Valtio huostaanottaa lapset toimeentulotukiasiakkailta!!!!

• Viestiketjun aloittaja "HUh"
  • Ensimmäinen viesti
jkj
mun mielipide on että TUET pois tukien väärinkäyttäjiltä esim monivuotisilta soshuollon asiakkailta.
ja jotain on pahasti vialla jos kotona makaamisella pärjää paremmin kuin töisä ololla.

Mulle kävisi hyvin se että laitetaan tasaverotus ja koulut maksullisiksi ;) mä muuten maksan omasta terveydenhuollostani toisin kuin sinä.
Kun tarvitsen terveydenhuoltoa, ja esimerkiksi fysioterapiaa, maksan yksityiselle. Sama koskee lapsiani heidän sairastuttua. Neuvolan palveluja käytämme, kyllä.

En saa muita tukia, kuin kotihoidon tuen ja lapsilisät. Jälkimmäistä saavat kaikki. En ole koskaan tarvinnut toimeentulotukea enkä asumistukea. Aion opiskella ja meillä mietitään kuumeisesti, miten saataisiin lapset hoidettua niin, ettei heitä tarvitse laittaa päiväkotiin.

• Tykkää
Reactions: Rockwood
Alkuperäinen kirjoittaja byrokratiaa riittää;28087141:
Uskokaahan jo, ettei työpaikkoja ole kaikille eikä tule koskaan olemaankaan. Kapitalismiin kuuluu aina tietty työttömyysprosentti.

Minusta on typerää solvata hanttihommista kieltäytyviä, koska harvoin tämmöinen ihminen edes tajuaa mitä se työ on ja kuinka voi käydä omalle terveydelle sen myötä. Tietämättömyys paistaa kauas myös "minusta sossun asikkaan tulisi ottaa vastaan töitä/olla työkkärissä blaablaa"-kommenteista, koska jos asioista jotain ymmärtäisitte, tajuaisitte myös että työkkärin asiakkuus on ehto toimeentulotuen saamiselle jossei ole eläkkeellä/opiskele! Sossu ei anna euroakaan, jossei ole asiakkaana työkkärissä, joka taas tekee lausunnon työttömän tilanteesta. Kela ei maksa senttiäkään työttömyysetuutta ilman sitä samaista lausuntoa. Jne. Eli ei tässä maassa voi vaan mennä sossuun ja saada rahaa, ei todellakaan! Lisäksi sossu velvoittaa opiskelijaa nostamaan lainan tappiinsa, perheellistä käyttämään omien lasten säästötilit tyhjiksi ja myymään autonsa ennenkuin sieltä saa mitään. Verotus tarkistetaan, pankkitilit tarkistetaan. 2kk tiliotteet kaikista tileistä. Jne.
No miten se sitten pitäisi mennä? Että annetaan vaan rahaa ihmisille ilman mitään syyniä / vaatimuksia. Kiusaamistahan tuo tuollainen on että ensin on realisoitava omaisuutensa ja elettävä sillä ennen kuin "pääsee" muiden elätiksi. Hitsi!

jkj
[QUOTE="vieras";28087166]Olenko minä hyväksikäyttäjä?

Olen "työharjoittelussa" 7 tuntia päivässä ja viitenä päivänä viikossa, teen täysin samaa työtä mitä oikeat palkollisetkin, teen vastuullista työtä, teen fyysistä työtä, teen mitä käsketään..

Saan työmarkkinatukea, asumistukea sekä toimeentulotukea.

Yhteensä tuet ovat 940e/kk, josta pelkkä asunnon vuokra, vesi sekä sähkö vievät 650 euroa.

Kaiken lisäksi joudun menemään bussilla harjoittelupaikkaan, sillä matkaa sinne on sen verran paljon. Maksan myös opintolainaa pois ja minulla on muutama muukin lasku.

Voin kertoa, että reilu sata euroa/kk ei riitä edes ruokaan, vaan joudun tyytymään roskisten antimiin aina jossain välissä kuuta.

