Hääjärjestelyt ja ehdot vieraille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kyllästynyt"

Vieras
Miksi se on sallittavampaa että hääpari rajaa vierailleen ehdon (vain raha kelpaa ja ilman lapsia)
Sitten kun joku ilmoittaa syyksi ettei tule juhliin ja sanoo rehellisesti että lapset, en saa niitä hoitoon enkä todellakaan tule ilman puolisoani.
Tästä vedetään herneet nenään :(
Samalla tavalla ne sinun hääsi ei ole minulle maailman napa kuten ei minun lapsenikaan sinulle joten jos rajaat näin niin miksi suuttua.
Samoin jos hääpari toivoo rahaa ja joku ei sitä tuo vaan on keksinyt lahjan vaikka heillä ei lahjalistaa olisikaan.
Tästäkin vedetään herneet nenään :(
Mikä oikeus hääparilla on tehdä rajat ja ehdot jos vieraalla siis kutsutuilla ei ole oikeutta kieltäytyä kutsusta :(
Koska kutsuista on tullut "pakko osallistua" juhlia?

Tuli vain mieleeni kun ystävä järjestelee häitään ja on kutsunut näillä rajauksilla ihmiset ja nyt vuodatti minulle sydäntään kun se ja se ei tule kun ei muka saa lapsia hoitoon kun me ei anneta niiden tulla meidän häihimme ja
se ja se mummo kysyy jos toisi jotakin tavaraa ja eivät tajua ei millään että me ei haluta muuta kuin rahaa jne.

Monilla juu kiehuu yli tuo unelma päivästä prinsessana. Kuvailemasi tilanne on kyllä jännä; vieraille kilahdetaan ties mistä ja marmatetaan lahjoista, vieraiden käytöksestä jne. Vieraat eivät kuitenkaan saisi kommentoida sanallakaan. Viettäisivät hääpäivänsä sitten kaksin (tai hirviömorsian yksin) jos mikään ei kelpaa.

• Tykkää
Reactions: HeavyMetalMama-77
Hääjärjestelyistä tulee aina sanomista ja yleensä vieraiden puolesta. Aina on jokin asia väärin tehty. Moni ei halua niitä itkeviä lapsia kirkkoon pilaamaan vihkimistä, kun itkevän lapsen vanhemmmista toinen ei voi viedä lasta ulos rauhoittumaan. Raha on hyvä lahjatoive, jos se esitetään. Monilla on jo riittävästi tavaraa valmiiksi.

Lasten hoitopaikan puute on suht hyvä syy olla osallistumatta (suht siksi, koska jos oikeasti haluaisi paikalle voisi palkata hoitajan).

Mutta en ymmärrä, miksi pitäisi vielä jokin tavaralahja jos sitä ei haluta? Jos hääpari vaan EI TARVITSE yhtään mitään tavaraa, niin mikä järki sitä on viedä, kun se joutuu saman tien roskiin/myyntiin/kierrätykseen? En minä ainakaan haluaisi yhden yhtä turhaa roinaa kotiin kuljeksimaan. Tulee sitten vaikka ilman lahjaa mieluummin niin ei ainakaan tule vaivaa kuskata epämieluisaa tavaraa jonnekin.

Lasten hoitopaikan puute on suht hyvä syy olla osallistumatta (suht siksi, koska jos oikeasti haluaisi paikalle voisi palkata hoitajan).

Mutta en ymmärrä, miksi pitäisi vielä jokin tavaralahja jos sitä ei haluta? Jos hääpari vaan EI TARVITSE yhtään mitään tavaraa, niin mikä järki sitä on viedä, kun se joutuu saman tien roskiin/myyntiin/kierrätykseen? En minä ainakaan haluaisi yhden yhtä turhaa roinaa kotiin kuljeksimaan. Tulee sitten vaikka ilman lahjaa mieluummin niin ei ainakaan tule vaivaa kuskata epämieluisaa tavaraa jonnekin.

Jos tavaraa ei tarvitse, ei tarvitse rahaakaan. Ei ole mun tehtävä toimia kenenkään roope ankkana, jokainen tienatkoon roponsa itse.

Ei helevetti miten voi olla häätkin nykyään noin vaikea viettää! Tai eihän noita ole vielä vietetykkään. Vähän on sellaista nokkimisen makua. Minä en henk.koht ymmärrä miten lapset voivat pilata juhlat mutta näyttäs olevan monelle ihan issue. Siitä sitten suuttuu kotiäiti Kolehmainen että mehän emme lähde jos meidän Jasmiinatkaan eivät saa osallistua. Kuka tietää nyt jo helmikuussa ettei saa lastenhoitajaa kesäkuussa!!?
Ja sitten toi rahalahja, ihan sama maksamaan joutuu joka tapauksessa olkoon se käteistä, shekkiä tai niitä saatanan rumia mariskooleja. Kiva vieras jos kiristää noin kovasti saada juhliin kutsu ja siitäkin ensimmäisenä tulee mieleen että joutuu maksumieheksi. JA kiva juhlakalu kun pitää haukkua kutsutut jo puol vuotta ennen juhlia. Mistä te näitä käyttäytymisä oikein matkitte?

