En kelpaa vanhemmille naisille. Haukkuivat minut sairaalassa tenavaksi.

• Viestiketjun aloittaja 18v.nainen
  • Ensimmäinen viesti
aikuinen nainen
[QUOTE="Vieras";27945826]Aika ylimielistä että nimeät itsesi aikuiseksi naiseksi? Mikä susta sellaisen tekee? Ei voi yleistää että ihmiset olisivat lapsellisimpia täysi-ikäiseksi tullessaan. Osa toki on. Itselläni oli silloin jo elämän kaikkein rankimmat asita koettuna. Nyt olen 36 ja myöhemmin koetut rankatkin asiat ovat olleet silti helpompia kuin nuorena kokemani.[/QUOTE]

Lähes poikkeuksetta ovat. Itse en ole tavannut yhtään, joka ei olisi ollut, itseni mukaan lukien. Kukaan ei ole aikuistunut ennen kuin on tavalla tai toisella huomannut, ettei se 18 vuoden ikä tehnytkään aikuiseksi. Toisilla se asian tajuaminen vain on sellaista huomaamatonta, joillekin se on suorastaan herätys. Minusta on lapsellista väittää, ettei ole kokenut normaalia kehitysvaihetta. Jos näin on todellakin päässyt käymään, niin siitä olisin huolissani, sillä silloinhan aikuistumista ei ole tapahtunut.

Tietenkin nuorempana koetut kettelemukset ja rankat asiat ovat vaikeampia kuin aikuisena. Elämänkokemuksen myötä lisääntyy keinot, joilla käsitellä asioita ja selviytyä koettelemuksista. Siksi pienille lapsille täytyy sanoittaa asioita ja tunteita, koska heidän sanavarastonsa ja ja kyky käsitellä asioita on rajallinen. Rajallinen se on vielä teineilläkin ja jokaisenhan täytyy oppia oma tapansa käsitellä ja selviytyä. Jokainen kun on yksilö ja kokee asiat omalla tavallaan.

18 vuoden ikä tuo lisää oikeuksia, mutta myös velvollisuuksia ja vastuuta. Se on ihan uusi tilanne nuorelle ja aiheuttaa enemmän tai vähemmän hämmennystä. Vaikka vastuuta olisi lapsuudenkodissaan saanutkin harjoitella, on se silti joillekin hieman pelottavakin tilanne. Kaikille se on harppaus uuteen maailmaan ja tasapainoa hakiessa on haparointia. Siksi siinä vaiheessa ei voi kasvaa samalla aikuiseksi, vaikka kuinka olisi tilanne sitä vaativa. Kasvaminen tapahtuu vähitellen sitä mukaa, kun tasapaino löytyy ja ymmärtää oman raakiluutensa. Vaikka itse en tyttönen enää olekaan ja monenlaista rankkaakin elämänkokemusta on kertynyt, tiedostan silti olevani edelleen keskeneräinen. Oppimista ja kypsymistä tapahtuu edelleen, koko loppu elämän. Ei kukaan tule valmiiksi, vaan aina voi oppia ja oivaltaa jotain uutta.

Sairaanhoitaja28
Olipa ammattitaidoton, katkeroitunut hoitaja-muija :D
Älä sinä nuori nainen sellaisista välitä. Itse sain esikoisen 21-vuotiaana ja nyt olen ehtinyt hankkia pari lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;27946025:
Tulipahan muuten mieleen ettei 18-vuotiaana vielä voi tehdä mitä lystää. Jokunen korkeampi ikäraja on tiettyihin asioihin ja korkein on 25v. jolloin saa ikänsä puolesta oikeuden adoptoida.
Ei voi ei, ja moni on taloudellisesti täysin riippuvainen vanhemmista ja asuukin kotona tuossa iässä.
Sekin mielestäni rajoittaa, jonkinlainen "tilivelvollisuus" taloudellisen avun myötä ja jos kotona asuu, niin elää toisten säännöillä.

