Tuli kallis mummolareissu...

  • Viestiketjun aloittaja "Jensson"
  • Ensimmäinen viesti
Olenkohan ihan kiero nyt, kun ajattelen että jos kyse olisi isommasta lapsesta, maksaisin kulhon (vaikka katsoisin kyllä vähän kieroon että lähisukulainen pyytää moista), mutta kun kyse on kokonaan vahdittavasta lapsesta... vähän tulee sellainen ajatus että oma moka.

Koska näin ajattelen sen omallekin kohdalle. Itse olin vahtimatta ja vahinko tapahtui, ja jos meillä joku hoidokki rikkoisi jotain niin kyllä nolottaisi - omasta puolesta.
 
"jep"
Ihan kunnolla "ison" lapsen tahallisen koheltamisen, esim. kouluikäisen (siis jos kyse ei olisi kompastumisesta tms., vaan jostain älyttömästä leikistä) laittaisin korvaamaan osittain itse esim. työllä tai viikkorahoistaan. Taaperoikäinen on sillä lailla syyntakeeton, että vasta tutkii maailmaa, eikä hahmota rikki meneviä esineitä tms.
 
Mä tarjoituisin itse ostamaan uuden tilalle, ja hommaisin jostain käytetyn puoleen hintaan.:D

Ymmärtäisin hyvinkin jos kyse olisi jostain signeeratusta taidelasista, mutta nyt siis puhutaan iittalasta?? Mumminhan vika se on, kun ei ole lasta tarpeeksi vahtinut, toisaalta herää kysymys ettei vain olisi itse rikkonut? Aika pikkumaista joka tapauksessa?
 
niiinnn
Niin munkin mielestä, mut tämä on ihan pakko liittää tähän yhteyteen:
"Northumbriassa, mistä hyvästä kuningas antoi hänelle ja muille munkeille runsaasti lahjoituksia. Pian munkeilla oli varaa rakentaa näyttävä kivinen luostarikirkko. Muut luostarin rakennukset tehtiin puusta. Lindisfarne nimettiin 700-luvulla piispanistuimeksi, ja luostarin mahti kasvoi.

Munkit perustivat myös luostarikoulun, josta valmistui
lähetyssaarnaajia sekä virkamiehiä kirkon ja kuninkaan palvelukseen. Viikinkien ryöstäessä luostarin vuonna 793 se oli Englannin vauraimpia ja tärkeimpiä uskonnollisia keskuksia.Luostari raunioitui Seuraavien 200 vuoden aikana viikingit hyökkäsivät luostariin yhä uudelleen. Monet munkit pakenivat, ja koulu suljettiin.

Lindisfarne hylättiin lopullisesti 900-luvun lopussa, ja piispanistuin siirrettiin sisämaahan Durhamiin. Sata vuotta myöhemmin luostari kunnostettiin nunnaluostariksi, mutta uskonnollista valta-asemaansa se ei koskaan saanut takaisin.

Syrjäiseen luostariin asutettiin aatelisnaisia, jotka olivat joutuneet epäsuosioon tai jääneet naimattomiksi.

Vuonna 1536 luostari lakkautettiin Henrik VIII:n sulkiessa Englannin luostareita ja takavarikoidessa niiden maita. Luostari rappeutui, ja nykyään jäljellä on kaunis, tunnelmallinen raunio."

Kerro anopillekin;.)
Toi juttu liittyy tähän paikkaan,
Lindisfarne Castle - Northumberland

mut sano anopille, et vahtii tarkemmin! Ei ehkä tajua perusjuttuja vielä;.)
 
"vieras"
Joo, meitä on kyllä joka junaan. Itse olen alle kouluikäisenä joutunut viemään omalle ukilleni pari markkaa korvausta vahingossa rikkomastani saviruukusta...Että silleen! Noh, ehkä hänellä oli joku kasvatuksellinen idea siinä taustalla, tai sitten ei.