Mun puolesta jokaienn voi viettää häät tyylillään, mutta tietty ymmärtää ehtojen seuraukset. Jos meidän lapsia ei ole kutsuttu, niin mennään jos saadaan hoitaja, jos ei saada, niin ei mennä.

Miksi joku vie lahjan jota ei haluta ja se lähtee vaikka kirpparille? Sitä en tajua!

Kyllä voin viedä LAHJAN. Minusta raha ei ole LAHJA.

Aika erikoista. Lahjan tarkoitushan on kuitenkin ilahduttaa sen saajaa. Jos saajan mielestä raha on lahja ja hän sitä toivoo, on todella itsekästä ajatella vain että "minun käsitykseni lahjasta on erilainen, joten en halua ilahduttaa lahjan saajaa vaan jumitun omiin mielipiteisiini". Silloin sinun tarkoituksesi saajan ilahduttamisen sijaan onkin täyttää oma normisi siitä mikä on Oikea ja Sovelias Lahja.

Samoin juhlien tarkoitus on ilahduttaa sen päähenkilöitä. Oli sitten kyseessä synttärisankari tai hääpari. Jos hääpari kokee parhaiksi juhliksi sellaiset joissa on vain aikuisia, on lapsellista (!) ja itsekästä ajatella että "MINUN mielestäni juhliin kuuluu lapsia, joten nämä ovat huonot juhlat". Hyvä juhla kun on sellainen, joka ilahduttaa sen järjestäjiä! Ja vieraat ovat siellä ilahduttamassa HEITÄ, eivät itseään.

[QUOTE="nuuh";28008541]Ei helevetti miten voi olla häätkin nykyään noin vaikea viettää! Tai eihän noita ole vielä vietetykkään. Vähän on sellaista nokkimisen makua. Minä en henk.koht ymmärrä miten lapset voivat pilata juhlat mutta näyttäs olevan monelle ihan issue. Siitä sitten suuttuu kotiäiti Kolehmainen että mehän emme lähde jos meidän Jasmiinatkaan eivät saa osallistua. Kuka tietää nyt jo helmikuussa ettei saa lastenhoitajaa kesäkuussa!!?
Ja sitten toi rahalahja, ihan sama maksamaan joutuu joka tapauksessa olkoon se käteistä, shekkiä tai niitä saatanan rumia mariskooleja. Kiva vieras jos kiristää noin kovasti saada juhliin kutsu ja siitäkin ensimmäisenä tulee mieleen että joutuu maksumieheksi. JA kiva juhlakalu kun pitää haukkua kutsutut jo puol vuotta ennen juhlia. Mistä te näitä käyttäytymisä oikein matkitte?[/QUOTE]

Pointti oli lähinnä se että jos hääpari rajaa vieraat ei lapsia niin miksi siitä suuttuu kun joku ilmoittaa ettei tule tuon rajauksen vuoksi häihin ;)
Perustelut minulla oli tähän se että jos hääparillakin on oikeus kutsua ketä haluaa niin eikö kutsutullakin ole oikeus päättää haluaako tulla juhliin tuolla rajauksella,
tai jäävät pois kokonaan ;)
En sanonut että vieraiden lapsi olisi oltava maailman napa mutta ei hääparikaan voi olettaa maailman pysähtyvän kun HE menevät naimisiin ;)

Samoin on rahalahja toiveen kanssa ;)
Minusta on aika noh miten sen nyt sanoisi,
epäkohteliasta alkaa haukkumaan että me ei haluta mitään tavaraa vaan tuokaa rahaa ja jos tuotte lahjan niin ei oteta sitä vastaan jne. kuten ystäväni minulle tilittää.

