Voiko äitiysloman aloittaa itse valitsemanaan ajankohtana 30-50 päivää ennen laskettua aikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Onko loma siis aloitettava joko 30 tai 50 päivää ennen vai voiko olla jotakin siltä väliltä :)?
Saanko siis aloittaa esim 40 päivää ennen, jos se minulle sopisi parhaiten niin?

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/110701133339EH?OpenDocument

Voit itse valita vapaan aloitusajankohdan noiden 30 ja 50 päivän väliltä. Minäkin luulin, että on joko 30 tai 50 pvää eikä mitään siltä väliltä, mutta Kelan sivuilta kun tarkastaa, sieltä löytyy oikea tieto...

Äitiysraha

Voit jäädä äitiysvapaalle aikaisintaan 50 arkipäivää ja viimeistään 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Arkipäiviä ovat päivät maanantaista lauantaihin pois lukien arkipyhät.Voit itse valita, koska vapaan aloitat.

[QUOTE="saikulla";27956583]makseleen veroissa tollasten huijareiden sairauslomia.[/QUOTE]

no saikkuun tarvitaan kuitenkin lääkärintodistus, eikä sitä todistusta kirjoiteta jos ei mitään syytä saikkuun ole vaikka kuinka raskaana olisikin. Pelkkä raskaus ei ole peruste saikulle.

kannattaa aloittaa vasta 30päivää ennen. Vaikka kuinka houkuttelisi jäädä jo kotiin vähän aiemmin, niin voin luvata että sitä lisälomaa(rahaa) tarvitsee kuitenkin enemmän siellä äitiysloman loppupäässä:)

No valitettavan usein raskaana oleville kyllä suorastaan tykytetään saikkua. Minullekin neuvolassa moneen kertaan sanottiin että jaksatko varmasti ja sano vaan heti jos vähänkin tuntuu että mieluummin lepäilisit kotona.. :O Vaikka minulla oli kevyt toimistotyö ja kaikinpuolin helppo raskaus.

No joo, en ollut saikulla päivääkään raskauden takia, koska mitään syytä ei ollut.

AP:n kysymykseen vastaus jo tulikin eli voi aloittaa koska haluaa. Itse olisin voinut olla vielä vähän pidempäänkin töissä, mutta pakko aloittaa äippärahakausi 30pv ennen laskettua aikaa. Sitten olinkin 6 viikkoa kotona odottelemassa koskakohan neiti suvaitsis syntyä :D

• Tykkää
Reactions: astrolabe
No valitettavan usein raskaana oleville kyllä suorastaan tykytetään saikkua. Minullekin neuvolassa moneen kertaan sanottiin että jaksatko varmasti ja sano vaan heti jos vähänkin tuntuu että mieluummin lepäilisit kotona.. :O Vaikka minulla oli kevyt toimistotyö ja kaikinpuolin helppo raskaus.

No joo, en ollut saikulla päivääkään raskauden takia, koska mitään syytä ei ollut.

AP:n kysymykseen vastaus jo tulikin eli voi aloittaa koska haluaa. Itse olisin voinut olla vielä vähän pidempäänkin töissä, mutta pakko aloittaa äippärahakausi 30pv ennen laskettua aikaa. Sitten olinkin 6 viikkoa kotona odottelemassa koskakohan neiti suvaitsis syntyä :D

Mulla tulee vielä kesäloma ennen äippäloman alkua. Tosin sain töissä sovittua, että saan siirtää 2 vkoa tän vuoden kesälomasta ensi vuoteen eli olen sitten 3 vkoa kesälomalla ja 5 vkoa äitiyslomalla ennen laskettua aikaa.

Yhteistyössä