Mitä mieltä lapsettomista???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsekkaat!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ymmärrä miks pitäis olla erikseen jotain mieltä. Ihan ihmisiä siinä missä "lapsekkaatkin". Enkä usko onko lapsettomien elämä jotenkin tylsempää, se on ihmisestä itsestään kiinni kuinka elämänsä elää.

Kyllä minä monesti ajattelen kuinka olisi mukava tehdä sitä ja tätä ja mennä sinne ja tänne jos olisi lapsi. Itse koen että jää paljon sisältöä pois elämästä kun ei ole lapsia. Monesti harmittaa kun on paljon vanhempia jotka vain lösöttää sohvalla, eivätkä tee lastensa kanssa mitään. Mutta toisaalta olen ihan onnellinen näinkin, onneksi on rakkaita kummilapsia.

Mulla on mielipide ainoastaan niistä vapaaehtoisesti lapsettomista, jotka valitsevat lapsettomuuden vain siksi, kun ovat sivusta seuranneet vaikkapa ystävän tai sisaruksen lapsia ja todenneet, etteivät sellaisia halua itse. Tai siis tottakai he saavat valita tämänkin vuoksi lapsettomuuden, oma valinta toki, mutta itse en ainakaan erityisemmin pitänyt muiden lapsista ennen omia mutta omiin "hurahdin" täysin ja nyt tykkään muidenkin lapsista.

Tahattomasti lapsettomille toivon, että he saisivat lapsen ja mikäli se ei (esim. iän vuoksi) ole enää mahdollista, toivon että he pääsevät surunsa yli. Oman tahtonsa mukaan lapsettomista en ajattele yhtään mitään. Tai ehkä ajattelen, että itse en haluaisi viettää vanhuuttani ilman lapsia tai lapsenlapsia. Mutta toisaalta, enhän minä siihen voi edes vaikuttaa, mutta toivon, että 70 -kymppisenä minulla olisi lapsia ja lapsenlapsia ympärilläni. :)

Rehellisesti sanottuna, mielestäni lapsekkaiden elämä on ns. "tylsempää", sillä aika ja rahat menevät lapsiin. Itsekkyyttä sitten taas löytyy kummassakin leirissä, mutta huono asia se on vain lapsekkaiden elämässä. Jos lapsia hankkii, niin itsenä tulee kyllä jossain määrin laittaa taka-alalle niin kauan, kun he ovat lapsia.

[QUOTE="Lapseton";28164885]Kyllä minä monesti ajattelen kuinka olisi mukava tehdä sitä ja tätä ja mennä sinne ja tänne jos olisi lapsi. Itse koen että jää paljon sisältöä pois elämästä kun ei ole lapsia. Monesti harmittaa kun on paljon vanhempia jotka vain lösöttää sohvalla, eivätkä tee lastensa kanssa mitään. Mutta toisaalta olen ihan onnellinen näinkin, onneksi on rakkaita kummilapsia.[/QUOTE]

Mutta sinähän saat kerättyä läheisten kummilasten myötä, ns. rusinat pullasta. :)

En ole mitään mieltä. En pidä itsekkäämpinä enkä ajattele, että he jäisivät paitsi jostain. Tai siis jäävät, mutta ei sen pitäisi minulle mikään ongelma olla, eikä kenellekään muullekaan.

Joskus olen lukenut täältä että lapseton ihminen ei muka osaisi sitoutua eikä hoivata, eikä ottaa vastuuta, ja että hän ei muka osallistu yhteiskunnan talkoisiin koska ei synnytä/siitä lasta. Naurettavaa :D

[QUOTE="vieras";28164895]Tahattomasti lapsettomille toivon, että he saisivat lapsen ja mikäli se ei (esim. iän vuoksi) ole enää mahdollista, toivon että he pääsevät surunsa yli. Oman tahtonsa mukaan lapsettomista en ajattele yhtään mitään. Tai ehkä ajattelen, että itse en haluaisi viettää vanhuuttani ilman lapsia tai lapsenlapsia. Mutta toisaalta, enhän minä siihen voi edes vaikuttaa, mutta toivon, että 70 -kymppisenä minulla olisi lapsia ja lapsenlapsia ympärilläni. :)

Rehellisesti sanottuna, mielestäni lapsekkaiden elämä on ns. "tylsempää", sillä aika ja rahat menevät lapsiin. Itsekkyyttä sitten taas löytyy kummassakin leirissä, mutta huono asia se on vain lapsekkaiden elämässä. Jos lapsia hankkii, niin itsenä tulee kyllä jossain määrin laittaa taka-alalle niin kauan, kun he ovat lapsia.[/QUOTE]

Hyvä kirjoitus!

