Sokerirasituksen raja-arvoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitäss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitäss

Vieras
Mulla oli sokerirasituksessa arvot paasto 5.8, 1h 8.5 ja 2h 8. Eikö tuo ensimmäinen luku mene yli viitearvon? Lääkäri oli sitä mieltä että arvot on hyvät ja jatkotoimenpiteitä ei tarvita :O Onko mulla diabetes vai ei?

raskaana vai ei. Jos raskaana, niin paastoarvo on normaalia matalampi. Ilmeisesti vähän vaihtelee paikkakunnittain, minulla oli kyseinen arvo rajalla olleessaan 5.3 ja jouduin seurantaan. Rd hoitui ruokavaliolla helposti.

Jos et ole raskaana niin 6 on raja-arvo yleisesti.

Diabeteksen ja normaalin väliin mahtuu alue jolloin puhutaan poikkeavasta paastosokerista ja heikentyneestä sokerinsiedosta. Diabeettiset nuo arvot eivät siis vielä ole vaikka yli suositusten ovatkin.

Mulla oli 5,4 - 8,7 - 8,0.
Ja narahdin siis tuosta ensimmäisestä, eli paastoarvosta. Olisi pitänyt olla alle 5,3.
Loppuraskaudessa piti jopa pistää insuliinia.

Oliko sulla diagnoosina raskausdiabetes? Ja mulla on vielä korkeampi paastoarvo, eikö munkin olisi pitänyt narahtaa... Lääkäri vaikutti vähän välinpitämättömältä :( Miten sulla sitten asia hoidettiin, lähetettiinkö tutkimuksiin äippäpolille tms?

Sinänsä radi-dg voidaan asettaa jo poikkeavan paastosokerin perusteella eli tiukasti tulkittuna täyttäisit kriteerit kyllä. Toisaalta tuo rasituksen aikainen verensokerin nousu on niin maltillinen että tulee mieleen olisiko kuitenkin paastoa rikottu tai paastoarvo muusta syystä kohonnut. Seurata tilannetta pitää toki ja ruokavalioon kiinnittää huomiota.

Ja mulla oli esikoista odottaessa ainoastaan paastoarvo yhden kymmenyksen koholla eli 5,3 ja diagnoosina raskausdiabetes, hoitona ruokavalio. Silti lapsi syntyi rv 38 melkein nelikiloisena, ja sen jälkeen joka raskaudessa olen joutunut rasitustestiin, vaikka olen osannut nyt pitää paastoarvonkin kurissa.

Ja mulla oli esikoista odottaessa ainoastaan paastoarvo yhden kymmenyksen koholla eli 5,3 ja diagnoosina raskausdiabetes, hoitona ruokavalio. Silti lapsi syntyi rv 38 melkein nelikiloisena, ja sen jälkeen joka raskaudessa olen joutunut rasitustestiin, vaikka olen osannut nyt pitää paastoarvonkin kurissa.

Minä kun esikoista odotin oli paastoraja 4,8. Itselläni oli tasan 5 ja siis narahdin silloin. Sitten seuraavassa pari vuotta myöhemmin se raja oli tasan 5 ja edelleen mulla se arvo 5 joten taas kärähdin. Kolmannesta vuonna 2010 raja oli 5,3 eikä minulla paastoarvolla 5 näin ollen enää ollutkaan raskausdiabetesta. Vähän tuntui arvonnalta, ei mahda mitään. Muut arvot oli kaikilla kolmella kerralla hyviä. Lapset 3,5kg molemmin puolin kaikki syntyneet rv42.

Yhteistyössä