Laitoin palautetta Prisman myyjästä

"Kuottarulla"
Mää annoin palautetta aika tuohtuneesti Oulun Stockmannilla maanantaina. Valitsin Vero Modan vaateosastolta 2. kerroksesta itselleni puseron, sovitin sitä ja eiku kassalle maksamaan. Kassalla sain seisoskella aika pitkään, kun ainoa myyjä, joka oli lähistöllä, palveli kieli ruskeana tällaista "hieman arvokkaampaa rouvaa". Tämä myyjä kyllä huomasi, että odotan kassalla, mut ei tehnyt elettäkään, että olisi tullut nopeasti rahastamaan ostokseni. Kun myyjä sai minkkiturkkirouvan saateltua takaisin pukukoppiin, hän asteli kassalle luokseni, siirsi puseroni tiskiltä syrjään, ja sanoi: "Tuolta tulee varmaan tuo toinen asiakas ihan kohta maksamaan." Sen jälkeen hän käveli pokkana vaan pois palvelemaan taas sitä hienoa rouvaa. Mä olin niin äimänkäkenä, etten saanu hetkeen sanaa suustani. Siihen juoksi hätiin yksi toinen myyjä sitten, joka oli huomannut tuon tilanteen, ja pyyteli niin vuolaasti anteeksi, että ostin sitten kuitenkin sen puseron, vaikka tarkoituksenani oli lähteä kävelemään ja jättää se siihen tiskille. Sain onneksi vielä hieman alennusta hyvitykseksi. Kylähän mää olin vihanen!
 
Meillä ei töissä koskaan vaadittu hymyä, aina piti olla kohtelias ja tervehtiä ja katsoa asiakasta. Mä aina sanoin päivää/hei/terve ja huomasin asiakkaan, otin tuotteet, juttelin jos oli juteltavaa, sanoin hyvästit ja tervetuloa uudestaan. En ole nyrpeä, vaan neuraali, totta kai hymyn päästän mutten ole luonteeltani sellainen joka hymyilee hampaat näkyvissä, häpeän mun hampaita :D Ärsytti kun jotkut tuli huutamaan todella ilkeästi "vois sitä kuule hymyillä vähän enemmän, kauheaa tulla asiakkaaksi sinulle". Huoh. Mikään ei riitä.
 
Aspa-hommaa tekevänä toivoisi, että myös joskus asiakkaat jättäisi palautetta myös positiivisistä kokemuksista.

Ja ap:ltä piti kysyä, että ootko joskus Tirna kirjotellu tuolla voimiksella? :)
 
[QUOTE="vieras";28126206]Mä en käsitä miten voi normaali ystävällisyys olla niin vaikeaa ja vastenmielistä ihmisille Suomessa?[/QUOTE]

No katsos kun se on se palvelu-sana. Ei täällä kukaan halua palvella ketään.
 
Joo-o, pakko kyllä myöntää, että seitsemättä päivää putkeen tehdessäni ei hymy enää irtoa ihan niin helposti kuin siellä putken alkupäässä. Tervehdin kyllä aina yms., mutta en oikeasti välttämättä jaksa hymyillä (se kyllä tulee melko automaattisesti silti). Ainakaan jos asiakas on muuten jo veemäisen kuvan itsestään antanut. En tosin ole kaupan kassa, mutta kassahommat kuuluu myöskin työnkuvaani.
 
Jokaisella on joskus töissä huono päivä tai ajatukset jossain muualla. En itsekkään jaksaisi koko ajan siellä kassalla hymy persauksissa istua. Jos se tervehtiminen tällä kertaa unohtui niin kai se ihan anteeksiannettavaa on kunhan käyttäytyminen on muuten ollut asiallista.

Kerran olen joutunut antamaan kassan takana istuvasta neitosesta palautetta. Typykkä viskeli ostoksiani olan takaa ja kovimman käsittelyn saivat omenat joista osasta turskahti mehut pihalle. Heittelyn päätyttyä totesin että en aijo maksaa omenoista kun murjoit ne kiukuissasi pilalle. Sain vastaukseksi aika tylyä tekstiä joka kyllä päättyi samantien kun sanoin haluavani jutella hänen esimiehelleen ja juttelinkin. Ikävä kokemus oli mutta yleensä aina olen saanut todella hyvää palvelua tervehdyksen kanssa tai ilman.
 