"vieras"
Öö, miksi joku käy noilla viikoilla sairaalassa lauantaipäivänä?

Vahvasti provoooooooo, johon jotkut kyllä näköjään on langenneet. Mikä ihme siinä on, että pitää etsimällä etsiä vanhemmista naisista jotain haukkumista? Kun itse olin 18, ei mua ois voinut vähempää kiinnostaa nelikymppisten ihmisten mielipiteet minusta.

Jos olet aloittaja todellinen, niin kuulostat todella epävarmalta ihmiseltä.

• Tykkää
Reactions: fortunate
aikuinen nainen
[QUOTE="vieras";27946190]Öö, miksi joku käy noilla viikoilla sairaalassa lauantaipäivänä?

Vahvasti provoooooooo, johon jotkut kyllä näköjään on langenneet. Mikä ihme siinä on, että pitää etsimällä etsiä vanhemmista naisista jotain haukkumista? Kun itse olin 18, ei mua ois voinut vähempää kiinnostaa nelikymppisten ihmisten mielipiteet minusta.

Jos olet aloittaja todellinen, niin kuulostat todella epävarmalta ihmiseltä.[/QUOTE]

Ei se päivää katso, jos huolta ilmenee ja silloin pitää käydä näytillä. Siitä olen samaa mieltä, että ap vaikuttaa epävarmalta. Ymmärrettäväähän se kuitenkin on tuossa iässä ja elämäntilanteessa. Harva 18-vuotias on sinut itsensä kanssa ja riittävän itsevarma jättämään tuollaiset kommentit omaan arvoonsa. Aikuistunut ihminen ei noin hanakasti puolustautuisi kuin ap on tässä tehnyt. Kovasti koittaa vakuuttaa aikuisuuttaan ja samalla todistaa aina vain enemmän sen oman raakiluutensa. Hyvin tyypillistä tuon ikäiselle, mutta kyllä hän siitä vielä kypsyy. :)

trollol
Ei se päivää katso, jos huolta ilmenee ja silloin pitää käydä näytillä. Siitä olen samaa mieltä, että ap vaikuttaa epävarmalta. Ymmärrettäväähän se kuitenkin on tuossa iässä ja elämäntilanteessa. Harva 18-vuotias on sinut itsensä kanssa ja riittävän itsevarma jättämään tuollaiset kommentit omaan arvoonsa. Aikuistunut ihminen ei noin hanakasti puolustautuisi kuin ap on tässä tehnyt. Kovasti koittaa vakuuttaa aikuisuuttaan ja samalla todistaa aina vain enemmän sen oman raakiluutensa. Hyvin tyypillistä tuon ikäiselle, mutta kyllä hän siitä vielä kypsyy. :)
Minusta SINÄ tässä ketjussa olet se joka yrittää vakuutella omaa aikuisuuttaan ja vähätellä ap:tä, joka on täysin ymmärrettävästi loukkaantunut asiattomasta kohtelusta.

aikuinen nainen
Minusta SINÄ tässä ketjussa olet se joka yrittää vakuutella omaa aikuisuuttaan ja vähätellä ap:tä, joka on täysin ymmärrettävästi loukkaantunut asiattomasta kohtelusta.
:) Ei minun tarvitse vakuutella kenellekään mitään. En myöskään ole vähätellyt ketään, vaan sinä tulkitset minut väärin. Minähän vain suhtaudun ymmärtäväisesti siihen millaisia tuon ikäiset lähes poikkeuksetta ovat ja ap:kin todistetusti kirjoitustensa perusteella. Olihan se asiatonta sanoa tuollaista ap:n kuullen, mutta ei se poista tosiasioita. Tietty kehitysvaihe tulee tuossa iässä eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Oletko ap:n kanssa samoja ikiä?

