"Antakaa lasten olla kurittomia" Maailmaani avartava ja mullistava kirjoitus!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitäwaaau
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28075755]Okei, minusta se näyttää usein vähän enemmän pakolta, mutta onhan se tilannekin eri kuin yksityisessä tilanteessa, niissä on kuvausryhmä paikalla ja nanny neuvoo vieressä :)[/QUOTE]

niimpä, opetusohjelma. Meilläkin käytössä jukurin kanssa niitä oppeja ja toimii. Tosi harvoin enää tarvii penkkiäkään. Ja vahvistetaan sitä positiivista käytöstä.
 
niimpä, opetusohjelma. Meilläkin käytössä jukurin kanssa niitä oppeja ja toimii. Tosi harvoin enää tarvii penkkiäkään. Ja vahvistetaan sitä positiivista käytöstä.

Sitä mietin joskus noitten tv-ohjelmien yhteydessä, että lapsilla ei näytä usein olevan oikeutta olla vihaisia. Huomataan kyllä, että vika on useimmiten vanhemmissa, se että lapset ovat holtittomia ja sitä kautta käyttäytyvät huonosti. Mutta sitten kun se kurinpito aloitetaan kerrasta, miten lapsi ymmärtää, että nyt tilanne muuttui. Se syy, miksi lapsi on ollut vihainen voi kyllä poistua, mutta jos on ollut pienestä elämästään melkein koko ajan sekaisin ja vihainen, mihin se yhtäkkiä poistuisi? Lapsi saa rangaistuksen, vaikka sen jäähyn ja sen jälkeen pitää heti olla pyytämässä anteeksi ja halaamassa, vaikka lapsi olisi ollut vihainen vanhemmalleen. Joskus kyllä vanhemmatkin niissä ohjelmissa pyytävät anteeksi, etenkin isommilta lapsiltaan eikä teineiltä edellytetä samaa pakkosopua. Mutta noin keskimäärin, neuvot ovat kyllä aika päteviä ja etenkin kovin sekasortoisissa perheissä päästään ainakin alkuun.
 
Joissain asioissa vaan ei voi olla seuraamuksitta jollei tottele. Meillä tehosi se takasin paluu eli pihalle ei hetkeen ollu asiaa yksin. Joko pysy rajoissa tai menetti oikeuden olla pihalla yksin. Minusta rangaistus ei sulje pois asian käsittelyä minkä olette tehneetkin.


sitä minäkin ja mielestäni näin on muissakin perheissä eli ne rangaistukset annetaan silloin kun niitä ihan oikeasti tarvitaan eikä jatkuvasti pikku ihnahduksista, kuten Jani Kaarlo antaa ymmärtää.

Toki varmasti on niitä kärjistettyjäkin perheitä ja perheitä joissa on paljon isompiakin ongelmia kuin lasten kasvatus, mutta näistä ongelmista johtuen, ei heillä resurssit edes riitä "täydelliseen lasten kasvattamiseen". Niihin perheisiin tarvitaan ihan muunlaista apua, kuin tekstejä, joissa käsketään lasten olla kurittomia.
 
Tässäkin ketjussa on nyt aika monta tietentahtoen väärin ymmärtänyttä pöyristelijää. Itse olen huomannut muuten sellaisen jutun että Kaaron kolmuneissa on usein sisältöään ''raflaavampi'' otsikko, luulen että ihan siellä toimituksen puolella niitä keksitään.

Turha tässä on kai aiheesta keskustella, mutta juttuhan EI kertonut siitä, että lapsia ei saisi komentaa. Tottakai lapsia saa komentaa.

...Noh, ei voi vaatia kauhalla kun...
 
Tässäkin ketjussa on nyt aika monta tietentahtoen väärin ymmärtänyttä pöyristelijää. Itse olen huomannut muuten sellaisen jutun että Kaaron kolmuneissa on usein sisältöään ''raflaavampi'' otsikko, luulen että ihan siellä toimituksen puolella niitä keksitään.

Turha tässä on kai aiheesta keskustella, mutta juttuhan EI kertonut siitä, että lapsia ei saisi komentaa. Tottakai lapsia saa komentaa.

...Noh, ei voi vaatia kauhalla kun...

En tiedä mitään parempaa argumentaatiotapaa kuin heittää loppuun jokin mukahieno sanonta, joka pätee enemmän itseensä kuin muihin. Antaa kommentoijasta aika yksinkertaisen kuvan.

