PRIMPERANia raskauspahoinvointiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuleva oksentaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuleva oksentaja

Vieras
Onko kenelläkään kokemuksia voimakkaasta raskauspahoinvoinnista, johon on kokeiltu lääkityksenä Primperania? Entä muita vatsansuojalääkkeitä? Voimakas pahoinvointi ei ole etovaa oloa, vähäistä syömistä tai näykkimistä ja aamuista oksennusta, vaan kokoaikaista oksentamista, mikään ei pysy sisällä, tipassa sairaalassa, sairaslomat päälle, jotta selviää elävien kirjoihin tuleva äiti. Oletteko vain kestäneet kuukausien vaikean tilanteen, oletteko oppineet edellisistä raskauksista, miten toimitte uudessa raskaudessa.... kokemuksia, kiitos!

Moi. Mulla kokeiltiin kaikkea, tuon primperanin muistan parhaiten kaikista lääkkeistä. Ei auttanut. EI auttanut muu kuin oksentaminen.
Loppuraskaudessa oksentaminen jatkui mutta pahoinvointi ei ollut niiiiiiiin pahaa kuin alussa. Pääsin jo käymään ulkona kotonta jopa..

Monennellako olet?

Minulla primperan kyllä auttoi. Pari ensimmäistä päivää oli vielä vähän etova olo ja vatsa löysällä, mutta sitten helpotti. Pari viikkoa söin primperania ja sitten saattoi jättää nekin pois.

Mulle tehosi akupunktio. Kolmannen käyntikerran jälkeen ympärivuorokautinen pahoinvointi loppui kuin seinään.

"Akupunktiolääkäri Jyrki Sihvonen kertoo, että nimenomaan pahoinvoinnin ja oksentelun hoitoa akupunktiolla on tutkittu paljon maailmalla.

- Tutkimustulokset ovat sen verran luotettavia, että niiden perusteella voidaan sanoa, että akupunktion vaikuttavuudesta pahoinvointiin on tieteellistä näyttöä. Pahoinvoinnin hoito on niitä ainoita asioita, missä akupunktio on saanut tiedemaailman hyväksynnän.

Hoito tehoaa aika hyvin. Harva pääsee eroon pahoinvoinnista yhdellä kerralla, mutta jo toisen kerran jälkeen olo alkaa helpottaa. Useita hoitokertoja ei tarvita.

- Hoito soveltuu hyvin raskaana oleville, koska siinä ei käytetä mitään lääkeaineita, Sihvonen täsmentää.

Suomessa akupunktio on hyväksytty virallisen lääketieteen hoitomenetelmien rinnalle. "

http://yle.fi/vintti/yle.fi/genreportaalit/portaali-1236.html?genre=terveys&osannimi=hyvaolo

Ei mulle vaan koskaan edes moisia tarjottu vaikka oksensin odotusaikana aikalailla joka päivä ja pahimpina päivinä tunnin sisään useamman kerran. Viisi kertaa olin tipassa sairaalassa. Sanottiin vaan että kyllä se helpottaa kunhan muksu ulos tulee.. :O

Primperan ei auttanut, mutta ondasetron auttoi. Oli kun taivas maan päällä kun 13 viikon, lukemattomien sairaalareissujen ja menetetyn 10 kilon jälkeen sain taas syötyä eikä enää tehnyt pahaa. En olisi millään halunnut tuota lääkettä aloittaa. Pelkäsin sikiövaurioita, mutta kaksi lääkäriä minua suostutteli ja jopa vähän uhkaili (sikiön kasvuongelmilla, loppuraskauden kestävällä suonensisäisellä ravintoliuoksella...) niin aloitin.

Jännä, miks minulle ei edes kokeiltu mitään pahoinvointilääkettä. Kysyin niitä kyllä, mutta kahden lääkärin vastaus oli, että niiden teho on huono ja haittavaikutuksista ei tarkkaa tietoa??!! Oksensin siis 10 viikko putkeen. Luulin että kuolen.

Kokeilin niitä sea band-rannekkeita. Ei niistä mitään apua ollut, mutta en taikauskoisena uskaltanut ottaa niitä pois :) Ei auttanut syöminen ennen kuin nousee ylös, ei jäätelöt ei mikään. Kun heräsin, niin silloin saattoi olla minuutin hyvä olo, ennen kuin taas se karmea pahoinvointi alkoi. Raskaus raskaudelta mulla on olo vaan pahentunut ja tämä alkuraskaus oli niin hirveä, että ei ikinä enää raskauksi minulle.

Kiitos vastauksista. Kävin perhesuunnittelussa viimevuoden puolella, juuri tuon lääkitysasian takia. En pystynyt kuvitellakkaan, että ilman lääkitystä edes lähtisin yrittämään raskautta. Nyt ollaan vasta ihan raskauden alkumetreillä, vkolla 5, joten ensviikolla yrjö lentää jo. Mulla on jo useampia lapsia ja oksentaminen ja valtava mahakipu on pahentunut raskaus raskaudelta.
Pitääpäs tutustua tuohon akupunktioon tarkemmin, en oo asiaa edes ymmärtänyt ajattella.

Yhteistyössä