Mutta että hyväksikäyttäjäkin olen. Niinkai sitten.[/QUOTE]

etkä ole :) sitten olisit jo lopettaisit harjoittelun ja makaisit vaa sohvala himassa tuiuus hakemuksiä täyttäen.

"okei"
Alkuperäinen kirjoittaja byrokratiaa riittää;28087141:
Uskokaahan jo, ettei työpaikkoja ole kaikille eikä tule koskaan olemaankaan. Kapitalismiin kuuluu aina tietty työttömyysprosentti.

Minusta on typerää solvata hanttihommista kieltäytyviä, koska harvoin tämmöinen ihminen edes tajuaa mitä se työ on ja kuinka voi käydä omalle terveydelle sen myötä. Tietämättömyys paistaa kauas myös "minusta sossun asikkaan tulisi ottaa vastaan töitä/olla työkkärissä blaablaa"-kommenteista, koska jos asioista jotain ymmärtäisitte, tajuaisitte myös että työkkärin asiakkuus on ehto toimeentulotuen saamiselle jossei ole eläkkeellä/opiskele! Sossu ei anna euroakaan, jossei ole asiakkaana työkkärissä, joka taas tekee lausunnon työttömän tilanteesta. Kela ei maksa senttiäkään työttömyysetuutta ilman sitä samaista lausuntoa. Jne. Eli ei tässä maassa voi vaan mennä sossuun ja saada rahaa, ei todellakaan! Lisäksi sossu velvoittaa opiskelijaa nostamaan lainan tappiinsa, perheellistä käyttämään omien lasten säästötilit tyhjiksi ja myymään autonsa ennenkuin sieltä saa mitään. Verotus tarkistetaan, pankkitilit tarkistetaan. 2kk tiliotteet kaikista tileistä. Jne.
Miksi ei voi ottaa vastaan huonompaakin työtä? Kyse on asenteesta - niin voihan se mieli tosiaan järkyä jos joutu tekemään jotain joka tuntuu epämukavalta. Oi ei. Kun ottaa sen paskemman duunin vastaan ja tekee sitä hetken (ja pärjää paremmmin) voi etsiä mahdollisesti jotain muutakin. Tai opetella työssä muutakin. Kyse on asenteesta. Mutta kun ei. Kun pitäs saada tehdä sitä unelma duunia. Sitä tai ei mitään-

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28087162:
Niin, no tällä erää meillä menee niitä veroja tuohonkin. Ehkäpä se uusi järjestelmä olisi aavistuksen fiksumpi ja osaisi erotella ne jotka oikeasti tarvii tukea ja sitten ne jotka tarvii vain hetkellisen sysäyksen eteenpäin elämässään.

Nuo laitokset kuitenkin työllistää ihmisiä. Samoin apuvälineiden teko ja ne samat välineet kiertää kyllä useammalla käyttäjällä kun jäävät edelliselle pieneksi tai muuten tarpeeseen sopimattomiksi.

Vaihtoehtoina nykyiselle kotona-asumisellehan olisi että sisar asuisi laitoksessa 24/7 tai olisi kotona 24/7 ja vanhemmat myös olisi kotona - nyhjäisivät tukia eivätkä tuottaisi työllään verotuloja ja köyhinä niillä ei olisi varaa kuluttaa.
Uusi järjestelmä olisi parempi kuin tämä nykyinen, mutta en tiedä sinun järjestelmästäsi. Laitokset työllistävät, mutta niillä on kautta aikojen ollut myös syrjäyttävä vaikutus. Laitokset voidaan laittaa tuottamaan (miksei vankiloita laiteta?), se on totta. Mutta millä hinnalla?

Ajatellaan, että laitoksia rakennettaisiin, energiatehokkaina ja muutenkin mahdollisimman tehokkaina. Minne ne rakennettaisiin? Ei ainakaan keskelle kasvukeskuksia, sillä maa on jo aika kallista. Eli siis kauemmas kaikesta. Miten sieltä liikuttaisiin minnekään? Kuka sen maksaa? Ja niin edelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28087185:
No miten se sitten pitäisi mennä? Että annetaan vaan rahaa ihmisille ilman mitään syyniä / vaatimuksia. Kiusaamistahan tuo tuollainen on että ensin on realisoitava omaisuutensa ja elettävä sillä ennen kuin "pääsee" muiden elätiksi. Hitsi!
Tukien vastikkeellisuus saattaisi lisätä byrokratiaa entisestään? Siis jos ajatellaan jotain pakkotyötä.

