[QUOTE="kello";28267542]Tuli mieleen yksi tapaus kaupan alalta, missä oli samaan aikaan sekä negatiivinen että positiivinen mustalaiskontakti.
Eräs mahdollisesti useamman kuin yhden aineen vaikutuksen alaisena liikkunut keski-ikäinen mustalaismies varasti tupakkaa ja alkoi käyttäytymään aika aggressiivisesti. Ulkona autossa istuneen mustalaisperheen isä tuli yllättäen sisälle seisomaan minun ja tämän uhkaavan miehen väliin ja yritti rauhoittaa tätä. Kaiken kaikkiaan tapahtuma oli paljon monimutkaisempi, mutta ydinasia tuli esiin.
Minua suojannut mies oli uhkaajaa huomattavasti nuorempi, mikä näin jälkikäteen miettien tuntuu erikoiselta. Joka tapauksessa, onneksi tiesin heidän kulttuuristaan sentään jotain jo silloin, enkä ollut moksiskaan, että nuorempi mies ensin väitti ettei tuntenut vanhempaa ollenkaan, ja hyväksyin senkin, ettei hän halunnut minun soittavan poliisille (soitin kuitenkin, ihan vaan liikenneturvallisuuden vuoksi, koska tämä aineissa oleva oli poistunut autolla ajaen). Toivottavasti tulin kunnolla kiittäneeksi tätä väliin tullutta miestä tilanteen sekavuudesta huolimatta, sillä olin kyllä erittäin kiitollinen "suojamuuristani". Ainakin yritin tehdä selväksi, että ymmärsin hänen kulttuurista kumpuavan tarpeensa suojella sukulaistaan, ja että en pidä häntä itseään rikollisena.
Hyvä muistutus siitä, että meitä on moneen junaan, ja että samaan aikaan voi sekä pitää omiensa puolta että kyseenalaistaa heidän toimiaan.
Erään toisen kerran sain mustalaisnaiselta hyvin sydämelliset kiitokset hyvästä asiakaspalvelusta. Ilmeisesti niin ei hänen kohdallaan usein tapahdu, sillä mielestäni en tehnyt mitään erikoista, kunhan kaupan kassana kökötin ja työni hoidin. Hieman ihmetellen sitten vain kiitin takaisin ja sanoin hänen olleen oikein iloinen asiakas.
Ikävien sattumusten vuoksi minulla on kuitenkin huomattavan varautunut asenne mustalaisiin. Aina välillä joudun muistuttamaan itselleni, etten voi tietää kuka on varastava romani ja kuka ei... Erityisen tunnistettaviin väestöryhmiin kuuluvat vaan tuppaavat jäämään paremmin mieleen. Ehkä osittain senkin takia vähemmsitöjen osuus vankiloissa ja muutenkin rikosrekistereissä on valtaväestöä suurempi. Tummaihoisen tai mustalaispukuisen kuvaileminen on jokseenkin helpompaa ja, no kuvaavampaa, kuin ruskea takki ja siniset farkut, ja voisin kuvitella että erottuu poliisinkin silmään helpommin.
Jokin kysymyskin kävi mielessä, mutta tässä sanatulvassa se katosi jonnekin.
[/QUOTE]
Ihmisiä on tosiaan moneen junaan, mukava että siula on ollut hyviäkin kokemuksia
Ja kerro toki, jos myöhemmin tulee jotain mieleen..