Pakollinen oman taloudenhallinnan kurssi kaikille sosiaalitukien saajille!!

• Viestiketjun aloittaja Olisko ideaa?
  • Ensimmäinen viesti
"bbb"
Olen ehdottanut samaa, samoin sitä että koulussa olisi yläasteella kurssi taloudesta, keskittyen etenkin omiin rahoihin, budjetointiin jne. En hauku sossun rahojen varassa olevia, mutta ikävä totuus on että siinä porukassa on fiksujen, tavallisten ihmisten lisäksi myös sellaisia vähän "vajaita" tapauksia, joilla on ulosotossa tonneja vuodesta toiseen, kulutuskäyttäytyminen älytöntä eikä ole kriittistä silmää ostoksille. Eräs tuttavani saa etuuksina enemmän käteen mitä meidän perheelle jää työnteosta, mutta silti hänellä on aina rahat loppu ja käy ruokajonoissa, diakonilla jne.

vierass
[QUOTE="bbb";28176781]Olen ehdottanut samaa, samoin sitä että koulussa olisi yläasteella kurssi taloudesta, keskittyen etenkin omiin rahoihin, budjetointiin jne. En hauku sossun rahojen varassa olevia, mutta ikävä totuus on että siinä porukassa on fiksujen, tavallisten ihmisten lisäksi myös sellaisia vähän "vajaita" tapauksia, joilla on ulosotossa tonneja vuodesta toiseen, kulutuskäyttäytyminen älytöntä eikä ole kriittistä silmää ostoksille. Eräs tuttavani saa etuuksina enemmän käteen mitä meidän perheelle jää työnteosta, mutta silti hänellä on aina rahat loppu ja käy ruokajonoissa, diakonilla jne.[/QUOTE]

Näinhän se on. Ja mun mielestä tästä asiasta ei pitäisi vaieta, että hyvin moni työssäkäyvä elää jopa alle noiden helvetin toimeentulotuki/muu-tuki-asiakaitten nettotulojen ja toimeen tulevat nekin. Miten ihmeessä, kun sossupummien mielestä sitä rahaa on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin vähän???

"aloittaja"
Niin huomaa tästäkin ketjusta, että monen mielestä se sossusta, diakonista jne tuleva raha pitäisi tulla automaattisesti ja ilmaiseksi. Ihmisen itsensä ei tarvitse ottaa vastuuta elämästään tai tehdä muutoksia omassa toiminnassaan, jotta elämän saisi paremmille raiteille taloudellisesti. Apua vaaditaan, mutta mitään ei olla vastineeksi valmiita tekemään sen rahallisen avun eteen.

Itse tunnen lukuisia ja lukuisia sosiaalietuuksien varassa eläviä, niin omassa tuttavapiirissä kuin työni kautta. Voisin sanoa, että heistä 99% on ongelmia elämänhallinnassa tai sitten on niin "kasvettu" siihen mentaliteettiin, että mitäs tässä suotta itseään rasittaa kun joku kuitenkin tulee ja huolehtii. Toki välimaastoon mahtuu kaikenlaista. Olen nähnyt suoranaista systeemin väärinkäyttöä, jopa törkeää sellaista. Ja sitten on silkkaa tyhmyyttä ja hölmöyttä, jonka vuoksi talousasiat menee kuralle. Ihan kaikille näille tapauksille taloudenhallinann kurssi olisi paikallaan tai sitten esim. väärinkäytöksien ehkäisemiseksi työpanos yhteiskunnan hyväksi olisi loistava juttu. Helppoahan se on sossusta kerjätä satanen pari ylimääräistä kaikenlaiseen turhuuteen, mutta mitenkäs suu pannaan kun sen satkun eteen joutuukin viikonlopuksi kurssille istumaan tai roskia keräämään...Voisi systeemin väärinkäytökset ainakin vähentyä.

Olinpa muuten eilen kylässä erään "vähävaraisen" luona, joka asioi niin sosiaalitoimessa kuin diakonissakin avustuksia pyytämässä. Kahvipöytään tämä työtön, jolla olisi kaiket päivät aikaa leipoa, lataa 3!!! leipomosta kalliilla ostettua täytekakkua. Veikkaan että siinäkin 100-150€ meidän yhteisiä varojamme oli hassattu. Hänkin on muuten sitä mieltä, että raha ei riitä mihinkään, ei yksinkertaisesti ole varaa edes ruokaa ostaa pian...

