Pakollinen oman taloudenhallinnan kurssi kaikille sosiaalitukien saajille!!

• Viestiketjun aloittaja Olisko ideaa?
  • Ensimmäinen viesti
Olisko ideaa?
Mun mielestäni ehdoksi kaikenlaisen sosiaalisen luoton, toimeentulotuen, kirkon diakoniavustusten jne köyhinavun saamiselle olisi jonkinlainen taloudenhallinnan kurssi. Se voisi olla esim. viikonlopun mittainen rutistus, jossa käytäisiin läpi perusasioita rahankäytöstä, säästämisestä... Tätäkin palstaa kun lukee, niin selvästi tällaiselle pakolliselle kurssille olisi tilausta. Sen verran nämä ikiköyhät ja elämänhallintaongelmaiset voisivat tehdä ilmaisen rahan eteen. Tällä konstilla saataisiin myös työllistettyä ihmisiä.

• Tykkää
Reactions: Sanna80
"mmmm"
En tiedä miten koulussa opetetaan nykyään taloudenhallintaa tai opetetaanko sitä juuri ollenkaan. Perustiedot talousasioista tulisi opettaa kaikille, pakollisuus aina ei kuitenkaan ole se paras tapa saada asioita perille ja ymmärretyksi.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree ja Data
"Anne"
Olisi muuten todella rasittavaa.
Minne muksu hoitoon siksi aikaa jos ei ole tukiverkkoa ole?
Itse hallitsen kyllä rahankäytön, budjetoinnin, ennakoinnin, hintavertailut yms oikein hyvin kun on pienestä pitäen opetettu.
Silti olen joskus sosiaalitukea saanut eikä ole mitään ongelmia rahankäytössä silloin ollut.
Eli et voi yleistää että kun yhdellä sossuntukia saavalla on ongelmia rahan käytössä niin niillä kaikilla on.

vierass
No eihän tommosia voi olla, kun et sä voi tukiviidakossa säästää. Ne säästöt pitää käyttää tai jää tuet saamatta!

Ei voi säästää toiselle tilille hätävarastoa esim pesukoneen hajoamista varten. Kaikki käyttöön vaan ja sossu maksaa sit uuden pesukoneen.

"vieras"
Mä kans luulen et vois olla hyvä (ainakin osalle). Jos vaan jatkuvasti on sossun asiakas, niin jossain mättää. Jonkinnäköstä taloudenhallintaa ja opastusta elämisessä tarvis. Ja töihin kyllä pitäs laittaa ne jotka vuodesta toiseen kotona makaa. Ja joo, ei kaikki, mut osa.

"vieras"
No eihän tommosia voi olla, kun et sä voi tukiviidakossa säästää. Ne säästöt pitää käyttää tai jää tuet saamatta!

Ei voi säästää toiselle tilille hätävarastoa esim pesukoneen hajoamista varten. Kaikki käyttöön vaan ja sossu maksaa sit uuden pesukoneen.
Ei apua, tuet jää saamatta jos on omaa rahaa. No niihä se on tarkotuskin, et omillaan selvitään. Joskus voi olla tiukka tilanne ja apua tarvitaan, mut periaattees näin.

"eee"

Juuri tuo asennevamma sossun eläteillä on. "En voi säästää, kun sit sossu ei enää maksa mulle sitä, tätä ja tota."

Eikö jokaisen sosiaalitukia saavan ensisijainen tavoite pitäisi olla juurikin omillaan pärjääminen ja se, ettei niitä sossun tukia enää tarvitsisi?

vierass
[QUOTE="eee";28175155]Juuri tuo asennevamma sossun eläteillä on. "En voi säästää, kun sit sossu ei enää maksa mulle sitä, tätä ja tota."

