Ihanat vanhan ajan opettajat

• Viestiketjun aloittaja Peyote
  • Ensimmäinen viesti
Peyote
[QUOTE="sasa";28327281]Opettajan tärkein ominaisuus ei ole miellyttää oppilaita, vaan opettaa heille asioita, kuinka maailma makaa.[/QUOTE]

Kun puhutaan suht normaaleista nuorista, he pitävät siitä, kun heille puhutaan kuin ihmisille ja kun opettaja on reilu, tasapuolinen ja jotakuinkin normaali.

"Vieras"
[QUOTE="sasa";28327281]Opettajan tärkein ominaisuus ei ole miellyttää oppilaita, vaan opettaa heille asioita, kuinka maailma makaa.[/QUOTE]

Ja kun mä mietin omia kouluaikojani, niin niitä kurin pitäviä opettajia muistelen eniten lämmöllä. Jämäkkä luonne ja auktoriteetti! Ne on mun mielestäni tärkeitä opettajalle sen opetustaidon lisäksi. Tai ne oikeestaan kuuluu osana siihen.

Silloin kouluaikana niitä tiukkoja opettajia kritisoitiin, mutta siltikin niitä tykättiin. Sen mä muistan. Moni opettaja on unohtunut, mutta muutama tiukkis on tosi hyvin mielessä. Ja rakkaudella muistelen heitä :)

Peyote
Ei tiukkuus välttämättä tee opesta huonoa. Jotkut opettajat voi olla huonoja myös ihan siksi etteivät vaan osaa opettaa. Useimmiten kumminkin oppilaita harmittaa ope, joka puhuu jotenkin ivallisesti, kuin alempiarvoisilleen tai nipottaa jostain ihan turhasta. Ainakin itse muistan että sellaisia opeja oli. Semmoisia, jotka selvästi vaan vihasi oppilaita.

Lapseni koulussa opet o at kuulemna ihan ok, muutamalla on opetustyyli, jota poikani ei ymmärrä.

^^Mä vasta aikuisiällä tajusin että tuo mun vanhan kansan opettaja oli sellainen että se ei luovuttanut kenenkään lapsen suhteen. Se opetti KAIKKI lapset, myös ne häiriköt. Niiden kanssa se väänsi vähän enemmän mutta sai nekin oppimaan.

• Tykkää
Reactions: Echo
"Sini"
Ei kukaan näitä sadistisia opettajia kaipaa. Minä kaipaan kuitenkin sitä mallia, joka oli 70- ja 80-luvulla, jolloin opettajilla oli vielä auktoriteettia ja keinoja puuttua häiriköintiin. Silloin luokissa oli opiskelurauha. Pahimmat tapaukset olivat apukoulussa ja tarkkiksella.

"sasa"
[QUOTE="Sini";28327430]Ei kukaan näitä sadistisia opettajia kaipaa. Minä kaipaan kuitenkin sitä mallia, joka oli 70- ja 80-luvulla, jolloin opettajilla oli vielä auktoriteettia ja keinoja puuttua häiriköintiin. Silloin luokissa oli opiskelurauha. Pahimmat tapaukset olivat apukoulussa ja tarkkiksella.[/QUOTE]

Näin juuri. Pilatkoon kaltaistensa tulevaisuuden keskenään. Muille olisi yhteiskunnan oikeasti taattava mahdollisuus häiriöttömään opiskeluun. Tavalla tai toisella.

"vieras"
Yläasteellahan on useita opettajia. Haluaisin opettajan, josta nuoret pitävät, en siis sitä videon opettajaa ainakaan. Nythän minua huolestuttaa, näkevätkö opettajat nuoret vain ärsyttävänä massana, vai näkevätkö he siellä joukossa yksilöitä.

Tarkennusta: mulla ei ole lapseni opettajista valitettavaa. No, ehkä jotkut opettavat hieman oudosti kun nuorilla ei jää oppi päähän.
Ilmeisesti hänestäkin pidetään, kun jossain haastattelussa kertoi, että hänen omilta oppilailtaan oli tullut sellaista viestiä, etteivät he mene kouluun jos opettaja erotetaan.

Myös joku kolumnisti, joka istuu koululautakunnassa tms. kertoi saaneensa tuon koulun oppilaiden vanhemmilta postia, joissa kerrottiin, että heidän lapsensa pelkäävät mennä kouluun, kun häiriköitä kurissa pitänyt opettaja ei enää ole siellä.

