Koiranomistajat! Annatteko koiranne kulkea koskaan vapaana kodin ulkopuolella?

Siis jos asutte taajama-alueella, jossa koirat eivät saa juosta vapaasti. Onko koira aina narussa kiinni, kun lähdette esimerkiksi ulos vai päästättekö koiran irti jo rappukäytävässä, kun tulee kotiin (jos asutte esimerkiksi kerrostalossa)?
 
Aina pidin kiinni kun oltiin ihmisten ilmoilla, myös rappukäytävässä yms. Mutta koulutuskentillä, koirapuistoissa yms saivat humputella vapaana. Mut kaks viimeistä oli niin pöllöjä, et eipä ne mihinkään lähteneet vaikka irti olivatkin. Siinä metrin päässä pyörivät silti.
 
hihnaton
Pidän. Eivät ne muuten opi. Aamulenkeillä pidän taajamassa vapaana, en päästä koiria edelleni enkä taakseni. Täysillä pääsevät juoksemaan jäällä ja koirapuistoissa. EI ne opi jos eivät koskaan pääse vappaana olemaan, sitten kun kanssakulkijat eivät kiinnitä mitään huomiota koiriin niin kaikilla olisi helpompi olla. Hihnat ovat from hell :) Omalla mailli korvasse saavat metsässä olla vapaana, muualla eivät.
 
JOskus harvoin päästän irti rapussa omassa kerroksessamme. Ulkona en itse pidä irti ollenkaan, mutta mies on nyt talvella pitänyt tuon pikkujärven jäällä, jos on sellaiseen aikaan että siellä ei muita juuri liiku, vienyt koiraa.
 
haaveilen
Jos minä saisin päättää koirat opetettaisiin ensin kulkemaan ilman hihnaa, sitten vasta hihnassa. Koirat kulkisivat aina ilman hihnaa, agresiiviset kuonopannan kanssa. Olisi aidattomia puistoja jossa saisi sosiaalistaa koiria, vaikka kulkisivat kadulla ilman hihnaa ei muita koiria saa haistella. Ihmiset eivät kiinnittäisi mitään huomiota koiriin....ainiin onhan tälläistä euroopassa :)
 
Meidän sakemanni opetettiin ensin kulkemaan vierellä vapaana ja sitten vasta otettiin panta ja remmi käyttöön, juoksee päivittäin metsässä/pellolla/jäällä vapaana.
Pihalle saavuttaessa otan kiinni ja en koskaan päästä porraskäytävässä vapaaksi, käsken myös istumaan oven eteen ennen kuin annan luvan tulla sisälle.
 
Viimeksi muokattu:
Pidän. Eivät ne muuten opi. Aamulenkeillä pidän taajamassa vapaana, en päästä koiria edelleni enkä taakseni. Täysillä pääsevät juoksemaan jäällä ja koirapuistoissa. EI ne opi jos eivät koskaan pääse vappaana olemaan, sitten kun kanssakulkijat eivät kiinnitä mitään huomiota koiriin niin kaikilla olisi helpompi olla. Hihnat ovat from hell :) Omalla mailli korvasse saavat metsässä olla vapaana, muualla eivät.
Tuollainen on laitonta. Inhoan koiranomistajia, jotka kaupunkialueella tai taajamassa pitävät koiria irti. Melkein aina ne vapaana olevat omistajan kiltit koiran tulevat nuuskimaan muita ihmisiä. Millä oikeudella kysyn minä? Ja vaikka eivät tulisikaan, niin koirat kuuluu pitää KIINNI taajama-alueella.
 
"vieras"
Tuollainen on laitonta. Inhoan koiranomistajia, jotka kaupunkialueella tai taajamassa pitävät koiria irti. Melkein aina ne vapaana olevat omistajan kiltit koiran tulevat nuuskimaan muita ihmisiä. Millä oikeudella kysyn minä? Ja vaikka eivät tulisikaan, niin koirat kuuluu pitää KIINNI taajama-alueella.
Peesi. Mulla on lisäksi koirapelko ja jokainen irtorakki saa aikaan pelkoreaktion. Mitä jos se on tuo rakki joka iskee kiinni? Ja koska joku kuitenkin sanoo että ei meidän Murre ikinä: minä en tiedä sitä etkä sinäkään voi ikinä olla 100% varma siitä, että koira ei jostain syystä iske kiinni.
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
[QUOTE="vieras";28209503]Peesi. Mulla on lisäksi koirapelko ja jokainen irtorakki saa aikaan pelkoreaktion. Mitä jos se on tuo rakki joka iskee kiinni? Ja koska joku kuitenkin sanoo että ei meidän Murre ikinä: minä en tiedä sitä etkä sinäkään voi ikinä olla 100% varma siitä, että koira ei jostain syystä iske kiinni.[/QUOTE]

