Sokerirasituksessa "narahtaneita", erityisesti KOKS:ssa synnyttäneet!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sokerihiiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sokerihiiri

Vieras
Millaisia ylityksiä teillä oli raja-arvoihin nähden rasituksessa ja menittekö vuorokausikäyrään osastolle? Miten käyrän otto tapahtui?

Mulla arvot (suluissa raja-arvot)
0 = 5,1 (4,8)
1h= 10,7
2h=5,8

Eli kaksi noista arvoista koholla, en vaan itse osaa oikein arvioida onko paljon vai vähän ja terkkari soittelee vasta maanantaina eli asia vaivaa (sain vaan toiselta hotajalta tiedon että nousua on).

eli mulla vielä korkeammat arvot.. KOKS:ssa ei enää oteta vuorokausikäyrää niiin mulle sanottiin enkä ole sinne joutunut

Mulla arvot
0=6,3
1h 16 alle 10 pitää olla
2h 9,5 alle 8 pitää olla

Alkuperäinen kirjoittaja kotkalainen:
eli mulla vielä korkeammat arvot.. KOKS:ssa ei enää oteta vuorokausikäyrää niiin mulle sanottiin enkä ole sinne joutunut

Mulla arvot
0=6,3
1h 16 alle 10 pitää olla
2h 9,5 alle 8 pitää olla

No sulla on kyllä jo sellaiset, joista kuulemma (netin mukaan) aloitetaan suoraan insuliinit :/ Hui, onko olot huonot?

Itse olin koksissa vuosi sitten synnyttämässä ja ensin käynnistyksessä ja silloin oli vielä osastolla (synnyttämättömien) näitä sokerikäyräläisiä, mutta uutta tietoa ei ole kuin nettineuvon teksti. Miten sulla toimittiin? Mulla nyt viikkoja 27+.

en mä ole insuliiniä saanut vaikka aluks niin puhuttiin.. viikon kun olin noudattanut ruokavaliota arvot pysyi kurissa ja niin on vieläkin eli ihan ruokavalio pohjalla mennään loppuun asti. Viime viikolla kävin polilla koko arviossa ja painoksi saatiin n.3kg eli sokerit ei ole vaikuttanut vauvan kokoon.. Nyt seuraavaksi menen sinne ihan normaaliin yliaikaiskontrolliin jos ennen sitä ei synny

en mä ole insuliiniä saanut vaikka aluks niin puhuttiin.. viikon kun olin noudattanut ruokavaliota arvot pysyi kurissa ja niin on vieläkin eli ihan ruokavalio pohjalla mennään loppuun asti. Viime viikolla kävin polilla koko arviossa ja painoksi saatiin n.3kg eli sokerit ei ole vaikuttanut vauvan kokoon.. Nyt seuraavaksi menen sinne ihan normaaliin yliaikaiskontrolliin jos ennen sitä ei synny

No hyvä kun vaavin paino pysynyt kurissa ja muutenkin olo hyvä. Katsotaan mun tilanne, mulla ennestään 4,5-4,8kg syntynyttä lasta vaikka niiden odotuksessa sokrut ollu hyvät :/ Ultraako ne useammin? Tosin mulla noitten lasten syntymäkokojen takia ultrataan muutenkin rv 30 alkaen vielä 3-4 viikon välein

Alkuperäinen kirjoittaja sokerihiiri:
mä kävin 2 viikon välein ultrassa viikosta 28 viime viikkoon.. enää ei tarvii mennä

Nó minäpä toivotan sulle kovasti onnea synnytykseen, pianhan sulla on jo vaavi sylissä! :)

Kiitos!! ja sinulle ja hyvää odotusta! toivon vaan että menisi ohi koko rd kun vauva on syntynyt

Mulla arvot
0=6,3
1h 16 alle 10 pitää olla
2h 9,5 alle 8 pitää olla

No sulla on kyllä jo sellaiset, joista kuulemma (netin mukaan) aloitetaan suoraan insuliinit :/ Hui, onko olot huonot?

