Ihanat vanhan ajan opettajat

• Viestiketjun aloittaja Peyote
  • Ensimmäinen viesti
Peyote
Mun mielestä on kyllä hyvä että lapset alkaa kysellä että mitä käytännön haittaa jostain piposta on ruokalassa. On monia tapoja, jotka on muuttunut, kun ne ei enää ole ajankohtaisia. Esimerkiksi nilkat saa meillä naisilla näkyä nykyisin ja nainen saa ratsastaa hevosella normaalisti eikä naisten satulassa. Ei tarvitse ihmisten pitää valkoisia hanskoja eikä enää sanota "rouva äiti" tai "herra isä".

Kamerat voisi olla hyvä sen takia, että voisi aina jälkikäteen selvittää mitä on oikeasti milloinkin tapahtunut. Tuollainen oppilaan tekemä tallenne on huono, koska se on vain pätkä jostain. Kameravalvonta olis opettajia puolustamassa, eikä näinollen oppilailla olis minkäänlaisia perusteita kuvailla mukamas todistusaineistoksi.
Mä en haluis kameravalvontaa. Kiva siinä jutella kaverin kanssa välitunnilla käytävällä, tai pussailla poikakaveria. Meininki olisi kuin BB-talossa tai DDR:ssä, vaikka niitä nauhoja ei kukaan kattelisi koskaan (muuta kuin konfliktitilanteen selvittelyssä).
Keinojen on löydyttävä jostain muualta, eniten ennaltaehkäisemisestä käsin.

Blue
Huhheliheijjaa. :O Kyllä ihan tavallinen koulun järjestyssääntöjen noudattaminen (=hyvä asia) ja opettajan harjoittama seksuaalinen häirintä (erittäin huono asia) on ihan eri asioita.
Kukaan ei varmastikaan nykypäivänä opeta lapsilleen sokeaa auktoriteettiuskoa. Se nyt vaan on niin että lähtökohtaisesti opettajaa kuunnellaan ja totellaan, mutta jos tulee asia jossa oppilas ei voi opettajaa totella tai haluaa jonkun asian kyseenalaistaa niin se on täysin mahdollista. Se vaan pitää hoitaa muuten kuin poskeaan soittamalla.

Jokainen oppilas tietää varsin hyvin nykyään oikeutensa, mutta kuka muistaa että oppilaalla on myös velvollisuuksia...

Blue
Mun mielestä on kyllä hyvä että lapset alkaa kysellä että mitä käytännön haittaa jostain piposta on ruokalassa. On monia tapoja, jotka on muuttunut, kun ne ei enää ole ajankohtaisia. Esimerkiksi nilkat saa meillä naisilla näkyä nykyisin ja nainen saa ratsastaa hevosella normaalisti eikä naisten satulassa. Ei tarvitse ihmisten pitää valkoisia hanskoja eikä enää sanota "rouva äiti" tai "herra isä".
Tottakai jos katsoo asian tarpeelliseksi. Mutta tähän asiaan on nyt tätä turha sotkea. Koska kyse ei oikeasti mitenkään ollut siitä piposta.

Kukaan ei varmastikaan nykypäivänä opeta lapsilleen sokeaa auktoriteettiuskoa. Se nyt vaan on niin että lähtökohtaisesti opettajaa kuunnellaan ja totellaan, mutta jos tulee asia jossa oppilas ei voi opettajaa totella tai haluaa jonkun asian kyseenalaistaa niin se on täysin mahdollista. Se vaan pitää hoitaa muuten kuin poskeaan soittamalla.

Jokainen oppilas tietää varsin hyvin nykyään oikeutensa, mutta kuka muistaa että oppilaalla on myös velvollisuuksia...
Aivan, jo teini-ikäisiä pitää opettaa ottamaan vastuu omastakin käytöksestään.

Blue
Saako kysyä että syödäänkö teillä kotona ruokapöydässä hattu päässä?