- En ole ollut voimiksella(?)
- Edelleenkään en odottanut hymyä vaan ylipäätään kontaktia
- Olen ollut itsekin ulkomailla ja siellä on kyllä noteerattu asiakas kuin asiakas tervehdyksellä ruuhka-aikoinakin
- Ja ei tapoihini kuulu olla töykeä aspalle, kiukkuilusta kukaan ei voita mitään
- Björn, kiitos mutta teen jo jotain muuta duunia mikä ei kaikille kelpais enkä siitä juuri kummempaan vaihda :)
 
Jossain Cittarissa on käytössä "hidas kassa", eli ne joilla ei ole kiirettä voivat mennä siihen ja odotella vaikka tuolissa istuen, eivät ole muiden tukkeena.

Mun puolesta voisi joka kauppaan laittaa "hymyttömän kassan", joka ei sano muuta kuin vaan ilmoittaa laskun loppusumman ja asiakkaankaan ei tarvitse edes katsekontaktia ottaa. Mä olisin aina siinä jonossa.
Muilla kassoilla sitten asiakkaat ja kassat hymyilisivät, tervehtisivät ja voisivat heittää jotain iloista juttua.
 
Hei, kiitos ja ole hyvä.

Ei pitäisi olla liikaa vaadittu asiakaspalvelutyötä tekevältä.

Jos on niin sairaalloisen ujo, ettei nuo onnistu, niin on täysin väärällä alalla ja huono työssään...

Mä olisin ko.tilanteessa sanonut että hei, olen täällä, puhu mulle äläkä varpaillesi, kiitos. Tai sitten olisin ollut hiljaa, miettien että mistähän kivenkolosta tuokin mölli on ryöminyt. Ihan riippuen siitä, millainen fiilis olisi.

Minusta ap ei valittanut turhasta. Se, että asiakaspalvelija tervehtii, on itsestään selvää. Pitäisi olla ainakin. Jos olisin myymälävastaava tms niin haluaisin tietää, jos alaisissani on mykkiä orpoja piruja.
 
"vieras"
No minäkin olen antanut palautetta. Kysyin eräältä kaupan työntekijältä apua ja koskapa olin vähän huonoissa vaatteissa liikkeellä olosuhteiden pakosta niin olin kuin halpa makkara jolle se alkoi vaan vittuilla ja sosiaalihuoltoakin siinä mainitsi. Tein valituksen kyseisestä miehestä ja kauppa pahoitteli ja sanoi ottavansa tämän puhutteluun ja lähetti lahjakortin minulle. Seuraavan kerra kun menin kauppaan niin pidin huolen että oli parhaimmat vaatteet päällä ja kävelin sen viereen etsimään hyllystä tuotteita juuri siitä missä se niitä hyllytti. No naama punasena oli ja lähti kävelemään muualle ja arvatkaa teinkö tuon monta kertaa kaupassa käydessäni kun se oli aina siellä hyllyttämässä.
 
oukkei
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28124791:
Ei tervehtinyt, puhui kassakoneelleen, puhui hyvin epäselvästi, ainoa katsekontakti luotiin kun ojensi kuitin minulle.

Siis pliis? Kehtaa ne laittaa meille miten käyttäytyä listoja kun eivät itse osaa. Hiisi ei se paljoa vaadi tervehtiä, katsoa asiakasta ja puhua asiakkaalle liukuhihnan sijaan :mad:

Ei mulla muuta.
jaa, no ihmettyyppi oot mun mielestä, jotain itsetunto-ongelmaa?
 