Itse olin koksissa vuosi sitten synnyttämässä ja ensin käynnistyksessä ja silloin oli vielä osastolla (synnyttämättömien) näitä sokerikäyräläisiä, mutta uutta tietoa ei ole kuin nettineuvon teksti. Miten sulla toimittiin? Mulla nyt viikkoja 27+.

Koska "kotkalaisella" on noin paljon viikkoja, niin ei kyllä enää mitään insuliinia aloitella. Ennemmin käynnistellään jo synnytystä.

Alkuperäinen kirjoittaja tuota noin:

Mulla arvot
0=6,3
1h 16 alle 10 pitää olla
2h 9,5 alle 8 pitää olla

Koska "kotkalaisella" on noin paljon viikkoja, niin ei kyllä enää mitään insuliinia aloitella. Ennemmin käynnistellään jo synnytystä.

ei annetakkaan.. jos arvot ei olisi pysynyt kurissa r-valiolla olisi raskaus käynnistetty nyt viikolla 38 mutta kun ne on ollut ihan ok ei käynnistykseen ole tarvetta

Arvoista en muista enää mitään, kaksi oli pielessä. Käyrä otetaan siten, että syödään säännöllisesti dieettiruokaa tiettyinä aikoina ja verensokeriarvoja mittaillaan aina tiettyinä vuorokauden aikoina. Ultrakin tehtiin jossain välissä siellä sairaalassa.

Mulla arvot
0=6,3
1h 16 alle 10 pitää olla
2h 9,5 alle 8 pitää olla

Juu, en tiennyt että viikkoja kotkalaisella olikin jo noin paljon, minä puhuin tilanteesta siinä sokerirasituksen aikoihin (rv 26-28), koska sen aikaisia tuloksiakin kyselin...

Onko nyt paikalla ketäänjolla rasituksessa ollut häikkää, eniten kiinnostaa tosiaan ne rastituksen arvot ja mitä seurauksia oli kun niissä oli heittoa?

no minulla rv 30 todettiin rd, koska paastoarvo oli koholla (5.8), muut arvot oli ok. Kävin ravintoterapeutilla hetimiten ja sain verensokerimittarin kotimittauksille. Dieetillä olin sen kolmisen viikkoa eikä se auttanut paastoarvoihin, joten aloitettiin iltainsuliini. Sekään ei vaikuttanut juurikaan paastoarvoihin, ennemmin piti ne ennallaan (ei ainakaan noussut). Sektio tehtiin rv 40+1 ja kaikki meni hyvin; minulla ja vauvalla molemmilla sokerit ok.

Tiesittekö, että 50% niistä joilla on ollut raskausdiabetes, sairastuu 10 vuoden kuluessa 2 tyypin diabetekseen. Kannattaa jatkaa sitä terveellistä ruokavaliota raskauden jälkeenkin ja liikkua paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Tiesittekö, että 50% niistä joilla on ollut raskausdiabetes, sairastuu 10 vuoden kuluessa 2 tyypin diabetekseen. Kannattaa jatkaa sitä terveellistä ruokavaliota raskauden jälkeenkin ja liikkua paljon.

Se luku on muuten jo yli 60%.

Alkuperäinen kirjoittaja viimesin tieto:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

Se luku on muuten jo yli 60%.

Ai jaa /: . Mun tietoni olikin neljän vuoden takaa..

no minulla rv 30 todettiin rd, koska paastoarvo oli koholla (5.8), muut arvot oli ok. Kävin ravintoterapeutilla hetimiten ja sain verensokerimittarin kotimittauksille. Dieetillä olin sen kolmisen viikkoa eikä se auttanut paastoarvoihin, joten aloitettiin iltainsuliini. Sekään ei vaikuttanut juurikaan paastoarvoihin, ennemmin piti ne ennallaan (ei ainakaan noussut). Sektio tehtiin rv 40+1 ja kaikki meni hyvin; minulla ja vauvalla molemmilla sokerit ok.