[QUOTE="okei";28087194]Miksi ei voi ottaa vastaan huonompaakin työtä? Kyse on asenteesta - niin voihan se mieli tosiaan järkyä jos joutu tekemään jotain joka tuntuu epämukavalta. Oi ei. Kun ottaa sen paskemman duunin vastaan ja tekee sitä hetken (ja pärjää paremmmin) voi etsiä mahdollisesti jotain muutakin. Tai opetella työssä muutakin. Kyse on asenteesta. Mutta kun ei. Kun pitäs saada tehdä sitä unelma duunia. Sitä tai ei mitään-[/QUOTE]

Miksi sinulla on asenne, että on töitä mitkä on paskaa ja että jos niitä ei mielellään ottaisi vastaan, on vain mukavuudenhaluinen?

jkj
Miksi sinulla on asenne, että on töitä mitkä on paskaa ja että jos niitä ei mielellään ottaisi vastaan, on vain mukavuudenhaluinen?
no mikäs muukaan tälläinen ihminen on? Eikö se idea olisi kuitenkin se että kaikki elättäisivät itsensä ja perheensä eikä esim minun perheeni tarvitsisi elättää sinun perhettä, sen takia kun sinä et jaksa/viitsi/halua mennä töihin?

"vieras"
On täysin väärä luulo, ettei ihmiset haluaisi töitä.

Menkääpä kysymään pitkäaikaistyöttömältä haluaisiko hän töitä. Vastaus ei ole ei, vaan kyllä.

Töitä ei vain yksinkertaisesti ole!

Uusi järjestelmä olisi parempi kuin tämä nykyinen, mutta en tiedä sinun järjestelmästäsi. Laitokset työllistävät, mutta niillä on kautta aikojen ollut myös syrjäyttävä vaikutus. Laitokset voidaan laittaa tuottamaan (miksei vankiloita laiteta?), se on totta. Mutta millä hinnalla?

Ajatellaan, että laitoksia rakennettaisiin, energiatehokkaina ja muutenkin mahdollisimman tehokkaina. Minne ne rakennettaisiin? Ei ainakaan keskelle kasvukeskuksia, sillä maa on jo aika kallista. Eli siis kauemmas kaikesta. Miten sieltä liikuttaisiin minnekään? Kuka sen maksaa? Ja niin edelleen.
No sitten luotaisiin uusia asuinalueita. Johan noita omakotitalojakin pykätään sinne tänne. Renksu on sikakaukana keskustasta mutta niin ne ihmiset sinne muuttaa, kulkee dösällä, pyörällä tai omalla autolla. Lahti on huono esimerkki kun maata ei ole paljoa ja se on laitoja myöten törkykallista. Mutta meinasin kuitenkin että ne keskustasta kauempanakin olevat alueet on hyvin haluttuja asuinalueita. Tietenkin tuollainen alue vaatii omat pienpalvelut, yrittäjyyttä kehiin ja taas olisi muutama ihminen työllistettynä.

Tai hei! Mä sain idean, perustetaan ihan oma tulottomien kaupunki! Kaupungin omavaraisuus kunniaan. Mä taidan nyt poistua keskustelusta sillä kehittelen jo jatkoa tällekin idealle ja siulla menisi kuppi nurin siinä kohdin :)

[QUOTE="HUh";28086077]kymmenen uutisisa eilen oli puolessa välissä jotain lastensuojelua nuorten näkökulmasta tai jotain ni siitä oli napannut tuon että toimeentulotuen saajilla on risktekiä huostaanottoon tai jotain.[/QUOTE]

varmasti totta. Tilastollisesti katsottuna. Eli isona ryhmänä toimeentulotuen asiakkailla on enemmän ongelmia ja suurempi riski lasten huostaanottoon kuin sillä ryhmällä joka ns. kustantaa itse oman elämisensä. Toimeentulotuen asiakkaiden joukossa varmasti enemmän mm. alkoholisteja, mielenterveysongelmaisia kuin toisessa ryhmässä.
Mutta tämä ei toki tarkoita sitä että KAIKKI toimeentulotuen asikkaat olisivat vaarassa joutua niin suuriin ongelmiin että lapset pitäisi huostaanottaa...