No meillä 90-luvulla ei tullut yllätyksenä kenellekään. Erikoista, jos nykyään on toisin. Ihan perusasioita, että miehet eivät pidä päähinettä sisällä ja pipoja ja lippiksiä ei pidä naisetkaan. Tätä jankutettiin ekaluokalta asti.
Näin on. Ja kuri oli parempi. niskuroija pistettiin käytävälle, ellei sana tehonnu niin ohajttiin, ei sinne ketään raahattu. Kerran luokanvalvoja joutui kovemmin käymään käsiksi erottaessaan kaksi tappelijaa joista toinen pahasti alakynnessä. Häiriköintiä oli kyllä koulussa muttei tällasessa mittakaavassa kun nykyään. Aikunen oli se pomo. Oma mukula menee ensivuonna kouluun ja kyllä se arveluttaa millasta se tulee olemaan tässä nykypäivän maailmassa missä opettajat on mustelmilla ja mittää ei saa tehä rauhan palauttamiseksi jos oppilas häiriköi eikä usko käskyjä.

Peyote
Saako kysyä että syödäänkö teillä kotona ruokapöydässä hattu päässä?
No ei oo vielä kukaan halunnut. Mutta saa syödä, ei haittaa ollenkaan. Pojalla oli jossain vaiheessa tukka tosi hankalan pituinen, kun sitä ei saanut oikein kiinni vielä ja sen ikäisillä tukka likaantuukin nopeasti. Talvella kun ulkona ollaan paljon pipo päässä, niin kaamealtahan se tukka näyttää kun pipon ottaa pois. Ihan säälitti. Tarkotus olikin hankkia pojalle sisäpipo joka ei hikistäisi päätä sisällä, mutta sen hankkiminen jäi.

Mun poika ei oo innokas uhmaamaan koulun sääntöjä kumminkaan, mikä kyllä helpottaa elämää. Seurakunnalla se taisi kyllä silloin viihtyä pääosin pipo päässä ellei joku kieltänyt. Jaa, kyllä se välillä taisi pipo päässä syödä kotonakin. Syy miksei yleensä pitänyt pipoa sisällä oli varmaan se et ei ollut sitä ohuempaa pipoa.

"Vieras"

Näin!

Älykäs ihminen ymmärtää eron auktoriteettien kyseenalaistamisen ja huonon käytöksen välillä. Kannattaa muistaa, että Suomi on vain pieni maa ja nuo yleisesti hyväksytyt käytöstavat on jo nyt Suomessa paljon löysempiä kuin useimmissa muissa länsimaissa. Kuinka alas ne pitää ajaa? Sellaisiksi, että meitä pidetään vielä enemmän metsäläisinä?

Jo nykyisellään nuoriso käyttäytyy huonosti ja kielenkäyttö on monilla ns. Kunnollisillakin nuorilla niin rumaa, ettei sitä muualla maailmassa kuule kuin alemman sosiaaliluokan edustajilta.

Kannattaa muistaa, että se vapaus ilman vastuuta johtaa sekasortoon. Meillä on Suomessa jo nyt kouluhäiriöt aivan liian vakavia. On puukotuksia, on opettajien kimppuunkäymisiä, on kouluampumisia, on uhkailua ja mitäs vielä. Näille mussukoilleko pitäisi vielä antaa lisää oikeuksia ilman vastuuta mistään? Ja viedä opettajilta kaikki mahdollisuudet häiriöihin puuttumiseen?

Onneksi en asu Suomessa!

Blue
No ei oo vielä kukaan halunnut. Mutta saa syödä, ei haittaa ollenkaan. Pojalla oli jossain vaiheessa tukka tosi hankalan pituinen, kun sitä ei saanut oikein kiinni vielä ja sen ikäisillä tukka likaantuukin nopeasti. Talvella kun ulkona ollaan paljon pipo päässä, niin kaamealtahan se tukka näyttää kun pipon ottaa pois. Ihan säälitti. Tarkotus olikin hankkia pojalle sisäpipo joka ei hikistäisi päätä sisällä, mutta sen hankkiminen jäi.