Kirjoittaja kirjoitti tekstinsä kärjistellen ja provosoiden, enkä ihmettele että moni nauraa tekstille. Kyllä se nyt vaan on typerän mustavalkoisesti kirjoitettu, myyntimielessä. :) Ainiin eihän sitä saa kritiikkiä heittää yhtään peliin. :D
 
Tässäkin ketjussa on nyt aika monta tietentahtoen väärin ymmärtänyttä pöyristelijää. Itse olen huomannut muuten sellaisen jutun että Kaaron kolmuneissa on usein sisältöään ''raflaavampi'' otsikko, luulen että ihan siellä toimituksen puolella niitä keksitään.

Turha tässä on kai aiheesta keskustella, mutta juttuhan EI kertonut siitä, että lapsia ei saisi komentaa. Tottakai lapsia saa komentaa.

...Noh, ei voi vaatia kauhalla kun...


Kyllä mä ymmärrän sisällön ja olen samaa mieltäkin, mutta olen sitä mieltä, että suurin osa meistä vanhemmista tekee juuri kuten sisältö antaa ymmärtää. Kenelle toi teksti on tarkoitettu? Sille äidille, joka ei kymmenennen kerran jälkeen enään selitellyt vaan suoraan käski pojan pyytämään anteeksi vai sille äidille, jolla oli huono päivä ja tiuski lapselleen? Meillä kaikilla on noita päiviä ja se ei tarkoita sitä, että muina päivinä emme selittelisi lapsillemme ja antaisi heille aikaa sanoa omat mielipiteensä. Me äidit heti syylistyimme tekstistä ja mielestäni ihan turhaa.
 
Minäkin ihmettelen kenelle tuo oli kirjoitettu? Tyylin mukaan suurimmalle osalle "nykyvanhempia", mutta en henk koht tunne ketään joka vain karjuisi aina lapsilleen. Nitä montakin, jotka aina silloin tällöin lähteävt sille linjalle, että kyllästyttyään vain ärähtävät lapselleen, no ohhoh onpa ihmeellistä.

Niin kenelles tuo tosiaan oli tarkoitettu? :D
 
  • Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Minusta sinä et ole ymmärtänyt lukemaasi tekstiä oikein.

Ps. nuo nauruhymiöt eivät tee aloitustasi uskottavammaksi, päinvastoin. Muiden halveksiminen ja muille nauraminen ei anna sinusta fiksua kuvaa.
 
Melkomoista mukanokkelaa lässytystä ja kuria pitävien vanhempien aliarvioimista.

Lasten ei kuulu olla kurittomia. Ja kyllä, jos lapsi lyö toista niin ensin pyydetään anteeksi, ja sitten vasta mietitään mikä pisti harmittamaan noin kamalasti.
 
  • Tykkää
Reactions: erinys
Minusta Suomessa ollaan yleensäkin ihan liiankin auktoriteettiuskovaisia, ihan aikuiselämässäkin. Missään ei saisi poiketa muotista. Huomaahan sen jo ap:n tekstistäkin (jossa haukkuu "vaistovanhemmuutta"), ettei edes valtavirrasta poikkeavia kasvatustapoja hyväksytä. Mitä kauhean hienoa on siinä, että saa lapsen käyttäytymään haluamallaan tavalla (siihen aikuinen helposti halutessaan pystyy), jos lapsi tekee sen vain tavalla tai toisella pakosta? Käytös on vain pintaa ja ulkokultaisuutta monesti. Tärkein on se, mitä tapahtuu lapsen sisällä. Pointtina ei ole se, että lapsi "saa" käyttäytyä, miten huvittaa ja terrorisoida muita vaan, että kasvatuksella pitäisi pyrkiä vahvistamaan lapsen omaa moraalia. Lapsille ollaan monesti ankarampia kuin aikuisille. Ei aikuisille koko ajan huomauteta jokaisesta virheestä käytöksessään jne.

Ps. ei kaikkea kannata lukea niin kirjaimellisesti.
 