[QUOTE="aloittaja";28176861]Niin huomaa tästäkin ketjusta, että monen mielestä se sossusta, diakonista jne tuleva raha pitäisi tulla automaattisesti ja ilmaiseksi. Ihmisen itsensä ei tarvitse ottaa vastuuta elämästään tai tehdä muutoksia omassa toiminnassaan, jotta elämän saisi paremmille raiteille taloudellisesti. Apua vaaditaan, mutta mitään ei olla vastineeksi valmiita tekemään sen rahallisen avun eteen.

Itse tunnen lukuisia ja lukuisia sosiaalietuuksien varassa eläviä, niin omassa tuttavapiirissä kuin työni kautta. Voisin sanoa, että heistä 99% on ongelmia elämänhallinnassa tai sitten on niin "kasvettu" siihen mentaliteettiin, että mitäs tässä suotta itseään rasittaa kun joku kuitenkin tulee ja huolehtii. Toki välimaastoon mahtuu kaikenlaista. Olen nähnyt suoranaista systeemin väärinkäyttöä, jopa törkeää sellaista. Ja sitten on silkkaa tyhmyyttä ja hölmöyttä, jonka vuoksi talousasiat menee kuralle. Ihan kaikille näille tapauksille taloudenhallinann kurssi olisi paikallaan tai sitten esim. väärinkäytöksien ehkäisemiseksi työpanos yhteiskunnan hyväksi olisi loistava juttu. Helppoahan se on sossusta kerjätä satanen pari ylimääräistä kaikenlaiseen turhuuteen, mutta mitenkäs suu pannaan kun sen satkun eteen joutuukin viikonlopuksi kurssille istumaan tai roskia keräämään...Voisi systeemin väärinkäytökset ainakin vähentyä.

Olinpa muuten eilen kylässä erään "vähävaraisen" luona, joka asioi niin sosiaalitoimessa kuin diakonissakin avustuksia pyytämässä. Kahvipöytään tämä työtön, jolla olisi kaiket päivät aikaa leipoa, lataa 3!!! leipomosta kalliilla ostettua täytekakkua. Veikkaan että siinäkin 100-150€ meidän yhteisiä varojamme oli hassattu. Hänkin on muuten sitä mieltä, että raha ei riitä mihinkään, ei yksinkertaisesti ole varaa edes ruokaa ostaa pian...[/QUOTE]

Näitä väärinkäyttäjiä on tosiaan tutkittu, ja niitä on aika vähän. Kokonaan niistä ei voi päästä eroon samalla pahentamalla kaikkien oloa. Uskon myös, että enemmistöllä ihan työssäkäyvistäkin ihmisistä on joskus ongelmia taloudenhallinnassa, me ihmiset ollaan vähän löperöitä sillä tavalla.

Näitä ongelmia ei kuitenkaan aina ratkaista jollain raipalla. Ihan alkujaan jos asenne on se, että joku "saa jotain liian helpolla ja pitäisi vähän laittaa kärsimään sen eteen" niin ollaan jo täysin väärillä jäljillä. Kaiken pitäisi pyrkiä oikeasti auttamaan ihmisiä ja parantamaan yhteiskuntaa. Taloudelliset aspektit tulee ottaa huomioon, mutta miksi täytyy aina luoda joku uusi turha haistapaskakurssi, pakkolaki tai kielto sen sijaan, että yritettäisiin pureutua ongelmaan hieman syvällisemmin? Aivan liian usein ollaan laittamassa laastaria valtimovuotoon, ja samalla laitetaan sitä laastaria kaikille muillekin paikallaolijoille, vaikka mikään ei vuodakaan.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Mörköäiti
määki
[QUOTE="vieras";28175257]Rahaa voi säästää laittamalla pikkuhiljaa pieniä määriä käteistä sivuun. Ei niiden perään kukaan kysele ja toimeentulotuki tulee samalla tavalla kuin edellisessäkin kuussa. Toimeentulotuestakin pystyy säästämään kun ihan oikeasti miettii vähän, mihin ne rahat laittaa. Ei paljon kerrallaan, mutta pystyy kuitenkin.

Niillä rahoilla voi sitten tarvittaessa ostaa jotain extraa kuten käyttää hätätapauksessa vaikka taksiin jotta saa lapsen vietyä päivystykseen tai ostettua joululahjoja lapselle. Siihenkään kun ei tämän palstan sossupummeilla tunnu olevan varaa...[/QUOTE]

Näin minäkin teen, aina kun vaan pystyn. Kaappiin vaan jemmaan selvää rahaa!

ja taas pomppas
[QUOTE="loulou";28176127]Kyllä nimenomaan. Sitä paskanluontia tekee myös muutkin ihmiset ihan palkkatöikseen. Miks toisten pitäis saada rahaa tekemättä mitään, pitäähän munkin käydä töis et saan rahaa!! Sama juttu työttömille.[/QUOTE]

juurikin siksi, että muuten sinullekaan ei siitä luomistyöstä kannattaisi maksaa. miten tyhmä ja kade pitää olla, ettei tätä tajua?