Eikö jokaisen sosiaalitukia saavan ensisijainen tavoite pitäisi olla juurikin omillaan pärjääminen ja se, ettei niitä sossun tukia enää tarvitsisi?[/QUOTE]

Miksi ihmeessä olisi? Jos vaihtoehdot on se, että ite pihistät viikonlopun kaljoista ostaaksesi sen pesukoneen tai tuhlaat vaan kaiken ja joku muu sen maksaa niin miksi kummassa kukaan pihistäisi?

"ookoo"
Hyvä idea! Tosin jokainen vanhempi voi katsoa peiliin, miten opettaa omille lapsilleen rahankäyttöä ja millaisen esimerkin antaa. Siitä kaikki lähtee, millaisen kasvatuksen kotona saa. Koulu, sossun toimet ym. voivat vain tukea tätä.

"eee"
[QUOTE="ookoo";28175170]Hyvä idea! Tosin jokainen vanhempi voi katsoa peiliin, miten opettaa omille lapsilleen rahankäyttöä ja millaisen esimerkin antaa. Siitä kaikki lähtee, millaisen kasvatuksen kotona saa. Koulu, sossun toimet ym. voivat vain tukea tätä.[/QUOTE]

Ongelmahan on se, että jos vanhemmilta ovat rahankäyttötaidot hukassa, niin sama malli siirtyy helposti lapsillekin. Tällaista taloudenpidon opetusta pitäisi siis olla vaikka koulussa, jottei tuilla eläminen periytyisi automaattisesti seuraavallekin sukupolvelle elämänhallintataitojen puutteen vuoksi.

wwwwww
Pystyyn kuollut idea. Vaikka kuinka kurssilla kävis mitä se takais että ne pahimmat sossutapaukset edes toimis sen opetetun mukaan?

Ne jotka vuodesta toiseen elää sossun tuella tekee sen ihan tietoisesti ja tahallisesti.

Mun mielestä ongelma ei ole lainkaan tuossa talouden suunnitelussa tms.
Vaan siinä,että on totuttu niin helposti saamaan niitä tukia kun päästään ns.järjestelmään.
Osa tuen hakijoista/saajista on tälläisiä-valitettavasti.
Raha tulee helposti eikä tarvii juuri mitään tehdä(töitä ainakaan)
Sitten kun oikeesti hätään jotutuneet perheet hakee sossusta rahaa ni ei tuu ei...

"vieras"

Rahaa voi säästää laittamalla pikkuhiljaa pieniä määriä käteistä sivuun. Ei niiden perään kukaan kysele ja toimeentulotuki tulee samalla tavalla kuin edellisessäkin kuussa. Toimeentulotuestakin pystyy säästämään kun ihan oikeasti miettii vähän, mihin ne rahat laittaa. Ei paljon kerrallaan, mutta pystyy kuitenkin.

Niillä rahoilla voi sitten tarvittaessa ostaa jotain extraa kuten käyttää hätätapauksessa vaikka taksiin jotta saa lapsen vietyä päivystykseen tai ostettua joululahjoja lapselle. Siihenkään kun ei tämän palstan sossupummeilla tunnu olevan varaa...

"vieras"
[QUOTE="mmmm";28175118]En tiedä miten koulussa opetetaan nykyään taloudenhallintaa tai opetetaanko sitä juuri ollenkaan. Perustiedot talousasioista tulisi opettaa kaikille, pakollisuus aina ei kuitenkaan ole se paras tapa saada asioita perille ja ymmärretyksi.[/QUOTE]

Kouluissa opetetaan miten sossusta haetaan rahaa. Eipä tartte ihmetellä miksi nuorisolle ei työ maita...

vierass
[QUOTE="vieras";28175257]Rahaa voi säästää laittamalla pikkuhiljaa pieniä määriä käteistä sivuun. Ei niiden perään kukaan kysele ja toimeentulotuki tulee samalla tavalla kuin edellisessäkin kuussa. Toimeentulotuestakin pystyy säästämään kun ihan oikeasti miettii vähän, mihin ne rahat laittaa. Ei paljon kerrallaan, mutta pystyy kuitenkin.

