Raskausajan diabetes ruokavaliolla hoidettava - Kertokaan mitä syötte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pulleropallero"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pulleropallero"

Vieras
Jäin sokerirasituksessa kiinni yhdestä arvosta ja nyt joutuu tarkkailemaan sokereita mittarilla. Kertokaas minulle millaisia ruokia syötte ja kuinka usein? Itsestäni tuntuu oudota syödä 3h välein. Tuntuu että kokoajan saa olla syömässä tai miettimässä seuraavaa ruokaa. Tiedän että hiilihydraatteja, sokereita ja rasvoja pitää vältellä. Arvot oon saanu piettyä kurissa mutta uusia ruokia/ohjeita ottaisin mielelläni vastaan.

Hei!

Mulla raskausdiabetes todettiin jo alkuraskaudessa, olisko ollut rv 16. Kaksi arvoa kolmesta oli koholla. Oon mittaillut arvoja kotona, nyt rv 34, ja ovat olleet ihan normaaleja. Mitenkään erityisruokavaliota en ole noudattanut ja herkkujakin menee ruoan jälkeen, esim 2 patukkaa suklaata/kupillinen jätskiä kastikkeella ja kermavaahdolla, eivätkä nekään nosta arvoja. Ainoa mitä en voi tehdä on se, etten voi syödä hirveetä määrää irtokarkkeja/sipsejä jne tyhjään vatsaan, se nostaa arvoja. Syön normaalistikin vähintään 3-4h välein niin ehkä siksikään ei ole vaikuttaut mun ruokailuihin. Vauvan kokoarvio parin viikon päästä, siellä sit saa lopullisen "tuomion" :)

Toinen raskausdiabetes menossa. Syön ihan normaalisti kuin ennenkin, sillä arvot ovat olleet ihan kohtuullisia. Tietysti koitan välttää hirveää herkuttelua (herkuttelen silti päivittäin jollain hyvällä) ja annoskoot ovat pienempiä kuin normaalisti. Olen aina syönyt usein joten ei minusta ole hankalaa syödä vähän väliä. Ei tämä mulle ainakaan ole mitenkään vaivalloista tai erityistä.

pulleropallero: mulla kans jää aamupala monesti tosi pieneksi, esim pieni jogurtti tai hedelmä/leipä, mutta arvot kyllä pysyy silläkin normaaleina. Heittääkö sulla sit arvot jos syöt liian vähän aamuisin? Mikä arvo sulla oli koholla rasituksessa? Mulla aterianjälkeiset eli 1h ja 2h arvot. Kotonakin näissä on ollut heittoa jos jossain, aamun paastoarvot aina olleet ihan normaalit.

Se ensimmäinen arvo oli sen 5.3, muut oli reippaasti alle sen mitä sai olla. Kahdesti vielä kävin rasituksessa ja molemmilla kerroilla sama tuo eka 5.3 ja muut reippaasti alle arvojen.

Nyt mittauksissa on pari kertaa heittänyt se lämminruoka eli lounas tai päivällinen. Vaikka ihan normaaliaruokaa olen syönyt. Jauhelihakeittoa ja toisella kertaa oli pinaattilettuja.

Hmmm, mulla heitot on tulleet vaan tosi reilun herkuttelun jälkeen eli en osaa tuohon sanoa. Mulla kuitenkin nuo kaks aterian jälkeistä arvoa olivat rasituksessa reilusti koholla eli ei mitään pieniä ylityksiä. Mitä sun diabeteshoitaja on noihin ylityksiin sanonut? Aika helpollahan insuliinit ilmeisesti aloitetaan jos ylityksiä tulee. Mulla tällä hetkellä mittauksia kerran kahdessa viikossa ja aamuarvoja satunnaisesti. Täytyy myöntää, että mittauspäivinä syön tavallista terveellisemmin..

Mä en todellakaan syö samallalailla kuin ennen, koska en halua syödä diabetes lääkettä, saati pistää insuliiniia ihan vain siksi ettei tarvitsisi ruokia rajoitella?!
Mulla on lähteny sokeriarvot laskuun vhh-dietillä, ja voin erinomaisesti ja olen energinen!
Jostain pitää luopua kun diabetes todetaan ja jos hiilarit sitä arvoa nostaa, niin hiilarit pois kokonaan, tai sitten minimiin, minä syön 1-2 ruisleipää päivässä!:)
Minä syön näin..
Sallittu
Kasvikset, juurekset, liha, kala, kana, jotkut hedelmät, marjat, sienet, kananmuna,ruisleipä(kohtuudella)
Kielletty
-pasta
-riisi
-peruna
-vaaleat leivät
-sokeri

Ei niistä hiilareista saa kokonaan luopua! Juuri mulle viime käynnillä äitipolilla diabeteshoitaja niin sanoi. Ihan painotti, että tarvitset niitä hiilareitakin, kun kerroin, että syön aamupalalla minihiilari-ruisleipää. Tarkisti sitten, että syönhän riisiä/pastaa lounaalla/päivällisellä. Tärkeintä on syödä hyviä hiilareita kohtuudella. Eli just ruisleipää, tummaa pastaa, täysjyväriisiä tai riisi-ohraa. Ja paljon kasviksia. Hedelmiä vain hyvin vähän muun ruuan yhteydessä. Protskuja paljon, maitorahka on erityisen hyvää.

Mä oon ollu aika lailla tarkka ruoistani, herkuttelut on tosi minimissä ja nekin mietitty tarkkaan, mitä herkuttelen. Eli esim. Nellie Dellies-karkkeja, tummaa (vähintään 70%) suklaata, joskus vähän pullaa. Ja nämäkin jälkkäriksi.

Mulla silti vaan aamupaastot koholla. Ruokailujen jälkeiset arvot on ollu aina hyvät. Ruokailuilla onkin vaikeinta vaikuttaa paastoarvoihin. Mulla on nyt tabletti-lääkitys. Se vähäksi aikaa laski paastoarvoja vähän, nyt taas olleet sallittujen rajojen yli. Ei ihan hirveesti, mutta kuitenkin. Arvot pääasiassa 5,5-6 välillä. Varmaan määrätään insuliini ens äitipolikäynnillä.

Yhteistyössä