trollol
:) Ei minun tarvitse vakuutella kenellekään mitään. En myöskään ole vähätellyt ketään, vaan sinä tulkitset minut väärin. Minähän vain suhtaudun ymmärtäväisesti siihen millaisia tuon ikäiset lähes poikkeuksetta ovat ja ap:kin todistetusti kirjoitustensa perusteella. Olihan se asiatonta sanoa tuollaista ap:n kuullen, mutta ei se poista tosiasioita. Tietty kehitysvaihe tulee tuossa iässä eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Oletko ap:n kanssa samoja ikiä?
Sunki kirjoitukses todistaa että oot vaan kateellinen nuoremmalle naiselle. Tosiasioita vain. Vittuilua ei tartte kuunnella, oli sitten minkä ikäinen tahansa.

voi elämä te "aikuiset"
Minusta nämä puheet siitä, miten "myöhemmin tajuaa olleensa typerä" yms. voisi jättää omaan arvoonsa. Katsokaas kun siinä missä 30-vuotias kokee olevansa helvetin kypsä ja naureskelee 18-vuotiaalle, 40-vuotias katsoo säälien sitä nippanappa kolmekymppistä. JA NIIN EDELLEEN.

aikuinen nainen
Alkuperäinen kirjoittaja voi elämä te "aikuiset";27946624:
Minusta nämä puheet siitä, miten "myöhemmin tajuaa olleensa typerä" yms. voisi jättää omaan arvoonsa. Katsokaas kun siinä missä 30-vuotias kokee olevansa helvetin kypsä ja naureskelee 18-vuotiaalle, 40-vuotias katsoo säälien sitä nippanappa kolmekymppistä. JA NIIN EDELLEEN.
:D Siellä toinen, joka luulee yhtä sun toista. ;)

trollol
:D Miksi olisin kateellinen? Tämä kommentti osoitti sinun olevan samoja ikiä kuin ap. Aikuisen, itsensä kanssa sinut olevan, ei tarvitse olettaa tuollaista. :)
Aikuisen, itsensä kanssa sinut olevan ei tarttisi yrittää todistella olevansa sitä niin kovasti mitä SINÄ teet. Mikäs muukaan motiivi sinulla olisi tuolla tavalla kirjoittaa kuin kateus? Yrität vain säälittävästi naamioida sitä "ymmärtäväisyydeksi" :D

Ja väärin meni arvaus iästänikin, täysin väärin.

voi elämä te "aikuiset"
:D Siellä toinen, joka luulee yhtä sun toista. ;)
En luule, vaan tiedän. Olen työni puolesta tekemisissä useamman sukupolven kanssa ja siitä tuo esimerkki onkin peräisin. Nähtävästi sinä taas olet jäänyt "nirppanokkateini"-tasolle, kun tekee mieli väittää vastaan jokaiselle joka ei peesaa sinua tuhatta ja sataa.

ps. Minunkin ikäni alkaa kolmosella.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja voi elämä te "aikuiset";27946624:
Itseasiassa tuo ei pidä paikkaansa. Parikymppisenä sitä on oikeasti typerä ja henkinen kehitys on todellakin vaiheessa, kun taas kolmikymppisenä on jo aikuistunut, henkistä kehitystä toki tapahtuu koko ikä mutta ei se muutos enää nelikymppiseen verrattuna ole niin huikaiseva kuin 20-30-vuotiaana. Ihan totta, huomaat sen sitten kun olet itse tässä neljänkympin hujakoilla kuten minä :)

Itse olen nauttinut jokaisesta kehitysvaiheesta enkä olis ikinä halunnutkaan olla 18-kesäisenä samanlainen ihminen kuin nyt; järkevä, vastuuntuntoinen ja liiankin rauhallinen. Minusta oli ihana olla hieman rämäpää ja häilyä ihan surutta aikuisuuden rajamailla, saattoi hyvillä mielin tehdä typeryyksiäkin kun ei ole kokemusta... ;)

