Ketju uskossa oleville ja uskonasioita pohdiskeleville! :)

Peyote
[QUOTE="vieras";28120530]Sen jälkeen kun selvisi että satojen tuhansien eurojen rahoitus on katkolla? Miten sokea voi olla?[/QUOTE]

No jos sun mielestä toi MOT on laatu journalismia, niin turha mun on sanoa yhtään mitään. :D
 
"vieras"
Jos kuulisin itse ääniä, menisin lääkäriin ja myös käskisin mörköjä pois. Molemmat.
Että ihan mörköjä. Miksi lässytät jostain möröistä, kun kysehän piti olla saatanasta ja riivaajista ja demoneista? Et itsekään halua käyttää noita sanoja vaan leikit jollain möröillä.

Jos kuulisit ääniä esim skitsofrenian takia, et välttämättä tajua mennä sinne lääkärille, kun olisit sairaudentunnoton, joka sekin kuuluu psyykkisiin sairauksiin. Toivo siinä vaiheessa, että läheisesi tajuavat viedä sinut sinne lääkärille, joka huolehtii myös sen lääkityksen (usein loppuelämän kestävän) kuntoon, eikä vie sinua manattavaksi jollekin Jalovaaralle.
 
[QUOTE="vieras";28120510]Missasit sitten pari kohtaa. Jolkkosen mukaan evankelis-luterilaisessa kirkossa on tilaa erilaisuudelle, myös maallikkosaarnaaja Pirkko Jalovaaran edustamalle karismaattiselle hengellisyydelle.

Jolkkonen on itse päättänyt Jalovaaran toiminnan rahoittamisesta.

Jalovaara on vieraillut urallaan noin 300:ssa Suomen evankelisluterilaisessa seurakunnassa.

Hän pitää vuosittain 40-80 rukousiltaa. Työtä tukee lahjoitusbudjetti, joka on satojatuhansia euroja.

- Kuopion piispa on juuri antanut siunauksensa kokonaiselle viikonlopulle, Jalovaara iloitsi.
[/QUOTE]

En ole käyttänyt erästä hymiötä kuin kerran, koska olen sen varannut kaikkein äärimmäisimpään ja turhauttavimpaan jankkaus-keskusteluvaiheeseen henkilöiden kanssa, joista ei tiedä että provoavatko tahallaan vai ei. Mutta nyt on sen aika: :headwall:

Yks piispa Jolkkonenko se päättää koko Jalovaaran lahjoitusbudjetista? Eiköhän seurakuntien maksamien kokouspalkkioiden lisäksi on tätä ennen ollut vapaaehtoisten rinki joka on rahoittanut sitä omalta osaltaan?
Ja Jolkkonen on tähän mennessä päättäNYT, mutta eri asia päättääkö jatkossa. Jos hän itse suhtautuu Jalovaaran UUTEEN linjaukseen epäilevästi, niin rahoitus tyssää siihen. Koita tajuta että tämä linjanmuutos Jalovaaran puheissa on uutta seurakunnille.
"Jari Jolkkonen totesi jo viime viikolla, että hän pitää maallikkosaarnaaja Pirkko Jalovaaran julistusta ongelmallisena."
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Miksi sä et osaa heittää noita sun vastaheittoja muualta kuin vanhasta testamentista?
Vanha testamentti on oiva esimerkki siitä kuinka kristinusko on rusinat pullasta ideaan perustuva liike. Otetaan laajasti levinnyt uskonto ja sen pyhän tekstin kylkeen lisätään oma kirjanen jossa vääristellään alkuperäistä sanaa niin että sopii omiin tarpeisiin. Maailmassa on lukuisia samaan konseptiin perustuvia uskontoja.
 
Peyote
[QUOTE="vieras";28120636]Vanha testamentti on oiva esimerkki siitä kuinka kristinusko on rusinat pullasta ideaan perustuva liike. Otetaan laajasti levinnyt uskonto ja sen pyhän tekstin kylkeen lisätään oma kirjanen jossa vääristellään alkuperäistä sanaa niin että sopii omiin tarpeisiin. Maailmassa on lukuisia samaan konseptiin perustuvia uskontoja.[/QUOTE]

okei. hei pyyhi vaahto suupielestä. :)
 
[QUOTE="vieras";28120563]Että ihan mörköjä. Miksi lässytät jostain möröistä, kun kysehän piti olla saatanasta ja riivaajista ja demoneista? Et itsekään halua käyttää noita sanoja vaan leikit jollain möröillä.

Jos kuulisit ääniä esim skitsofrenian takia, et välttämättä tajua mennä sinne lääkärille, kun olisit sairaudentunnoton, joka sekin kuuluu psyykkisiin sairauksiin. Toivo siinä vaiheessa, että läheisesi tajuavat viedä sinut sinne lääkärille, joka huolehtii myös sen lääkityksen (usein loppuelämän kestävän) kuntoon, eikä vie sinua manattavaksi jollekin Jalovaaralle.[/QUOTE]

Itse olen ollut mielenterveystyössä ja juu, osa äänistä on puhtaasti sairauden tuotetta. Mutta sitten on ihmisiä joilla ei ole mitään selkeää skitsofreniaa tms. ja he saattavat kuulla äänen päässään, joka käskee tappamaan jonkun ihmisen. Se voi olla demonista alkuperää.
 