Ja vielä yksi juttu ;)
nämä häät ei ole vasta puolenvuoden päästä vaan nyt keväällä ja nyt ovat siinä pisteessä että piti (muistaakseni) viikko sitten olla viimeiset ilmottautumiset ;)

Milloin häistä on tullut se PAKKO MENNÄ kun kutsu eiku KÄSKY tuli,
oli lähinnä tämä minun pointtini ;)

[QUOTE="nuuh";28008541]Ei helevetti miten voi olla häätkin nykyään noin vaikea viettää! Tai eihän noita ole vielä vietetykkään. Vähän on sellaista nokkimisen makua. Minä en henk.koht ymmärrä miten lapset voivat pilata juhlat mutta näyttäs olevan monelle ihan issue. Siitä sitten suuttuu kotiäiti Kolehmainen että mehän emme lähde jos meidän Jasmiinatkaan eivät saa osallistua. Kuka tietää nyt jo helmikuussa ettei saa lastenhoitajaa kesäkuussa!!?
Ja sitten toi rahalahja, ihan sama maksamaan joutuu joka tapauksessa olkoon se käteistä, shekkiä tai niitä saatanan rumia mariskooleja. Kiva vieras jos kiristää noin kovasti saada juhliin kutsu ja siitäkin ensimmäisenä tulee mieleen että joutuu maksumieheksi. JA kiva juhlakalu kun pitää haukkua kutsutut jo puol vuotta ennen juhlia. Mistä te näitä käyttäytymisä oikein matkitte?[/QUOTE]

Niin että parempi ilmoittaa joojoo, kyllä me päästään ilman tota Jasmiinaa (kerta kutsuun pitää vastata tiettyyn päivään mennessä), ja sit viikko ennen häitä ilmottaa että jaajuu, ei me nyt päästäkkään kun ei saatu sitä lastenhoitajaa sit :/

Tai jos tietää synnyttävänsä toukokuussa ja häät on kesäkuussa eikä HALUA (ymmärrettäväsi) jättää noin pientä hoitoon ja ilmoittaa ettei sit tule, niin morsio vetää herneet nekkuun kun joku ei jätä kuukautta vanhaa hoitoon. Mutta kun ei sitä saa mukaankaan ottaa... sehän vois pilata koko juhlat olemassaolollaan :(

Ja tuosta rahalahjasta, lähes poikkeuksetta nää rahanahneet morsianporsaat kuvittelee että se rahalahja on sit automaattisesti perheestä osallistuvien määrä x ruokakulut, eli kahden aikuisen osallistuminen tarkoittaa 100€:n rahalahjaa. Jos lahjoitat vaikka 30€ niin loukkaannutaan ja marmatetaan pienestä lahjoituksesta. Eli kyllä mä vien mieluummin vaikka sit sen vitun ruman mariskoolin joka maksaa 30€, kuin maksan itseni kipeäksi, ihan sama vaikka morsiuspari paiskois niillä toisiaan häiden jälkeen.

Aika erikoista. Lahjan tarkoitushan on kuitenkin ilahduttaa sen saajaa. Jos saajan mielestä raha on lahja ja hän sitä toivoo, on todella itsekästä ajatella vain että "minun käsitykseni lahjasta on erilainen, joten en halua ilahduttaa lahjan saajaa vaan jumitun omiin mielipiteisiini". Silloin sinun tarkoituksesi saajan ilahduttamisen sijaan onkin täyttää oma normisi siitä mikä on Oikea ja Sovelias Lahja.

Samoin juhlien tarkoitus on ilahduttaa sen päähenkilöitä. Oli sitten kyseessä synttärisankari tai hääpari. Jos hääpari kokee parhaiksi juhliksi sellaiset joissa on vain aikuisia, on lapsellista (!) ja itsekästä ajatella että "MINUN mielestäni juhliin kuuluu lapsia, joten nämä ovat huonot juhlat". Hyvä juhla kun on sellainen, joka ilahduttaa sen järjestäjiä! Ja vieraat ovat siellä ilahduttamassa HEITÄ, eivät itseään.

No jos morsiuspari toivoo lahjaksi hevosta niin sää varmaan viet sen vaan ilahduttaakses heitä.

Lahjasta voi esittää _toiveita_, ei ehtoja, rahan toivominen on tökeröä, ja saadut lahjat otetaan vastaan hymyssä suin, oli ne sit toiveenmukaisia tai ei. Kyllä käytössäännöt koskee myös itse juhlakalua, vaikka muut häntä juhlimaan tulevatkin.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Ai onko toikin joku uusi sääntö että maksetaan tavallaan syöty ja juotu määrä lahjana?? Toivottavasti emme saa kutsua, ei riitä tienestit mitä menee kurkusta alas :D
Niin ja mä en ymmärrä miten voi lapset pilata juhlat, siis mitkään juhlat. Jos kirkossa lapsi huutaa niin vie ulos tai pitää puutarhahäät ja ostaa kovaäänisen papin. Ens kesänä on muotia Duunari vapaa-häät koska ne juntit tuovat jotain esineitä joita kutsuvat lahjoiksi! Kesän 2015 hitti on blondittomat häät koska bestmanin saamaa klamydiaa ei voi vaihtaa rahaksi!