Mun poika ei oo innokas uhmaamaan koulun sääntöjä kumminkaan, mikä kyllä helpottaa elämää. Seurakunnalla se taisi kyllä silloin viihtyä pääosin pipo päässä ellei joku kieltänyt. Jaa, kyllä se välillä taisi pipo päässä syödä kotonakin. Syy miksei yleensä pitänyt pipoa sisällä oli varmaan se et ei ollut sitä ohuempaa pipoa.
Okei, no sitten mä ymmärrä sun kantasi.

Meillä ei syödä, eikä syödä ravintolassakaan yms paikassa. Eikä kävellä kengät jalassa sisällä, tai piereskellä ruokapöydässä. Meillä myös pukeudutaan etiketin mukaisesti, ollaan kohteliaita toisille, noudatetaan niiden paikkojen sääntöjä minne mennään yms.

Kaikkihan noista on peruskäyttäytymissääntöjä, ja kaikki ne voisi kyseenalaistaa halutessaan. Mutta en vain ymmärrä että miksi.

nahkuri
Joillakin harvoilla opettajilla on sellaista hiljaista auktoriteettia jota oppilaat tottelee, oon yhdessä paikkakunnan yläkoulussa tähän törmännyt ja yhdellä ainoolla opettajalla sitä oli. Oppilaat ei todellakaan sillä tunnilla mölissy tai häiriköiny. Se opettaja oli valinnu täysin oikean ammatin, kun murrosikäisten nuorten parissa työskentelee.

• Tykkää
Reactions: Jätkä
Joillakin harvoilla opettajilla on sellaista hiljaista auktoriteettia jota oppilaat tottelee, oon yhdessä paikkakunnan yläkoulussa tähän törmännyt ja yhdellä ainoolla opettajalla sitä oli. Oppilaat ei todellakaan sillä tunnilla mölissy tai häiriköiny. Se opettaja oli valinnu täysin oikean ammatin, kun murrosikäisten nuorten parissa työskentelee.
Saas nähdä paljonko näitä vastaavia valmistuu jatkossa jos ja kun työn tekeminen on samanlaista kuin olisi löysässä hirressä.

exo
Mutta jos oppilas jättää etiketin noudattamatta, niin voiko opettaja aikuisena myös jättää sovitut toimintamallit noudattamatta ja nostella oppilaita seinille? Minusta ei. Minusta nuoren käytös on tässä paljon ymmärrettävämpää.
Mä ymmärrän sun puolustuskannan sillä sulla on teinipoika. Eikä tietenkään ole kivaa ja soveliastakaan jos nostetaan seinälle mutta...
Mä taas olen ollut koulussa töissä, ja nää samat pikkuveijarit härnää opeja tunnista toiseen, päivästä toiseen ja häiritsee muiden tunteja jatkuvasti ja tekee muiden oppilaiden koulunkäynnistä ikävää. Mä todella ihmettelen että näitä seinälle nostamisia ei tapahdu useammin.

Muiden lasten puolesta mä toivoisin, että kaikki häiriköt laitettaisiin omille luokilleen häiritsemään toinen toisiaan ja kuluttamaan päivänsä ikäänkuin päivähoidossa, mukavasti ja haluamallaan tavalla, silti oppimisen heitä rasittamatta.

:D

Juu, en lukenut koko ketjua.

"Vieras"
Mä ymmärrän sun puolustuskannan sillä sulla on teinipoika. Eikä tietenkään ole kivaa ja soveliastakaan jos nostetaan seinälle mutta...
Mä taas olen ollut koulussa töissä, ja nää samat pikkuveijarit härnää opeja tunnista toiseen, päivästä toiseen ja häiritsee muiden tunteja jatkuvasti ja tekee muiden oppilaiden koulunkäynnistä ikävää. Mä todella ihmettelen että näitä seinälle nostamisia ei tapahdu useammin.

Muiden lasten puolesta mä toivoisin, että kaikki häiriköt laitettaisiin omille luokilleen häiritsemään toinen toisiaan ja kuluttamaan päivänsä ikäänkuin päivähoidossa, mukavasti ja haluamallaan tavalla, silti oppimisen heitä rasittamatta.

