Kertokaa "kaffihifistit", mitä/miten te nautitte kahvinne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kahvihifisti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Töissä Juhlamokkaa Moccamasterilla. Juon mustana. Kotiin ostetaan kahvi papuina.. monia hyviä merkkejä. Jauhetaan aina pieni määrä kerrallaan (sähkökäyttöinen kahvimylly). Sitten kahvi suodatetaan Moccamasterilla ja samaan aikaan lämmitän maidon mikrossa. Sitten se kuuma kahvi siihen päälle. Ja kyllä on hyvää. Toki pitää himpun aikaa jäähdytellä. Mielestäni kuuman kahvin jäähdytys kylmällä maidolla on pahaa. Joskus viikonloppuisin teen kahvin pressopannulla.

Töissä automaatista, uus automaatti osaa jauhaa papukahvia joten sitä yleensä. Ihan ok.

Kotona rainbow-kahvia moccamasterilla.

Millaisesta automaatista, sis kahviautomaatista, ei automaattisesta kahvikoneesta?
Siis sellainen automaatti, jossa kahvi valuu muovimukiin? Olen niit ä kyllä joskus maistellut, mutta eivät edes maistu kahville. Toki niitäkin on varmaan erilaisia, mutta en ole kuullut mallista, jossa jauhetaan pavuista. Ne yleensä täytetään ihan jauhetulla suodatinkahvilla.

Onko tuo rainbow kahvi arabicaa missä osin?

En juo kahvia töissä, koska se on pahaa (ja pärjään hyvin pelkällä aamukahvilla, tarvittaessa juon kotiin tultua sitten toisen kupin jos oikein tekee mieli).

Kotona keitän kahvit mokkapannulla, siis sellaisella alumiinisella joka laitetaan hellalle. Jauhan pavut omalla myllyllä juuri ennen keittämistä, keittelen kahvit rauhassa miedolla lämmöllä (ettei tule palaneen makua/kitkeryyttä) ja otan pannun levyltä heti kun on valmista. Lämmitän maidon mikrossa, ettei juomasta tulisi heti ihan kylmää. Ja sitten vaan nauttimaan. Aamuisin otan usein kahvin kanssa palan tummaa suklaata, se on mukava rituaali.

Kahvina käytän yleensä yhtä reilun kaupan espressoa, jota myydään eräässä helsinkiläisessä kahvilassa (sattuu olemaan juuri mun makuun), mutta joskus ostan maisteltavaksi muita kahveja esim. kauppahallista tai Stockalta. Ei tule kamalan kalliiksi, kun päivässä menee yleensä se yksi kahvimitallinen papuja...

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28041372:
Sumpit kuppiin ja siitä huiviin. Ei siinä sen kummempia rituaaleja ja seremonioita tarvita.

Aijaa, mulla on ainakin ihan oma poppatanssi ja rukous kahvinkeittämisen aikana.

Kotona yleensä Paulig Mundoa (tosin mielestäni kaikki marketti kahvit on hyviä tai vähintään oikein jees, paitsi euroshopper ja xtra on käytetty kusisen lattian kautta tai jotain..?) Moccamasterilla surautettuna. Töissä meillä on sellanen pavuista jauhava masiina ja mulla on omassa taukotilassa varalta murukahvia.

Muualla juon jos tarjotaan. Mustana tai ihan tilkkasella maitoa/kermaa.

Haaveilen siitä päivästä kun jaksan alkaa jauhamaan pavut itse ja siemailen sivistyneesti kultaisesta espressokupista "aitoa tavaraa". Nyt kahvi maistuu litroittain parhaalta Taika-mukista. Hifistely kaukana siis.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Aijaa, mulla on ainakin ihan oma poppatanssi ja rukous kahvinkeittämisen aikana.

Kotona yleensä Paulig Mundoa (tosin mielestäni kaikki marketti kahvit on hyviä tai vähintään oikein jees, paitsi euroshopper ja xtra on käytetty kusisen lattian kautta tai jotain..?) Moccamasterilla surautettuna. Töissä meillä on sellanen pavuista jauhava masiina ja mulla on omassa taukotilassa varalta murukahvia.

Muualla juon jos tarjotaan. Mustana tai ihan tilkkasella maitoa/kermaa.

Millaisia automaatteja teillä on duunissa? Minkä merkkisiä tai onko netissä kuvaa? Tarkoitatteko siis automaattisia kahvikoneita vai siis sellaista isoa kahviautomaattia?

Mä en vaan koskaan ole nähnyt ainakaan tietääkseni pavuista jauhavaa kahviautomaattia.

[QUOTE="a.p";28041462]Taisit sanoa sen explisiittisesti, kun juot sumppia. Meillä päin ainakin sumppi tarkoittaa vanhaa kahvia.[/QUOTE]

Ja meillä päin sumppi tarkoittaa ihan vaan kahvia. "Keitetäänkö sumpit" ei siis tarkoita "keitetäänkö vanhat kahvit"... ;)

• Tykkää
Reactions: Joxu
[QUOTE="a.p";28041450]Millaisia automaatteja teillä on duunissa? Minkä merkkisiä tai onko netissä kuvaa? Tarkoitatteko siis automaattisia kahvikoneita vai siis sellaista isoa kahviautomaattia?

Mä en vaan koskaan ole nähnyt ainakaan tietääkseni pavuista jauhavaa kahviautomaattia.[/QUOTE]

Se on sellanen Autobar(?)in iso kone. Siitä saa kaikenlaisia kahvi ja kaakaodrinksuja ja mustikkakeittoakin.

Tommonen pienemmän koneen näköinen. Sinne laitetaan kahvipavut, maidot, sokerit, kaakaojauheet jne sisään ja sit se niitä mixailee.
22_1262853638_koffie-zetten.jpg

Se on sellanen Autobar(?)in iso kone. Siitä saa kaikenlaisia kahvi ja kaakaodrinksuja ja mustikkakeittoakin.

Tommonen pienemmän koneen näköinen. Sinne laitetaan kahvipavut, maidot, sokerit, kaakaojauheet jne sisään ja sit se niitä mixailee.

Ja tosiaan noista erikoiskahveista sit sen verran, et mä en oikein diggaa juoda noita erikoiskahveja, kun niissä on niin kemiallisen makuista se kasvisrasvamaitojauhesekoite (creamer). Tykkään oikean maidon mausta erikoiskahveissa. Lisäksi tuo creamer on vielä liian rasvainen, ei halua kerman makua.

Ja vielä sen verran pakko "haukkua", että tuo Autobarin creamerin eli "maidon" värikin siis tulee elintarvikeväristä. Maitoahan tai edes maitojauhetta siinä ei ole yhtään.

Kotona espressosta huolehtii Rancilion Silvia. Suodatinpuolella on yhdelle mukille sopiva Melitta-suodatin ja vanha länsisaksalainen suodatinkeitin. Vakuumikeittimenä Bodumin Santos. Lisänä vielä Aeropress ja kreikkalainen ibrik. Myllynä toimii Rocky kaikille paitsi kreikkalaiselle, sen olen ostanut valmiiksijauhettuna kun ei Rockylla saa tarpeeksi hienoa enkä ole jaksanut investoida erilliseen myllyyn.

Töissä vetelen Juhla Mokkaa Moccamasterilla keitettynä niin kuin muutkin.

Yhteistyössä