Pitäisikö olla huolissaan 1-veestäni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jaaha"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jaaha"

Vieras
Syö ja juo kyllä hyvin ja on kasvanut melkein käyrillä.

Mutta meillä on vielä 1v 4 kk:n iässä käytössä vaipat kokoa 3, ja jos ei tarvitse kakan takia vaihtaa vaippaa useammin, vuorokaudessa menee vain 4 vaippaa eivätkä ne ole monesti läheskään täysiä. 4-koon housuvaipat melkein tippuvat lapsen päältä kun ovat niin väljiä.

Kylkiluut näkyvät selässä ja etupuolella vähän aina ja kun liikkuu vähänkin, näkyvät selvästi.

Kakka tulee 1-3 kertaa päivässä, onko se liikaa?

Lähinnä ihmetyttää mihin ne kaikki nesteet katoavat jos ei vaippoihin? Maitoa menee päivässä n. 9 dl ja vettä n. 5 dl, eikä lapsi hikoile.

No en nyt tiedä mikä tuossa olis outoa.. Mulla on reilu 2v jolla näkyy luut kanssa, kasvaa reippaasti miinuskäyrällä, mutta tasaisesti omalla käyrällään. Vaippoja menee ehkä 2+yövaippa ja mahdolliset kakkavaipat. Ja käyttää koon 4+ vaippaa, jossa teipit menee melkein vastakkain.

Eikö sanota että 5 täyttä pissavaippaa pitäisi tulla vuorokaudessa?
Ja kai siihen on joku sääntö olemassa että onko vai eikö ole normaalia että kakka tulee monta kertaa päivässä?

Neuvolaan on vaikea saada yhteyttä ja siksi en haluaisi soittaa sinne. Enkä ole peruskäynneillä muistanut näistä kysyä.

[QUOTE="vieras";27956177]Mun 2,5kk ikäisellä tytöllä on käytössä 3 koon vaippa...[/QUOTE]

Meillä on ollut 3-koko käytössä muistaakseni puolen vuoden iästä. Teipit menevät yhteen.

kuopus on 1 v ja 1 kk ikäinen. Pieni ja laiha (76 cm ja 8,4 kg), vaippakoko 4, teippivaippoja käytetään. Neloskoon housuvaippa jää löysäksi vyötäröltä.

Juo päivässä nestettä 5 - 7 dl, suurin osa maitoa. Ruokaa syö keskimäärin 5 dl päivässä, osa melko nestepitoista.

Kakkaa 1 - 3 kertaa päivässä, pottailun lisäksi useampi kunnon pissavaippa päivässä.

Ilmeisesti lapsesi kakka on sitten tosi nestepitoista?

Alkuperäinen kirjoittaja meidän;27956228:
kuopus on 1 v ja 1 kk ikäinen. Pieni ja laiha (76 cm ja 8,4 kg), vaippakoko 4, teippivaippoja käytetään. Neloskoon housuvaippa jää löysäksi vyötäröltä.

Juo päivässä nestettä 5 - 7 dl, suurin osa maitoa. Ruokaa syö keskimäärin 5 dl päivässä, osa melko nestepitoista.

Kakkaa 1 - 3 kertaa päivässä, pottailun lisäksi useampi kunnon pissavaippa päivässä.

Ilmeisesti lapsesi kakka on sitten tosi nestepitoista?

Kakka on sellaista ihan pehmeää mutta irtoaa kuitenkin vaipasta.

[QUOTE="vieras";27956177]Mun 2,5kk ikäisellä tytöllä on käytössä 3 koon vaippa...[/QUOTE]

Olipas tämä avulias viesti..

No, meillä on 2v2kk lapsi ja hänen vaipat olivat vielä kuukausi sitten kokoa 4. Ja tällä hetkellä kasvussa ollaan ihan nollakäyrällä (aikisemmin oli alakäyrillä)

Lapsella on aina tullut niukasti pissaa ja reilusti kakkaa, joten tutulta kuulostaa.
Eipä mun mielestä kuulosta mitenkään huolestuttavalta, mutta jos itseäs ihmetyttää niin kysy ihmeessä esim. neuvolasta. Niinkuin joku tossa laittoikin jo, että ei tällä palstalla kukaan tän kummempaa osaa sanoa.

Ai niin ja se 5 pissavaippaa päivässä.. Eikös se ole joku pienten vauvojen suositus? Ja kyllä ne kylkiluut meilläkin paistaa.. Tai siis lapsella, ei mulla. :)

Siis onko sillä vatsatauti? Tosi paljon on juotua maitoa minusta. Eikö se 3 lasin sääntö eli 6dl ole jo ton ikäisellä voimassa? Aamulla yks lasi maitoa, päivällä toinen, illalla kolmas, näin meillä on menty. Sitten lisäksi ne maidot, mitä puuroon tulee. Meillä tollaseen löysään kakkaan auttoi laktoosittomiin tuotteisiin vaihto. oma likka oli 1v:nä 72.5cm ja 7.7kg.

[QUOTE="haa";27956329]Olipas tämä avulias viesti..