Eli yhdenkin arvon noususta on todettu ihan suoraan se rd? Mitenköhän mulla siis, kun on tuo kakkosarvokin noin ylhäällä :( Ei varmaankaan voi olla vaan tilapäinen luonnonoikku!? Aika jännä että tuo 2h arvo on kuitenkin mulla taas alakanttiin, jos saisi olla lähellä yhdeksää ja mulla 5,8 :/

Millaisia ylityksiä teillä oli raja-arvoihin nähden rasituksessa ja menittekö vuorokausikäyrään osastolle? Miten käyrän otto tapahtui?

Mulla arvot (suluissa raja-arvot)
0 = 5,1 (4,8)
1h= 10,7
2h=5,8

Eli kaksi noista arvoista koholla, en vaan itse osaa oikein arvioida onko paljon vai vähän ja terkkari soittelee vasta maanantaina eli asia vaivaa (sain vaan toiselta hotajalta tiedon että nousua on).

oho just huomasin että ne viitearvot silti unohtui, eli rajat on noissa 1h/10,0 ja 2h/8,7

Mulla arvot
0=6,3
1h 16 alle 10 pitää olla
2h 9,5 alle 8 pitää olla

Juu, en tiennyt että viikkoja kotkalaisella olikin jo noin paljon, minä puhuin tilanteesta siinä sokerirasituksen aikoihin (rv 26-28), koska sen aikaisia tuloksiakin kyselin...

Onko nyt paikalla ketäänjolla rasituksessa ollut häikkää, eniten kiinnostaa tosiaan ne rastituksen arvot ja mitä seurauksia oli kun niissä oli heittoa?

Ne arvot mitkä laitoin rasituksesta niin ne on otettu viikolla 28 nyt mulla on jo se 38+ viikkoja kasassa. Eli tämän koko 10 viikkoa olen selvinnyt ruokavalio hoidolla että ei tarviste insuliinia.. Minä olen se "kotkalainen" kuka tänne eilen kirjoitteli =)

Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaankakara:

Mulla arvot
0=6,3
1h 16 alle 10 pitää olla
2h 9,5 alle 8 pitää olla

Ne arvot mitkä laitoin rasituksesta niin ne on otettu viikolla 28 nyt mulla on jo se 38+ viikkoja kasassa. Eli tämän koko 10 viikkoa olen selvinnyt ruokavalio hoidolla että ei tarviste insuliinia.. Minä olen se "kotkalainen" kuka tänne eilen kirjoitteli =)

Juup, niin ymmärsinkin. Tarkoitin siis että lähteessä jota tutkin (synnytysoppia) sanottiin, että jos paastoarvo yli 5,8 niin aloitetaan automaattisesti insuliini (silloin rasituskokeen jälkeen). Sinullehan ei niin tehty, eikä tietysti enää rv 38 varsinkaan. Ilmeisesti mun lukemani tieto on vanhaa, koska sulla ei tosiaan niin tehty. En siis missään nimessä tarkoittanut että enää rv 38 sulle aloitettaisi insuliinia, kuten joku asiaan vihkiytynyt ajatteli.

Tosi hyvä että olet pärjännyt noin hyvin sokereiden kanssa, toivotaan että mulla on sama tuuri!!

heips!!! mulla aloitettiin esikosta insuliinit viikolla 30 kun paastoarvo oli 4,8 muuta rajojen alle. eli ei ruokavaliokaan tiputtanut tuota paastosokerIA alaspäin. raskaudean aikana ei ollut vielä tullut silloin ollenkaan ja siis käynnistettiin 38+ viikolla vauvan koon takia... joka oli arviolta 3.6kg (siis ihmettelivätr hoitajatkin että miten niin koon takia, ei selvinnyt lääkärin ajatus maailma). pikkukakkosesta siis sitten tehoseuranta kun esikosta oli koholla. sokeri rassitus kahteen kertaan ja paastosekereita neuvolassa kolmasti ainakin. ei vikaa ja yliaikainen poika 42+1 ja paino 4450g (ei siis sokeri vauva) ja meillä suvussa isoja vauvoja vallan eli paino syntyessä useella alkanut 4:sella. rasva oli mulle se pahis joka nosti sokerit ylös ja piti ne siellä kauan eli kaikki mahd. rasvat pois ni pysyi mulla sitte kontrollissa.

Yhteistyössä