Oletko omasta mielestäsi suvaitsevainen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Flatus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Flatus

Jäsen
19.02.2013
177
0
16
Millä tavalla suvaitsevaisuus ilmenee? Milä sun mielestäsi on suvaitsevaisuutta? Palstalla nuo näkökulmat ovat joissain asioissa niin kovin mustavalkoisia, että en usko monenkaan olevan edes suvaitsevainen, vaikka niin itse väittääkin.

En oikein tiedä. Mielelläni niin ajattelisin, mutta voi se olla vain kuvitelmaakin. Moni asia on sellainen, jota en oikeasti ole kohdannut, helppo se on silloin huudella.

Olen ainakin jossain määrin. Yritän aina etsiä asioista toisenkin puolen ja ymmärtää sitä, vaikken samaa mieltä olisikaan. Suvaitsevainen olen mielestäni mm. eri kulttuureja, sukupuolista suuntautumista, puoluekantoja kohtaan. Eri uskontojakin kohtaan olen suvaitsevainen, jos se ei mene yli. Kaikki himouskovaiset, olivat sitten vaikka kristittyjä tsi muslimeja, menee yli. Tai yleensäkin asiassa ja asiassa, jos menee kiihkoilun puolelle, en ymmärrä.

Olen. En pidä itseäni parempana kuin ketään muuta ihonvärin, kansallisuuden, aatteiden, koulutuksen, sukupuolen, seksuaalisen suuntautumisen tms. vuoksi. Mielestäni suvaitsevaisuus on sitä, että antaa muiden ihmisten elää omaa elämäänsä ja olla sellaisia kuin haluavat niin kauan kuin se ei aiheuta mitään suoranaista haittaa kenellekään muulle, ja sitä, että kaikilla ihmisillä on lähtökohtaisesti samat oikeudet olivat he sitten millaisia tahansa.

Minusta suvaitsevaisuus sekoitetaan joskus sinisilmäisyyteen tai eräänlaiseen välinpitämättömyyteen. Olen kuitenkin ehdottomasti sitä mieltä, että jos jonkun elämänvalinnat aiheuttavat toisille haittaa pitää niihin puuttua - oli aiheuttaja tai elämänvalinta mikä tahansa.

Millä tavalla suvaitsevaisuus ilmenee? Milä sun mielestäsi on suvaitsevaisuutta? Palstalla nuo näkökulmat ovat joissain asioissa niin kovin mustavalkoisia, että en usko monenkaan olevan edes suvaitsevainen, vaikka niin itse väittääkin.

Olen, mutta puolustan myös omaa kantaani hyvin.

Ja suvaitsevaisuudella ei oikeastaan ole mitään tekemistä erilaisten mielipiteiden kanssa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Olen, ei ilme välttämättä mitenkään. Toisen mielipidettä ei ole pakko lytätä, aina ei ole pakki ilmaista omaa mielipidettäkään, en määrittele ihmisä varsinkaan yhden tai muutaman ominaisuuden perusteella.

Olen. Hyväksyn toiset ihmiset mikäli he ovat hyväksyttäviä. Epämiellyttävistä ihmisistä en pidä. Se, hyväksynkö ei, ei riipu ihmisen ihonväristä, etnisyydestä, iästä, sukupuolesta, ammatista.
Se riippuu vaan siitä, pidänkö ihmisestä vai en.

Olen, ei ilme välttämättä mitenkään. Toisen mielipidettä ei ole pakko lytätä, aina ei ole pakki ilmaista omaa mielipidettäkään, en määrittele ihmisä varsinkaan yhden tai muutaman ominaisuuden perusteella.

jos sinua kosketetaan sieltä sielusta jota oot pelännyt...en usko! Minä nään mutta en jaksa satuttaa...eikös se kuulu pirulle! näin lyhyesti sanotusti!

Olen. Hyväksyn asian kuin asian kunhan siinä ei satuteta ketään, pakoteta tai alisteta. Ei ihmistä eikä eläintä. Ja kunhan kukaan ei tuputa juttujaan mulle. Juuri äärimmäisyydet ahdistaa. Kun kuvitellaan et vain oma näkökulma ja
Mielipide on oikea. Yritän nähdä asiat myös oman ajatuksen ulkopuolelta. Joskus onnistun koskus en.

mä käsitän suvaitsevaisuuden niin, et kaikille annetaan mahdollisuus, eikä ihmisiä niputeta ihonvärin tai kansalaisuuden,uskonnon tai seksuaalisen suuntautumisen tms takia yhdeksi massaksi, vaan jokainen ihminen on yksilö.
ja kyllä, olen mahdollisimman paljon suvaitsevainen. (mikä ei sit tarkoita sitä et hyväksyn kaiken )

(ja mikä sen paremaa kuin ihmiset jotka on erimieltä asioista kuin minä, mikään ei voita kunnon keskustelua asiasta, NIIN KAUAN kun osataan oikeasti perustella mielipiteet, ja osataan kunnioittaa myös niitä erimieltä olevia.mut tosiaan tää ei niinkään kuulu suvaitsevaisuuteen.)