No, meillä on 2v2kk lapsi ja hänen vaipat olivat vielä kuukausi sitten kokoa 4. Ja tällä hetkellä kasvussa ollaan ihan nollakäyrällä (aikisemmin oli alakäyrillä)

Lapsella on aina tullut niukasti pissaa ja reilusti kakkaa, joten tutulta kuulostaa.
Eipä mun mielestä kuulosta mitenkään huolestuttavalta, mutta jos itseäs ihmetyttää niin kysy ihmeessä esim. neuvolasta. Niinkuin joku tossa laittoikin jo, että ei tällä palstalla kukaan tän kummempaa osaa sanoa.

Ai niin ja se 5 pissavaippaa päivässä.. Eikös se ole joku pienten vauvojen suositus? Ja kyllä ne kylkiluut meilläkin paistaa.. Tai siis lapsella, ei mulla. :)[/QUOTE]

Ok, kiitos :) Tuttujen lapsilla on vaipat niin suuria kokoja että siitä tämä ihmetys lähti. Yhdellä samanikäisellä on jo 6-koko menossa ja nuoremmillakin 4-kokoa. Ja tuntuu että tutut vaihtavat vaippaa vähän väliä... :)

Siis onko sillä vatsatauti? Tosi paljon on juotua maitoa minusta. Eikö se 3 lasin sääntö eli 6dl ole jo ton ikäisellä voimassa? Aamulla yks lasi maitoa, päivällä toinen, illalla kolmas, näin meillä on menty. Sitten lisäksi ne maidot, mitä puuroon tulee. Meillä tollaseen löysään kakkaan auttoi laktoosittomiin tuotteisiin vaihto. oma likka oli 1v:nä 72.5cm ja 7.7kg.

Me ollaan annettu maitoa niin paljon kuin menee koska on niin hoikka. Nyt sitä menee n. 2 dl / ateria. Ja maito annetaan aina ruuan päälle, eli ei ole syömisestä pois. Ruokaakin syö hyvin.

meillä vaippakoko 5 poika 1,6v...ihmettelen taas kun on makkararainen laps ja 16kg mut syöminen ja juominen huonoa.lapset niin omalla käyrällään :) 2-3 pissaa vaippaa päivässä,istuu myös potalla ja ehkäpä 1-5 kakkaa päivässä,riippuen päivästä :D niin ja tämä 5 koon vaippa on jo tiukka.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="a p";27956365]Ok, kiitos :) Tuttujen lapsilla on vaipat niin suuria kokoja että siitä tämä ihmetys lähti. Yhdellä samanikäisellä on jo 6-koko menossa ja nuoremmillakin 4-kokoa. Ja tuntuu että tutut vaihtavat vaippaa vähän väliä... :)[/QUOTE]

Joo, teidän tunteen...

Meille tosiaan jäi noita neloskoon vaippoja jonkun verran. Tuttavaperheissä kaksi lähes vuoden nuorempaa muksua ja yritin heiltä kysyä että mitäs vaippakokoa käytätte, kun meil olis noita ylimääräisiä nelosia, niin molemminna perheissä vastattiin, että " me käytetään jo vitosia". "Täh?", mietin minä vaan.. :)

[QUOTE="haa";27956329]Olipas tämä avulias viesti..

Ai niin ja se 5 pissavaippaa päivässä.. Eikös se ole joku pienten vauvojen suositus? Ja kyllä ne kylkiluut meilläkin paistaa.. Tai siis lapsella, ei mulla. :)[/QUOTE]

Ai pitikö viestin olla erityisen avulias, mun mielestä kuulostaa tosi pikkuiselta lähes puolitoista vuotiaaksi, kysyisin neuvolasta. Toisekseen nestemäärät kuulostaa tosi isoilta.

Alkuperäinen kirjoittaja MIRKAMÖRKÖ;27956405:
meillä vaippakoko 5 poika 1,6v...ihmettelen taas kun on makkararainen laps ja 16kg mut syöminen ja juominen huonoa.lapset niin omalla käyrällään :) 2-3 pissaa vaippaa päivässä,istuu myös potalla ja ehkäpä 1-5 kakkaa päivässä,riippuen päivästä :D

Kyl lapset on erilaisia!! :D

[QUOTE="vieras";27956413]Ai pitikö viestin olla erityisen avulias, mun mielestä kuulostaa tosi pikkuiselta lähes puolitoista vuotiaaksi, kysyisin neuvolasta. Toisekseen nestemäärät kuulostaa tosi isoilta.[/QUOTE]

Noo, jos joku kyselee neuvoa, niin silloin on ihan kiva jos viesti on avulias.
Ja jos olet sama "vieras" jonka vastausta lainasin, niin olisit voinut kertoa tämän mielipiteesi jo ekassa viestissä. Ekassa viestissä vaan kerrottiin oman lapsen ikä ja vaippakoko ja sitten kolme pistettä.

Ja tuosta koosta. Oma lapseni oli 1,5 vuotiaana 11kg ja puolessa vuodessa painoa tuli 2,5kg lisää ja nyt on sitten nollakäyrällä. Välillä painoa tulee enemmän ja välillä vähemmän. Mutta joo, neuvolaan vaan jos huolettaa.

Yhteistyössä