Että ottakaa 18-vuotiaat ihan vaan hyvällä ne tenavaksi "haukut", se on ihana vaihe ja jokainen aikuinen nainenkin on sen vaiheen elänyt. Sen takia he varmaan sen ikäisiä tenaviksi kutsuvatkin :)

trollol
[QUOTE="vieras";27946837]Itseasiassa tuo ei pidä paikkaansa. Parikymppisenä sitä on oikeasti typerä ja henkinen kehitys on todellakin vaiheessa, kun taas kolmikymppisenä on jo aikuistunut, henkistä kehitystä toki tapahtuu koko ikä mutta ei se muutos enää nelikymppiseen verrattuna ole niin huikaiseva kuin 20-30-vuotiaana. Ihan totta, huomaat sen sitten kun olet itse tässä neljänkympin hujakoilla kuten minä :)

Itse olen nauttinut jokaisesta kehitysvaiheesta enkä olis ikinä halunnutkaan olla 18-kesäisenä samanlainen ihminen kuin nyt; järkevä, vastuuntuntoinen ja liiankin rauhallinen. Minusta oli ihana olla hieman rämäpää ja häilyä ihan surutta aikuisuuden rajamailla, saattoi hyvillä mielin tehdä typeryyksiäkin kun ei ole kokemusta... ;)

Että ottakaa 18-vuotiaat ihan vaan hyvällä ne tenavaksi "haukut", se on ihana vaihe ja jokainen aikuinen nainenkin on sen vaiheen elänyt. Sen takia he varmaan sen ikäisiä tenaviksi kutsuvatkin :)[/QUOTE]

No miksi pitäisi ottaa tenavaksi haukut hyvällä, jos ne on ilkeyttään sanottu? Turha sitä on tässä siloitella ja hyssytellä. Ei pidä muutenkaan mennä nimittelemään ketään typeräksi iän perusteella. Se parikymppinen voi olla viisaampi mitä tulet itse ikinä olemaan.

"vieras"
No miksi pitäisi ottaa tenavaksi haukut hyvällä, jos ne on ilkeyttään sanottu? Turha sitä on tässä siloitella ja hyssytellä. Ei pidä muutenkaan mennä nimittelemään ketään typeräksi iän perusteella. Se parikymppinen voi olla viisaampi mitä tulet itse ikinä olemaan.
Mutta onko ne ilkeyttään sanottu? Mistäs tiedät? Minä voisin nimittää 18-vuotiasta tenavaksi tai pikkuiseksi, kun sitähän se on. Ihana, naiivi ja suuruudenhullu yhtäaikaa :D Ainakin minä olin.

Ja typerällä en tarkoita sitä ettei olis kirjaviisautta voinut hankkiakin (lukion lopussahan on tunnetusti yleissivistys jokaisella elämänsä huipussaan), mutta elämänkokemuksen puuttuessa ne omat teot voivat olla jokseenkin typeriä aika ajoin. Eikä sekään ole mitään haukkumista, se on ihan vaan faktaa. :)

aikuinen nainen
Hienoa nähdä, että joku ymmärtää mistä kirjoitin. :) Ei kaikki kommentointi ole vittuilua tai haukkumista. Minkä tahansa kommentin voi ottaa pään aukomisena, haukkumisena tai muuna kiusaamisena, vaikka toinen ei niin tarkoittaisikaan. Kannattaa miettiä mitä toinen oikeasti tarkoittaa sen sijaan, että heti alkaa tunkea herneitä nenään. Olen minäkin nuoruuden elänyt ja siihen kuuluvat kehitysvaiheet kokenut. Niin sen pitääkin mennä, sekin on sitä elämänkokemusta. Nuorena saa olla vähän pöhkö, eikä vähäisellä elämänkokemusksella kovin kypsä voikaan olla. Ei se ole väheksymistä, että sanoo millaisia 18-vuotiaat ovat. Se on hyvä, että saa elää senkin vaiheen, eikä joudu astumaan aikuisen saappaisiin liian nuorena kuten monet esim. alkoholistiperheissä joutuvat. Jokainen kehitysvaihe on tärkeä.

trollol
[QUOTE="vieras";27947166]Mutta onko ne ilkeyttään sanottu? Mistäs tiedät? Minä voisin nimittää 18-vuotiasta tenavaksi tai pikkuiseksi, kun sitähän se on. Ihana, naiivi ja suuruudenhullu yhtäaikaa :D Ainakin minä olin.

