Yön jälkeen iltavuoroon? Ei voi olla!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eieieieieiiiii.....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eieieieieiiiii.....

Vieras
Olen henk.koht avustaja. Aloitin hetki sitten. Olen aivan ymmälläni! Katselin työvuoroja ja huomasin että yövuoron (21-06) jälkeen minulle on laitettu seuraavaksi päiväksi iltavuoro (14-21) elisiis enpä ehi juuri nukkua kun taas mennään töihin. Sairastako? Ajattele tulet yövuoron jälkeen kotiin aamu klo 7 ja laitat nukkumaan, jos heti edes unta saat, sitten heräät jo klo 13 että ehdit töihin klo 14. Miten voisin siis mitä teen?!

Olen henk.koht avustaja. Aloitin hetki sitten. Olen aivan ymmälläni! Katselin työvuoroja ja huomasin että yövuoron (21-06) jälkeen minulle on laitettu seuraavaksi päiväksi iltavuoro (14-21) elisiis enpä ehi juuri nukkua kun taas mennään töihin. Sairastako? Ajattele tulet yövuoron jälkeen kotiin aamu klo 7 ja laitat nukkumaan, jos heti edes unta saat, sitten heräät jo klo 13 että ehdit töihin klo 14. Miten voisin siis mitä teen?!

kyllä tuo on ihan laiillista. 8 tunnin lapoaika riitää, se että nukutko sen aikaa ei kuulu tyänantajalle.

Meilläkin joskus poikkeuksena joutuu yövuoron päälle töihin. Se on kamalaa. Pää kohmeessa ja pitäs tehä töitäkin. Yleensä on se yks lepopäivä tai kaksi. Yövuorossa kun emme saa vaan olla, töitä piisaa joten se 5h uni kahden työpäivän välissä on vähän.

Ööö... Lääkärin työssä on tehty 24 h vuoroja nukkumatta iät ajat (ja ylikin, joissain päivystyspisteissä on edellytetty että yön päivystäjä jää vielä aamukierrolle ja jopa hoitaa itse loppuun ne potilaat joiden asioita on yön aikana ehtinyt aloittaa hoitamaan), vasta ihan parin viime vuoden aikana ollaan ruvettu kiinnittämään huomiota siihen että ehkä se ei ole hirmu hyvä juttu. Mutta kyllä siihen pystyy ihan hyvinkin ja laillistakin se on jos täysi 8 h kuitenkin tulee lepoaikaa (eli ei saa venyä se yövuoro) ja viikkolepo toteutuu.

[QUOTE="vieras";28345266]Sähän olisit saman vuorokauden sisällä 15 tuntia töissä. Mun mielestä se ei kuulosta ihan oikeelta.[/QUOTE]

on se lailista. 8 tuntia lepoa riitää työvuorojen väliin.

[QUOTE="Kifa";28345288]Ööö... Lääkärin työssä on tehty 24 h vuoroja nukkumatta iät ajat (ja ylikin, joissain päivystyspisteissä on edellytetty että yön päivystäjä jää vielä aamukierrolle ja jopa hoitaa itse loppuun ne potilaat joiden asioita on yön aikana ehtinyt aloittaa hoitamaan), vasta ihan parin viime vuoden aikana ollaan ruvettu kiinnittämään huomiota siihen että ehkä se ei ole hirmu hyvä juttu. Mutta kyllä siihen pystyy ihan hyvinkin ja laillistakin se on jos täysi 8 h kuitenkin tulee lepoaikaa (eli ei saa venyä se yövuoro) ja viikkolepo toteutuu.[/QUOTE]

Joo se on kyllä nähty että lekuri vetää 2vrk pässinä..

Apua! Hyvä ku öitä pystyy tekemään, joskus menee tunti sängyssä ku miettii että pakko nukkua nyt, pakko nukkua siis aamulla ku yöstä tulen. Yleensä olen nukkunut klo 14-15 sitten ku yövuorosta olen tullut. Minusta tämä on hullua, mihin olenkaan pääni pistänyt. :( Pitänee alkaa kattoa uutta työpaikkaa, kyllä tämä on raskasta, siis 3 vuorotyö, yksi auto, miehellä 8-4 vuorot eikä voi joustaa, kauhea stressi nyt päällä miten tämä työssäkäynti onnistuu jne. Niinku niitä bussejakaan ei mee, kaikki vastustaa :D Ja tähän huomasin et työvuorot on ihan outoja, ei herrajumala...

