Nyt on pakko tulla kertomaan omat tarinani jollekkin. Olen sellainen ihminen, jolle sattuu kaikki mokat aina pahimmalla mahdollisella hetkellä. Tässä muutama mieleen jäänyt.
Muutama vuosi sitten työskentelin eräässä suurehkossa myymälässä vartijana. Olin juuri aloittanut työelämän. Tein kohteessa ensimmäisiä itsenäisiä vuorojani. Eräänä päivänä kaatosateen aikaan huomasin, että myymälän katto vuotaa sisääntuloporttien lähistöllä. Soitin huoltomiehelle, joka saapui pikimmiten paikalle. Lähdimme huoltomiehen kanssa myymälän katolle tutkimaan asiaa. Minä menin sinne siis avainnipun kanssa availemaan tälle huoltomiehelle ovia. Saattelin huoltomiehen perille saakka vuoto kohteeseen ja kun olin palaamassa takaisin sisälle niin huomasin, että ulko-ovi oli napsahtanut lukkoon. Otin avainnippuni esille, mutta kauhukseni huomasin, että yksikään avain ei sopinut kyseiseen lukkoon. Huoltomies ilmestyi pian taakseni ja sanoi, että hänen täytyisi hakea alhaalta jotain välineitä. Siinä me sitten seistiin vesisateessa ja yritin pähkäillä, että mitäs nyt. Ensimmäisenä mieleeni juolahti jostain syystä soittaa pomolleni: "No moi! Tuota niin niin. Nyt kävi sellainen homma, että minä ja eräs huoltomies ollaan jumissa täällä myymälän katolla, eikä me päästä pois? Mitäs nyt? Millaiset avaimet olisi pitäny ottaa mukaan?" Noh, pomoni repesi nauramaan, eikä sanonut mitään. Seuraavaksi soitin sitten alakerran info pisteelle eräälle myyjättärelle. Hän sitten juoksi auttamaan. Ylös pääsi vain pitkiä huteria kierrerappusia pitkin ja siinä meni aikansa. Minua hävetti niin, että en kehdannu katsoa ketään silmiin sinä päivänä. Pomokin piti minua varmaan aiva hölmönä.
Seuraava tapaus.
Tämä sattui eilen. Työskentelen receptionistina eräässä aulassa. Rakennus on melko suuri ja täällä työskentelee satoja ihmisiä. Minua oli etukäteen varoitettu, että tänään on tulossa suuria herroja taloon, jotka tekevät tarkastuksia mm. turvallisuusasioihin. Paikalle saapui myös toimeksiantajamme / palvelun tilaaja. Noh, minä valmistauduin päivään huolella ja yritin laittaa parastani. Pöydälläni on tietokoneen vieressä ohjauspaneeli, jolla voi suorittaa erilaisia kuulutuksia koko taloon. Noh, minä tietenkin tiputin vahingossa tämän laitteen päälle jotain ja sieltä lähti EVAKUOINTI ilmoitus soimaan. Automaattinen ääni kertoi toimintaohjeita mm. miten rakennuksesta pääsee ulos ja pyysi kaikkia poistumaan ulos välittömästi. Rakennus alkoi purkautumaan välittömästi ja työntekijät ja asiakkaan alkoivat hätääntymään. Minä yritin kuuluttaa tämän automaattisen ilmoituksen perään omia pahoittelujani onnistumatta siinä, koska laitteella on ollut taipumusta pätkiä ja se teki sen tietenkin juuri silloin. Neljännellä yrityksellä sain karjaistua, että "VÄÄRÄ HÄLYYTYS". En mitää muuta, edes pahoitteluja. Työntekijöitä alkoi kasaantua tiskilleni ja sain osakseni paheksuvia katseita. Toimeksiantajamme ilmestyi myös paikalle ja ihmetteli mitä on tapahtunut. Hän on todella tarkka ja otti asian esille jokaiseen keskusteluun koko loppupäivän ajan. Oma pomoni ei ole vielä kuullut asiasta, mutta tulee kuulemaan. Aion kyllä kertoa heti kun vaan näen hänet.