Suomalaiset on tylsiä ruoanlaittajia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Phoebsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Phoebsi

Aktiivinen jäsen
12.06.2008
28 881
2
38
Katsokaa nyt tätä eroa! Näin Valion sivuilla:

Jauhelihaseos

400 g paistijauhelihaa
1 iso (200 g) sipuli
1/2 dl korppujauhoja
1/2 dl Valio ruokakermaa 10 %
1 muna
1 tl suolaa
1 tl pippurisekoitusta
1 rkl basilikaa
Kastike / keitinliemi

1 tlk (400 g) tomaattimurskaa
2 dl vettä
2 4/5 dl Valio ruokakermaa 10 %
1-1 1/2 lihaliemikuutiota
1 rkl valmista kastikesuurustejauhetta

Ja sitten muualla maailmassa:

Sauce

2 Tbsp extra virgin olive oil
½ chopped sweet yellow onion
3 cloves chopped garlic
1 cup very finely chopped carrots
1 cup chopped crimini brown mushrooms
2 28-oz cans Italian plum tomatoes (get San Marzano brand if possible)
¼ cup chopped fresh Italian parsley
¼ cup chopped fresh basil
3 Tbsp tomato paste concentrate in tube
¼ cup grated parmesan-romano cheese blend
Salt to taste (about 1 teaspoon)
¼ cup red wine
Meatballs

1 lb ground beef (at least 16% fat)
½ lb fresh bulk Italian style pork sausage
2 tablespoons finely chopped basil
2 tablespoons finely chopped fresh Italian parsley
½ cup finely chopped crimini brown mushrooms
2 eggs
¾ cup unseasoned bread crumbs
¼ cup grated parmesan-romano cheese blend
2 teaspoons sea salt
2 teaspoons fresh ground black pepper
1 Tbsp olive oil
Red wine
Spaghetti

1 1/2 lbs dry 100% semolina spaghetti, thin spaghetti, or bucatini

Hieman eroa, kumpikohan maistuu paremmalta? :D

Me tykkäämme harmaudesta ja vaatimattomuudesta vähän joka asiassa. Itsekin yritän olla jotain erilaista... Mutta helppoa se ei ole miehellekään, moni nainenkin kun haluaa juuri tätä meidän "perusjuttua" :) Maa on pieni ja 90 % ihmisistä hiihtää tuttuja latuja.

Yleinen vasta-argumentti on, että "mitä minä hyödyn" jos otan oppia ulkomaailmasta. Eihän vieraasta ihmisestä kiinnostumisessakaan "hyödy" välttämättä yhtään mitään. Avoimuus ei katso hyötyä itselle vaan se on eräänlaista rohkeutta ja uteliaisuutta, samantapaista jota esim. lapsikin tuntee. Pelon ja hyödyn ajatukset eivät ole motivoivia, jos tavoitteena on laadukas ihmissuhde, toisen kohtaaminen avoimesti tai muu hyvä kokemus.

Tää avoimuus ulkomaailmaan ei ole meidän suomalaisten vahva puoli. Siksi toivon päättäjienkin huomioivan sen, miten paljon pidämme vanhoista jutuista ja tavoista. Se on meidän kulttuuria, hyvässä ja pahassa. Ruokapuoli on vain yksi osa sitä. Esim. isäni syö joka päivä suoraa paistinpannusta perunaa ja läskiä: se on hänelle luontevaa ja tätä on kunnioitettava.

Joo, suomalaisissa ohjeissa "mausteinen" tarkoittaa sitä että neljän hengen annokseen laitetaan YKSI valkosipulinkynsi ja puoli teelusikallista tabascoa :D. Ja tuossa esimerkkiohjeessakin "1 tl pippurisekoitusta, 1 rk basilikaa" 400 grammaan lihaa. Jos ei tietäisi että tuo on todellisuutta niin luulisi huonoksi vitsiksi!!! Naurettavaa, eihän tuollaiset määrät maistu millekään, sama laittaako ollenkaan.

• Tykkää
Reactions: Pinki
Minusta tuntuu että nuo suomalaiset reseptit on tehty niin että sinne on varaa itse pistää vähän lisää mausteita.

Arvatkaa vain ovatko suolakammoiset ja vähämausteiseen ruokaan tottuneet mammat iloisia jos reseptissä lukeekin 5 valkosipulin kynttä ja pari lusikallista pippuria ja suolaa + tabascoa. Mieluummin liian vähän mausteita kuin liian paljon.

