Iltalehti: "Ylipainoinen onkin kohta normaalipainoinen". BMI rajoja nostetaan virallisesti, ylipainon rajaksi30:)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihanaa vihdoin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="heidi";28114816]Vakuuttavia perusteluja :)[/QUOTE]

En minä ole väittelemässä täällä, kerron vain mitä olen lukenut ja uskon lukemiini. Järkikinhän sen jo sanoo, että esim. syövän tai vanhuuden iskiessä ei vararavinto ole pahasta, nimittäin aika kuluttava sairaus on syöpä ja vanhuus nyt muutenkin kuivattaa koko kehoa.

Eikö teillä ole järkeä päässä? :)

[QUOTE="vieras";28114839]En minä ole väittelemässä täällä, kerron vain mitä olen lukenut ja uskon lukemiini. Järkikinhän sen jo sanoo, että esim. syövän tai vanhuuden iskiessä ei vararavinto ole pahasta, nimittäin aika kuluttava sairaus on syöpä ja vanhuus nyt muutenkin kuivattaa koko kehoa.

Eikö teillä ole järkeä päässä? :)[/QUOTE]

ja mites se olikaan olikaan syövän ja ylipainon yhteys ;)

Mitä koko bmi:llä tekee? Kyllä päälle päin näkyy kenessä on liikaa ja kenessä ei ja onko sitä liikaa liikaa vai sopivasti. Ja missä kohden sitä on. Jos tissit on kokoa lypsykarja vaikka muuten olisi kuinka pieni niin kai tuo nostaa painoa monta kiloa. Saatikka jos on lihaksia.

• Tykkää
Reactions: Carcass
[QUOTE="heidi";28114856]ja mites se olikaan olikaan syövän ja ylipainon yhteys ;)[/QUOTE]

entäs ylipainon ja nivelvaivojen yhteys? Vanhuksilla käsittääkseni aika paljon ongelmia nivelten kanssa ..

Olisi kiva saada niitä tieteellisiä linkkejä _lievän_ ylipainon yhteydestä sairauksiin. Oma käsitykseni on edelleen, että yleiskunto ja elämäntavat merkitsevät _lievää_ laskennallista ylipainoa enemmän, ja vyötärönympärys on bmi:tä parempi indikaattori.

[QUOTE="vieras";28111181]Tottahan ap puhuu, matalimmillaan kuolleisuus on juuri niiden BMI 25-30 joukossa, eli ihan loogista liputtaa myös sen lievän ylipainon puolesta :) Enkä ymmärrä, miksi joitakin ärsyttää se että muutama ylikilo ei automaattisesti olekaan huonoksi ihmiselle. Vituttaako teitä, että jotkut uskaltavat nauttia elämästä riskeeramatta silti yhtikäs mitään? Paitsi sen teille arvostelijoille niin tärkeän luurankomaisen ulkomuodon? :)

Jama: Lievä ylipaino ei lisää kuolleisuutta - Potilaan Lääkärilehti[/QUOTE]

Ei mua vituta se, että joku haluaa pitää muutaman ylikilon, mutta ihmettelen sitä kyllä aika paljon. Itse olin ikävuodet 22-29 mitoissa 170/76 eli muutama ylikilo ja bmi jotain 26-27. Siis kyllä mulle nuo muutamakin ylikilo oli ihan merkittävä hidaste esim. liikuntaharrastuksissa ja oman kropan hallinnassa. Pystyin tottakai tekemään asioita kuten muutkin, mutta aina tietyissä tilanteissa tuntui siltä, että on kyllä liikaa painoa.

Nykyään olen 30v ja painan 60 kg ja ero voinnissa ja suoristuskyvyssä on niin valtava, että mä en voi ymmärtää, miten joku haluaisi pitää niitä ylikiloja, vaikka se ei terveyttä vaarantaisikaan.

Ei mua vituta se, että joku haluaa pitää muutaman ylikilon, mutta ihmettelen sitä kyllä aika paljon. Itse olin ikävuodet 22-29 mitoissa 170/76 eli muutama ylikilo ja bmi jotain 26-27. Siis kyllä mulle nuo muutamakin ylikilo oli ihan merkittävä hidaste esim. liikuntaharrastuksissa ja oman kropan hallinnassa. Pystyin tottakai tekemään asioita kuten muutkin, mutta aina tietyissä tilanteissa tuntui siltä, että on kyllä liikaa painoa.