"Jep"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;28124865:
Onneksi mulla muitakin sosiaalisia kontakteja päivän aikana, niin ei tarvitse pahoittaa mieltä, vaikka kassa vetäisi tuotteet selkä minuun päin :)
Sama täällä. Toki se mukavampi on asioida jonkun iloisen rupattelijakassan kanssa, mutta ei paljon paina, vaikka tuppisuuna olisi.
Sinänsä hauskaa, että suomalaiset valtaosin ovat niin estyneitä ja ujoja, että eivät päivää uskalla sanoa esim työpaikan hississä tai hiekkalaatikon reunalla, mutta sitten tyrmistytään, jos kassa ei sano iloisesti päivää.
 
"vieras"
[QUOTE="Jep";28131825]Sama täällä. Toki se mukavampi on asioida jonkun iloisen rupattelijakassan kanssa, mutta ei paljon paina, vaikka tuppisuuna olisi.
Sinänsä hauskaa, että suomalaiset valtaosin ovat niin estyneitä ja ujoja, että eivät päivää uskalla sanoa esim työpaikan hississä tai hiekkalaatikon reunalla, mutta sitten tyrmistytään, jos kassa ei sano iloisesti päivää.[/QUOTE]

no niinpä.
 
ssss
Hei, kiitos ja ole hyvä.

Ei pitäisi olla liikaa vaadittu asiakaspalvelutyötä tekevältä.

Jos on niin sairaalloisen ujo, ettei nuo onnistu, niin on täysin väärällä alalla ja huono työssään...

Mä olisin ko.tilanteessa sanonut että hei, olen täällä, puhu mulle äläkä varpaillesi, kiitos. Tai sitten olisin ollut hiljaa, miettien että mistähän kivenkolosta tuokin mölli on ryöminyt. Ihan riippuen siitä, millainen fiilis olisi.

Minusta ap ei valittanut turhasta. Se, että asiakaspalvelija tervehtii, on itsestään selvää. Pitäisi olla ainakin. Jos olisin myymälävastaava tms niin haluaisin tietää, jos alaisissani on mykkiä orpoja piruja.
Kyllä on vaikeaa.
 
Kyllä on vaikeaa.
Jos siellä hississä pitäisi sanoa työkaverille terve, ja aamulla bussikuskille huomenta, ja illalla naapurille että iltaa, mitä kuuluu? Niin miksi, miksi siltä asiakaspalvelijalta ei saa odottaa normaalia tervehdystä edes?

En tajua. Suomalaiset on tuppisuita ja suomalaiset on juroja ja suomalaiset on juntteja, mutta jos ne sanoo että aspa on huono aspa niin sitten ollaankin puolustuskannalla, että ei, ei! Ei kenenkään tarvitse sanoa toiselle yhtään mitään.
 
"nuuh"
Mutta kun MUA pitää PALVELLA ja heti. Oikeesti valitatteko ihan jokaisesta maksullisesta ihmisestä joka ei käyttäydy sillä hetkellä juuri sinun mielialojesi mukaan? Mutta itse ette tietenkään uskalla sitä suoraan päin naamaa sanoa vaan ihan nettipalautetta jos nimimerkillä laittaisi? Kerran tossa lähisiwalla oli tälläinen perustörppö vaadin palvelua kiireinen äiti-"ihminen" joka sai kyllä jauhot sitten omaan suuhunsa. Narkkiporukka pölli kaljaa johon myyjä lähti perään, yksi heistä löi myyjää kasvoihin. Siinä tuli se yleishässäkkä että joku lähti joukkion perään ja joku myyjää auttamaan niin eei tätä yhtä ei PALVELTU!! Kailotti kauan täällä nyt joutuu siis oottamaan yms tuubaa :O uskomaton muija oli kyllä, mutisi vaan mennessään naama punaisena että eihän se hänen vikansa ole jossei osaa KUKAAN työtänsä tehdä.
 
