Kuka (mielen)terveyshoidon ammattilainen saa määrätä reseptejä? Psykologi, psykiatri?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Jos käy keskustelemassa ammattiauttajan kanssa, niin kenellä niistä on reseptimääräysoikeus?

Mielenterveyshoitajalla tuskin?
Psykologilla?
Psykiatrilla?
Työterveyshoitajalla?

Mitä muita nimikkeitä on?

"vieras"
Psykiatrilla, ei muilla, jos vanhat merkit paikkansa pitää. Tosin en tiedä laajeneeko rajattu lääkkeenmääräämisoikeus jossain vaiheessa hoitohenkilökunnalle tässäkin "lajissa" (tai onko ehkä jo laajennut, joku on hengaillut hoitovapaalla jo muutaman vuoden :D).

Sairaanhoitajalla/terkkarilla on oikeus määrätä lääkkeitä jos ovat käyneet reseptikoulutuksen. Siihen ei vaan hirveästi ole ollut innokkaita. Psykiatrihan on lääkäri joten ilman muuta hänellä on oikeus lääkkeitä määrätä, psykologi taas tutkii enemmänkin mielen koukeroita eikä määrää lääkkeitä vaan yrittää päästä tietynlaisen toiminnan alkulähteille.

Saako ne reseptikoulutksen käyneet sairaanhoitajat ja terkkarit määrätä ihan mitä tahansa lääkkeitä? Mä oon luullut että sellaisiin sairauksiin vain joita on helppo diagnosoida, eli johonkin virtsatietulehdukseen, korvatulehdukseen, poskiontelotulehdukseen jne. Mielenterveysasioita on varmasti aika vaikea diagnosoida

Alkuperäinen kirjoittaja taivaanrantaheinä;28177862:
Saako ne reseptikoulutksen käyneet sairaanhoitajat ja terkkarit määrätä ihan mitä tahansa lääkkeitä? Mä oon luullut että sellaisia joita on helppo diagnosoida, ja mielenterveysasioita on varmasti aika vaikea diagnosoida
Niin, tuskinpa he nyt mitään diagnooseja tekevätkään mutta jos kyse esim reseptin uusimisesta yms. :)
Mitähän lääkettä ap on vailla? Esim psykologin kanssa juttelu voi olla lääkehoitoa parempi vaihtoehto hyvinkin monesti.

vieras, ap
Työkuvioita, eräs valtavan tärkeä, pitkä ja vaikea esiintyminen erittäin tärkeille vieraille ja minun, ikuisen jännittäjän ja esiintymispelkoisen tulisi suoriutua tästä.

Toivoin että lääkäri voisi mahdollisesti auttaa, en vain tiennyt kenelle se aika kannattaisi varata. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Urbaaniurheilija Rödbergen;28177873:
Niin, tuskinpa he nyt mitään diagnooseja tekevätkään mutta jos kyse esim reseptin uusimisesta yms. :)
Mitähän lääkettä ap on vailla? Esim psykologin kanssa juttelu voi olla lääkehoitoa parempi vaihtoehto hyvinkin monesti.
Kylläpä tuo mun kysymys kuulosti jotenkin tyhmältä, kun siitä saa tosiaan vaikutelman että terkkarit tai sairaanhoitajat yrittäis tehdä diagnooseja sairauksiin. Siis kyllä ne mun mielestä voi diagnosoida jotain virtsatietulehduksia ja korvatulehduksia ja vastaavaa, ei siihen varmaan lääkäriä tarvita, muttei sitten mitään sen vaikeampaa. Ja mä oon sitä mieltä ettei ne saa edes uusia reseptiä jos on kyse jostain mielialalääkkeestä. Mutta en tiedä, maalaisjärjellä pohdin vaan

voeras
Alkuperäinen kirjoittaja taivaanrantaheinä;28177993:
Kylläpä tuo mun kysymys kuulosti jotenkin tyhmältä, kun siitä saa tosiaan vaikutelman että terkkarit tai sairaanhoitajat yrittäis tehdä diagnooseja sairauksiin. Siis kyllä ne mun mielestä voi diagnosoida jotain virtsatietulehduksia ja korvatulehduksia ja vastaavaa, ei siihen varmaan lääkäriä tarvita, muttei sitten mitään sen vaikeampaa. Ja mä oon sitä mieltä ettei ne saa edes uusia reseptiä jos on kyse jostain mielialalääkkeestä. Mutta en tiedä, maalaisjärjellä pohdin vaan
Kannattaa käyttää sitä maalaisjärkeä ja lukee edellä oleva linkki lääkkeistä hoita reseptikoulutetut sh.t/terkkarit saa uusia ;) niin ei tarvi sitten pohtia..

ffcc
Psykologi ja ehkä työterveyshoitajakin osaa arvioida lääkityksen hyötyjä ja/tai tarpeellisuutta sekä tarvittaessa konsultoida lääkäriä asiassa. Vain lääkärillä on oikeus kuitenkin kirjoittaa reseptejä tuossa tapauksessa.