Iso koira hy
 
"Joo"
Tuollainen on laitonta. Inhoan koiranomistajia, jotka kaupunkialueella tai taajamassa pitävät koiria irti. Melkein aina ne vapaana olevat omistajan kiltit koiran tulevat nuuskimaan muita ihmisiä. Millä oikeudella kysyn minä? Ja vaikka eivät tulisikaan, niin koirat kuuluu pitää KIINNI taajama-alueella.
On muuten tosi rasittavaa. Ihan sama, miten kiltti koira on, ei vastaantulija voi sitä tietää. Yksin ollessa en koiria pelkää, mutta todella vittumaista, kun on pienen lapsen kanssa liikenteessä ja tulee koira vapaana vastaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
onnellinen koirallinen
[QUOTE="vieras";28209503]Peesi. Mulla on lisäksi koirapelko ja jokainen irtorakki saa aikaan pelkoreaktion. Mitä jos se on tuo rakki joka iskee kiinni? Ja koska joku kuitenkin sanoo että ei meidän Murre ikinä: minä en tiedä sitä etkä sinäkään voi ikinä olla 100% varma siitä, että koira ei jostain syystä iske kiinni.[/QUOTE]

En ole koskaan nähnyt yhtäkään rakkikoiraa. Kyllä ne kaikki ovat olleet hyvinpidettyjä ja hoidettuja käyttö- sekä lemmikkikoiria.

Pystyn kyllä kuvittelemaan koirapelon. Pelkään itsekin niinkin mitätöntä ötökkää, kuin hämähäkki, mutta olen opetellut hallitsemaan pelkoa kohtaamalla hämähäkkejä. Pelko on alkanut väistyä.

Olen aikaisemmin ollut samaa mieltä, että kukaan ei voi olla eläimestään 100% varma ettei se purisi. Perun puheeni. Nykyisestä koirastani olen 100% varma ettei se purisi ihmistä ainakaan vapaana juostessaan. Kenties loukkaantuneena ja kivuissaan voisi näin tehdä. Ei muuten. Häntää huiskuttaen kävisi kyllä tervehtimässä ja nuolemassa.
 
mä...
Vanhempi lähes aina vapaana, nuorempi kiinni. Kumpikaan ei mene vieraiden luokse ilman lupaa ja enemmän minä niistä menen takuuseen kuin yhdestäkään ihmisestä. Enemmän minä pelkään tuntemattomia ihmisiä, kuin vieressä kulkevia, hyvinkäyttäytyviä tuntemattomia koiria. Todennäköisempää on, että se vastaantulija sut pieksee kuin että koira puree.
 
"vieras"
Ne on niitä ei-meidän-Murre-ikinä koiria nuo. Mulla löytyy esimerkki ihan lähipiiristä. Täti miehineen lähti kylästä kun perheen "kiltti" saksanpaimenkoira (sai olla pihalla ja kadulla vapaana) juoksi ne pihalla kiinni ja iski raivona tädin käsivarteen. Kyseessä lyhyt ja hento nainen, koira ei onneksi saanut kaadettua kumoon ennen kuin apu ehti väliin. Ja onneksi oli paksu takki päällä, muuten jälki olis ollu vieläkin kauheampaa. Kauhea määrä tikkejä ja arvet on vieläkin.
 
[QUOTE="vieras";28209587]Ne on niitä ei-meidän-Murre-ikinä koiria nuo. Mulla löytyy esimerkki ihan lähipiiristä. Täti miehineen lähti kylästä kun perheen "kiltti" saksanpaimenkoira (sai olla pihalla ja kadulla vapaana) juoksi ne pihalla kiinni ja iski raivona tädin käsivarteen. Kyseessä lyhyt ja hento nainen, koira ei onneksi saanut kaadettua kumoon ennen kuin apu ehti väliin. Ja onneksi oli paksu takki päällä, muuten jälki olis ollu vieläkin kauheampaa. Kauhea määrä tikkejä ja arvet on vieläkin.[/QUOTE]
Saman rotuinen ei-meidän-murre -koira iski minun kurkkuun kiinni : / Harmikseni päävikaisia sakemanneja tulee liki joka nurkalla vastaan ja pelkään niitä kohta ihan hysteerisenä.
 

Yhteistyössä