Voiko äitiysloman alun valita itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Äitiyslomalle voi mennä siis Kelan mukaan 30-50päivää ennen laskettua aikaa. Eli onko pakko mennä tasan 30 tai tasan 50 päivää ennen vai voiko mennä esim. 33päivää ennen tai vaihtoehtoisesti 46päivää ennen? Joo outo kysymys, mutta kun epäsenvää! Miten nämä menee?

Kiittia asiallisista vastauksista etukäteen jo :)

Eikös se mene niin, että toi 50 päivää ennen la;ta koske riskiraskauksia? 30 olis sitten ns. Normaaleissa raskauksissa?

Ja eikös neuvolassa osata alan ammattilaisina neuvoa vähän paremmin kun kaksplussan arvioijat? (n)

Mun mielestä silloin kun aloitin toisen kohdalla varhennettuna (eli 50pv ennen) niin ensin piti Kelan laskurilla laskea mikä päivä se on ja sitten kirjoittaa se aloituspäivä siihen. Eli uskoisin että voi valita sen päivän, mutta varma en ole. Ja kaikilla on oikeus aloittaa varhennettuna halutessaan.

Muok. Kelan sivuilta kun vilkaisin niin voi valita itse

• Tykkää
Reactions: Hyppymassu
Voit aloittaa siinä välissä koska vaan. Ei ole joko 30 tai 50. Varmennettuna saat myös aloittaa vaikka ei olisi riskiraskaus, mutta tällöin et saa tehdä töitä äitiysloman aikana lainkaan. Tietysti se sitten lyhenee myös toisesta päästä, päivien määrä on kuitenkin sama aloitat varhennettuna tai normaalisti.

Mä oon jäänyt varhennetulle aiemmin ja ihan itse päätin. Nyt kun toinen lapsi tulossa ja olin työtön, en jäänyt varhennetulle. Saa nimittäin enemmän rahaa työttömänä ollessa kuin kotihoidontuella ollessa eli kannatti tehdä näin.

Yhteistyössä