Kirjoita synnyinkaupunkisi murteella, muut saavat arvata kaupungin.

[QUOTE="vieras";28169748]Teiltä jäi tämä välistä? Kunta/kaupunki on ihan oma ''kansa''? Oikeen voimakas maalaispitäjä.[/QUOTE] Mulle tuli mieleen jostain kumman syystä Töysä, en tiedä miksi, enkä tiedä edes missä se on. :D
 
Emmää nyt oikeen osaa sanua. Kö mää oon asunu kuitenki nii monesa paikasa, että mun murtehesen on sekottunu nii palijo muutaki kö sitä mitä mää oikiasti puhun. Tahi praataan, son ihan miten ihte haluaa senki ajatella. Mutta on mulle ihan tuttuja myös nuo toolit, akkunat, kahavin ryystämiset motista, kruppinsa telomiset ja piirtojen käsittely, kö mummu opetti joskus nelikesäsenä kersana niitä käyttähän, etten kerkiä pahuutta tekehän.
 
Emmää nyt oikeen osaa sanua. Kö mää oon asunu kuitenki nii monesa paikasa, että mun murtehesen on sekottunu nii palijo muutaki kö sitä mitä mää oikiasti puhun. Tahi praataan, son ihan miten ihte haluaa senki ajatella. Mutta on mulle ihan tuttuja myös nuo toolit, akkunat, kahavin ryystämiset motista, kruppinsa telomiset ja piirtojen käsittely, kö mummu opetti joskus nelikesäsenä kersana niitä käyttähän, etten kerkiä pahuutta tekehän.
Minä en osaa tämäntyylisestä veikata muuta kuin länsirannikkoa, Rauma, Turku tai Pori, enkä edes erota niitäkään toisistaan. :ashamed:
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28169705]En tiiä ossaanko ku en ole asunnu siellä aikkoihin. Mutta mehttään mennään ja pellolle ajettaan paskkaa. Aamulla juuvvaan kahaavia levveestä kuppista. Ennen lypsylle lähtöä jejettään jussipaijat päälle.[/QUOTE]I'm confused, ei tuo kyllä EP:n murretta oo, vaikka onkin jussipaidat?
 
Minä en osaa tämäntyylisestä veikata muuta kuin länsirannikkoa, Rauma, Turku tai Pori, enkä edes erota niitäkään toisistaan. :ashamed:
No eep oo mikkää noista :)

Mut tosiaan, ku yleensä kirjotan tällä sekalaisella siansaksalla, niin on yllättävän vaikee muuntaa omaa murrettua puhekieltä kirjotukseks. Piti oikeen miettiä et miten hitossa mä yleensä puhun :D
 
[QUOTE="vieras";28169800]Tiiättekös mistä mää oon? Täällä ollaan het sitte nii väkitukkoja! Murre on kyllä sekoitusta, mutta ruukataan puhua tällä tavalla ja kallataan ku on hukassa. :D[/QUOTE] Olen ihan pihalla, ei mitään hajua, eli ei ainakaan kaakosta tai idästä.
 
[QUOTE="vieras";28169809]Kyllä on suomea opiskelevilla ulkomaalaisilla helppoa. :D

Ei riitä että pitäis opiskella yhtä maailman vaikeimmista kielistä, vaan lukuisat murteet päälle.[/QUOTE]

Tänään sanoin että "sehän on ihan pro" yhdelle ulkomaalaiselle joka on ollut Suomessa yli 20 vuotta. Ei ymmärtänyt. Itse käytän ko. sanaa kuvaamaan sitä jos joku on jossain tosi hyvä, ammattilainen, mestari tms.
 

Yhteistyössä