Korvaisin kyllä anopille rikkimenneen esineen, mutta samaan syssyyn ilmoittaisin,e ttä lapsi ei enää tule sinne hoitoon. Ja pitäisin myös kiinni tästä periaatteesta.
 
minäpä
[QUOTE="vieras";28137194]
Korvaisin kyllä anopille rikkimenneen esineen, mutta samaan syssyyn ilmoittaisin,e ttä lapsi ei enää tule sinne hoitoon. Ja pitäisin myös kiinni tästä periaatteesta.[/QUOTE]

Kuin myös. Jos anoppi alkaa hyppimään silmille ja vinkumaan että häntä nyt rangaistaan kun ei enään kelpaa hoitajaksi,
kertoisin että en rankaise ketään vaan haluan edelleen ajatella lapseni turvallisuutta ja en voi valitettavan tapahtuman johdosta enään luottaa anopin lastehoito taitoihin.
Vielä lisäisin että kamala jos se kippo olisi osunut lasta päähän tai lapsi satuttanut itsensä lasinsiruihin.

Korvaisin toki vaasin mutta vain itse ostamalla uuden, ja sen risan vaatisin itselleni johon on silloin oikeuskin.
 
"Mummo"
"Meillä oli siis lapsi (1,5v) eilen hoidossa mummolassa ja siellä ollessaan oli saanut Iittalan kulhon alas pöydältä, joka halkesi"
Olisin kyllä katkera, jos lapsi (1,5v) halkaisee pöydän...
 
dfdf
Anoppi on väärässä, muttei sen takia kannata sentään suhteita pilata. Eli maksakaa kiltisti vain. Tulette sitten myöhemmin perimään anopilta varmasti isomman perinnön kuin mitä nyt maksatte.

Miettikää jatkossa, uskallatteko viedä lasta anopille hoitoon. Entä jos tämä rikkoo seuraavaksi television tai ikkunan?
 
dfdf
Meidän lapsi pudotti aikoinaan n. 2 vuotiaana myös anoppilassa kalliin Iittalan lasivaasin. Olin sanonut, ettei kannata pitää olohuonene pöydällä mitään särkyvää, mutta anoppi oli sitä mieltä, ettei olla huomaavinammekaan lapsen yrityksiä kosketella lasivaasia, niin se antaa sitten vaasin olla rauhassa. Noh, toisinpa kävi eli kohta vaasi oli lattialla sirpaleina. Eipä vaatinut anoppi meitä maksamaan vaasia ja kiiruusti nosti kaikki muutkin särkyvät pois lapsen ulottuvilta.
 
Olenko ihan väärässä mutta eikö anopin kotivakuutus pitäisi korvata tuollainen? siinä on kyllä se omavastuu... muistan vaan kun luin esimerkin jossa "lapsi kaataa vahingossa mehut 200 € maton päälle ja vakuutus korvaa".
 
Viimeksi muokattu:
dfdf
Olenko ihan väärässä mutta eikö anopin kotivakuutus pitäisi korvata tuollainen? siinä on kyllä se omavastuu... muistan vaan kun luin esimerkin jossa "lapsi kaataa vahingossa mehut 200 € maton päälle ja vakuutus korvaa".
Lapsen vanhempien vastuuvakutuksen pitäisi korvata tuollaiset vahingot, mutta kuten täällä on jo moneen kertaan todettu, niin omavastuu on niin suuri, ettei sitä kannata vakuutuksesta maksaa.
 
bfdb
Maksaisin varmaan, kun kerran vaatimalla sitä on vaatinut, mutta en tosiaan pientä lasta enää mummolle hoitoon antaisi. Tuossa olisi oikeasti voinut käydä tosi pahasti, jos kulho olisi tippunut lapsen päähän.
 
huoh ja heh
Jopas taas kaikenlaisia anoppeja! :O Olisi nyt samantien laittanut kaikki arvokkaat kipponsa ja kuppinsa lapsenne hajoitettavaksi niin olisi saanut kunnon rahat!

Juu, en maksaisi eikä anopin tarttis enää nähdä lapsenlapsiaan. Sikamainen "aikuinen".
 