"aloittaja"
Näitä väärinkäyttäjiä on tosiaan tutkittu, ja niitä on aika vähän. Kokonaan niistä ei voi päästä eroon samalla pahentamalla kaikkien oloa. Uskon myös, että enemmistöllä ihan työssäkäyvistäkin ihmisistä on joskus ongelmia taloudenhallinnassa, me ihmiset ollaan vähän löperöitä sillä tavalla.

Näitä ongelmia ei kuitenkaan aina ratkaista jollain raipalla. Ihan alkujaan jos asenne on se, että joku "saa jotain liian helpolla ja pitäisi vähän laittaa kärsimään sen eteen" niin ollaan jo täysin väärillä jäljillä. Kaiken pitäisi pyrkiä oikeasti auttamaan ihmisiä ja parantamaan yhteiskuntaa. Taloudelliset aspektit tulee ottaa huomioon, mutta miksi täytyy aina luoda joku uusi turha haistapaskakurssi, pakkolaki tai kielto sen sijaan, että yritettäisiin pureutua ongelmaan hieman syvällisemmin? Aivan liian usein ollaan laittamassa laastaria valtimovuotoon, ja samalla laitetaan sitä laastaria kaikille muillekin paikallaolijoille, vaikka mikään ei vuodakaan.

Kuten jo aiemmin kirjoitin, miksi ajatella rangaistuksena tai keppinä sitä, että antaa oman työpanoksensa vastineeksi saamalleen avulle tai lähtee hakemaan kurssilta apua ja vinkkejä oman talouden parantamiseen...? Miksi mitään pitäisi saada ilmaiseksi, kenenkään? Miksi tässä maassa osa porukasta elää toisten siivellä syystä tai toisesta, osa hetken, osa vuosikausia, kenties jopa koko ikänsä??? Se on mahdollista, koska systeemi mahdollistaa sen. Jos ihminen ei tahdo muuttua, ympärillä olevan systeemin muutos kyllä motivoi(=pakottaa) siihen.

Mikä olisi mainitsemasi syvällisempi keino ongelman ratkaisemiseen? Tämä yhteiskunta on jo ihan suossa ja yhä syvemmälle uppoamme. Ihmisten hyysääminen ja ymmärtäminen ei vaan aina tuota tulosta. Tulisi ennemminkin edellyttää jokaiselta työpanosta yhteiskunnan rakentamiseen, edes jollakin tapaa. Toki pelkkä "oleminen" ja tuhlaileva elämäntyyli olisi sallittua, mutta omalla kustannuksella.

Ken guru
Mun mielestä tuollainen kurssi voisi toimia vapaahetoisena. Pakollisena se ei kuitenkaan auta kuin niitä keitä se oikeasti kiinnostaa.

Työttömiä ja sosiaalitukien varassa eläviä tulee aina olemaan vaikka mitä tehtäisi. (Kun eipä ne tuet tule hyvinvointivaltiosta poistumaan koskaan, eikä tarvitsekaan).

Osan varmaan voisi saadakin motivoitua ko.kursseilla.

[QUOTE="aloittaja";28177050]Kuten jo aiemmin kirjoitin, miksi ajatella rangaistuksena tai keppinä sitä, että antaa oman työpanoksensa vastineeksi saamalleen avulle tai lähtee hakemaan kurssilta apua ja vinkkejä oman talouden parantamiseen...? Miksi mitään pitäisi saada ilmaiseksi, kenenkään? Miksi tässä maassa osa porukasta elää toisten siivellä syystä tai toisesta, osa hetken, osa vuosikausia, kenties jopa koko ikänsä??? Se on mahdollista, koska systeemi mahdollistaa sen. Jos ihminen ei tahdo muuttua, ympärillä olevan systeemin muutos kyllä motivoi(=pakottaa) siihen.