[QUOTE="...";28074993]Olihan siellä muutama ihan hyvä juttu, mutta niin huonosti kirjoitettu, että pointti ei tule ihan selväksi. Kun juttua olisi tiivistetty rutkasti ja vähän hiottu tuota, niin ihan hyvä olisi tullut.
Eiköhän sitä lähes jokainen pienen lapsen äiti välillä eksy sinne jatkuvien kieltojen ja arvostelun maailmaan, ja ne kehumiset jäävät vähemmälle.[/QUOTE]

Ai, mulle tuli tosi selväksi.
 
[QUOTE="vieras";28077602]Miksi lapsen pitää ihailla vanhempiaan ja haluta tulla heidän kaltaisekseen?[/QUOTE]

Yleensä lapset tekevät niin, ottavat oppia vanhemmistaan.( pienenä ainakin, kunnes
itse oivaltavat asioita ym. )

Toivottavasti moni ajattelee tätä, oikeasti.
Valitkaa sananne viisaasti, sillä lapsenne ihailevat teitä ja haluavat tulla teidän kaltaisiksenne.
 
[QUOTE="vieras";28077602]Miksi lapsen pitää ihailla vanhempiaan ja haluta tulla heidän kaltaisekseen?[/QUOTE]

Mun mielestä tärkeintä kasvatuksessa on näyttää hyvää esimerkkiä. Totta kai jokainen ihminen haluaa opettaa lapselle niitä omia arvojaan.
 
Toivottavasti tällä miehellä ei ole lapsia tai taas on kasvamassa muutama rajaton ja hillitön pikkuterroristi joukkoomme. Pelkällä keskustelulla yksikään lapsi ei kasva vastuulliseksi aikuiseksi. Lapsen pitää tiedostaa, että pahoilla teoilla on seuraamuksia. Jos vanhemmat eivät näitä seuraamuksia lapselleen langeta, niin kyllä yhteiskunta sitten myöhemmin sen tekee. Harmi vain, että vankiloissa on nyt jo tunkua. Tämän vapaan kasvatuksen tuloksenako?

Seuraamukset on ihan jotain muuta kuin vanhempien asettamat keinotekoiset rangaistukset. Eikö sinulla sitten ole seurauksia teoistasi (olettaen, että teet jotain laillista mutta "väärää") ilman, että joku rankaisee? Meinaat siis, ettei lapsi tahdo kohdella muita hyvin, tekee sen vain rangaistuksen pelossa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja -minä;28075752:
Tiirulta hyvä teksti. Harva meistä kasvattaa lapsiamme tiuskimalla, mutta me vanhemmatkin olemme vain ihmisiä ja emme kaikkivoipia aina. Joskus mekin teemme väärin. Ja tosiaan lapsen on hyvä nähdä sekin puoli, ettei vanhemmatkaa ole täydellisiä vaan mekin teemme josus virheitä.

Tuossahan menette kumpikin ihan pointin ohi ja ajattelette vain itsejänne. Kysehän oli siitä minkälaiset kasvatusperiaatteet ovat hyviä ja mitkä huonoja. Eikä siitä satunnaisesta pahasta päivästä mikä jokaiselle kasvattajalle joskus tulee. Eiköhän lähes kaikki ainakin jollain periaatteella kuitenkin lapsiaan yritä kasvattaa. Tässä annetaan vaihtoehtoinen tapa toimia, lapsiystävällisempi, pitkällä tähtäimellä tuloksekkaampi sekä kehittävämpi.
 
  • Tykkää
Reactions: tytsi-89
Seuraamukset on ihan jotain muuta kuin vanhempien asettamat keinotekoiset rangaistukset. Eikö sinulla sitten ole seurauksia teoistasi (olettaen, että teet jotain laillista mutta "väärää") ilman, että joku rankaisee? Meinaat siis, ettei lapsi tahdo kohdella muita hyvin, tekee sen vain rangaistuksen pelossa?

Voi tyttöpieni. Kyllä sinulla on vielä opittavaa tästä maailmasta ja etenkin lapsista.
 
Tuossahan menette kumpikin ihan pointin ohi ja ajattelette vain itsejänne. Kysehän oli siitä minkälaiset kasvatusperiaatteet ovat hyviä ja mitkä huonoja. Eikä siitä satunnaisesta pahasta päivästä mikä jokaiselle kasvattajalle joskus tulee. Eiköhän lähes kaikki ainakin jollain periaatteella kuitenkin lapsiaan yritä kasvattaa. Tässä annetaan vaihtoehtoinen tapa toimia, lapsiystävällisempi, pitkällä tähtäimellä tuloksekkaampi sekä kehittävämpi.

