V
"vieras"
Vieras
Sain latistavan kasvatuksen, jonka aiheuttamat traumat nyt joudun purkamaan "alempiarvoisiin".
Hih. Ehkä ameebat eivät ymmärrä tilannetta eivätkä siten kärsi kovin paljon.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Sain latistavan kasvatuksen, jonka aiheuttamat traumat nyt joudun purkamaan "alempiarvoisiin".
Mun mielestä väkivalta on aika ääriesimerkki muutenkin ja vaatii monesti erilaisia keinoja kuin muut tilanteet. Aikuistenkin välisissä tappeluissa väkivalta kuuluu pysäyttää pakkokeinoin. Väkivallattomuus on siis tärkeintä vaikka se vaatisi hallintakeinoja.
Mun mielestä noissa voi toimia samoin kuin aikuisten kanssa. Aikuinenkin vaikka tönäistään ojaan, jos yrittää hypätä autotielle, väkivalta estetään fyysisesti jne. Jälkeenpäin annettavat rangaistukset taas ovat aika eri asia tai sellaisissa tilanteissa annetut, joissa luonnolliset seuraukset riittäisivät.
Ja pahoitteluni ameeboille; sorruin pikkusieluisuudessani stereotypioiden perusteella leimaamaan koko lajin :ashamed:
Empatiakyky vaihtelee synnynnäisesti tosi paljon lapsilla, ja sen kehittyminen kestää aikuisuuteen asti. Mutta toteltava on jo sitä ennen, vaikka lapsi ei vielä tajuaisikaan että miksi, eikä osaisi vielä asettua toisen asemaan.
Jos rangaistuksen pelko estää häntä tekemästä väärin, niin ok. Empatiaan kasvattamista pitää tehdä siinä ohessa.
Rangaistuksen pelko on oikein hyvä pidäke ihan aikuisillekin jotka eivät ymmärrä että miksi ei kaikkea saa tehdä. Siksihän liikenteessäkin sakotetaan ylinopeudesta, kun se asiallinen ja kaunis puhe liikenteen vaarantamisesta ei mene perille.
Ne on niitä raukkoja joita on rankaistu... Eihän ne osaa sitten aikuisinakaan elää oikein ilman rankaisua.
Mun mielestä väkivalta on aika ääriesimerkki muutenkin ja vaatii monesti erilaisia keinoja kuin muut tilanteet. Aikuistenkin välisissä tappeluissa väkivalta kuuluu pysäyttää pakkokeinoin. Väkivallattomuus on siis tärkeintä vaikka se vaatisi hallintakeinoja.
Useimmat ovat saaneet todella ankaran kasvatuksen ja eläneet huonoissa oloissa.
Ei kannata odottaa, että kaikki muut toimivat vain rangaistusten ja palkintojen pelossa/toivossa vaikka itse niin tekisit.Joillain on tavoitteena toimia empatiakyvyn ja moraalin mukaan. Jos lapsi toimii väärin, seurauksena on häpeä, paha mieli, leikkikaverien menettäminen tms. Aika harvassa taitaa olla lapset, joille ei ole kehittynyt minkäänlaista häpeäntuntoa. Miten sinua rangaistaan, jos toimit väärin toisia kohtaan? Vaikka sinä et osaisi kasvattaa lapsiasi ilman rangaistuksia, on maailmassa ihmisiä, jotka (ainakin pääosin) osaavat.
Empatiakyky vaihtelee synnynnäisesti tosi paljon lapsilla, ja sen kehittyminen kestää aikuisuuteen asti. Mutta toteltava on jo sitä ennen, vaikka lapsi ei vielä tajuaisikaan että miksi, eikä osaisi vielä asettua toisen asemaan.
Jos rangaistuksen pelko estää häntä tekemästä väärin, niin ok. Empatiaan kasvattamista pitää tehdä siinä ohessa.
Rangaistuksen pelko on oikein hyvä pidäke ihan aikuisillekin jotka eivät ymmärrä että miksi ei kaikkea saa tehdä. Siksihän liikenteessäkin sakotetaan ylinopeudesta, kun se asiallinen ja kaunis puhe liikenteen vaarantamisesta ei mene perille.
Jep, kannattaakin verrata normaalia kasvatusta huonoihin oloihin ja kaltoinkohteluun.
Yhtä lailla kannattaa verrata "kunnon kansalaista" rikolliseen.![]()
Yhtä lailla kannattaa verrata "kunnon kansalaista" rikolliseen.![]()
Minä en sitä tehnytkään.![]()
Sanoit, että ne vangit ovat niitä raukkoja, joita on rangaistu. Niinhän asia monesti on. On rangaistu monesti liikaakin.
Sanoit, että ne vangit ovat niitä raukkoja, joita on rangaistu. Niinhän asia monesti on. On rangaistu monesti liikaakin.
Joo ja erikseen mainitsin, että tehtyään laillisia, "vääriä" tekoja. Minkä rangaistuksen saa, jos haukkuu, pettää, valehtelee tai käyttäytyy huonosti?