Miten kokeeseen luetaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dsfdsdf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dsfdsdf

Vieras
Luen kokeeseen sillä tavalla, että aloitan viikkoa aikasemmin. Luen mahdollisimman paljon kappaleita joka päivä, jos kerkeän. Yleensä joo.

Olen kuullut, että kannattaa jakaa kappaleet. Maanantaina lukee 1-2 muutaman kerran (vai pitääkö edes monesti?), tiistaina lukee 3-4 jne. ja ennen koetta vielä kaikki. Mitä te suosittelette? Jos otan tuon käyttöön, pitääkö mun lukea 1-2 kappaleet monesti vai??

Vai onko jotain muuta tapaaa?

Ite luen tiivistelmät, teen kortteja joissa toisella puolella kysymys ja toisella vastaus ja käyn pääkohdat läpi. En yleensä lue orjallisesti kappaleita alusta loppuun. Luennoilla ja tekstistä erottuvat ne pointterit, joihin keskityn.

Kannattaa etsiä itselle sopiva tapa.

Mä ensin luen tenttikirjasta sisällysluettelon, selaan otsikkotekstit, ingressit, kuvat ja taulukot selitteineen. Seuraavaksi luen koko tekstin kerran läpi niin, että jää yleiskäsitys asiasta. Viimeisellä läpiluvulla teen mahdollisimman isolle alustalle (A3-2) miellekartan asioista ja yhteyksistä. Ennen tenttiä sitten käytän miellekarttaa kertausapuna.

Eiköhän se riipu ihan ihmisestä mikä opiskelutapa on paras. Joku oppii tekemällä muistiinpanoja, toinen lukemalla, kolmas ääneen lausumalla.
Itse oon lukenu ensin koko alueen läpi, sitte selaamalla ja paikoin lukemalla toinen kierros.

Mutta luitko samana päivänä kaikki läpi? Kun menen lukioon, niin siellähän on pidemmät kappaleet, joten kannattaa ehkä lukea joka päivä muutaman kappaleen?

Riippuu ihan hirveästi siitä, mikä aine/aihepiiri kyseessä. Lukiossa paras lienee olla tunneilla läsnä ja keskittyä jo siellä hahmottamaan kokonaisuus, kysyä kysymyksiä ja pyrkiä ymmärtämään aihe mahdollisimman hyvin. Silloin kokeisiin lukeminen on sellaista kertailua.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Yksi tapa testata omaa tietämystä on luennoida osio toiselle ihmiselle. Jos tämä ei ole mahdollista, voi tehdä muistinvaraisen tiivistelmän tai vaikka powerpoint -esityksen aiheesta. Lukiossa liikutaan niin perustasolla, että tunnilla seuraaminen riitti itselle, en lukenut kokeisiin, en edes kirjoituksiin.

Ööh, silleen, että luen ja luen ja luen ja noin sadan sivun jälkeen tajuan, että en muista mitään... Ehkä tässä syy, miksi olen jättänyt yliopiston kesken kolme kertaa. Minä en vaan kykene. Luennoistakaan ei pahemmin ole apua, koska tipun kärryiltä todella helposti ja sitten en enää tajuakaan, mistä on kyse.

Mulla auttaa viime hetken paniikki. Silmäilen kappaleen, ja kirjoitan paperille joka kappaleesta pääjutut, esim. nyt naistentautien lääketieteen tentissä oli iso määrä eri endokriinisiä systeemejä ja hormoneja, niiden pitoisuusmäärät eri kk-kierron vaiheissa ja sairauksissa - piirsin niistä kuvioita ja värittelin yliviivaustusseilla, tuijottelin kuvaa josta pystyin palauttamaan mieleeni, mitä oli missäkin.

Tärkeintä on kuitenkin sisäistää laajempi käsitys, sillä pääsee läpi. Nippelitiedon pänttäämisellä saa sitten parempia numeroita.

Luen eka kerran kappaleen ja korostan samalla pääkohtia. Tukena on myös omat / luentojen muistiinpanot. Kappaleen jälkeen mietin itsekseni mikä lukemani aiheen pointti oli, mitä siitä voitaisiin kysyä, onko tunneilla mainittu mitään erityistä ko. aihepiiristä.

Opiskelen tuollaisia pätkiä niin paljon kuin jaksan, illan päätteeksi vilkaisen ne korostetut osat ja koitan kerrata mielessäni kappaleiden sisältöä. Plussaa minulle on että muistan kuin valokuvasta sivujen yksityiskohtia, kuvia, sanoja jne.

Koitan aika tasaisesti jakaa luku-urakkaa, lyhyessä ajassa voi kyllä päntätä hirvittävän määrän tietoa ja päästä kokeista hyvin läpi, tiedän kokemuksesta mutta eri juttu on jääkö siitä sitten pidemmällä aikavälillä mitään mieleen. Lähtökohtaisesti mulle on tärkeintä oikeasti ymmärtää, ei vain muistaa ulkoa, kummasti tuon jälkeen arvosanatkin ovat olleet kiitettäviä.

Ennen koetta selailen muistiinpanoja, luen tarkemmin jos huomaan etten muista jostain kaikkea oleellista tai olen epävarma.

Mutta luitko samana päivänä kaikki läpi? Kun menen lukioon, niin siellähän on pidemmät kappaleet, joten kannattaa ehkä lukea joka päivä muutaman kappaleen?

Ei kannata yrittää yhdessä päivässä valmistautua.

Lukiossa kannattaa seurata tunneilla ja opetella tekemään itselle selkeitä muistiinpanoja, sillä usein selviää jo aika pitkälle. Lukemista ei kannata jännittää, mutta harjoitella. Varaa ensin mieluummin enemmän aikaa, kokeile. Nuku tarpeeksi, syö hyvin, rytmitä päivät fiksusti.

Oma lukutekniikka on:
Selailen aluetta
Luen otsikot, tiivistelmät.
Luen kokonaisuudessaan kaikki läpi.
Teen omat muistiinpanot kappaleista ja lopuksi luen niitä

Kova homma, mutta lopputulos kruunaa kaiken!

Yhteistyössä