Eikö sossuilla ole mtn paskasuodatinta, jolla karsivat ilmoituksia...?

[QUOTE="heh";28085526]Missä menee laillinen metriraja jonka 6-vuotias saa kävellä ilman aikuista? Olisi vain kiva tietää ja se kannattaisi ilmoittaa ihan tiedotusvälineissäkin ettei tulisi näitä turhia ilmoituksia :)
Olispa se ollut kamalaa jos itse ei olis lapsena saanut kulkea metriä kauemmas äidistä, huhhuh :O[/QUOTE]
Mit vit?????????? :LOL:
 
"vieras"
Jotenkin tulee hirveän paha mieli näistä jutuista. Eikö tuo ole jo ihan pahantahtoisuutta tuommoinen, eikä mitään lapsista huolissaan olemista? Luojan kiitos mä asun täällä metsässä korvessa, jossa ei ole lähinaapureita. Ties kuinka monta ls-ilmoa mustakin oltais muuten tehty, koska oon yh. :/
 
"akka"
Kiitos lastensuojelulain uudistuksesta ja ihmisten vittumaisuudesta, lastensuojelu on niin ylityöllistetty juostessaan noiden turhien ilmoitusten perässä että niiltä jää ne oikeasti apua tarvitsevat lapset oman onnensa nojaan ja isänsä ja äitipuolensa kidutettavaksi ja tapettavaksi.
Mä en muutenkaan ymmärrä miksi nykypäivän ihmiset on niin suvaitsemattomia.
Kerrostalossa asuessa sen varsin hyvin huomaa ilmoitustaululta kun on valitettu millon päiväpeiton tuulettamisesta väärään aikaan tuuletusparvekkeella,naapurin koiran haukahtamisesta kerran yöaikaan tms.
Ihan haistavittumeininkiä.
Nykypäivän lapsia ja nuoria ei saa jättää yöksi kotiin alta 18 vuotiaina ettei ne saa traumoja, kouluun ei saa kulkea yksin ja kohta sinne pitää äidin mennä luokkaan vireen istumaan tunnille vahtimaan.
Nykyajan nuoriso on niin helvetin avutonta johtuen siitä ettei niille saa opettaa mitään vastuunottoa ettei se vaan traumatisoidu.
 
[QUOTE="Vieras";28084869]Musta kyllä,on sen eskarin kannalta kurjaa että joutuu yksin menemään. Pitääkö niitä lapsia olla niin paljon jos yksi joutuu sen kustannuksella kärsimään, olemaan isompi kuin on. Ihan sama, onko hoitolapsia vai omia, selkeesti liikaa jos niitä ei viitsi pukea (ilmeisesti omia, kun pienimmät n. pieniä?)
Isoveli joutuu kasvamaan ja ottamaan liian pian vastuuta, kun äidillä menee kaikki aika pienten kanssa, reilua?[/QUOTE]

Vastuu siitä, että liikuttelee jalkojaan, voi kyllä olla musertava :(
Mun mielestä ihmisten pitäisi tehdä uusia lapsia vasta, kun edellinen muuttaa pois kotoa (n. 30-vuotiaana). Koska muuten se lapsi voi huomata, että se ei olekaan maailman napa :O
 
silmät auki!
[QUOTE="äitee";28085367]En kirjoittanut tuota mutta kyllä minä kehtaisin sanoa suoraan päin naamaakin. Suora puhe asiallisella sävyllä on parasta. Ja tosiasiahan tuo on. En ole ennen kuullut että alle kouluikäinen saa kulkea yksin päivähoitoon/eskariin. Eihän niitä lasketa isomman sisaruksen mukaankaan vaan vanhemman pitää olla paikalla.[/QUOTE]

Kahvit lentänet näppikselle useammankin kerran tätä keskustelua lukiessa.. Täällä juuri sain päätöksen tulevan eskarilaisen taksimatkoista ja isolla lukee että HUOM! TAKSI EI HAE PIHASTA!! Ei hae ei, taksi hakee meidän 6v:n hyvällä tuurilla 400 metrin päästä, huonolla tuurilla 1,5km:n päästä. Yleinen käytäntö on myös se, että taksi jättää eskarit kaupan pihaan, josta ihan keskenään kävelevät eskarille semmosen 300 metriä kävelytietä. Pari tien ylitystä on siinä matkalla suojatietä pitkin.