En minäkään oikein jaksa ymmärtää. Sen ymmärrän hyvin että lapsia ei esim kutsuta häihin, mutta hääparinkin on hyvä ymmärtää että todennäköisesti ne kaikki hoitajiksi kelpaavat ovat siellä samoissa häissä ja silloin jää joltain perheeltä osallistumatta.
Mun mielestä kuitenkin kaiken huippu oli parin vuoden takaiset teemahäät joissa vieraille asetettiin pukeutumisvaatimukset. Teema ei siis ollu mikään black&white (joka suht helppo kaikkien toteuttaa) vaan huomattavasti vaativampi ja tarkemmin rajattu. Pienissä häissä tämä ehkä onnistuisi mutta 150vierasta on jo sellainen määrä että väkisin löytyy niitä joilla ei ole mahdollisuutta pukeutua teeman mukaisesti. No, hääkuvat ilmestyivät nettiin ja julkaistut kuvat oli rajattu siten että vain ne (me) n. 50 teemaan sopivaa vierasta esiintyi kuvissa :D

itse rajasin ystäviltä ja kavereilta lasten pääsyn häihimme, ihan siitä syystä, että suvussamme oli tuolloin liki 30 lasta, jotka siis kaikki olivat tulossa :D joten jos olisin mahdollistanut ei sukulaisten lapset myös kutsulistalle niin häämme olisivat olleet lähinnä huvipuisto ilman laitteita kiljuvine lapsineen.. huhhu.
Ei ihan joka juhlaan mun mielestä lapsia tarvitse raahata, sylivauvat menee, mutta tuommoiset 1vuotiaasta-10vuotiaaseen on jo toinen juttu.
Eikö teillä kenelläkään tosiaan ole lapsenvahteja? edes palkkaa vastaan?

itse rajasin ystäviltä ja kavereilta lasten pääsyn häihimme, ihan siitä syystä, että suvussamme oli tuolloin liki 30 lasta, jotka siis kaikki olivat tulossa :D joten jos olisin mahdollistanut ei sukulaisten lapset myös kutsulistalle niin häämme olisivat olleet lähinnä huvipuisto ilman laitteita kiljuvine lapsineen.. huhhu.
Ei ihan joka juhlaan mun mielestä lapsia tarvitse raahata, sylivauvat menee, mutta tuommoiset 1vuotiaasta-10vuotiaaseen on jo toinen juttu.

80€ polttarikuluihin... 100€ rahalahjaan... 100€ lapsenvahdinpalkkaan... 100€ uusiin kuteisiin kun morsion haluaa että kaikilla on violetteja paljetteja päällä..

Kyllä se tulee nykyään kalliiksi se juhlakalun "ilahduttaminen" :) ei riitä että saapuu paikalle juhlimaan niinkuin ennen vanhaan.....

80€ polttarikuluihin... 100€ rahalahjaan... 100€ lapsenvahdinpalkkaan... 100€ uusiin kuteisiin kun morsion haluaa että kaikilla on violetteja paljetteja päällä..

Kyllä se tulee nykyään kalliiksi se juhlakalun "ilahduttaminen" :) ei riitä että saapuu paikalle juhlimaan niinkuin ennen vanhaan.....

itse ainakin pukeudun vieraana ihan niihin vaatteisiin mitä itse haluan, ellen tosiaan ole kaasona ollut, silloin morsmaikku kustantaa osan puvustani jos haluaa mun pukevan jotakin tiettyä väriä ja mallia :)
Polttarit ei tietääkseni ole morsiamen järjestämät..
Rahalahjaa voi antaa jokainen varojensa mukaan ja jos morsio siitä suuttuu niin SO?
Lapsenvahti toki maksaa, mutta itse olen ottanut lomailun kannalta häät, pääsee syömään ja juomaan hyvin ja viettämään hauskaa juhliin.

Tietenkin on. Joka ikinen ihminen maailmassa saa lastenvahdin, jos on ihan pakko. Hätätilassa sen tosiaan voi vaikka palkata. Eri asia onkin sitten se, onko jotkut häät sellainen pakkotilanne, että lastenvahti on etsittävä vaikka kiven alta.

Veikkaan, että ei...

Monen mielestä on varmaan ihan jees mennä häihin ja myös ilman lapsia, jos lastenhoito järjestyy ilman turhia ponnisteluja ja muutenkin ongelmitta. Mutta aika harva on valmis näkemään kohtuuttomasti vaivaa tai pistämään isoja summia vain siihen, että pääsee jonnekin häävieraaksi.

Yhteistyössä