Just näin.

Tehtäisiin selvä kahtiajako ja ne, jotka tarttee kasvatusta, laitettaisiin ikäänkuin päiväkotiin. Siis oppimaan niitä tapoja, mitkä normaalisti pikkulapsi jo hallitsee.

Normaalit nuoret olis sitten koulussa opiskelemassa.

Peyote

Mäkin toivoisin että häiriköt ei häiriköisi. Mun poika ei (uskokaa tai älkää) ole mikään häirikkö vaan tosi kiltti (en mä silti mikään sokea vanhempi ole, tiedän kyllä asioita joissa poikani mokailee.)

Sen luokalla on aivan hirveä meno. Mun pojalla on keskittymisvaikeuksia ja niitä lisää se, että melkein koko muu luokka mölisee. Jotain luokan tasosta kertoo se, että poika sanoi ylpeänä hänellä olevan luokan paras koetulos maantiedosta. Ylpeänä odotin tietty jotain kymppiä, mutta se olikin 7 puoli. Muissa aineissa sama meininki, numerot on huonoja koko luokalla ja opettajilta tulee wilmaan viestejä siitä kuinka oppilaat häiriköivät.

Huolestuttaa ensinnäkin se häiriköinti, mutta myös se huolestuttaa, miten opettajat suhtautuvat luokkaan. Miten yksittäinen oppilas voi sitten saada hyvää opetusta, kun luokka mielletään kauhuluokaksi, jota se toki onkin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mä olen saanut kunnian tehdä töitä tällaisen (erityis)opettajan kanssa, kutsun häntä lapsikuiskaajaksi. Olin pahoillani, kun hän päätti siirtyä yleisopetukseen, toki olen iloinen hänen nykyisten oppilaidensa puolesta.

Sen luokalla on aivan hirveä meno. Mun pojalla on keskittymisvaikeuksia ja niitä lisää se, että melkein koko muu luokka mölisee. Jotain luokan tasosta kertoo se, että poika sanoi ylpeänä hänellä olevan luokan paras koetulos maantiedosta. Ylpeänä odotin tietty jotain kymppiä, mutta se olikin 7 puoli. Muissa aineissa sama meininki, numerot on huonoja koko luokalla ja opettajilta tulee wilmaan viestejä siitä kuinka oppilaat häiriköivät.

Huolestuttaa ensinnäkin se häiriköinti, mutta myös se huolestuttaa, miten opettajat suhtautuvat luokkaan. Miten yksittäinen oppilas voi sitten saada hyvää opetusta, kun luokka mielletään kauhuluokaksi, jota se toki onkin.
Tuossa toisessa opeketjussa kerroin sukulaisteinitytöstä. Hänellä on keskittymisvaikeuksia, mutta sitä ei auta yhtään se, että luokassa on lupa jutella kavereille tehtävien teon aikana.
Siis mä ymmärrän tuommoisen esim. kuvistunneilla, mutta jos on vaikkapa matematiikan tai kielten tunti, niin siinä on hyvin keskittyvälläkin oppilaalla vaikeuksia olla juttelematta kavereiden kanssa ihan muusta kuin itse tehtävistä. Saatika sitten jollakin keskittymiskyvyn puutteita omaavalla, jos vaikka on taipumusta yllytyshulluuteenkin vielä.

Jatkan sukan kutomista kiikkustuolissa ja totean että "Ei meidän aikanamme..." :)

Peyote
Tuossa toisessa opeketjussa kerroin sukulaisteinitytöstä. Hänellä on keskittymisvaikeuksia, mutta sitä ei auta yhtään se, että luokassa on lupa jutella kavereille tehtävien teon aikana.
Siis mä ymmärrän tuommoisen esim. kuvistunneilla, mutta jos on vaikkapa matematiikan tai kielten tunti, niin siinä on hyvin keskittyvälläkin oppilaalla vaikeuksia olla juttelematta kavereiden kanssa ihan muusta kuin itse tehtävistä. Saatika sitten jollakin keskittymiskyvyn puutteita omaavalla, jos vaikka on taipumusta yllytyshulluuteenkin vielä.