"vieras"
[QUOTE="HUh";28086015]Huomasiko joku eilen uutisissa tai missään tömmöstä?

Ystävä kertoi nähdeensä uutisissa että Pitkään toimeentulotukea hakevilta voitaisiin huostaanottaa lapset, koska vanhemmat eivät pysty heistä huolehtimaan koska hakevat toimeentulotukea.
Kuulostaa aika uskomattomalta.[/QUOTE]

Ne ei vaan halua maksaa toimeentuloa ja se on kyllä kunta joka sen huostaanoton tekee ei valtio!

:)))
[QUOTE="vieras";28087254]On täysin väärä luulo, ettei ihmiset haluaisi töitä.

Menkääpä kysymään pitkäaikaistyöttömältä haluaisiko hän töitä. Vastaus ei ole ei, vaan kyllä.

Töitä ei vain yksinkertaisesti ole![/QUOTE]

ja paskanmarjat, töitä ei mahdollisesti ole juuri sillä alalla missä työtön on ;) mutta muuten kovasti hehkutetaan työvoima pulasta nimenomaan näissä paska ammateissa.

"okei"
Mitä muuta se on? Itsensä elättäminen ei kiinnosta? Sitäkö sitten?

Teidän olisi aika herätä siihen todellisuuteen että tässäkin maassa on monia jotka työskentelee työssä mikä ei juuri suunnattomasti kiinnosta. Mutta he tulevat kuitenkin omillaan toimeen. Ja se on arvostettavaa. Työssä oleva muuten työllistyykin helpommin muihinkin hommiin kuin se sohvalla vuosia maannut

[QUOTE="vieras";28087254]On täysin väärä luulo, ettei ihmiset haluaisi töitä.

Töitä ei vain yksinkertaisesti ole![/QUOTE]

No kyllä niitäkin on jotka eivät oikeasti halua töitä. Ovat ihan helkkarin tyytyväisiä siihen tukeen minkä saavat. Kysytty on.

"vieras"
ja paskanmarjat, töitä ei mahdollisesti ole juuri sillä alalla missä työtön on ;) mutta muuten kovasti hehkutetaan työvoima pulasta nimenomaan näissä paska ammateissa.
Olen hakenut useastikin mm. siivojaksi

Empä ole töihin päässyt.

Minulle kelpaisi työ kuin työ, josta saisi senverran palkkaa ettei tarvitsisi sossun luukulla enää käydä.

Eipä vain ole töitä.

"joo"
[QUOTE="joo";28087290]Filippiineiltä tuodaan lähäreitä ja ohjaajia.
Thaimaasta marjanpoimijat
Virosta ja venäjältä rakennusmiehiä..[/QUOTE]

ja tämä sen takia ettei Suomessa ole tekijöitä :)

jst
[QUOTE="vieras";28087294]Olen hakenut useastikin mm. siivojaksi

Empä ole töihin päässyt.

Minulle kelpaisi työ kuin työ, josta saisi senverran palkkaa ettei tarvitsisi sossun luukulla enää käydä.

Eipä vain ole töitä.[/QUOTE]

Ja olet normaali ihminen? Misä sä asut+?

"rrr"
[QUOTE="vieras";28087294]Olen hakenut useastikin mm. siivojaksi

Empä ole töihin päässyt.

Eipä vain ole töitä.[/QUOTE]

No oletkos hakenut kuinka laajalta alueelta vai 10km säteellä kotoa? Joskus se vaatii hieman muutoksiakin elämään nimimerkillä työmatk 145km/suunta

Yhteistyössä