suvaitsevaisuus on usein väärinymmärretty niin, että se tarkoittaisi, että olet samaa mieltä tai vaikkapa arvomaailmasi on samanlainen kun sen henkilön jota "suvaitset". Todellista suvaitsevaisuutta kuitenkin on se, että hyväksyy senkin tosiasian, että toisen arvomaailma esim voi olla ihan erilainen kuin omasi.

jos minä vaikkapa ajattelen ja koen, että varastaminen on väärin, enkä tee niin...ja sinä puolestasi pidät sitä hyväksyttävänä toimintapana,niin ei se tarkoita sitä ettenkö suvaitsisi sinua. minun arvomaailmani ja toimintapani vaan poikkeavat sinun arvoistasi ja toimintatavoistasi.
yhteiskuntarauhan vuoksi toki on oltava tietynlaiset perusnormit ja arvot, jotta me kaikki täällä tultaisiin jotenkuten edes toimeen keskenämme , mutta jokaisella on oikeus ajatella asioista miten haluaa (tekojen taso sitten voi täyttää jo rikoksen tunnusmerkit)

No en ja joo.

Mä en näe ihonvärejä, kansalaisuuksia, seksuaalisia suuntautumisia, pukeutumistyylejä, kokoja jne. vaan mä nään ihmisiä.
(paitsi silloin kuin esitetään kuvaa ja pyydetään erikseen arvostelemaan ulkoisia olemuksia..)

Mutta kyllä mä oon ns. epäsuivatsevainen joissain asioissa. Esim. halveksun sossupummeja ja elämäntapatyöttömiä.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;28128662:
mä käsitän suvaitsevaisuuden niin, et kaikille annetaan mahdollisuus, eikä ihmisiä niputeta ihonvärin tai kansalaisuuden,uskonnon tai seksuaalisen suuntautumisen tms takia yhdeksi massaksi, vaan jokainen ihminen on yksilö.
ja kyllä, olen mahdollisimman paljon suvaitsevainen. (mikä ei sit tarkoita sitä et hyväksyn kaiken )

(ja mikä sen paremaa kuin ihmiset jotka on erimieltä asioista kuin minä, mikään ei voita kunnon keskustelua asiasta, NIIN KAUAN kun osataan oikeasti perustella mielipiteet, ja osataan kunnioittaa myös niitä erimieltä olevia.mut tosiaan tää ei niinkään kuulu suvaitsevaisuuteen.)

mutta se tyhmä inttäminen!!!Perustelu...

Wikipedia määrittää : Suvaitsevaisuus (myös: suvaitsevuus) on UNESCO:n määritelmän mukaan
»meidän maailmamme kulttuureiden, ilmaisutapojemme ja inhimillisten elämänmuotojen rikkaan moninaisuuden kunnioittamista, hyväksymistä ja arvostamista. - - - Ihmisoikeuksien kunnioittamisen periaatteen mukaisesti suvaitsevaisuuden osoittaminen ei merkitse yhteiskunnallisen epäoikeudenmukaisuuden sietämistä eikä omasta vakaumuksesta luopumista eikä sen heikentämistä. Se merkitsee, että ihminen saa vapaasti pitää kiinni vakaumuksestaan ja hyväksyy sen, että toiset pitävät kiinni omastaan. Se merkitsee sen tosiasian hyväksymistä, että ihmisillä, jotka ovat luonnostaan erilaisia ulkomuotonsa, asemansa, puhetapansa, käyttäytymismuotojensa ja arvojensa puolesta, on oikeus elää rauhassa ja olla sellaisia kuin ovat. Se merkitsee myös, ettei kukaan saa väkisin tyrkyttää näkemyksiään toisille. »
( UNESCOn yleiskokouksen 16.11.1995 hyväksymä Julistus suvaitsevaisuuden periaatteista)

Wikipedia määrittää : Suvaitsevaisuus (myös: suvaitsevuus) on UNESCO:n määritelmän mukaan
»meidän maailmamme kulttuureiden, ilmaisutapojemme ja inhimillisten elämänmuotojen rikkaan moninaisuuden kunnioittamista, hyväksymistä ja arvostamista. - - - Ihmisoikeuksien kunnioittamisen periaatteen mukaisesti suvaitsevaisuuden osoittaminen ei merkitse yhteiskunnallisen epäoikeudenmukaisuuden sietämistä eikä omasta vakaumuksesta luopumista eikä sen heikentämistä. Se merkitsee, että ihminen saa vapaasti pitää kiinni vakaumuksestaan ja hyväksyy sen, että toiset pitävät kiinni omastaan. Se merkitsee sen tosiasian hyväksymistä, että ihmisillä, jotka ovat luonnostaan erilaisia ulkomuotonsa, asemansa, puhetapansa, käyttäytymismuotojensa ja arvojensa puolesta, on oikeus elää rauhassa ja olla sellaisia kuin ovat. Se merkitsee myös, ettei kukaan saa väkisin tyrkyttää näkemyksiään toisille. »
( UNESCOn yleiskokouksen 16.11.1995 hyväksymä Julistus suvaitsevaisuuden periaatteista)

voin puolustaa sinua ilman tietokirjaa! Ehkä oikeus tulis mieleen!...en kettuile!