No aika mustavalkoisesti oli kirjoitettu, ilmeisesti tuo pitää sitten vain ymmärtää haluamallaan tavalla ja se on meillä eri. Minusta harvinaisen typerästi kärjistetty ja muotoiltu teksti, vaikka se pääpointti onkin ihan hyvä. Jos sama asia olisi kirjoitettu vähemmän kärjistetysti, mustavalkoisesti ja venytetysti, olisin ehkä voinutkin peesailla.

En oikein havaitse sitä vaihtoehtoista kasvatustapaa tuossa, koska tuntuu olevan se yleisin tapa jos ei niitä hetkiä lasketa kun on se huonoin ja väsynein päivä. (kirjoittaja kuitenkin itse nostaa nämä esimerkit esiin, en minä. Ihme kun niihin nyt sitten ei saa tarttua)

No juu en tästä jaksa tämän enempää kirjoittaakaan, typerintä tekstissä oli sen tyyli. Noh...provosoivasti (myy hyvin) kijoitettu, joten turha ihmetellä kritiikkiä. Jos tuolla jotain kannustettaisiin ja haluttaisiin oikeasti tuoda esiin jotain uutta ja hyviä vaihtoehtoja, se olisi kirjoitettu aivan eri tavalla. Syyllistämällä on helpoin saada kohua aikaiseksi ja siitähän ne lehdet tykkää. ;) Mutta juu eihän tuossa ollut mitään sellaista, ei. :D
 
Viimeksi muokattu:
No aika mustavalkoisesti oli kirjoitettu, ilmeisesti tuo pitää sitten vain ymmärtää haluamallaan tavalla ja se on meillä eri. Minusta harvinaisen typerästi kärjistetty ja muotoiltu teksti, vaikka se pääpointti onkin ihan hyvä. Jos sama asia olisi kirjoitettu vähemmän kärjistetysti, mustavalkoisesti ja venytetysti, olisin ehkä voinutkin peesailla.

En oikein havaitse sitä vaihtoehtoista kasvatustapaa tuossa, koska tuntuu olevan se yleisin tapa jos ei niitä hetkiä lasketa kun on se huonoin ja väsynein päivä. (kirjoittaja kuitenkin itse nostaa nämä esimerkit esiin, en minä)

No juu en tästä jaksa tämän enempää kirjoittaakaan, typerintä tekstissä oli sen tyyli. Noh...provosoivasti (myy hyvin) kijoitettu, joten turha ihmetellä kritiikkiä. Jos tuolla jotain kannustettaisiin ja haluttaisiin oikeasti tuoda esiin jotain uutta ja hyviä vaihtoehtoja, se olisi kirjoitettu aivan eri tavalla. Syyllistämällä on helpoin saada kohua aikaiseksi ja siitähän ne lehdet tykkää. ;) Mutta juu eihän tuossa ollut mitään sellaista, ei. :D

Kyllä tuolta pointin löytää kun vaan jaksaa lukea tuota aikuisen silmin eikä keskity kiukuttelemaan kun teksti ei ollutkaan kirjoitettu kuin lukion ylioppilasaine.
 
[QUOTE="...";28078137]Mistä tiedät, että ymmärsit kirjoittajan pointin oikein...[/QUOTE]

Koska olen ennenkin näitä asioita miettinyt, ja ajattelen suurelta osin samoin. Eikä tuo muutenkaan ollut mitenkään monimutkaista ymmärrettävää.
 
Tekstin pointti oli siis se, että kirjoittajan mukaan on huono, että kelpaamme vain, jos käyttäydymme siten kuin meiltä odotetaan.

No, miten muutenkaan? Kyllä äiti ja isi rakastaa silloinkin kun tekee väärin, mutta muu maailma ei. Kasvatuksen ideana on kuitenkin tehdä lapsesta yhteiskuntakelpoinen ja yhteiskunnassa on tietyt odotukset, joiden mukaan on käyttäydyttävä.

Kyseenalaistaa niitä odotuksia voi ja pitää, mutta kriittistä ajattelua on turha ennen kouluikää edes harkita odottavansa lapselta ja sittenkin vielä monta vuotta varauksella. Sitä ennen opetellaan ne perussäännöt ja käytöstavat selkärankaan, että tullaan toimeen keskenämme.
 

Yhteistyössä