Niillä rahoilla voi sitten tarvittaessa ostaa jotain extraa kuten käyttää hätätapauksessa vaikka taksiin jotta saa lapsen vietyä päivystykseen tai ostettua joululahjoja lapselle. Siihenkään kun ei tämän palstan sossupummeilla tunnu olevan varaa...[/QUOTE]

Juu en mä sitä väitä, etteikö PYSTYISI säästämään. Itse olen säästänyt 300 euroa kuussa rahoista, jotka olivat alle toimeentulotuen.

Kyse on siitä, että sossu vaatii ne säästöt käyttämään.

ui
[QUOTE="eee";28175272]Ei aina, mutta valitettavan usein kyllä. Etenkin niiden kohdalla, jotka näitä tukia hyödyntävät pitkäaikaisesti.[/QUOTE]

Oletko sosiaalitoimistossa sosiaalityöntekijänä tai etuuskäsittelijänä töissä?

natseille
[QUOTE="Anne";28175121]Olisi muuten todella rasittavaa.
Minne muksu hoitoon siksi aikaa jos ei ole tukiverkkoa ole?
Itse hallitsen kyllä rahankäytön, budjetoinnin, ennakoinnin, hintavertailut yms oikein hyvin kun on pienestä pitäen opetettu.
Silti olen joskus sosiaalitukea saanut eikä ole mitään ongelmia rahankäytössä silloin ollut.
Eli et voi yleistää että kun yhdellä sossuntukia saavalla on ongelmia rahan käytössä niin niillä kaikilla on.[/QUOTE]

Niinpä. Paljon enemmän kuin taloushallintoa, ihmisille pitäisi opettaa suhteiden luomista ja ylläpitoa ja tukiverkostoitumista. Voisi vähentyäkin se typerä velkaantuminen, kun näkisi ympärillään ettei muutkaan ole varoissaan eikä tarttisi shoppailla ahdistukseen, kun eletään yksinäisselleissä, joihin lapsia hankitaan tamagotchin tehtäviin. Eikä tarvittaisi valtiovallan suojelemaa pikavippirikollisuutta, joksi minä sen koronkiskonnan lasken. Kun olisi tiukka paikka, lainaisi ne kympit kavereilta tai ainakin pääsisi syömään.

Tuhannen oikeasti, mulla on jatkuvasti tukka pystyssä, kun joka toinen täällä kirjoittaa kurjuudestaan ihmetellen vähiä voimiaan, kun parisuhdetaidot on heikot ja ketään muuta ei ole.

• Tykkää
Reactions: Millenia
"Kenzo"
Mä luulen et aika hyvä olis kans sellanen sivarityyppinen käytäntö. Eli jos ei kunnon työt maistu, niin tukia sais ainoastaan niin että lähtis valtion päättämään "työpaikkaan" töihin. Kohteita löytyis enemmän kun tarpeeks.

"Kumikameli"
[QUOTE="Kenzo";28175643]Mä luulen et aika hyvä olis kans sellanen sivarityyppinen käytäntö. Eli jos ei kunnon työt maistu, niin tukia sais ainoastaan niin että lähtis valtion päättämään "työpaikkaan" töihin. Kohteita löytyis enemmän kun tarpeeks.[/QUOTE]

Kannatan!

"vieras"
Juu en mä sitä väitä, etteikö PYSTYISI säästämään. Itse olen säästänyt 300 euroa kuussa rahoista, jotka olivat alle toimeentulotuen.

Kyse on siitä, että sossu vaatii ne säästöt käyttämään.
ei vaadi jos pitää ne käteisenä eikä kerro niistä kenellekään... :headwall:

jos vaihtoehtoina on törsätä toimeentulotuki tai laittaa ylimääräinen sivuun, järkevä säästää. järjestelmä ei valitettavasti kannusta siihen, vaan nimenomaan käyttämään kaiken mitä saa.

Yhteistyössä