Jatkan sukan kutomista kiikkustuolissa ja totean että "Ei meidän aikanamme..." :)
Mun poika ei on onneksi lähde mukaa riehumiseen. Sillä on murrosikä nyt päällä vahvasti ja se sanoo olevansa ärtynyt siihen sähellykseen. Mutta ei sen ikäinen tietenkään ala muille oppilaille sanoa että olkaa hiljaa.

On se kerran heittänyt porkkanan kotitaloustunnilla koska häntä oli ensi heitetty. :\

exo
Mäkin toivoisin että häiriköt ei häiriköisi. Mun poika ei (uskokaa tai älkää) ole mikään häirikkö vaan tosi kiltti (en mä silti mikään sokea vanhempi ole, tiedän kyllä asioita joissa poikani mokailee.)

Tää on just se ongelma mikä mua aidosti surettaa, että häiriköt vaikuttaa toimillaan niin paljon negatiivisesti toisten koulumenestykseen.
Kuka aikuinen pystyisi keskittymään sirkuksessa tai rock-konsertissa työtehtäviinsä? Ei kukaan!

Mun luokilla on ollut paljon hyviä oppilaita mutta valitettavasti heidän menestyksensä uhrataan häiriköiden sietämiseen koulussa.

Häiriköt rasittaa oikeasti pitkällä aikavälillä koko yhteiskuntaa, tuhoamalla muiden oppimistuloksia, se ei ole mikään pikku juttu ollenkaan.

Muutaman onnettoman paapominen maksaa muille oppilaille mahdollisesti jatkossa opiskelupaikan.

VANHEMPIEN tulisi herätä pitämään jälkikasvunsa puolia!

Mun poika ei on onneksi lähde mukaa riehumiseen. Sillä on murrosikä nyt päällä vahvasti ja se sanoo olevansa ärtynyt siihen sähellykseen. Mutta ei sen ikäinen tietenkään ala muille oppilaille sanoa että olkaa hiljaa.

On se kerran heittänyt porkkanan kotitaloustunnilla koska häntä oli ensi heitetty. :\
Sulla on fiksu poika (porkkanaepisodia lukuunottamatta). :)

Peyote
Sulla on fiksu poika (porkkanaepisodia lukuunottamatta). :)
Joo se oli sellainen episodi mistä opettaja laittoi viestiä kaikkien vanhemmille. Mä laitoin puolestani takaisin viestin, että poikani oli tosiaan heittänyt porkkanaa mutta lupasi ettei jatkossa heitä. :D

Koko luokka oli heitellyt ruokaa niin ettei ruuanvalmistusta ollut seuraavalla tunnilla lainkaan.

• Tykkää
Reactions: Echo
[QUOTE="vieras";28327133]Teini-iässä on ihan liian myöhäistä alkaa takomaan häirikön kalloon normaalin käyttäytymisen sääntöjä. Se lähtee kotoa ihan pienestä pitäen.[/QUOTE]

Niin no, viimeistään teini-ikäistä. :)

"vieras"

Kumman opettajan tunnille haluaisit poikasi, nykyisen vai nyt tämän erotetun opettajan? (Oletetaan, että molemmat opettavat yhtä hyvin).

Peyote
[QUOTE="vieras";28327239]Kumman opettajan tunnille haluaisit poikasi, nykyisen vai nyt tämän erotetun opettajan? (Oletetaan, että molemmat opettavat yhtä hyvin).[/QUOTE]

Yläasteellahan on useita opettajia. Haluaisin opettajan, josta nuoret pitävät, en siis sitä videon opettajaa ainakaan. Nythän minua huolestuttaa, näkevätkö opettajat nuoret vain ärsyttävänä massana, vai näkevätkö he siellä joukossa yksilöitä.

Tarkennusta: mulla ei ole lapseni opettajista valitettavaa. No, ehkä jotkut opettavat hieman oudosti kun nuorilla ei jää oppi päähän.

Yhteistyössä