"vieras"
Koita tajuta että tämä linjanmuutos Jalovaaran puheissa on uutta seurakunnille.

"Jari Jolkkonen totesi jo viime viikolla, että hän pitää maallikkosaarnaaja Pirkko Jalovaaran julistusta ongelmallisena."
Linjamuutos on merkityksetön. Jalovaaran toiminnassa on ollut epäterveitä karismaattisia piirteitä jo vuosia ja juuri siksi tietyt piispat ja kirkkoherrat kuten Jolkkonen on tilaamalla tilannut hänet omaan seurakuntaan.

Nyt yrittää vähätellä asiaa kun toimittajat tulevat pitkin lankoja mutta eihän se onnistu kun joka toisessa haastattelussa joutuu myöntämään että edelleen suhtautuu myönteisesti koko ilmiöön.
 
Peyote
[QUOTE="vieras";28120563]Että ihan mörköjä. Miksi lässytät jostain möröistä, kun kysehän piti olla saatanasta ja riivaajista ja demoneista? Et itsekään halua käyttää noita sanoja vaan leikit jollain möröillä.

Jos kuulisit ääniä esim skitsofrenian takia, et välttämättä tajua mennä sinne lääkärille, kun olisit sairaudentunnoton, joka sekin kuuluu psyykkisiin sairauksiin. Toivo siinä vaiheessa, että läheisesi tajuavat viedä sinut sinne lääkärille, joka huolehtii myös sen lääkityksen (usein loppuelämän kestävän) kuntoon, eikä vie sinua manattavaksi jollekin Jalovaaralle.[/QUOTE]

ei mua tartte viedä manattavaksi. Voin itse käskeä ääniä vaimenemaan tai pyytää miestäni tekemään niin. Ja kyllä mut viiään lääkäriin, jos alan sekoilla ei pelkoa.

Sanon niitä möröiksi, koska minusta ne eivät ole voittamattomia tai pelottavia.
 
[QUOTE="vieras";28120680]Linjamuutos on merkityksetön. Jalovaaran toiminnassa on ollut epäterveitä karismaattisia piirteitä jo vuosia ja juuri siksi tietyt piispat ja kirkkoherrat kuten Jolkkonen on tilaamalla tilannut hänet omaan seurakuntaan.

Nyt yrittää vähätellä asiaa kun toimittajat tulevat pitkin lankoja mutta eihän se onnistu kun joka toisessa haastattelussa joutuu myöntämään että edelleen suhtautuu myönteisesti koko ilmiöön.[/QUOTE]

Kerro mistä olet saanut semmoisen tiedon että nimenomaan epätervettä karismaattista toimintaa on ollut vuosia.
Muistutan siitä, että kielilläpuhuminen, armolahjat ja ihmeparantaminen ovat suoraan Raamatusta, eli ne ovat itsessään, oikein hoidettuina tervettä karismaattisuutta.
 
[QUOTE="vieras";28120700]Pyyhin heti kun avaat silmäsi. Juutalasiet, Muslimit ja Jehovat käyttävät samaa kirjaa, täysin samalla tavalla. Rusinanpoimijoita koko lössi.[/QUOTE]Puhutkohan Sina nyt hiukan enemman kuin tiedat?
 
Peyote
[QUOTE="vieras";28120721]Mitä virkaa demonilla joka on alennettu ärsyttäväksi pikkunäläksi?[/QUOTE]

Se onkin niiden paikka. Vai mitä sä luulit? Luulitko sä, että ne on mahtavia ja pelottavia?
 
"vieras"
Itse olen ollut mielenterveystyössä ja juu, osa äänistä on puhtaasti sairauden tuotetta. Mutta sitten on ihmisiä joilla ei ole mitään selkeää skitsofreniaa tms. ja he saattavat kuulla äänen päässään, joka käskee tappamaan jonkun ihmisen. Se voi olla demonista alkuperää.
Ahaa. Oletko sitä mieltä, että demonin käskemänä tappava ei ole vastuussa rikoksestaan eikä häntä pidä tuomita oikeudessa murhasta/taposta eikä sulkea vankilaan vaan viedä esim Jalovaaran luo parantumaan ja siitä sitten vapaalle jalalle?
 
Peyote
[QUOTE="vieras";28120700]Pyyhin heti kun avaat silmäsi. Juutalasiet, Muslimit ja Jehovat käyttävät samaa kirjaa, täysin samalla tavalla. Rusinanpoimijoita koko lössi.[/QUOTE]

pakko pitää silmät kiinni ku kuola roiskuu siittä suunnasta.
 