Mikä olisi mainitsemasi syvällisempi keino ongelman ratkaisemiseen? Tämä yhteiskunta on jo ihan suossa ja yhä syvemmälle uppoamme. Ihmisten hyysääminen ja ymmärtäminen ei vaan aina tuota tulosta. Tulisi ennemminkin edellyttää jokaiselta työpanosta yhteiskunnan rakentamiseen, edes jollakin tapaa. Toki pelkkä "oleminen" ja tuhlaileva elämäntyyli olisi sallittua, mutta omalla kustannuksella.[/QUOTE]

Se on rangaistus silloin kun se on pakollista, leimaavaa, ja samalla mahdollisesti tarpeetonta sekä muuta elämää haittaavaa. Ei se nyt niin kamalan vaikeaa ole miettiä niitä parempia ratkaisuja asiaan. Esimerkiksi perustulo veisi mahdollisuudet väärinkäyttöön ja kannustaisi tekemään myös pätkähommia, siis töitä, joista saa palkkaa, ihan niinkuin vastineeksi orjahommille. Samalla ne, jotka eivät osaa tukea hakea, saisivat sen kuitenkin automaattisesti. Taloudenhallinta tulisi ehdottomasti lisätä peruskoulun opetussuunnitelmaan. Vapaaehtoisia, ilmaisia kursseja voi tarjota haluaville, mielenterveyspalveluita tulee tehostaa reippaasti, että saadaan pidettyä ihmiset työ- ja arkikykyisinä.

Sellainen kunnolla syvälle rakenteisiin meneminen on toki aika rankka projekti, mutta suosittelisin ihan oikeasti jatkuvan kasvun mantrasta siirtymistä siihen hyvinvoinnin maksimoimiseen. Ja sen sijaan, että mätkäistään sanomalehdellä päähän niitä tyhmiä koiria, jotka eivät ole tajunneet menestyä, niin pyrittäisiin yhdessä rakentamaan tasa-arvoista yhteiskuntaa.

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti
"aloittaja"
Mun mielestä tuollainen kurssi voisi toimia vapaahetoisena. Pakollisena se ei kuitenkaan auta kuin niitä keitä se oikeasti kiinnostaa.

Työttömiä ja sosiaalitukien varassa eläviä tulee aina olemaan vaikka mitä tehtäisi. (Kun eipä ne tuet tule hyvinvointivaltiosta poistumaan koskaan, eikä tarvitsekaan).

Mun mielestäni jo peruskoulun opetussuunnitelmaan pitäisi hyvin vahvasti sisältyä näitä arjen taitoja. Kuka vielä vuosien päästä muistaa, minä vuonna Napoleon kuoli ja mitä väliä...sen voi aina tarkistaa googlella. Sen sijaan oman rahankäytön suunnittelu, säästämisen hyödyt jne. ovat sellaisia taitoja, joita tarvitaan ihan jok aikinen päivä. Valitettavasti on paljon perheitä, joissa jo monetta sukupolvea eletään sosiaalituen varassa, eikä lapsilla ja nuorilla ole mitään käsitystä normaalista TEE TYÖTÄ-ELÄ PALKALLA VAROJESI MUKAAN.

Ehkä vapaaehtoisuus toimisi lyhytaikaisesti, mutta jos henkilö on jo vuodenkin verran elänyt sossun ja diakonin varassa, ei voida enää olettaa, että henkilö/perhe omin voimin rämpii ylös suosta. Silloin tarvitaan apua ja tällainen kurssitus olisi hyödyllinen. Samalla voidaan ihmistä auttaa muillakin tavoin, esim. ohjaamalla saamaan muuta tarvitsemaansa apua.

Työjakso voisi hyvälle tyypille antaa mahdollisuuden jopa pidempiaikaiseen työharjoitteluun tai -kokeiluun ja sitä myöten innostaa esim. opiskeluun. Toki ottaen huomioon tässäkin henkilön historian ja taustat. Alkkis-Pena mieluummin siivoamaan roskia kadulta ja työtön lähihoitaja sinne vanhainkotiin kahvia keittämään.

vierass

Ja kauanko luulet, että tämä valtio on hyvinvointivaltio?

"aloittaja"
Se on rangaistus silloin kun se on pakollista, leimaavaa, ja samalla mahdollisesti tarpeetonta sekä muuta elämää haittaavaa. Ei se nyt niin kamalan vaikeaa ole miettiä niitä parempia ratkaisuja asiaan. Esimerkiksi perustulo veisi mahdollisuudet väärinkäyttöön ja kannustaisi tekemään myös pätkähommia, siis töitä, joista saa palkkaa, ihan niinkuin vastineeksi orjahommille. Samalla ne, jotka eivät osaa tukea hakea, saisivat sen kuitenkin automaattisesti. Taloudenhallinta tulisi ehdottomasti lisätä peruskoulun opetussuunnitelmaan. Vapaaehtoisia, ilmaisia kursseja voi tarjota haluaville, mielenterveyspalveluita tulee tehostaa reippaasti, että saadaan pidettyä ihmiset työ- ja arkikykyisinä.