Korjaan vain sen verran, ettei "tahaton" lapsettomuus ole kaikille surun asia. Siitä ei aina synny ylipääsemätöntä estettä, jonka vuoksi ei pystyisi elämään. Tämä asia on ollut usein hyvin vaikea selittää sellaisille, jotka minua ovat asiassa yrittäneet lohduttaa. Tilanne on usein kuin tekisin heille ilkeyttä toteamalla,että hei, ei lapsettomuus kiusaa minua. Kun emme saa lapsia, niin emme vain saa ja piste. Ihan varmasti jokaiselle ihmisille löytyy tässä maailmassa tarkoitus, ilman lapsiakin, jos vain ottaa sellaisen asenteen.

Emmekä voi ennustaa vanhuuttamme. Mukavia muoria ja papparaisia oikaisee koipensa ennen aikojaan, eikä aikaa jääkään lastenlapsille ikinä. Tai lapset ja lastenlapset asuvat toisella puolella maapalloa, jooíhin ainoa kontakti on Skype. Lohdutin eilen vierasta mummoa liikuntaryhmässä, jonka mies kuoli juuri heidän päästyään eläkkeelle ja miten yksin hän koki olevansa lapsistaan ja lastenlapsistaan huolimatta. Kaikki tarvitsevat ystäviä, siis isovanhemmatkin,joten elämää ei voi varata vain lasten niskoille.

Minulla on lapsettomuuden valinnut ystävä. Olen miettinyt että mahtaako hän joskus myöhemmin katua valintaansa. Sitten kun työ ja asema eivät enää tuo samalla tavoin sisältöä elämään. Toki voi olla että sitten matkustelee tms.

Lapsettomat iäkkäät ihmiset vaikuttavat usein kovilta, kylmäkiskoisilta ja itsekkäiltä. Jos näin äkkiseltään yleistää mielikuvan, mikä on syntynyt. Ehkä valinta ei silloin ole ollut oma, vaan on ollut pakko sopeutua ja rakentaa henkinen panssari ympärille.

näitä alle 25v lapsettomia kattoessa tulee välillä väkisinkin ajatus "miten aikuinen ihminen voi olla noin lapsellinen?" elämä pyörii vaan ryyppäämisen ja juhlimisen ympärillä ja jos sattuu 1 viikonloppu kolmeen kuukauteen, kun ei olla torstaihin mennessä löydetty ryyppyseuraa, niin se on katastrofi. .

näitä alle 25v lapsettomia kattoessa tulee välillä väkisinkin ajatus "miten aikuinen ihminen voi olla noin lapsellinen?" elämä pyörii vaan ryyppäämisen ja juhlimisen ympärillä ja jos sattuu 1 viikonloppu kolmeen kuukauteen, kun ei olla torstaihin mennessä löydetty ryyppyseuraa, niin se on katastrofi. .

Ei kaikki ole tuollaisia. Se varmaan riippuu paljon seurasta, missä liikkuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Viinipyräle;28165078:
Lapsettomat iäkkäät ihmiset vaikuttavat usein kovilta, kylmäkiskoisilta ja itsekkäiltä. Jos näin äkkiseltään yleistää mielikuvan, mikä on syntynyt. Ehkä valinta ei silloin ole ollut oma, vaan on ollut pakko sopeutua ja rakentaa henkinen panssari ympärille.

Meillä taas on lähisuvussa seitsemänkymppinen lapseton pariskunta, joka on aivan ihana varamummola lukuisille heidän sisarustensa lapsenlapsille. Mielettömän lämminhenkinen ja epäitsekäs pariskunta. Eli minä voisin näin äkkiseltään yleistää, että lapsettomat vanhat pariskunnat ovat tällaisia :-)

[QUOTE="vieras";28164978]Talkoisiin osallistuvat lapsellisia enemmän koska lapsettomilla on paremmat tulot ja maksavat enemmän veroja. Yksinhuoltajat ovat yhteiskunnan syöpä.[/QUOTE]

Miksi yh on mielestäsi yhteiskunnan syöpä? siksikö että yh saa yh-korotusta pari kymppiä kuussa??

Yhteistyössä