Jos päädytään siihen, että taksi hakee tuostaa 400metrin päästä olen erittäin tyytyväinen. Tosi terveellinen pikku aamuripasu tulee tytölle siinä ja minä nään vielä pellon poikki ikkunasta koko matkan ja sen että nousee taksiin. Tuosta 1,5km pitää sitten kyllä jo nostaa haloo, siinä kun ei katuvaloja ole ja tytön pitäisi hortoilla tuohon ison tien varteen, jossa nopeusrajoitus 80km/h. Keväällä ja syksyllä vielä tuokin olisi ihan ok, pyörällähän siihen menisi se 10min, mutta talvella sitten säkkipimeässä metsän läpi aamulla ilman valoja.. No, saapa nähdä!

Mutta täällä päin ihan normaalitilanne aika monella, ei todellakaan kai mikään lastensuojeluilmoituksen aihe ellei nyt ihan hysteerisiksi heittäydytä! :D
Ja puhun nyt sitten ns. 'normaalista' lapsesta, hänen uskon vallan hyvin selviytyvän tästä tulevasta vastuusta ja jopa nauttivan siitä. Iso tyttö jo. Erityislasten kohdalla lienee sitten eri asia tuommoinen matka ja vastuu.
 
"joo"
Luojan kiitos asutaan muualla kuin kerrostalo/rivitalo lähiössä. En tiedä onko ihmisillä todellakin niin paljon tekemisen puutetta että jaksavat kytätä toisten tekemisiä ja kirjoitella perättömiä ls-ilmoituksia.

äärettömän surullista mutta tuohon on menty kun ihmisillä ei enää ole mitään muuta aktiviteettia kuin netti ja stalkkaaminen.

Muuttakaa ihmiset vähän harvempaa. Oma piha ja lumityöt, talon lämmitys ja kunnostus ym.pitää mielen vierkeänä eikä aikaa riitä muiden kyttäämiseen. Ja toisaalta taas kun asutaan etäämmällä toisista niin niitä kyttääjiä taas ei ole niin paljon.
 
"..."
[QUOTE="jep";28085014]Ei kai lastensuojelulain mukaan sentään kaikkia ole pakko tarkistaa? Seitsemän päivän kuluessa on tehtävä päätös, lähdetäänkö lastensuojelutarpeen selvitykseen, ja ymmärtääkseni kielteinen päätös voidaan tehdä ihan vaan ilmoituksen sisällön perusteella. Tietysti silloin on pakko tarkistaa, jos joku kiusallaan keksii vakavia juttuja, kuten väkivaltaa tai selkeitä laiminlyöntejä, mutta jos joku tekee ilmoituksen pihatiellä pyöräilystä tai takin ja housujen värien yhteensopimattomuudesta, ei sitä ole mitenkään "pakko tarkistaa", koska vaikka asia olisikin niin, mihinkään toimenpiteisiin ei olisi aihetta ryhtyä.[/QUOTE]