Sellainen kunnolla syvälle rakenteisiin meneminen on toki aika rankka projekti, mutta suosittelisin ihan oikeasti jatkuvan kasvun mantrasta siirtymistä siihen hyvinvoinnin maksimoimiseen. Ja sen sijaan, että mätkäistään sanomalehdellä päähän niitä tyhmiä koiria, jotka eivät ole tajunneet menestyä, niin pyrittäisiin yhdessä rakentamaan tasa-arvoista yhteiskuntaa.

En kannata perustuloa siitä syystä, että se todennäköisesti lisäisi syrjäytymistä, perheväkivaltaa jne. epäkohtia. Nykyisellään juuri siellä sosiaalitoimessa ja diakoniassakin voidaan seuloa ne perheet, jotka tarvitsevat muutenkin apua elämänhallintaan, huomataan lasten pahoinvointi jne. Jos perustulon myötä nämä perheet voivat jäädä neljän seinän sisään syrjäytymään ja vinksahtamaan vielä pahemmin, pommi räjähtää ennemmin tai myöhemmin... Nyt sentään tasaisin väliajoin nämä tukea tarvitsevat joutuvat/saavat kohdata jonkun, jonka tehtävänä on välittää myös laajemmin henkilön/perheen hyvinvoinnista.

Opiskeleva yh
Muutama fakta ap:lle ja kaltaisilleen:
-kaikki tukien saajat eivät makaa kotona tekemättä mitään
-tukia saava voi käydä myös töissä ja/tai opiskella
-tukia saavat eivät kaikki ole vain neljän seinän sisällä syrjäytymässä vaan joka päivä tulee kontaktia muihin töiden ja/tai opiskelujen kautta

"vieras"
[QUOTE="kojootti";28176062]Se oli esimerkki, koska noita töitä on todella paljon hakusessa. Tekijöitä ei vain löydetä. Tottakai työtön saa ottaa vastaan ihan minkä työn itse haluaa, mutta jos sellaista ei löydy niin sitten aletaan täyttämään niitä tehtäviä. Hyvin yksinkertainen logiikka: etsi työ -> ei löytynyt vai? -> menet tuonne siivoamaan.[/QUOTE]

Ei niitä siivoustöitäkään kaikille riitä. Itse yritän juuri etsiä määräaikaista siivoustyötä, olen laitellut hakemuksia ja vielä en ole yhteenkään haastatteluun päässyt. Ja mulla on siivouskokemusta yli kahden vuoden ajalta. Mutta kun niitä hakijoita on yhtä paikkaa kohden paljon, parista on tullut sähköpostia, että hakijoita oli yli 300, ja aina löytyy joku jolla on vielä enemmän kokemusta tai alan koulutus.

Mun mielestä nämä kurssit on ihan hyvä idea, tosin taloudenhallintaa pitäisi ehdottomasti opettaa jo peruskoulussa, samoin elämän hallintaa!

Ken guru
Mun mielestä nämä kurssit on ihan hyvä idea, tosin taloudenhallintaa pitäisi ehdottomasti opettaa jo peruskoulussa, samoin elämän hallintaa!
Mä taas ajattelen että peruskoulussa tieto valuu useamman aivoista kuin vesi hanhen selästä. Eli vähän vanhempana menisi paremmin kaaliin ja jää muistiin, varsinkin kun on jo jotain käsitystä siitä mitä eläminen maksaa, ihan oman käytännön kokemukse kautta.

"vieras"
[QUOTE="Kenzo";28175643]Mä luulen et aika hyvä olis kans sellanen sivarityyppinen käytäntö. Eli jos ei kunnon työt maistu, niin tukia sais ainoastaan niin että lähtis valtion päättämään "työpaikkaan" töihin. Kohteita löytyis enemmän kun tarpeeks.[/QUOTE]

Ai missä niitä työpaikkoja muka olisi? Esimerkiksi vanhainkodissa tarvitaan ihan koulutus. Ei kuka vaan hörhö voi heitä sinne hoitamaan lähteä. Mites alkoholistit? Kännissä töihin pakotetaan? Vai niin, että kun palkallista työtä ei yksinkertaisesti ole, niin pakotetaan sitten vaikka keräämään roskia kaduilta? Tuskinpa sekään työ kaikille riittäisi. Mites olisi sitten kivien keräys?