Joo laitettu että yö,yö,ilta...Vielä tarkistin! :D En mä tiedä kehtaako alkaa pomolle valittaa, jos nyt tämän kerran tekee tuollaisen vuoron mutta en taatusti jatkossa, siis ei onnistu:(

Viihdyn kyllä, tosi ihana paikka muuten mutta työvuorot on vaikeita, näköjään :( Muutenkin taisin tehdä virheen ottaessani 3-vuorotyön, koska nyt se ei oikein onnistu, joku kärsii aina, mutta ku jostain sitä rahaa pitäs saada, työssä ei muuten vikaa, vuorot vaan hankalia :(

[QUOTE="aloittaja";28345372]Joo laitettu että yö,yö,ilta...Vielä tarkistin! :D En mä tiedä kehtaako alkaa pomolle valittaa, jos nyt tämän kerran tekee tuollaisen vuoron mutta en taatusti jatkossa, siis ei onnistu:([/QUOTE]
Tottakai kehtaat sanoa asiasta, että ei käy, tarvitset aikaa nukkumiseen ja palutumiseen yövuoron jälkeen.

Meilläkin joskus poikkeuksena joutuu yövuoron päälle töihin. Se on kamalaa. Pää kohmeessa ja pitäs tehä töitäkin. Yleensä on se yks lepopäivä tai kaksi. Yövuorossa kun emme saa vaan olla, töitä piisaa joten se 5h uni kahden työpäivän välissä on vähän.
Mitä siellä päiväkodin yövuorossa tehdään? Eikö lapset nuku siellä öisin niin kuin kotonakin ollessaan?

[QUOTE="vieras";28345402]Mitä siellä päiväkodin yövuorossa tehdään? Eikö lapset nuku siellä öisin niin kuin kotonakin ollessaan?[/QUOTE]

Riippuu ketä on nukkumassa. Osa heräilee, itkee, pyörii ja hyörii...täytyy ravaa kokoajan kattomassa. Siivotaan talo, pyykätään, tehään listoja yms kaikkea mitä päivällä ei kerkiä. 12h töitä siis, ei ehdi laiskottelemaan.

Mun tietämissä hoitoalan paikoos seuraava päivä on nukkumispäivä ja taitaa olla käytäntönä mones paikas ympäri Suomen. Ja mun mielestä noin sen pitääki olla.

Meillä aikanaan oli sääntö, että työvuorojen välissä on oltava vähintään 11h, kun työnantaja teki listat. Jos työntekijä itse vaihtoi vuoroa niin, että välissä oli vähemmän, se kävi. Ja vuorokaudessa sai tehdä muistaakseni 10h töitä, muuten olisi mennyt ylityökorvauksille. Mutta tästä aikaa jo kymmenen vuotta eikä kyseessä ollut hoitoala.

Mä soittaisin pomolle ja varmistaisin asian! Voi ihan hyvin olla virhe listan tekijältä.. Jos sanoo, että on tarkoituksella suunniteltu noin, niin voit hyvin esittää toivomuksen, että jatkossa oman jaksamisesi vuoksi yövuorojen jälkeen alkaa vapaat.

Työntekijän jaksaminen ja hyvinvointi on työnantajan etu. Toinen vaihtoehto on hakea saikkua, jos tunnet ettet ole työkykyinen väsymyksen vuoksi.

Itse olen tehnyt kolmivuorotyötä pitkään ja ikinä en ole kuullut, että suunnitellusti joutuisi tuollaisia vuoroja tekemään.

Onko yövuoron jälkeinen iltavuoro seuraavana päivänä vai saman vuorokauden aikana jolloin vuorosi loppuu? Minä ymmärrän ensimmäisestä viestistäsi, että seuraavana päivänä ja osa taitaa ymmärtää, että iltavuoro on saman vuorokauden aikana.

Yhteistyössä