Nykyään olen 30v ja painan 60 kg ja ero voinnissa ja suoristuskyvyssä on niin valtava, että mä en voi ymmärtää, miten joku haluaisi pitää niitä ylikiloja, vaikka se ei terveyttä vaarantaisikaan.

Kiloihin tottuu kun ne tulee hitaasti, ei monikaan ylipainoinen oikeasti tajua kunka paljon se 10kg laardireppu tuo lisää vastusta kaikkeen tekemiseen.. ja sitten tulee juuri tälläisiä keskusteluketjuja..

BMI on itse asiassa aika huono mittari, varsinkin miehille. Mun mies on ihan tikku jos sen bmi on alle 25. Nyt sillä taitaa olla bmi joku 29, on luonnostaan lihaksikas ja treenaa salilla.

Itsekin näytän laihemmalta vähän korkeammalla bmi:llä kun olen treenannut salilla. Lihakset painaa enemmän kuin läski.

Mun mielestä mittanauha ja rasvaprosentti ovat parempia mittareita.

Taidan olla siitä harvinainen suomalainen nainen, että olen aina ollut melko lailla sinut kehoni kanssa. Ehkä siksi minulle on jotenkin todella vieras ajatus kertoa, minkä painoisena joku toinen tuntisi olonsa parhaaksi.

[QUOTE="hmm";28114946]BMI on itse asiassa aika huono mittari, varsinkin miehille. Mun mies on ihan tikku jos sen bmi on alle 25. Nyt sillä taitaa olla bmi joku 29, on luonnostaan lihaksikas ja treenaa salilla.

Itsekin näytän laihemmalta vähän korkeammalla bmi:llä kun olen treenannut salilla. Lihakset painaa enemmän kuin läski.

Mun mielestä mittanauha ja rasvaprosentti ovat parempia mittareita.[/QUOTE]

Kyllä bodausta harrastavalle ihmiselle bmi ei toimi. rasva% on heille parempi tosin niin kaikille muillekkin.

[QUOTE="heidi";28114856]ja mites se olikaan olikaan syövän ja ylipainon yhteys ;)[/QUOTE]

Nyt puhutaan lievästä ylipainosta, ei mistään sairaalloisesta tai vaikeasta. Huomaa ero. :)

Mulla taas BMI nyt 27 eikä ole mikään este liikkumiselle. Salitreenit menee ihan samalla tavalla kuin ystävälläni, joka toimii personal trainerina ja voin kertoa ettei ole grammaakaan ylikiloja hänellä.

Outoa, jos sulla tuollainen ylipaino estää normaalit liikuntasuoritukset. Kävisin sinuna lekurilla tutkimassa, onko jotain muuta taustalla jaksamisen kanssa.

Tässä yksi linkki siitä, miten lievällä ylipainolla on vanhuuden tullessa paremmat oltavat:

http://www.hel.fi/hki/Terke/fi/Itsehoito/Ik__ntyv_t

"Vaikka ylipaino on yleensä ravitsemusriski, iäkkäillä lievä ylipaino on myönteinen asia. Ravitsemuksen suurin riski 80 vuotta täyttäneillä onkin liian vähäinen energian saanti ja laihtuminen. Ravitsemusongelmien pitkittyessä ollaan helposti ongelmassa, jossa laihtuminen, toimintakyvyn heikkeneminen ja tulehduskierre pidentävät sairauksista toipumista, pidentävät sairaalassaoloaikaa ja lisäävät näin ennenaikaista kuolemanriskiä. Siksi virheravitsemuksen ennaltaehkäisy on aloitettava tarpeeksi ajoissa. Itse asiassa siihen on panostettava koko elämän ajan. Se vain muuttuu sitä tärkeämmäksi, mitä enemmän vuosia karttuu".

Tää on niin hauskaa joka kerta, kun (ainakin omasta mielestään) palstalaihuliini Peyote kertoo, kuinka ihanan laiha on, ja muidenkin pitäisi olla, Fortunate peesaa, lihavammat taas kertovat että ovat tyytyväisiä itseensä, ja normaalipainoiset on sitten liian laihoja tai liian lihavia, riippuu keneltä kysyy.