Onko sulla ap kokemusta ko.lääkkeistä? Koskaanhan ei tiedä miten lääke vaikuttaa ihmiseen joten ehkä ois parempi ettet ihan kylmiltään ainakaan vedä jotain rauhottavaa tms. koska saatat olla hyvinkin pöhnässä kun pitäis esitelmää pitää. Se taas ei vaikuta hyvältä ja nää lääkkeethän on monesti kolmiolääkkeitäkin eli vaikuttavat työkykyyn...
Sinänsä kiinnostaa kun omaan työnkuvaan kuuluu myös työ- ja elämänhallintavalmennus...

vieras, ap
Alkuperäinen kirjoittaja Urbaaniurheilija Rödbergen;28178933:
Onko sulla ap kokemusta ko.lääkkeistä? Koskaanhan ei tiedä miten lääke vaikuttaa ihmiseen joten ehkä ois parempi ettet ihan kylmiltään ainakaan vedä jotain rauhottavaa tms. koska saatat olla hyvinkin pöhnässä kun pitäis esitelmää pitää. Se taas ei vaikuta hyvältä ja nää lääkkeethän on monesti kolmiolääkkeitäkin eli vaikuttavat työkykyyn...
Sinänsä kiinnostaa kun omaan työnkuvaan kuuluu myös työ- ja elämänhallintavalmennus...
Ei ole kokemusta lääkkeistä, en edes tiedä voiko lääkkeillä helpottaa ongelmaani, tai mitä lääkkeitä ne ovat jos helpottavat.

Tiedän vain että lääkäri on ainoa keino joka voisi auttaa. Olen itse yrittänyt jo lukuisia keinoja esiintymispelon voittamiseksi ja ainainen epäonnistuminen vain pahentaa ongelmaa.

Olen tehnyt mielikuvaharjoituksia, harjoitellut ja valmistautunut etukäteen, tehnyt hengitysharjoituksia,lukenut aiheesta kirjoja, yrittänyt aloittaa pienestä, pakottanut itseni tilanteisiin, yrittänyt muuttaa asennettani jne..

Silti tilanteen tullessa menee aivot ja kroppa ja kaikki jumiin täysin.

Viimeisimmällä kerralla tunsin jo niin suurta pakokauhua että pelästyin jälkeenpäin itsekin pahasti, aivot viestitti niin suuren tarpeen juosta karkuun että oli hilkulla ettei tullut paniikkikohtaus.

Oletko puhunut työnantajallesi näistä ongelmista? Eihän se ole ihmiselle hyväksi tehdä työssään asioita jotka saavat pakokauhun valtaan. Voisiko joku pitää esitelmän? Saisit rauhassa hoitaa esiintymispelkoasi esim terapian avulla. Onko teillä työterveyspalvelut? Sieltä saattaisit saada apua ja osoitteen oikealle taholle. Lääkkeet ovat yleensä paha vaihtoehto ja moni psyykelääkkeistä aiheuttaa riippuvuutta ja pahentaa ongelmia. Esim. aivoihin vaikutus on todella suuri!

vieras, ap
En halua vielä työnantajalle puhua asiasta, olen tehnyt ihan liikaa töitä sen eteen että sen romuttaisin näin turhan asian kuin esiintymispelon vuoksi

En usko olevani ainoa joka ko. vaivasta kärsii, eiköhän lääkäriltä löydy jokin keino asian hoitamiseksi. Toivottavasti. :)

En halua vielä työnantajalle puhua asiasta, olen tehnyt ihan liikaa töitä sen eteen että sen romuttaisin näin turhan asian kuin esiintymispelon vuoksi

En usko olevani ainoa joka ko. vaivasta kärsii, eiköhän lääkäriltä löydy jokin keino asian hoitamiseksi. Toivottavasti. :)
Kyse ei kyllä kuulosta olevan pikkuasiasta jos meinaa paniikkihäiriöitäkin saada asian vuoksi. Työnantajahan ei voi potkuja antaa tuon takia ja jos hän on inhimillinen niin voisit saada tukea ja toisenlaisia näkemyksiä. Murhe on puolta kevyempi kun sen jakaa jonkun kanssa. Puhuminen siis mielestäni auttaa sinua lääkkeitä enemmän! Ja kuten sanoin aiemmin, nuo lääkkeet vaikuttavat työkykyyn; ethän halua olla pöllyissä töissä?

"vieras"
Kuten jo sanoin beetapsalpaajat auttavat jännitykseen. Niitä käytetään paljon ja ovat oikein tehokkaita vaivaan, minkä lisäksi suht turvallisia ja ei tule mitään pökkyräoloa kuten rauhoittavista.

Yhteistyössä