Peyote
[QUOTE="vieras";28120752]Ahaa. Oletko sitä mieltä, että demonin käskemänä tappava ei ole vastuussa rikoksestaan eikä häntä pidä tuomita oikeudessa murhasta/taposta eikä sulkea vankilaan vaan viedä esim Jalovaaran luo parantumaan ja siitä sitten vapaalle jalalle?[/QUOTE]

Häh, ei kukaan ole tuota mieltä! Ihmisellä on aina vastuu tekemistään.
 
Ihan heitto muuten noihin VT/UT-juttuihin: ei muuten ortodoksijuutalaisetkaan enää uhraa lehmiä ja muita elukoita. Aika iso juttu on poistunut heiltäkin. :rolleyes: Onkohan niillä tullut joku kätevä nettiuhraus ("maksa 100 euroa synagogalle niin on syntiuhrisi sovitettu") vai mikä?
No mitä sitä enää uhraamaankaan, yksi ainut kertauhri by Jesus riittää. :heart:
 
"vieras"
ei mua tartte viedä manattavaksi. Voin itse käskeä ääniä vaimenemaan tai pyytää miestäni tekemään niin. Ja kyllä mut viiään lääkäriin, jos alan sekoilla ei pelkoa.

Sanon niitä möröiksi, koska minusta ne eivät ole voittamattomia tai pelottavia.
Jos olet psykoosissa tai sairaudentunnoton skitsofreenikko, et voi käskeä, koska et välttämättä tajua, että mitään vikaa on.

Sanot niitä möröiksi, koska et taida itsekään uskoa mihinkään demoneihin ja saatanan riivaajiin. Möröt on kiva pieni leikki.
 
Peyote
[QUOTE="vieras";28120784]Jos olet psykoosissa tai sairaudentunnoton skitsofreenikko, et voi käskeä, koska et välttämättä tajua, että mitään vikaa on.

Sanot niitä möröiksi, koska et taida itsekään uskoa mihinkään demoneihin ja saatanan riivaajiin. Möröt on kiva pieni leikki.[/QUOTE]

Ei se mikään leikki ole, ne on todellisia ja niistä voi tulla vaarallisia, jos ei tajua omaa asemaansa Jumalan lapsena ja jos ei pue hengen sota-asua.

Psykoosista en osaa sano, en oo näes ollut. Mutta se tuskin alkaa ihan salamana? Kerro sinä jos paremmin tiedät. Mulla on ympärillä ihmisiä, jotka huomaavat kyllä, jos menen psykoosiin ja toimittavat hoitoon.
 
Ihan heitto muuten noihin VT/UT-juttuihin: ei muuten ortodoksijuutalaisetkaan enää uhraa lehmiä ja muita elukoita.
Muistaakseni uhraaminen on keskeytetty siitä syystä, että ainoastaan johonkin sukukuntaan, kenties Daavidin sukuun, kuuluneet papit saivat uhrata. Diasporan ja muiden mullistusten seurauksena kukaan ei enää voi todistaa kuuluvansa Daavidin sukuun, joten pappien sijaan juutalaisilla on vain rabbeja, eivätkä uhritulet enää loimua.
 
"viera"
Kerro mistä olet saanut semmoisen tiedon että nimenomaan epätervettä karismaattista toimintaa on ollut vuosia.
Muistutan siitä, että kielilläpuhuminen, armolahjat ja ihmeparantaminen ovat suoraan Raamatusta, eli ne ovat itsessään, oikein hoidettuina tervettä karismaattisuutta.
Armolahjat ovat epäterve lieveilmiö joka antaa kohtuutonta valtaa tavallisille ihmisille. Raamattu varoittaa suorasanaiseti maallikkosaarnaajista ja ihmeparantajista:

2 Kor 11 13 Semmoiset ovat vääriä apostoleja, petollisia työntekijöitä, he vain tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi. 14 Eikä ihme, tekeytyyhän itse Saatanakin valon enkeliksi. 15 Ei siis ole mitenkään merkillistä, että hänen palvelijansa esiintyvät Jumalan asian palvelijoina. He saavat tekojensa mukaisen lopun.

Valtakirkko ymmärtää tämän poikkeuksena joukko hurahtaneita piispoja ja kirkkoherroja.
 
[QUOTE="vieras";28120752]Ahaa. Oletko sitä mieltä, että demonin käskemänä tappava ei ole vastuussa rikoksestaan eikä häntä pidä tuomita oikeudessa murhasta/taposta eikä sulkea vankilaan vaan viedä esim Jalovaaran luo parantumaan ja siitä sitten vapaalle jalalle?[/QUOTE]

Tällehän hymiölle tuleekin nyt kovaa käyttöä.
:headwall: :headwall: :headwall:
 
"vieras"
Ei se mikään leikki ole, ne on todellisia ja niistä voi tulla vaarallisia, jos ei tajua omaa asemaansa Jumalan lapsena ja jos ei pue hengen sota-asua.

Psykoosista en osaa sano, en oo näes ollut. Mutta se tuskin alkaa ihan salamana? Kerro sinä jos paremmin tiedät. Mulla on ympärillä ihmisiä, jotka huomaavat kyllä, jos menen psykoosiin ja toimittavat hoitoon.
Mitkä on todellisia?
 

Yhteistyössä