HALOO! Te ootte niin pöhköjä. Eikö oikeesti oo tärkeempää mietittävää? Niin kauan kuin jokainen on tyytyväinen itseensä?

JA turha tulla itkemään ylipainon aiheuttamia terveyshaittoja ja kustannuksia. Niin aiheuttaa tupakointi, ja alkoholi, ja liikkumattomuus, ja tyhmyys, ja muut väärät elintavat, ja mielenterveysongelmat ja ties mikä. Se on sitä elämää.

Tää on niin hauskaa joka kerta, kun (ainakin omasta mielestään) palstalaihuliini Peyote kertoo, kuinka ihanan laiha on, ja muidenkin pitäisi olla, Fortunate peesaa, lihavammat taas kertovat että ovat tyytyväisiä itseensä, ja normaalipainoiset on sitten liian laihoja tai liian lihavia, riippuu keneltä kysyy.

HALOO! Te ootte niin pöhköjä. Eikö oikeesti oo tärkeempää mietittävää? Niin kauan kuin jokainen on tyytyväinen itseensä?

JA turha tulla itkemään ylipainon aiheuttamia terveyshaittoja ja kustannuksia. Niin aiheuttaa tupakointi, ja alkoholi, ja liikkumattomuus, ja tyhmyys, ja muut väärät elintavat, ja mielenterveysongelmat ja ties mikä. Se on sitä elämää.

En ole sanonut olevani laiha, enkä edes ole. Olen ihan normaali. Ap sen sijaan väittää, että kukaan ei saa enää olla normaali, ellei ole bmi yli 20. Moni on sellaisena jo vähän pullea, riippuu ruumiintakenteesta.

En ole sanonut olevani laiha, enkä edes ole. Olen ihan normaali. Ap sen sijaan väittää, että kukaan ei saa enää olla normaali, ellei ole bmi yli 20. Moni on sellaisena jo vähän pullea, riippuu ruumiintakenteesta.

NO, sinähän taas väität, että kukaan ei saa olla normaali, ellei bmi ole alle 20. Että et taida olla sen välkympi kuin ap. Mutta koska kirjoitat niin kärkkäästi, niin alat vaikuttaa huomattavasti pöhkömmältä kuin ap, joka sentään oli suht neutraali.

[QUOTE="heidi";28115350]ylipaino harvoin tulee terveellisestä ruuasta? mites ruokavalion vaikutus terveyteen?[/QUOTE]

No esim. minä syön terveellisesti, en harrasta roskaruokia vaan peruskotiruokaa kokkaan mieheni kanssa. Mutta haluan toisinaan herkutella esim. suklaalla ja sen takia bmi on se 27.

Ihan terveellisestikin siis voi syödä vaikka on ylipainoa, mutta meikäläiset yleensä sallii itselleen toisinaan herkutteluhetkiä :)

No höpöhöpö! Ei todellakaa oo ja melkoosta liioottelua väittää tuollaasta. Jos bmi on esim. 22 niin ei todellakaa oo mikää pullia. On kyllä vääristyny ajatusmaailma jos on tuota mieltä.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";28114980]Taidan olla siitä harvinainen suomalainen nainen, että olen aina ollut melko lailla sinut kehoni kanssa. Ehkä siksi minulle on jotenkin todella vieras ajatus kertoa, minkä painoisena joku toinen tuntisi olonsa parhaaksi.[/QUOTE]

Tai ehkä olet vain sen verran fiksu että osaa pysyä omalla reviirilläsi etkä kuvittele tietäväsi asioita toisten puolesta, kuten eräät.

Paras on kun täällä kirjoittelee naisia jotka tietävät KAIKKIEN miesten puolesta millaisista naisista he pitävät. ;)

No höpöhöpö! Ei todellakaa oo ja melkoosta liioottelua väittää tuollaasta. Jos bmi on esim. 22 niin ei todellakaa oo mikää pullia. On kyllä vääristyny ajatusmaailma jos on tuota mieltä.

Kyllä minulla ainakin on ihan reilusti rasvaa kun bmi menee yli 20. Kaikilla ei, sanoin juuri äsken, että se riippyy ruumiinrakenteesta. Bmi 19 esimerkiksi on ihan normaali. 29 ei enää ole.

Yhteistyössä