"huh huh"
Eikö se nyt riitä että sait ne tuotteet sieltä kaupasta ja kaikki hyvin :O
Pienet on sulla murheet elämässäsi,jos jaksat ja vaivaudut tuollasesta erikseen vielä palautetta laittaa...Se myyjähän oli sulle täysin tuntematon ihminen,ja joo,joo,on vaikka kuinka palveluala,niin kyllä tuo nyt on vähän liikaa.
Tulee mieleen tälläisista sun kaltaisista ihmisistä,että haluavat valittaa ihan vaan valittamisen riemusta,huh,huh..ylimääräistä aikaa sulla tosiaan tuntuu olevan.
Miten ihmeessä joku voi tuollaisesta vetää herneen nenäänsä?! Ymmärtäisin jos myyjä ois sanonut joenkin ikävästi tai kieltäytynyt myymästä tuotteita,mutta että tuollaisesta,huoh.Onneksi en ole asiakaspalvelu työssä.Oon kyllä kuullut ennenkin että kassat sun muut joutuu todella kärsimään paljon kaiken maailman hulluista. :(
Ei hyvää päivää,ja silleen.....
 
Jos siellä hississä pitäisi sanoa työkaverille terve, ja aamulla bussikuskille huomenta, ja illalla naapurille että iltaa, mitä kuuluu? Niin miksi, miksi siltä asiakaspalvelijalta ei saa odottaa normaalia tervehdystä edes?

En tajua. Suomalaiset on tuppisuita ja suomalaiset on juroja ja suomalaiset on juntteja, mutta jos ne sanoo että aspa on huono aspa niin sitten ollaankin puolustuskannalla, että ei, ei! Ei kenenkään tarvitse sanoa toiselle yhtään mitään.
Joo, on kyllä ihmeelliset asenteet. Vittuillaan vielä päälle, että "menikö päivä pilalle" ja haukutaan joksikin prinsessaksi. On se kyllä ihan älyttömän paljon vaadittu että aspa katsoisi silmiin ja moikkaisi. Eihän sitä nyt passaa semmosia. Mutta vaihdetaanpa "ammatti" kotiäitiin, niin johan sitä pitää hymyillä hangonkeksinä 24/7 ja seistä päällään samalla kun siivoaa ja leikkii lasten kanssa. Ja hitto jos se sama emäntä siinä kassalla kaivaa kukkaroaan 3 sekuntia liian pitkään, niin täällä hyeenalauma mäkättää jo siitäkin.

Miksei saisi antaa palautetta? Täytyykö aspan sylkeä päälle ennenkuin voi laittaa kritiikkiä jonnekin? Itse en jaksaisi valittaa, mutta jos joku toinen jaksaa niin onhan tuossakin jo aihetta. Olettaen tietenkin, että se palaute annetaan asiallisesti.
 
myikki
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28124822:
Ei ollut aikaa, oma työvuoro odotti jo tekijäänsä :) Menee se näinkin, pääasia on että annettu palaute on rakentava niin se voi johtaa johonkin parannukseenkin.

Mutta eipä sillä, kyllä multa liikeni yksipuoliset tervehdykset ja kiitokset vaikka kiire olikin.
Jos myyjätä odotetaan jotain työtehtävään kuulumatonta kuten hymyilyä, silmiin katsomista ja nuoleskelua, sen tulisi käydä ilmi työehtosopimuksesta ja sen pitäisi näkyä palkassa.
 
[QUOTE="vieras";28133360]Jos jollain ei ole muita murheita kuin kassan lievästi epäsosiaalinen käytös ja energiaa siitä valittamiseen niin onnea hänelle. Hohhoijaa.[/QUOTE]

Tämä on kyllä se maailman paras argumentti taas. Vaikka sinulla ei olisikaan elämässäsi kerrallaan kuin se yksi asia, niin muut kyllä kykenevät tähän myyttiseen multitaskingiin. Minäkin osaan välittää sadoista eri asioista yhtä aikaa, eikä edes tarvitse välittää kaikista saman verran, uskomatonta!
 
myikki
[QUOTE="vieras";28133358]Olen Ruotsissa töissä asiakaspalvelutehtävissä. Arvatkaapa mitä lukee meidän ohjeistuksessa heti ensimmäisenä? "Jokainen asiakas otetaan vastaan hymyllä" :O :O[/QUOTE]

Ihmettelinkin miksi se urpo hymyili kerran Ruotsissa pankissa kun yritin avata tiliä, vaikka ei suostunut tilin avaukseen.
 

Yhteistyössä