Ja ap:lle: Sossun asiakkaita (työttömyyden takia) on niin paljon, että tuollainen kurssi tulisi todella kalliiksi. Sossun asiakkaiden käyvät nykyäänkin tasaisin väliajoin keskustelemassa tilanteesta omalla sosiaalityöntekijällä ja siellä kyllä sitten keskustellaan, että miten saisi tilannetta parannettua.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28177368]Ei niitä siivoustöitäkään kaikille riitä. Itse yritän juuri etsiä määräaikaista siivoustyötä, olen laitellut hakemuksia ja vielä en ole yhteenkään haastatteluun päässyt. Ja mulla on siivouskokemusta yli kahden vuoden ajalta. Mutta kun niitä hakijoita on yhtä paikkaa kohden paljon, parista on tullut sähköpostia, että hakijoita oli yli 300, ja aina löytyy joku jolla on vielä enemmän kokemusta tai alan koulutus.[/QUOTE]

Ei tosiaan löydy. Minä pääsin yhteen työpaikan haastatteluun, kun olin eka hakija (tsekkasin välillä minuutinkin välein tarjonnan) ja oli aamu. 500 muuta oli hakenut ensimmäisen kolmen tunnin aikana. Töihin en kuitenkaan päässyt, koska kokemusta ei ollut ja jollain toisella oli, joka oli kutsuttu.

Monesti siivouksessa vaaditaan vähintään aiempaa kokemusta. Myöskään kaupan kassalle pääsee vain tuurilla ilman kassakokemusta. Ilman kassakokemusta, et sitä kokemusta saa. Kuulemma moni "kaupan kassaksi" kouluttautunut merkonomi (oikeasti positiivisia ja päteviä) joutuu uudelleen kouluttautumaan, kun töitä löytyy vaan välillä vuokrafirmojen kautta satunnaisiksi keikoiksi. Siis kaupan kassalle.

nykyäänhän on ongelmana, ettei töitä nimenomaan ole, ainoastaan sellaisilla aloilla, joilla tarvittaisiin koulutusta ja vielä syrjäseuduille. Lappiin pääsisi lääkäriksi samantien, kun työkavereita ei sitten tule olemaan. Lääketieteelliseen on myös todella vaikea päästä. Lähihoitajilla on niin surkeat työajat ja sama sairaanhoitajilla, että monet eivät valitse sitä alaa ihan oman terveytensä takia ja sen takia, että ei halua laittaa lastaan vuorohoitoon ja joutuisivat olla öisinkin hoidossa. Palkka myös surkea.

ja taas pomppas
Ei kaikki tukien saajat ole jotakin aivottomia kanoja! :headwall: Koittakaa nyt tajuta, että se kurssi olisi tarpeen niille jotka ei sitä rahaa osaa käyttää. Se, että saa tukia tilapäisesti ei tarkoita sitä, että talous on päin persettä eikä osaa käyttää lainkaan rahaa. Saa vain ihmiset ärsyyntymään kun laitetaan tuollaiselle turhanpäiväiselle kurssille jos ei edes ole mitään ongelmia.
Joidenkin mielestä tämä ärsyttäminen on ilmeisesti koko jutun idea. Meinataan, että potkitaan perse mustelmille ja lopulta se on niin hellänä että mieluummin menee töihin niihin ihmehommiin, joita kateellisten mielestä on jokaiselle perskoulun päättäjälle senkuin menee ja tekee. Mitä enemmän pakkoa ja elämän vaikeuttamista ei minkään takia, sitä parempi.

Kuitenkin suomalainen perusluonne tahtoo olla sellainen, että jos ajetaan nurkkaan ja yritetään nöyryyttää, niin jossain vaiheessa ärtymys kasvaa siihen mittaan että hanskat pannaan naulaan ja mieluummin kärsitään nälkää kun ei kerran ihmisenä kelpaa. Jos sitten vielä ärsytetään lisää ilman, että luvassa on muuta kuin orjuutta ja halveksuntaa, niin ainakin minä siinä vaiheessa siirtyisin pimeisiin hommiin. Jos olisin katkerampi alun perin, saattaisin kuvitella siirtyväni rikollliseksi sitten seuraavaksi. Joka kerran kun joku raivoaisi köyhien ylettömästä elintasosta, kokisin valintani entistä oikeutetummaksi.

