"Antakaa lasten olla kurittomia" Maailmaani avartava ja mullistava kirjoitus!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitäwaaau
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä väkivalta on aika ääriesimerkki muutenkin ja vaatii monesti erilaisia keinoja kuin muut tilanteet. Aikuistenkin välisissä tappeluissa väkivalta kuuluu pysäyttää pakkokeinoin. Väkivallattomuus on siis tärkeintä vaikka se vaatisi hallintakeinoja.

No ei se ainakaan harvinaista ole. Aina nuo on nujuamassa, alkaa halailulla, joskus siitä kun toinen tönäisee vahingossa, joskus toinen mottaa ihan ilokseen, joskus on joku syy eli se karkin varastaminen. Sitten on nuo moraalinvartijan luettelemat vaaratilanteet vielä.

Minunkin täytyy erikseen itselleni perustella, miksei ole hyvä idea oikaista junaradan yli, vaikka ikäni olen radan varrella asunut ja tiedän aikataulut perstuntumallakin. Aina voi jotain sattua ja siksi en oikaise, vaikka säästäisi kymmenen minuutin matkasta kuusi.
Miten sitten lapselle tolkuttaisit ilman rangaistuksia, että radalle ei mennä? Luonnollisilla seurauksilla?
 
Mun mielestä noissa voi toimia samoin kuin aikuisten kanssa. Aikuinenkin vaikka tönäistään ojaan, jos yrittää hypätä autotielle, väkivalta estetään fyysisesti jne. Jälkeenpäin annettavat rangaistukset taas ovat aika eri asia tai sellaisissa tilanteissa annetut, joissa luonnolliset seuraukset riittäisivät.

No tämä nyt on varmaan ihan puhdas makuasia, mutta itse kyllä mieluummin istutan ipanan kivennokkaan pariksi minuutiksi rauhoittumaan ja funtsimaan, kuin tuuppaan ojanpohjalle. Käytän näitä kamalia rangaistuksia nimen omaan katkaisemaan hillittömän käytöksen, jonka jälkeen asioista kenties voidaan myös puhua.

Mitä tulee kotiarestiin, sehän on mitä luonnollisin seuraus: jollei ole kykenevä ulkoilemaan yksin, ei ulkoile yksin. Simple as that.
 
Empatiakyky vaihtelee synnynnäisesti tosi paljon lapsilla, ja sen kehittyminen kestää aikuisuuteen asti. Mutta toteltava on jo sitä ennen, vaikka lapsi ei vielä tajuaisikaan että miksi, eikä osaisi vielä asettua toisen asemaan.
Jos rangaistuksen pelko estää häntä tekemästä väärin, niin ok. Empatiaan kasvattamista pitää tehdä siinä ohessa.

Rangaistuksen pelko on oikein hyvä pidäke ihan aikuisillekin jotka eivät ymmärrä että miksi ei kaikkea saa tehdä. Siksihän liikenteessäkin sakotetaan ylinopeudesta, kun se asiallinen ja kaunis puhe liikenteen vaarantamisesta ei mene perille.
 
  • Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Empatiakyky vaihtelee synnynnäisesti tosi paljon lapsilla, ja sen kehittyminen kestää aikuisuuteen asti. Mutta toteltava on jo sitä ennen, vaikka lapsi ei vielä tajuaisikaan että miksi, eikä osaisi vielä asettua toisen asemaan.
Jos rangaistuksen pelko estää häntä tekemästä väärin, niin ok. Empatiaan kasvattamista pitää tehdä siinä ohessa.

Rangaistuksen pelko on oikein hyvä pidäke ihan aikuisillekin jotka eivät ymmärrä että miksi ei kaikkea saa tehdä. Siksihän liikenteessäkin sakotetaan ylinopeudesta, kun se asiallinen ja kaunis puhe liikenteen vaarantamisesta ei mene perille.

Joskus kyllä ihmetyttää, että miksi meillä ollenkaan on vankiloita Tytsi-89:n mielestä, jos meitä ihmisiä ennen kaikkea ohjaa korkea moraali ja toisen pahan mielen välttäminen.
 
[QUOTE="plääh";28078483]Joskus kyllä ihmetyttää, että miksi meillä ollenkaan on vankiloita Tytsi-89:n mielestä, jos meitä ihmisiä ennen kaikkea ohjaa korkea moraali ja toisen pahan mielen välttäminen.[/QUOTE]

Ne on niitä raukkoja joita on rankaistu... Eihän ne osaa sitten aikuisinakaan elää oikein ilman rankaisua.
 
