[QUOTE="vieras";28070621]Jeesus ei ollut profeetta eikä varsinkaan Jumala. Mutta tämä erehdys on inhimillinen ja kristityt pelastuvat harhaopeista ja karmivista teoistaan huolimatta. Niin kuin kaikki Jumalan lapset.[/QUOTE]
Raamatussa on monta selkeää kohtaa missä sanotaan Jeesuksen olevan Jumala.
Seuraavissa Raamatun jakeissa en ole jaksanu kirjoittaa joka sanaa, olen korvannut aukot kolmella pisteellä, mutta asia pysyy samana, voi vaikka ne koko jakeet tarkistaa Raamatusta.
- Jes.9:5. (ennustus Jeesuksesta) Sillä Lapsi on meille syntynyt, Poika on meille annettu,jonka hartioilla on herraus, ja Hänen nimensä on: Ihmeellinen Neuvonantaja, Väkevä JUMALA, Iankaikkinen ISÄ, Rauhanruhtinas.
- Joh. 20:27-29. Tuomas sanoi hänelle (Jeesukselle): "Minun Herrani ja minun Jumalani!"
- Joh.10:30. (Jeesus sanoi)Minä ja Isä olemme yhtä.
- Joh.14:9. (Jeesus sanoi) Joka on nähnyt minut,on nähnyt Isän.
- Room.9:7. "Kristus...Hän, joka on yli kaiken, Jumala..."
- 1Joh.5:20. Olemme siinä Totisessa...Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala.
- Heb.1:7-8. Ja enkeleistä Hän sanoo:"Hän tekee palvelijansa tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi.", mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti..."
-Joh.1:1. Ja Sana oli Jumala.
- Joh. 10:33. Juutalaiset vastasivat Hänelle:"...sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi".
- Matt.1:23. Immanuel..on:Jumala meidän kanssamme.
-Ps.7-8.
- Joh.5:23. ...että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, NIIN KUIN he kunnioittavat Isää.
- Efesolaiskirjeen joku kohta: Sillä Hänessä (Jeesuksessa) asuu jumaluuden koko täyteys.
- Joh. 16:15. Kaikki, mitä Isällä on, on minun.
- Joh.5:8. Hän...myös sanoi Jumalaa Isäksensä,tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.
- Ef. 1:21-22. ...jonka Hän vaikutti Kristuksessa,kun Hän herätti Hänet kuolleista ja asetti Hänet oikealle puolellensa taivaissa,korkeammalle kaikkea hallitusta ja valtaa ja voimaa ja herrautta ja jokaista nimeä...
- Luuk.5:21. Niin kirjanoppineet ja fariseukset rupesivat ajattelemaan ja sanomaan:"Kuka tämä on,joka puhuu Jumalan pilkkaa? Kuka voi antaa syntejä anteeksi, paitsi Jumala yksin?"
- Juutalaisuudessa vain Jumala saa sanoa "Minä olen", eli hepreaksi "Jahve". Myös sen takia juutalaiset syyttivät Jeesusta jumalanpilkasta, kun Jeesus käytti itsestään tuota ilmaisua. Suomenkielistä Raamattua lukiessa sitä ei tiedä,mutta hepreankielisessä se näkyy.
En muista kuka, mutta joku uskova sanoi hyvin Jeesuksen ja Isän välisestä eroavaisuudesta ja Jeesuksen jumaluudesta, suunnilleen näin:
Isä on yksinään (ilman Jeesustakin) Jumala. Mutta koska Jeesus on samaa olemusta ja yhtä (yksi) Jumalan kanssa, on Jeesuskin Jumala. Jeesushan on syntynyt Isästä (ei kuitenkaan luotu eli alempiarvoinen), eli joskus muinaisuudessa Isä on ollut ilman poikaa. Mutta koska Isä ja Poika ovat yksi, niin samanarvoisia ovat.
Ja vielä jumalallisesta työnjaosta luin joskus tähän tapaan:
Isä päättää, Poikansa kautta, Pyhän Hengen voimalla.
Tämmöinen kolminaisuutta käsittelevä linkki löytyi:
Mit