"heh"
minusta tosi erikoista. en pyytäisi maksua edes lapsen kaverin vanhemmilta, yksi maljakko sinne tai tänne. ja joo, ei olla rikkaita, todellakaan. ehkä siksi ei ollakaan rikkaita, että joku raja ahneudessa.
 
aika muori
Lindisfarne hylättiin lopullisesti 900-luvun lopussa, ja piispanistuin siirrettiin sisämaahan Durhamiin. Sata vuotta myöhemmin luostari kunnostettiin nunnaluostariksi, mutta uskonnollista valta-asemaansa se ei koskaan saanut takaisin.

Syrjäiseen luostariin asutettiin aatelisnaisia, jotka olivat joutuneet epäsuosioon tai jääneet naimattomiksi.

Vuonna 1536 luostari lakkautettiin Henrik VIII:n sulkiessa Englannin luostareita ja takavarikoidessa niiden maita. Luostari rappeutui, ja nykyään jäljellä on kaunis, tunnelmallinen raunio."

Kerro anopillekin;.)
Kyllä räkänauru pääsi, olen käyny tuolla...

Mutta oikeesti mun tulee kyllä aika surku. Oon nähnyt ite miten ihminen vanhetessaan muuttuu tommoiseksi maailman piheimmäksi, ja voi että se osaa olla raivostuttavaa ensin. Mutta sitten kun asiaa miettii kauempaa, niin onhan se kurja kohtalo. Ennen pitkää ollaan vainoharhan puolella.
 
Täydellisen samoilla linjoilla ihmisten kanssa: maksaisin vaasin ja siinä samalla ilmoittaisin, etten uskalla enää antaa lasta hoitoon, koskapa en silloin voi olla itse varmistamassa, ettei lapsi varmasti riko mitään. Ja mä olen sen verran pitkävihaista sorttia, että takuulla tämä lupaus pitäisi.

Esimerkki: oma äitini sanoi AINA ennenkuin mulla oli lapsia, että "kun mun lapset ovat tulossa kylään, on mummolla vaalea nahkasohva ja migreeni " ja että "hän ei sitten kenenkään lapsia hoida, kun on omansa saanut hoidettua". Esikoiseni täyttää parin viikon päästä 13v eikä äitini ole koskaan hoitanut lapsiani yhtään minuuttia. Sen verran pitkävihainen ;)
 
Täällä sitä taas haukutaan anoppia, ja suositellaan että AP maksaa sen maljakon, mutta tekee anopille selväksi että lapsi eit tule enää kylään sinne.
Kannatasko nyt vähän sitä lastakin ajattella, että sitä käytetään koston välikappaleena kun erotetaan Mummostaan jonkun helvetin maljakon takia!
Mielestäni AP:n miehen pitäisi selvittää asia Äitinsä kanssa parhaaksi katsomallaan tavalla.
 
gugj
Tossahan on hyvä tienauskeino :D Pyytäisi kaikkien tuttujen lapsia hoitoon ja sitten jokaisella kerralla väittäisi 'teidän mussu hajotti meiltä desing-lampun/kulhon/koristeen tms., tilille 500e kiitos!

Hullu mummeli.
 
"mimi"
Täydellisen samoilla linjoilla ihmisten kanssa: maksaisin vaasin ja siinä samalla ilmoittaisin, etten uskalla enää antaa lasta hoitoon, koskapa en silloin voi olla itse varmistamassa, ettei lapsi varmasti riko mitään. Ja mä olen sen verran pitkävihaista sorttia, että takuulla tämä lupaus pitäisi.

Esimerkki: oma äitini sanoi AINA ennenkuin mulla oli lapsia, että "kun mun lapset ovat tulossa kylään, on mummolla vaalea nahkasohva ja migreeni " ja että "hän ei sitten kenenkään lapsia hoida, kun on omansa saanut hoidettua". Esikoiseni täyttää parin viikon päästä 13v eikä äitini ole koskaan hoitanut lapsiani yhtään minuuttia. Sen verran pitkävihainen ;)
Samaan aikaan ihailtavaa, mutta myös uskomattoman surullista! Meillä on vain tämä yksi elämä.

Itse olen tällaisista ihmisistä pysynyt kaukana. Pitkävihaisuus on hirveä piirre. Kaikki tekee virheitä, ihmiset muuttuu ja muuttaa mieltään.
 

Yhteistyössä