Niin, ja puhun myös ennakoinnin puolesta. Eli kun ollaan menossa vaikkapa kylään, niin vanhemmat voivat kerrata lapsille sääntöjä, joita pitää kyläillessä ottaa huomioon. Kauppaan mennessä kerrotaan ostetaanko karkkia/leluja vai ei. Näin vältetään monta ikävää tilannetta, joista saattaisi syntyä polemiikkia.
 
[QUOTE="plääh";28078483]Joskus kyllä ihmetyttää, että miksi meillä ollenkaan on vankiloita Tytsi-89:n mielestä, jos meitä ihmisiä ennen kaikkea ohjaa korkea moraali ja toisen pahan mielen välttäminen.[/QUOTE]

Tämä jos joku on mustavalkoista ajattelua. Eiköhän suurin osa ihmisistä ole elämänsä aikana joutumatta vankilaan. Osa taas tekee rikoksia ihan seurauksista piittaamatta. Ihan jo marginaaliryhmien takiakin on oltava sellainen järjestelmä olemassa nykyisenlaisessa yhteiskunnassa. Onhan se todettu, että mitä ankarammat rangaistukset, sitä enemmän ja raaempia rikoksia. Ihmisiä ei ole tarkoitettu elämään näin suurissa ryhmissä. Pienemmissä yhteisöissä luonnolliset seuraukset toimivat paremmin, kun ihmiset konkreettisesti huomaavat, kuinka riippuvaisia ovat muista. Siitä, miten asiat ovat, ei pitäisi tehdä johtopäätöksiä siitä, miten asioiden pitäisi olla. ;) Ihmisten moraalissa ja moraalisessa kasvatuksessa on parantamisen varaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kannata odottaa, että kaikki muut toimivat vain rangaistusten ja palkintojen pelossa/toivossa vaikka itse niin tekisit. :) Joillain on tavoitteena toimia empatiakyvyn ja moraalin mukaan. Jos lapsi toimii väärin, seurauksena on häpeä, paha mieli, leikkikaverien menettäminen tms. Aika harvassa taitaa olla lapset, joille ei ole kehittynyt minkäänlaista häpeäntuntoa. Miten sinua rangaistaan, jos toimit väärin toisia kohtaan? Vaikka sinä et osaisi kasvattaa lapsiasi ilman rangaistuksia, on maailmassa ihmisiä, jotka (ainakin pääosin) osaavat.

Ei se moraali ja empatiakyky itsessään ole mitään, vaan se mitä niiden noudattamisesta/noudattamatta jättämisestä seuraa. Hyvää tai pahaa, palkkio tai rangaistus. Vuh vuh :D
 
Empatiakyky vaihtelee synnynnäisesti tosi paljon lapsilla, ja sen kehittyminen kestää aikuisuuteen asti. Mutta toteltava on jo sitä ennen, vaikka lapsi ei vielä tajuaisikaan että miksi, eikä osaisi vielä asettua toisen asemaan.
Jos rangaistuksen pelko estää häntä tekemästä väärin, niin ok. Empatiaan kasvattamista pitää tehdä siinä ohessa.

Rangaistuksen pelko on oikein hyvä pidäke ihan aikuisillekin jotka eivät ymmärrä että miksi ei kaikkea saa tehdä. Siksihän liikenteessäkin sakotetaan ylinopeudesta, kun se asiallinen ja kaunis puhe liikenteen vaarantamisesta ei mene perille.

Ajatellaanko sitä, että myös ne rangaistukset opettavat ja aiheuttavat seurauksia, huonojakin? Vaikuttavat vanhempi-lapsi-suhteeseen ja moraalin kehitykseen. Rankaisu-palkinto-järjestelmä esim. voi myös heikentää moraalista kehitystä.
 
[QUOTE="plääh";28078671]Itse otit aiheen esille kysymällä, miten aikuista rangaistaan väärinteoista. ;)[/QUOTE]

Joo ja erikseen mainitsin, että tehtyään laillisia, "vääriä" tekoja. Minkä rangaistuksen saa, jos haukkuu, pettää, valehtelee tai käyttäytyy huonosti?
 
Sanoit, että ne vangit ovat niitä raukkoja, joita on rangaistu. Niinhän asia monesti on. On rangaistu monesti liikaakin.

Kyllä, tiedän että väkivaltainen lapsuus johtaa hyvin usein rikollisuuteen. Siitä minä puhuinkin, kärjistetysti tarkoituksella. En verrannut heitä edelleenkään "kunnon kansalaisiin" tai normaaliin kuriin... ;)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä