Niin, demoneista... Mä taidan olla hiukan eri ajatuksilla kuin nää muut ketjun uskovat. En ole katsonut tuota ohjelmaa, eikä mulla ole mielipidettä Jalovaarasta. Ehkä hän on minusta lievästi kuiva ja hieman karmiva tavalla jota en osaa selittää. En siis osaa nyt tuosta ohjelmasta sanoa, mutta uskon että demonit voi vaikuttaa myös uskoviin, senhän takia ehkä käsketään pukemaan hengen sota-asu.
Uskon silleen, että uskovakin voi toimillaan avata väylän semmoisille voimille, joita ei saisi päästää sisään. Siitä taas ihan riivatuksi taitaa olla aika pitkä matka, käsitän riivatulla sellaisen, joka on aivan täysin jonkin pahan hengen vallassa eikä lainkaan oma itsensä. Silloin voi tarvita apua henkien pois ajamisessa, koska ei ole enää itse " ketään kotona". Luulen ettei se todellakaan ole yleistä.
Mutta jos uskova esimerkiksi alkaisi palvoa enkeleitä, tai kysellä vainajahengiltä, niin siinä voisi olls muutama kanava tämmöisen hengen vaikuttaa. Tai jos oikein vihaa, eikä halua irroittaa siitä, senkin uskon olevan sellainen. Kyllä tälläiset ihmiset varmasti silti saattaa olla ihan vilpittömiä.
Mutta pitäisi muistaa ettei näille möröille pitäisi antaa liian suurta valtaa, vaan niistä voi ihan itse sanoutua irti. Mulla oli aiemmin, koko lapsuus ja nuoruus, aivan kamala pelko. Pelkäsin demoneita, siis todella. Sitten uskaltauduin lukemaan yhden kirjan, jossa kerrottiin demoneista aivan eri tavalla, kuin olin tottunut, "Enemmän kuin voittaja", en muista kirjoittajaa. Siitä asti mun pelkokin on vähentynyt. Tajusin, että se pelko on vaan yksi kahle, jolla mua on ohjailtu ja ymmärsin, ettei se kuulu mulle. Tajusin sen, ettei mikään henkivoima omista oikeutta pelotella mua ja pitää vangittuna. Sanoin möröille, että voivat lähteä pois, tai jos eivät lähde, irtisanon niistä kumminkin.
Vähän ehkä ahdisti tuossa jutussa se, että Jalovaara sanoo tunnistavansa kenessä on demoni... Kuitenkin harva taitaa todella olla riivattu, ja suurin osa voisi halutessaan itse sanoutua mörköistä irti. Ja tuollainen tuntuu kyllä suurelta vallalta, että joku noin vaan pikaisesti tunnistaisi, kenessä mörkö asuu.
No, se, mitä yritin sanoa, on, että mitä enemmän mörköille antaa painoarvoa, niin sen huonompi homma. Eihän ne mitään ole Jeesuksen rinnalla, eivät ne ole voittamattomia. Eivätkä ne oikeastaan ole mitään edes Jumalan lapsen rinnalla. Ne on alempiarvoisia, eikä niiden kannata antaa pelollakaan pitää otteessaan.
Anteeksi nyt jos oli kummallinen mielipide.