Juurikin näin, ei oo pakko tarkastaa eikä ne tarkasta jos ei ole jotaa oikeeta huolta. Ei ne ihan kevein perustein lähde "kahvittelemaan" ihmisten luokse koska sitä työtä on tosi paljon. Eli se, että ovat tehneet päätöksen tulla kotiin tarkoittaa sitä, että on oikea huoli lapsen/lasten hyvinvoinnista.
Paltalla toki voi tilanteestaan kirjoitella ihan mitä vaan - totuus voikin olla sitten toinen. Ovat myös varmasti kyselleet sieltä eskarista lapsen kuulumisia :(
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";28084869]Musta kyllä,on sen eskarin kannalta kurjaa että joutuu yksin menemään. Pitääkö niitä lapsia olla niin paljon jos yksi joutuu sen kustannuksella kärsimään, olemaan isompi kuin on. Ihan sama, onko hoitolapsia vai omia, selkeesti liikaa jos niitä ei viitsi pukea (ilmeisesti omia, kun pienimmät n. pieniä?)
Isoveli joutuu kasvamaan ja ottamaan liian pian vastuuta, kun äidillä menee kaikki aika pienten kanssa, reilua?[/QUOTE]monet eskarit haluaa olla isoja ja mennä yksin. Naapurin poika on kävellyt eskarista asti ton saman matkan kotoa pysäkille ja siitä linkalla kouluun. Kait tuon ikäinen muutoinkin jo jonkun verran yksin ulkoilee niin eiköpä se saman 150 m kulje sen aikana mihin suuntaan tahansa joten mikä tuossa nyt on ongelma? Sekö että se on nimenomaan matka eskariin?
 
tää ei liity tähän
mutta ulkopuolisten ihmeellisyyteen kylläkin: meillä vaihdettiin hevosten laidunten paikkaa, ennen olivat laitsalla tien vieressä ja sitten (mutaisen syksyn vaan jatkuessa ja jatkuessa) tehtiin metsän siimekseen (lue: pois ihmisten näkyviltä) toinen laidun jotta olisi vähän kuivaakin tilaa. No, joku oli tehnyt eläinsuojeluilmoituksen sitten, että meidän hevoset ei ole lainkaan ulkona ikinä :) Oli käynyt vielä osoittelemassa (aikansa kai soiteltuaan näitä ilmoituksia) tyhjää laidunta valvojalle. Valvoja sitten otti yhteyttä ja asia selvisi :D Mutta että valvojakin sanoi että joku ihminen nyt vaan käyttää kaiken aikansa tälläiseen ja kuluttaa heidänkin aikaansa, kun taas sitten on navetoita jossa eläimet kuolee pas#aan eikä kukaan tee mitään... (Ai niin, tää oli tää ilmoittaja nähnyt siis laitumen ja yleisen tien välisessä/viereisessä ojassa kalpapullon tai tölkin, en tiedä kumman ja oli kertonut valvojalle että meillä on varmaan alkoholiongelma eikä siksi ulkoiluteta hevosia :))

Me, ihan pikkasen piruuntuneina, laitettiin kyltti sinne tien viereen, että jos on kysyttävää tämän tontin hevosista niin sopii soittaa ja numero siihen perään - meinasin kyllä piirtää kartankin että missä meidän hevoset minäkin päivänä ulkoilee....
 
"vieras"
Tuntuu varmaan ikävältä tuollainen, mutta ehkä sun pitää herättää ja pukea ne pienemmät ja saattaa se eskarilainen. Sulla on paljon lapsia, ja rankka työ niiden kanssa. Myös jo koulu-ikäisissä on työtä, läksyjen valvonta, tarkistaminen, yms. niin isommat kun pienemmät tarvii yksilöllistä tukea.
 
Miuski harmailee
Sulla on oikeus saada tietoosi kuka ilmoiituksen on tehnyt. Vain erityistapauksissa ilmoittajan nimeä ei kerrota. Mutta kunhan nyt tulevat käymään ja käytte sen ilmoituksen läpi, niin sitten tiedät. Voit hyvin ainakin kysyä :)

Meidän alueen päiväkodeissa on semmoinen sääntö nykyään, että alle 18v ei voi hakea lasta eikä lapsi voi kulkea yksin mitään matkaa. Vielä esikoisen ollessa eskarilainen (siitä on 6v aikaa!!) , hän muutaman kerran käveli yksin eskarista kotiin (näen lähes koko matkan ikkunasta) juurikin harjoittelumielessä, mutta enää se ei siis olisi mahdollista. Jos sossut nyt tiukasti tulkitsevat, niin voi olla, että sanovat, että pitää viedä ja hakea päikkäristä. Tietty voitte sitten yhdessä miettiä, että tulisivatko ne perhetyöntekijät teille joka aamu siksi aikaa, että saat vietyä lapsen ;)