Peyote
[QUOTE="vieras";28327446]Ilmeisesti hänestäkin pidetään, kun jossain haastattelussa kertoi, että hänen omilta oppilailtaan oli tullut sellaista viestiä, etteivät he mene kouluun jos opettaja erotetaan.

Myös joku kolumnisti, joka istuu koululautakunnassa tms. kertoi saaneensa tuon koulun oppilaiden vanhemmilta postia, joissa kerrottiin, että heidän lapsensa pelkäävät mennä kouluun, kun häiriköitä kurissa pitänyt opettaja ei enää ole siellä.[/QUOTE]

Niin toi tapaus on semmoinen että tosi vaikee tietää mikä on totuus. Ja monta puolta tuossa varmasti on.

epätoivoista rähinää
olen vähän pöyristynyt koko teidän keskustelusta. että lapsille pitää opettaa et sääntöjä noudatetaan siksi, että joku aikuinen niin sanoo ja että aikuisia pitää totella siks että ne on aikuisia. huh. lait on tän hetkisten päättäjien säätämiä juttuja, jotka muuttuu koko ajan ja ainakin periaatteessa pitäisi ajatella että jokaisella on mahdollisuus niihin vaikuttaa. just tästä sokean auktoriteettiuskon opettamista johtuu mm. se että hyväksikäyttötapaukset on mahdollisia. lapsille ei opeteta ajattelemaan itse ja kyseenalaistamaan (mikä on by the way yksi opetussuunnitelman keskeinen ajatus.... mitenhän toteuttuu:)
En ole vielä nähnyt lasta, joka ei olisi osannut kyseenalaistaa ihan opettamattakin. Ongelma on yleensä siinä, että osataan kyseenalaistaa muiden oikeus olla edes olemassa, muttei omaa toimintaa ollenkaan.

Hyväksikäytölle altistaa vähäinen omanarvontunne ja tyydyttämättömät hyväksynnän ja arvostuksen tarpeet, ei auktoriteettiusko sinänsä. Räyhäävät lapset nimenomaan yrittävät näitä epätoivoisesti hankkia ikäisiltään, kun aikuisilta eivät ole niitä saaneet. Aika moni heistä rähisee koulussa ja hyväksikäyttäjälle antautuu mukisematta. Liki piti itsellänikin.

Itse ajatteleminen on yliarvostettua. Jos ei ota vaikutteita muilta ja testaa omia ajatuksiaan niitä vasten, on yksityisajattelija. Eikä ole kauhean todennäköistä, että yhden ihmisen aivot ihan yksikseen kykenisivät oivaltamaan sellaista, joka miljardeilta muilta on jäänyt huomaamatta.

Äidilleni oli erittäin selvää, että koulussa vallitsee sekä kuri että pinnanalaiset suhteet, jotka ylittävät roolien rajat. Tunnustettiin sekä ihminen että hänen asemansa, ja oltiin paljon älykkäämpiä kuin nykylapset, joille muut ihmiset ovat keiloja, jotka voi joko kaataa tai kiertää. Itsekin olin koulussa tuhannesti tyhmempi kuin äitini joka muodosti pysyviä ystävyyssuhteita opettajiinsa, mutta näistä nykytarinoista huomaan vain, että itsekeskeisyys ja typeryys eivät ole erotettavissa, koska ne ovat niin pitkälle yksi ja sama asia.

Peyote
Alkuperäinen kirjoittaja Äkäinen Hra Majuri;28327922:
Ennenvanhaan kaikki oli paremmin =)
Niin oli. Pappa kerto että sillon poliisiksikin pääsi kuka vaan, laitettiin poliisit kotsa vaan päähän. Ja pappa oli päihittänyt pari poliisia helposti koska osasi vähän jujutsutaitoja. Se oli yritetty ottaa kiinni, kun se keitti viinaa, mut se valeteli poliisille, ettei se osaa istua pyörän tarakalla, niin sit se sai ajaa pyörää ja poliisi istu tarakalla kyytissä. Se ei ajanutkaan poliisiasemalle, vaan ojaan niin että pyörä kaatu ja läti pakoon.

Yhteistyössä