LuvLucylle...samaa vastaan mäkin kuin Uniquepoppy. Pientä esipuhetta laittaisin ennen noita mun vastauksia:
Maapallon iästä, evoluutiosta: Sen mitä olen evolutionistien ja kreationistien välisiä kahinoita lukenut, niin niissä on vaikeimmin yhteensoviteltava asia se maapallon ja eliöstön iänmääritys (Luojan olemassaolemisesta kiistelyn lisäksi). Muutoin jonkinlaisen evoluution voi sovittaa Raamattuun.
Näissä evo/kreationistiväittelyissä on yksi ärsyttävä piirre: sekä uskovat että ei-uskovat eivät voi sitten piiruakaan myöntää vastapuolen toteamuksia tosiksi tai varteenotettaviksi; tuntuu että pelätään toisen oikeassaolemista kuin ruttoa ja pelätään sen horjuttavan omaa maailmankuvaa. Myös epärehellisyyttä ja vastapuolen tulosten mitätöimistä on paljon molemmin puolin.
Lisäksi ongelma evokeskusteluissa on, että tavalliset ihmiset eivät osaa arvioida tutkimustuloksia, koska geologista ja biologian tuntemusta puuttuu: ihannetilanne olisi se, että jokaista kreationistin kirjoittamaa tekstiä olisi arvioimassa joku evolutionisti ja päinvastoin, ja ihmiset saisivat lukea ja kuunnella semmoista "oppineiden" välistä, jatkuvaa debattia ja kädenvääntöä.
Mutta siis, oma mielipide on, että mä enemmän uskon että maapallo on nuori, mutta maailmankuvani ei järkkyisi jos edelleen, aina vaan vahvistuisi että maapallo on miljardeja vuosia vanha. Ihmisen evoluutioon en usko ja siitä onkin aika surkean vähän todistusaineistoa, mutta sen sijaan eläimillä on jonkinlaista evoluutiota nykyäänkin.
Uskotteko te myös siihen, että Eva ja Adam olivat ensimmäiset ihmiset maailmassa ja me kaikki olemme heidän jälkeläisiään? Jep, totta maar.
Uskotteko te tarinaan Nooan arkista, jossa tuli vedenpaisumus ja Jumala halusi tappaa syyttömiä eläimiä ja ainoastaan kaksi kutakin lajia sai tulla nooan arkkiin turvaan ja aloittamaan uuden elämän?
Kyllä. Mutta mä luulen että siinä koko jutussa oli kyse Jumalan yliluonnollisesta ihmeestä, koska se homma alkaa jo ihmeellä, eli niiden eläinten kuuliainen kipittäminen pareittain arkkiin on nyt aikamoinen ihme, samoin se, että Jumala sulki lopuksi oven (ei tainnu olla ovenkahvaa sisäpuolella...). Kyllä nyt aika vaikeasti on selitettävissä ne vedenpaisumuksen muut tapahtumat, eli normaalisti 40 päivän vesisade ei riittäisi peittämään vuoria, pieneen arkkiin ei mahtuisi kaikki maailman eläimet, tulvavesi ei vain häviäisi johonkin, vai tuliko siitä jääkausi? Eli en jaksaisi edes yrittää selittää kaikkea tieteen keinoin vaan mun mielestä siinä tapahtui yliluonnollisia ihmeitä koko ajan.
Eläinten syyttömyys ei nyt ole iso juttu, koska tappaahan Jumala luonnossa miljardeittain syyttömiä eläimiä varmaan joka päivä/viikko nykyäänkin.
Tämä mua on mietityttänyt vuosikaudet, eli mikä tämä muodostelma on Araratin vuorella, puuveneen iäksi on arvioitu 4800 vuotta ja sen pituus täsmää Nooan arkin pituuden kanssa. Tämä löydös on uskovaisissakin piireissä lytätty eikä kaikki uskovatkaan sitä pidä Nooan arkkina, mutta aika hyvä säkä on, jos jostain vuoristosta löytyy vene. Onko joku juutalaisporukka käynyt vuosituhansia sitten väsäämässä "huijausveneen" vuoristoon kun on kuullut Nooan kertomuksesta?
http://www.netikka.net/mpeltonen/nooan_arkki.htm
Löysin ihan kivan, ennestään mulle tuntemattoman Joel Kontisen pitämän blogin jossa hän käsittelee evoluutioteorian aukkoja. Mitenkään päteviä ei hänenkään väitteensä aina ole ja hän sortuu toistoon, mutta paljon osuvia huomioita hänellä on. Hänen blogistaan löytyy vasemmasta sivupalkista hyvä luettelo monista evoluutiokysymyksistä:
Bwana joen kynästä
Onko homous teidän mielestä synti? Eli jos lapsenne olisi homo, ajaisitteko hänet pois teidän perheestänne, kun Jumala (?) ei hyväksy homoja?
Taipumus homouteen ei ole synti, homouden harjoittaminen on. En ajaisi homoa lastani pois, kohtelisin ja rakastaisin häntä kuin muitakin, vaikken mielessäni hyväksyisi hänellä sitä homouden harjoittamista.
Oletteko sitä mieltä, että eka pitää mennä naimisiin ja vasta sitten voi harrastaa seksiä?
Kyllä. Tästä oli pitkä vääntöketju syksyllä. Omat kirjoitukset löytyy ketjusta sivulta 7 alkaen.
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2206282-saastakaa-itsenne-avioon/sivu7.html
Uskotteko kaikkeen, mitä raamatussa lukee? Myös siihen, miten ihmiset elivät yli 100-vuotiaiksi ajalla, jolloin ei ollut yhtä hyvää lääketiedettä, kuin nykyään (ja silti on harvinaista, että ihminen elää +100-vuotiaaksi)?
Nyt pistit vaikean kysymyksen. Sanotaanko näin että mun usko kestää Raamatussa olevat mahdolliset virheet (oli ne käännösvirheitä tai asiavirheitä esim. maapallon muodosta), mutta sitten en pidä yhtään mahdottomana sitä, että monet virheet saavat järkevän selityksen jonain päivänä, eli Raamattu osoittautuisi täydelliseksi ja aukottomaksi.
Jeesukseen uskovilta juutalaisilta tulee usein kaikkein parhaimmat selitykset esim. Raamatun kerrontaan ja lukumäärien eroavaisuuksiin liittyen. Kaverini kertoi hiljattain meidän seurakunnassa vierailleesta messiaanisesta juutalaisesta Daniel Brecheristä. Brecher pitää hyvin yksityiskohtaisia luentoja, ja viimeksi oli käsitelty mm. sitä että miksi Jeesuksen haudalla käynyt porukan kokoonpano vaihteli eri evankeliumikirjoissa. Kyseessä ei ole virhe, vaan siellä haudalla kävi ainakin 3 eri porukkaa. Selitys löytyi evankeliumeissa kerrotusta auringonpimennyksestä, juutalaisten uhraustavoista, sapatin lähestymisestä, kaupassakäynnistä jne. Auringonpimennys pisti juutalaisten sapatin vieton uusiksi ja heille tuli kiire (en muista tarkkaan mutta ennen pimeän tuloa piti uhrata jotain) ja haudalla kävi ainakin 3 eri ihmisporukkaa. Mutta mun pitää hommata Brecherin kirjoja, vaikeaa selittää toisen käden tietoa kun en tarkkaan muista kaverini juttuja.