Teen töitä sosiaalipuolella ja lastensuojelussa olen suurimman osan työurastani tehnyt. Kyllä siellä maalaisjärki pelaa sielläkin, mutta lakia on sossujenkin noudatettava. Tsemppiä!!!!
 
mie odotan kauhulla, milloin joku tekee meistä ilmoituksen ! :ashamed: mie olen työkyvyttömyys-eläkkeellä, mm. reuma & selkä paskana. mies käy töissä, mie olen monesti päivät sisällä yöpuku päällä. ainakin näin talvisin, kesällä saatan mennä heti aamusta ulos lasten kanssa. näin siksi, että lämpimänä vuodenaikana olen vähemmän kipeä ja sitten kun selkä ei tykkää seisomisesta, niin joka puolella on paikkoja mihin istahtaa. esim. nurmikko, jos ei muuta löydy.. talvella olisi ikävää istua umpihangessa . joten valitsemme sisällä olon..välillä menemme bussilla keskustaan, joko perhekerhoon tai pyörimään kauppakeskuksissa mutta yleensä kykitään kotona. eivät nuo lapset tosin tunnu siitä hirveästi kärsivän: esikoinen rakentelee legoilla/kuuntelee musiikkia huoneessaan & vauva ottaa konttausharjoituksia pitkin alakertaa. joskus leivomme ja kirjoja luetaan paljon.

nyt tosin on tuolle esikoiselle haettu päiväkoti-paikkaa, että näkisi muutakin kuin kodin seinät & äidin sekä siskon naamat!! neuvolastakin suositeltiin, että tyttö pistettäisin tarhaan..
 
kkkkkk
Se on mun mielestä kummallista, että toi hakeminen/vieminen ja sen "pakollisuus" riippuu eskarista. Siis niissä eskareissa, jotka on päiväkodin yhteydessä, pitää periaatteessa tosiaan vanhemman saattaa lapsi, edes 17 v. sisarus ei kelpaa saattajaksi. Sitten jos eskari onkin koulun yhteydessä, niin sitten ne samanikäiset pikkuihmiset saavat kulkea koulusta eskariin ja toisinpäin ihan itsenäisesti, jos niin vain vanhempien kanssa sovitaan. On se jännää miten lapsen kypsyys kulkea yksin riippuu eskarin sijainnista :)
 
"tiina"
Tuosta voi tulla vielä vaikeuksia kun ottavat syyksi tuon itse eskariin kulkemisen,ulkoilemattomuuden ja että olet 5 lapsen yh ja vielä käy perhetyöntekijäkin.Voi olla ettei huostaanotto ole kaukana,kokemusta näistä jutuista löytyy.
 
"vieras"
No lastensuojeluilmoitus nyt ei tarkoita mitään huostaanottoa! Mutta ehkä kannattaa pohtia mikä auttaisi äidin jaksamista yksin noin ison työmäärän kanssa. Tee yhteistyötä, mutta älä stressaa turhia. Tuollaisen katraan kasvattaminen on useille ylivoimainen tehtävä. Puhu avoimesti, ja älä tosiaan ota liian raskaasti. Mielialan lasku viiden lapsen kanssa aiheuttaa todella tuskaa äidille. Kyllä kaikki järjestyy, päivä kerrallaan, :)
 
meistä tehtiin joskus vuosia sitten eräs sukulainen ilmo kun lapsi 9v nukkui patjalla lattialla eikä ollut sänkyä...oli pojalla sänky mutta oltiin just muutettu ja parvisängyn mutterit oli hukassa viikon joutui nukkuun lattialla.
sossut kävi tarkastaan kodin ja pojalla oli jo silloin sänky koottuna
 
"PollyAnna"
Kiehun raivosta puolestasi AP!!! Eikö ihmiset TAJUA mitä saavat aikaan tuollaisilla hölynpöly-teempä-vähän-kiusaa-ls-ilmoituksilla??
Tarpeeksi kun tälläisiä ilmoituksia tulee, ne oikeatkin hätähuudot jää mappi ö:hön, ja "saadaan" taas lukea iltapäivä lehdistä miten tyttö kidutetaan hengiltä, vedetään 5veeltä hampaita väkisin jne jne jne.

