Mie en osaa sanoa, mistä alunperin kaikki tavat ovat lähtöisin. Mustalaiskulttuuri on kyllä saanut aikanaan paljon vaikutteita islamilaisista maista ja heidän kulttuur(e)ista, tarkoitan nyt siis sitä aikaa kun nykyiset Suomen mustalaiset oli vasta matkalla halki maiden tänne pohjoiseen. Mie luulen, että monet häveliäisyys/kunnioitustavat, häveliäisyys ja esim. naisen rooli suhteessa mieheen on aika lailla sieltä, mitä mie yhtään olen asiasta perillä.
Mutta sitten taas osa asioista on aiemmin ollut välttämättömiä ihan oman hengissäpysymisen vuoksi. Aikoina, kun on ollut kulkutauteja ja sairaita, on tarkkaan pitänyt erotella kaikkien henkilökohtaiset tavarat, ettei sairaudet tartu. Nykyään ei nyt niinkään kulkutauteja ole, mutta näitä tapoja on noudatettu niin pitkään että kaipa ne on vaan jääneet elämään ja osaksi meidän kulttuuria, miusta esim. tuntuisi hassulta yhtäkkiä lakata erottamasta kaikkien henkilökohtaisia pyykkejä vaikka tiedänkin, ettei ole tautien vaaraa.
Osa mustalaistavoista löytyy muuten Raamatusta, VT:n puolelta, Mooseksen kirjoista. Sieltä löytyy paljon samankaltaisuuksia. Mie en tiedä, mitä esim. Koraanissa (kun mie aiemmin mainitsin nuo vaikutteet nimenomaan islamilaiseista kulttuureista) näistä asioista sanotaan, mutta luulisin, että ainakin jotain sieltä(kin) löytyy. Varhemmin on usko ollut nykyistä suurempi osa ihmisten arkielämää joten mie luulen, että yksi selitys on tämä.
Miten ne kulttuurilliset tavat nyt yleensä muodostuu, siitä kai meilläkin on kyse...
Osin elinoloista, osin muista tekijöistä.
Mutta jos nykymustalainen lähtee kysymään, että miksi tehdään niin kuin tehdään, niin yleensä sitä vastausta ei lähdetä hakemaan "alusta asti" vaan se perustellaan kulttuurilla itsellään. Miusta tämä on toisaalta vähän hassua, olisihan se hyvä jos kaikilla olisi kunnolliset tiedot oman tapakulttuurinsa muodostumisesta.