Nettopalkka 1300€, kannattaako töissä edes käydä...

• Viestiketjun aloittaja "Miuski"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
[QUOTE="anni";28177021]Ne käskee myydä talon ja muuttaa vuokralle että jos olet siihen valmis niin siitä vaan.[/QUOTE]

No eivätkä käske. Toimeentulotukiasiakkaalla saa olla perusomaisuus eli asunto ja auto, niitä ei tarvitse myydä!

lottovoittoako odotat?
Siis kun menet toimeentulotukea hakemaan, työttömän tuloiksi lasketaan työttömyyspäiväraha, lapsilisä, elatusmaksu sekä mahdollinen asumistuki. Mikäli nuo yhteensä ylittävät toimeentulonormin, et saa mitään toimeentulotukena. Jos vajausta jää, saat loput toimeentulotukena. Toimeentulotuessa otetaan huomioon siis jo yllämainitut menot. Ja perusosasta tulee kattaa kaikki muut kulut, siis ruoka, muut vakuutukset, vaatteet, puhelinlaskut, nettilasku ym. Veikkaan, että jos olisit oikeutettu ansiosidonnaiseen, et välttämätta saa mitään.

Ja ei, en ole hakenut enkä saanut toimeentulotukea.

Vietas
[QUOTE="eee";28177092]Ei sossu omistusasunnon kuluja maksa.[/QUOTE]

Väärin! Jos ei rahat riitä asumiskuluihin, asumistuen jälkeenkään, niin sossu maksaa kyllä OISTUSASUNNONKIN kuluja, kuten asuntolainan korot ja yhtiövastikkeet ym.!!!!

"vieras"
Et kyllä soskusta varmaan rahallisesti yhtä hyvin hyödy kuin työssä käymällä. Itse opiskelen työmarkkinatuella ja tuloni ovat kaikkiaan vähän yli 1400e, olen yhden lapsen yksinhuoltaja. Soskusta tulisi parisataa vähemmän.

lottovoittoako odotat?
Ymmärtääkseni kohtuullisia asuntolainan korkokuluja ja vastiketta voidaan maksaa asumiskuluja, mutta ei lyhennyksiä. Sosiaalitoimisto ei kartuta kenenkään omaisuutta.

vvieraaasss
Kyllä minä käyn, ihan mielelläni. Jos en kävisi, niin eipä paljon talolainaa lyhenneltäisi. Mieluummin näin, kyllä olen varmaan eläkkeellä tyytyväisempi, kun on edes jotakin eläkettä kertynyt ja talolaina maksettu (ja toivottavasti talo myyty ja niillä rahoilla ostettu osake...) Lisäksi, kun valmistus, niin palkka luultavasti nousee :)

Ymmärtääkseni kohtuullisia asuntolainan korkokuluja ja vastiketta voidaan maksaa asumiskuluja, mutta ei lyhennyksiä. Sosiaalitoimisto ei kartuta kenenkään omaisuutta.
Juuri näin. Asunnon vastike, sähkö, vesi kulut huomioidaan menoina vuokratuessa tai toimeentulotueassa, mutta mitään lainanlyhennyksiä ei oteta huomioon kummassakaan tuessa. Tuilla ei kasvateta kenenkään omaisuutta. Eli jos lainanlyhennykset (auton ja asunnon) ovat suuret kuukaudessa niin voipi olla ettei tuet riitä ihan kaikkeen. Mutta ei kukaan niitä käske myymään, niiden lainojen kulut on vain maksettava itse. Ja kyllähän se sossukin alkaa jossain välissä kysymään mistä ne rahat lainojen lyhennyksiin tulee... nekin kun lasketaan tuloiksi.

"Eee"
Siis ihanko oikeesti joku, joka on töissä 1300e nettopalkalla, ajattelee, että sielä työssä ollaan siinä samassa asemassa lopun elämää? Siis että sama onko kerryttämässä työkokemusta vai ei... Ite kun oon joskus opiskeluaikana saanu ton suurusta palkkaa, niin mulla on ainakin ollu pääasiana mielessä, että tätä työtä tehdessä opin tätä ja tota ja sitten pääsen tekeen paljon mielenkiintosempia hommia, eli en todellakaan olis heittäytyny sossun rahoille missään tapauksessa.

"vieras"
[QUOTE="Eee";28178040]Siis ihanko oikeesti joku, joka on töissä 1300e nettopalkalla, ajattelee, että sielä työssä ollaan siinä samassa asemassa lopun elämää? Siis että sama onko kerryttämässä työkokemusta vai ei... Ite kun oon joskus opiskeluaikana saanu ton suurusta palkkaa, niin mulla on ainakin ollu pääasiana mielessä, että tätä työtä tehdessä opin tätä ja tota ja sitten pääsen tekeen paljon mielenkiintosempia hommia, eli en todellakaan olis heittäytyny sossun rahoille missään tapauksessa.[/QUOTE]

No entäs jos kokee jo silläkin rahalla elävänsä "leveästi"?

amdan
Suomi on just hyvä maa. Saa istua koton lämpimässä, maha täynnä netissä ja kattoa telvisiota. Eikä tarvii herätä herätyskelloon, jos ei halua, ja jos taas haluaa, niin saa.