Samaan sarjaan menee kuin valheellisesti tehdyt raiskausilmoitukset.

Jos ikinä kokisin tarvetta tehdä jostain lastensuojeluilmoituksen, kokisin, että on MINUN asiani ja velvollisuuteni puuttua jonkun perheen elämään, kyllä olisi sen verran naispalleja, että oman nimeni sanoisin. Päinvastoin kuin nämä verhojen takana kyyristelevät naapurikyttääjät, jotka piipittää sosiaalipuoskareille ilmoituksia nimettöminä, kun naapurin Mikko-Juhani käveli kiskalle yksin, ainakin 87m!!!!

Ja sanotaanko näin, että jos meille nämä puoskarit ikinä tulisi koti"käynnille", mikään pullantuoksuinen rupattelutuokio siitä ei tulisi. Onneksi en hyväksy fyysistä väkivaltaa.... :D
 
"tiina"
[QUOTE="vieras";28085878]No lastensuojeluilmoitus nyt ei tarkoita mitään huostaanottoa! Mutta ehkä kannattaa pohtia mikä auttaisi äidin jaksamista yksin noin ison työmäärän kanssa. Tee yhteistyötä, mutta älä stressaa turhia. Tuollaisen katraan kasvattaminen on useille ylivoimainen tehtävä. Puhu avoimesti, ja älä tosiaan ota liian raskaasti. Mielialan lasku viiden lapsen kanssa aiheuttaa todella tuskaa äidille. Kyllä kaikki järjestyy, päivä kerrallaan, :)[/QUOTE]

Voi ne silti katsoa että jos perhetyöntekijän käynnit ei riitä niin kyllä silloin helposti huostaanotetaan koska se perhetyöntekijän käyntihän on sitä avohuollon apua.
 
.....
[QUOTE="PollyAnna";28085899]
Ja sanotaanko näin, että jos meille nämä puoskarit ikinä tulisi koti"käynnille", mikään pullantuoksuinen rupattelutuokio siitä ei tulisi. Onneksi en hyväksy fyysistä väkivaltaa.... :D[/QUOTE]

Puoskari=valelääkäri eli lääkäri, jolla ei ole toimintalupaa tai taitamaton lääkäri
 
Alkuperäinen kirjoittaja voi elämän kevät;28085765:
150 metriä on todella pieni matka :D voi herranenaika tätä nykymenoa oikeesti äidit ja ihmiset haloo! itse kuljin -90 luvulla pari kilometriä eskariin, YKSIN. omg.
Ja mä vein 80-luvulla muutaman sadan metrin päässä olevia 4 vuotiaita kaksospoikia aina meiltä heille kun olivat meillä leikkimässä. Jouduttiin kulkea ison tien vartta ja piti ylittää tie ja rautatiekin. Itse olin silloin 7v... :whistle:
 
[QUOTE="Vieras";28084869]Musta kyllä,on sen eskarin kannalta kurjaa että joutuu yksin menemään. Pitääkö niitä lapsia olla niin paljon jos yksi joutuu sen kustannuksella kärsimään, olemaan isompi kuin on. Ihan sama, onko hoitolapsia vai omia, selkeesti liikaa jos niitä ei viitsi pukea (ilmeisesti omia, kun pienimmät n. pieniä?)
Isoveli joutuu kasvamaan ja ottamaan liian pian vastuuta, kun äidillä menee kaikki aika pienten kanssa, reilua?[/QUOTE]

Ajatteles, jotkut eskarit kulkee taksilla vieraan,vaihtuvan kuskin kanssa!
 

Yhteistyössä