Sen sijaan minulla ei olisi äkkiä ajateltuna mitään sitä vastaan, että yhteiskunnassa valikoitaisiin ne työt, joista olisi hyötyä mutta joiden teettäminen yli 3 euron tuntipalkalla ei olisi mahdollista. Näistä karsittaisiin kaikki jotka jollain tapaa kuitenkin kilpailevat minimipalkan ylittävien töiden kanssa. Sitten rahoitettaisiin budjetista näiden töiden palkanmaksua parhaat hankkeet ensisijaisina. Ja sitten näitä saisi VAPAAEHTOISPOHJALTA tehdä sellainen, joka kokisi tarvitsevansa noita vähäisiäkin lisätuloja pärjätäkseen. Perusturvaan näillä töillä ei olisi vaikutusta. Osa voisi olla enemmän oikean työn tapaan järjestettyjä, osaan voisi pistäytyä tekemään vaikka pariksi tunniksi hommia satunnaisesti.

Mutta miten huolehdittaisiin siitä, että näitä töitä pääsisivät tekemään juuri ne, jotka niitä eniten tarvitsevat - ne, jotka nyt hoitavat lapsia kotona ja saavat siitä osakseen lähinnä halveksuntaa. Köyhyys on usein juuri tämän työvoimareservin ongelma. Ehkä näihin töihin pitäisi järjestää lastenhoito paikan päälle.

[QUOTE="aloittaja";28177212]En kannata perustuloa siitä syystä, että se todennäköisesti lisäisi syrjäytymistä, perheväkivaltaa jne. epäkohtia. Nykyisellään juuri siellä sosiaalitoimessa ja diakoniassakin voidaan seuloa ne perheet, jotka tarvitsevat muutenkin apua elämänhallintaan, huomataan lasten pahoinvointi jne. Jos perustulon myötä nämä perheet voivat jäädä neljän seinän sisään syrjäytymään ja vinksahtamaan vielä pahemmin, pommi räjähtää ennemmin tai myöhemmin... Nyt sentään tasaisin väliajoin nämä tukea tarvitsevat joutuvat/saavat kohdata jonkun, jonka tehtävänä on välittää myös laajemmin henkilön/perheen hyvinvoinnista.[/QUOTE]

Ei perustulo tarkoita sitä, että työttömät ym. voisivat jäädä kotiinsa makaamaan äärettömyyksiin asti. Kyllä edelleenkin esim. työvoima- ja sosiaalitoimisto olisivat olemassa ja niiden kanssa tehdään suunnitelmia tulevaisuutta varten. Lapset käyvät koulussa (ja suurin osa päiväkodissa). Vaikea uskoa, että tilanne, jossa kaikki työ olisi kannattavaa oikeasti lopulta syrjäyttäisi ihmisiä enemmän kuin tämä nykyinen tilanne, jossa kannustinloukut saavat ihmiset masentumaan, ja loukuista huolimatta työskentelevät joutuvat kärsimään pahempien taloudellisten ongelmien kanssa kuin ne jo luovuttaneet.

Aina joku pääsee putoamaan tukiverkkojen läpi, mutta tällä hetkellä pudonneita on niin paljon, että joku Kelan läsäyttämä karenssi ja soskun valitus tuskin niille täysin syrjätyneille ihmeitä tekee. Niin pahasti taas ei pääsisi syrjäytymään alunperinkään, jos töiden vastaanottaminen olisi kannattavaa, eikä niiden takia perhe joudu päinvastoin näkemään nälkää.

Muutenkin taidat hieman yliarvioida sitä tällä hetkellä tarjottavaa kontaktia. Liput ja laput voi hyvin täyttää netissä. Ne voi myös pudottaa postilaatikkoon. Ei työtön saa välttämättä mitään neuvolan kaltaista tukea, jossa oikeasti kysellään hyvinvoinnista. Ja tällaista tukea tulisikin ehdottomasti tarjota, siihen osallistumisen vaihtoehtona ei kuitenkaan saa olla nälkäkuolema.

KANNATAN!!

Omassa työssäni huomaa miten onnettomia rahankäyttö- ja taloudenhallintataitoja ihmisillä on. "Paras" oli eräs -94 syntynyt tyttö, joka tuli ihmettelemään miksi liittymä ei pelaa. Oli suljettu operaattorin toimesta syynä maksamattomat laskut... Kollega selitti hänelle, että laskussa on ollut eräpäivä silloin ja silloin ja se tyttö näytti ihan aidon tietämättömälle kysyessään, että "mitä tarkoittaa eräpäivä ja MIKÄ LASKU?" Siis se reppana ei ollut tajunnut ilmeisesti, että puhelinliittymästä tulee laskukin...
Olitko sinä siis töissä siinä lafkassa, joka oli sulkenut liittymän? Ehkä hän yritti epätoivoisesti vaikuttaa tyhmältä tai tietämättömältä, jotta avaisit liittymän ja mitätöisit mahdolliset lisämaksut. Tai ehkä hän yritti esittää, ettei ollut saanut laskua ollenkaan - tuo "mikä lasku" viittaisi siihen? (Ja ainahan on mahdollista, ettei hän olisi sitä laskua oikeasti saanutkaan - meni minullakin joskus puhelinlasku väärään sähköpostiin, tosin tämä toki oli helppo todentaa, eli itselleni ei siitä koitunut lopulta ongelmia.) Et varmaan ihan tosissasi usko, että normaalijärkinen nuori aikuinen ei olisi tajunnut, mitä puhelinlasku tarkoittaa?