'Vapautta, demokratiaa, siksi tänne muutin. Kiitos!

[QUOTE="eee";28177118]Tottakai auto on myytävä. Töihin voi kulkea julkisilla.[/QUOTE]

Ootko koskaan kokeillut, jos et siis asu paikassa missä kulkee julkisia vähän väliä? Plus että jos työpaikka on paikassa johon pääsis kahdella bussilla kulkemalla ja vielä jäis 4-5km käveltävää, niin ihan älytöntä edes yrittää julkisilla. Julkisilla kulkiessa pitäs siis ensin kävellä 1,5km pysäkille, ajaa 12km ,vaihtaa bussia, ajaa 18km ja kävellä 4-5km matka. Ehtiäkseen seiskaksi töihin pitäs lähteä edellisen illan viimosella bussilla ja yöpyä siellä työpaikan luona jossain....

VTM
[QUOTE="vieras";28177351]Ja mitäs merkitystä sillä on? Maassa maan tavalla. Ehkä kannattaisi ruveta miettimään palkkojen nostamista ja tukien laskemista sen sijaan, että mietitään palkkojen laskemista ja tukien nostamista, kun muutenkin ollaan siinä tilassa, että työnteko ei "kannata".

Tiesitkö, että nykyään kahta työssäkäyvää kohden on yksi loiseläjä?[/QUOTE]

Pieni taloustieteellinen mietintäpaussi voisi tehdä hyvää vouhkaajille. Alimpien palkkojen ja tukien ero ei voi olla suuri.

Jos tukia pienennetään, se tulee seurannaisvaikutuksiltaan kalliiksi. Ne on alunperin mitoitettu niin alas kuin mahdollista, ja indeksikorotusten unohtuessa tiukkoina aikoina ne vajoavat siitä entisestään. Vaikka jotkut talousihmeet saavat siitäkin tasosta säästöön, niin ne tumpelotkin on pidettävä hengissä ja jopa aavistuksen verran tyytyväisinä, tai seuraa mellakoita ja rikollisuuden kasvua. Lisäksi olisi hyvä, jos köyhyys ei olisi niin syvää, että se aiheuttaa suoraan toivottomuutta näköalattomuuden lisäksi.

Jos taas alimpia palkkoja nostetaan, seuraa työttömyyttä, koska kaikesta sinänsä tarpeellisesta työstä ei voida maksaa niin paljon.

Minua hiukan huolestuttaa tämä yhteiskuntarauhan tulevaisuus. Ehkä oikeistolaisen raivon vallassa riehuvat palstalaiset voisivat hyötyä pakollisesta yhteiskuntateorian peruskurssista. Sellaisia voitaisiin järjestää viikkonloppuisin ja iltaisin suurimmilla paikkakunnilla. Lastenhoitonne ja kulkemisenne varmaankin järjestätte itse. Minä ilmoittaudun heti vaikka vapaaehtoisena vetämään sellaista ilman palkkaa. Matkat täytyisi kuitenkin maksaa, koska kotihoidontuki ei niihin riitä.

"vieras"
Pieni taloustieteellinen mietintäpaussi voisi tehdä hyvää vouhkaajille. Alimpien palkkojen ja tukien ero ei voi olla suuri.

Jos tukia pienennetään, se tulee seurannaisvaikutuksiltaan kalliiksi. Ne on alunperin mitoitettu niin alas kuin mahdollista, ja indeksikorotusten unohtuessa tiukkoina aikoina ne vajoavat siitä entisestään. Vaikka jotkut talousihmeet saavat siitäkin tasosta säästöön, niin ne tumpelotkin on pidettävä hengissä ja jopa aavistuksen verran tyytyväisinä, tai seuraa mellakoita ja rikollisuuden kasvua. Lisäksi olisi hyvä, jos köyhyys ei olisi niin syvää, että se aiheuttaa suoraan toivottomuutta näköalattomuuden lisäksi.

Jos taas alimpia palkkoja nostetaan, seuraa työttömyyttä, koska kaikesta sinänsä tarpeellisesta työstä ei voida maksaa niin paljon.

Minua hiukan huolestuttaa tämä yhteiskuntarauhan tulevaisuus. Ehkä oikeistolaisen raivon vallassa riehuvat palstalaiset voisivat hyötyä pakollisesta yhteiskuntateorian peruskurssista. Sellaisia voitaisiin järjestää viikkonloppuisin ja iltaisin suurimmilla paikkakunnilla. Lastenhoitonne ja kulkemisenne varmaankin järjestätte itse. Minä ilmoittaudun heti vaikka vapaaehtoisena vetämään sellaista ilman palkkaa. Matkat täytyisi kuitenkin maksaa, koska kotihoidontuki ei niihin riitä.
Eli sun peruste on se, että huonoin palkka pitääkin olla sama kuin se raha, jonka saa kotona makaamalla, että ne kotona makaajat pysyy tyytyväisinä?

Yhteistyössä