. On aivan eri asia nukkua "normaalisti" yöllä kuin yrittää nukkua päivällä ja juuri uneen päästyään kääntää rytmi taas päälaelleen. Ap tais kirjoittaa, että kahden yön jälkeen suoraan iltaan. Tuo on aivan hullua, enkä suostuis missään nimessä.

Joissakin paikoissa voi olla vapaan maksimoimiseksi noin ja työntekijöiden yhteisellä suostumuksella. Jos lepoaika täyttyy, mitään laitonta siinä ei ole, mutta kaikille tuo rytmitys ei tietenkään sovi. Kuten aina on joku, jolle vuorotyön joku puoli ei ole sopivin.

Meidän työpaikassa (ravintola-ala) tuo on aika tavallista. Ei niitä vuoroja nyt ihan väkisin noin laiteta, mutta noin kerran kuukaudessa joutuu tekemään tuollaisen yhdistelmän. Onhan se vähän ankeaa, mutta kahvin voimalla siitäkin selviää. :)

Olen henk.koht avustaja. Aloitin hetki sitten. Olen aivan ymmälläni! Katselin työvuoroja ja huomasin että yövuoron (21-06) jälkeen minulle on laitettu seuraavaksi päiväksi iltavuoro (14-21) elisiis enpä ehi juuri nukkua kun taas mennään töihin. Sairastako? Ajattele tulet yövuoron jälkeen kotiin aamu klo 7 ja laitat nukkumaan, jos heti edes unta saat, sitten heräät jo klo 13 että ehdit töihin klo 14. Miten voisin siis mitä teen?!

En lukenut koko ketjua, mutta erikoiselta kuulostaa! Meillä kaupan alalla ainakin on sääntö, että jos iltavuoro loppuu klo 21, ei voi ilman työntekijän suostumusta laittaa seuraavaksi aamuksi työvuoroa ennen klo 8 alkavaksi.. Työntekijän suostumuksella sitten esim.klo 7 käy.. Ja meillä sentäs työskennellään ihan tavaroiden jne.kanssa sekä toki asiakkaiden, mutta luulisi olevan vielä tärkeämpää riittävä lepoaika ap;n työssä!

Kuulostaa todella oudolta. Onko ihan laillista? Meillä on yövuoron jälkeen aina nukkumispäivä ja vähintään yksi vapaa sen päälle.
Ja työvuorojen välissä pitää olla 9h. Meillä yksi vuoro joka loppuu klo 23 ja seuraavana aamuna voi tulla töihin aikaisintaan klo 8, 7 ei voi tulla vaikka suurimmalla osalla meidän työpaikassa työt silloin alkaakin.

Itse olin aikoinani vuodeosastolla töissä ja siellä iltavuoro loppui klo 22 ja seuraavana aamuna oli aamuvuoro klo 7 alkaen. Eipä siinä paljoa kerinnyt nukkumaan. Mulla oli vielä tunnin työmatka per suunta. Eli 23 jälkeen olin kotona ja viideltä ylös seuraavana aamuna. Kannattaa jutella asiasta työnantajan kanssa ja esittää ainakin toivomus ettei jatkossa vastaavia vuoroja olisi.

[QUOTE="vieras";28345821]Taksikuskeilla toi on ihan normaalia. Joskus voi olla yövuoron jälkeen aamuvuorokin. Ehtii siinä välissä nukkumaan muutaman tunnin.[/QUOTE]

Ne on ihan painajaisia.
Mulla nyt tiedossa 18-01:30 ja perään 6-17, 7-17, 5:30-15, 12-22, päivä vapaata ja taas alkaa.

Yhteistyössä