Itse ainakin lorautan paljon soijaa ja heitän sekaan tabascoa vaikka reseptissä ei näin lue, tietysti. Eihän se muuten miltään maistu. Mutta jossain jenkeissä ym varmaan oletetaan että reseptissä lukee ihan kaikki mitä sinne pistetään, ei enempää eikä vähempää. Muuten pistävät koko reseptikirjan oikeuteen tms :D

• Tykkää
Reactions: Eleonoora86
Olikohan pikku yleistys tuossa? :D Meillä ei laiteta ikinä mitään arominvahvenne-valkoinenjauho-kastikkeita, ollaanko me suomalaisia ollenkaan? Ei sillä että mä kyllä ruokaohjeitakaan mistään Valion sivuilta etsisin, SUOMALAISIA ruokablogeja riittää yllinkyllin, joissa ei myöskään tehdä sapuskoita liemijauheeseen tai chiliketsuppiin...

Meillä ruokapuolen tylsyys on puhtaasti kiinni siitä, että minä olen niin laiska ja huono laittamaan ruokaa. Ja mies vielä laiskempi (vaikka halutessaan kyllä osaa)... :D

[QUOTE="Jenis";28035677]Olikohan pikku yleistys tuossa? :D[/QUOTE]

Miten niin :whistle:

Mutta oikeasti, miksi niitä lihaliemiä ja kaiken maailman valmisjuttuja on täällä niin paljon? Mitä vikaa on tuoreissa raaka-aineissa?

• Tykkää
Reactions: Pinki

Mutta oikeasti, miksi niitä lihaliemiä ja kaiken maailman valmisjuttuja on täällä niin paljon? Mitä vikaa on tuoreissa raaka-aineissa?

Aiiiiivan liika vaivannäköä ja aikaa menee niiden kanssa touhutessa. Minä siis inhoan ruuanlaittoa ja yli 10 minuutin ruuanlaitto saa mut henkisen hermoromahduksen partaalle loppupäiväksi. :D

Mut voih, kuinka kaipaankaan edesmenneen anoppini ruokapöytään, jossa ruoka oli tehty Tunteella ja Taidolla!!!!! Olen syönyt michelin luokan ravintoloissa, mutta anoppini ruokapöydän antimet hakkasivat nekin mennen tullen. Nyyh. Oli vielä niin hemmetin rakas ihminen muutenkin.

• Tykkää
Reactions: emmy83
[QUOTE="vieras";28035727]Aiiiiivan liika vaivannäköä ja aikaa menee niiden kanssa touhutessa. Minä siis inhoan ruuanlaittoa ja yli 10 minuutin ruuanlaitto saa mut henkisen hermoromahduksen partaalle loppupäiväksi. :D

Mut voih, kuinka kaipaankaan edesmenneen anoppini ruokapöytään, jossa ruoka oli tehty Tunteella ja Taidolla!!!!! Olen syönyt michelin luokan ravintoloissa, mutta anoppini ruokapöydän antimet hakkasivat nekin mennen tullen. Nyyh. Oli vielä niin hemmetin rakas ihminen muutenkin.[/QUOTE]

:) :)

Mä oon tylsä, kun tykkään raaka-aineiden mausta ilman mausteita. Mulla on muutama lempimauste, jota laitan moniin ruokiin, mutta en kauheasti välitä mausteisista ruoista vaan voin maustaa joitain vaikka ihan pelkällä porkkanalla tai tomaatilla.

Toisaalta meillä Suomessa tehdän paljon arkiruokaa vähällä vaivalla ja keskimäärin ehkä kerran viikossa käytämme ruoanvalmistukseen enemmän aikaa. Mikä nopeuttaakaan ruoanvalmistusta enemmän kuin joku hyväksi havaittu valmis mausteseos tai valmiiksi pilkotut pakastevihannekset?

Valiolta palautteeksi kysyttäessä olen saanut sen että Valion myydyimpiä (uskoisin että katteeltaan) tuotteita on maustetut ruoanvalmistustuotteet. Ehkä se kertoo tylsyydestä tai sitten siitä että arkiruoka pitää olla helppoa valmistaa. Mausteitahan voi helposti lisätäkin, vaikka niin ei välttämättä tarvitsisi tehdä.

Yhteistyössä