"hmmm"
Mun mielestäni ehdoksi kaikenlaisen sosiaalisen luoton, toimeentulotuen, kirkon diakoniavustusten jne köyhinavun saamiselle olisi jonkinlainen taloudenhallinnan kurssi. Se voisi olla esim. viikonlopun mittainen rutistus, jossa käytäisiin läpi perusasioita rahankäytöstä, säästämisestä... Tätäkin palstaa kun lukee, niin selvästi tällaiselle pakolliselle kurssille olisi tilausta. Sen verran nämä ikiköyhät ja elämänhallintaongelmaiset voisivat tehdä ilmaisen rahan eteen. Tällä konstilla saataisiin myös työllistettyä ihmisiä.
tuollainen idea taloudenhallinnan kurssista on ihan ok, mutta mielestäni parempi kohderyhmä olisi esim. kaikki nuoret/lapset, eli jo peruskoulussa.

miksi sairastuneen tai työttmän toimeentulotukea saavan velattoman ihmisen pitäisi käydä kurssi, mutta isoa palkkaa nauttivan ylivelkaisen maksuvaikeuksissa olevan ei?

[QUOTE="aloittaja";28177164]
Ehkä vapaaehtoisuus toimisi lyhytaikaisesti, mutta jos henkilö on jo vuodenkin verran elänyt sossun ja diakonin varassa, ei voida enää olettaa, että henkilö/perhe omin voimin rämpii ylös suosta. Silloin tarvitaan apua ja tällainen kurssitus olisi hyödyllinen. Samalla voidaan ihmistä auttaa muillakin tavoin, esim. ohjaamalla saamaan muuta tarvitsemaansa apua. [/QUOTE]

No älä liioittele, mistä tuon vuoden takarajan repäisit? Ja miksi oletat, että toimeentulotuen tarve johtuu heikosta taloudenhallinnasta? Mikään tutkimus ei tue tuollaista teoriaa.

[QUOTE="aloittaja";28177164]Työjakso voisi hyvälle tyypille antaa mahdollisuuden jopa pidempiaikaiseen työharjoitteluun tai -kokeiluun ja sitä myöten innostaa esim. opiskeluun. Toki ottaen huomioon tässäkin henkilön historian ja taustat. Alkkis-Pena mieluummin siivoamaan roskia kadulta ja työtön lähihoitaja sinne vanhainkotiin kahvia keittämään.[/QUOTE]

Miksei mieluummin palkattaisi sitä työtöntä lähihoitajaa ihan lähihoitajaksi sinne vanhainkotiin? Tarvetta varmaan olisi. Miksi Alkkis-Penaa ei palkattaisi ihan oikealla palkalla ja autettaisi tälla lailla pois lannistavasta elämäntilanteesta?

Ei joku ilmaistyö auta ihmistä pätkääkään, päinvastoin - ilmaistyö lisää katkeruutta ja vihaa ja innostaa tekemään työn ohessa kaikenlaista sabotaasia kostoksi. Se, että osa porukkaa tekee orjatöitä ja osa palkkatöitä, lisää yhteiskunnan kahtiajakautuneisuutta. Saattaapa lisätä stressiä, pelkoa ja heikentää työehtoja niidenkin kohdalla, joilla olisi oikea palkkatyö. Orjatöihin joutuminen olisi niin hyvä pelote, että ihmisten olisi pakko suostua kaikenlaisiin palkanalennuksiin ja ties mihin pomon perseen nuolemiseen (sekä kuvainnolliseen että kirjaimelliseen), ja sen jälkeen olisi varmasti ilmapiiri työpaikalla kuin työpaikalla aika paskamainen.

[QUOTE="aloittaja";28177164]Mun mielestäni jo peruskoulun opetussuunnitelmaan pitäisi hyvin vahvasti sisältyä näitä arjen taitoja.[/QUOTE]

No tästä olen sentään samaa mieltä, peruskoulussa voitaisiin toki käydä läpi henkilökohtaisen talouden hallintaa.

Yhteistyössä