Ja typerällä en tarkoita sitä ettei olis kirjaviisautta voinut hankkiakin (lukion lopussahan on tunnetusti yleissivistys jokaisella elämänsä huipussaan), mutta elämänkokemuksen puuttuessa ne omat teot voivat olla jokseenkin typeriä aika ajoin. Eikä sekään ole mitään haukkumista, se on ihan vaan faktaa. :)[/QUOTE]

Tuossa apn tilanteessa se on kyllä puhdasta ilkeilyä, ei mitään hauskaa leikinlaskua ollenkaan. Leikinlaskulle on sitten omat aikansa ja paikkansa, työaikaan ei mennä asiakkaille aukomaan päätään, vaikka kuinka ois omasta mielestä hassua.

Etkä voi sanoa että 18-vuotias on vain kirjaviisas ja sitä vanhempi "oikeasti" viisas. Jotkut kun ei viisastu ikinä. Sekin on ihan vain faktaa :)

trollol
Hienoa nähdä, että joku ymmärtää mistä kirjoitin. :) Ei kaikki kommentointi ole vittuilua tai haukkumista. Minkä tahansa kommentin voi ottaa pään aukomisena, haukkumisena tai muuna kiusaamisena, vaikka toinen ei niin tarkoittaisikaan. Kannattaa miettiä mitä toinen oikeasti tarkoittaa sen sijaan, että heti alkaa tunkea herneitä nenään. Olen minäkin nuoruuden elänyt ja siihen kuuluvat kehitysvaiheet kokenut. Niin sen pitääkin mennä, sekin on sitä elämänkokemusta. Nuorena saa olla vähän pöhkö, eikä vähäisellä elämänkokemusksella kovin kypsä voikaan olla. Ei se ole väheksymistä, että sanoo millaisia 18-vuotiaat ovat. Se on hyvä, että saa elää senkin vaiheen, eikä joudu astumaan aikuisen saappaisiin liian nuorena kuten monet esim. alkoholistiperheissä joutuvat. Jokainen kehitysvaihe on tärkeä.

Kannattais myöskin miettiä mitä kirjoittaa, ettei kenenkään tarvitse vetää sitä hernettä nenään. On se kumma että ruvetaan ap:tä pöhköttelemään, kun hän oli suuttunut täysin aiheellisesti hoitajan typerästä käytöksestä. Mikset ihmettele ennemmin sitä, kuinka hoitajiksi päästetään pöhköjä? Tai miten joku voi olla nelikymppisenä yhä niin pöhkö, että päästelee tuollaisia sammakoita suustaan työpaikallaan? Mut ei..tulit tänne vaan pätemään, tytöttelemään ja pöhköttelemään. En ihmettelis, vaikka oisit ton ap:n tarinan hoitsu.

"vieras"
Tuossa apn tilanteessa se on kyllä puhdasta ilkeilyä, ei mitään hauskaa leikinlaskua ollenkaan. Leikinlaskulle on sitten omat aikansa ja paikkansa, työaikaan ei mennä asiakkaille aukomaan päätään, vaikka kuinka ois omasta mielestä hassua.

Etkä voi sanoa että 18-vuotias on vain kirjaviisas ja sitä vanhempi "oikeasti" viisas. Jotkut kun ei viisastu ikinä. Sekin on ihan vain faktaa :)
Ei varmasti jotkut viisastu ikinä. Mutta tosiasia on, että iän myötä viisaus yleensä lisääntyy, koska tuolloin ihmiselle kertyy elämänkokemusta. Ja se elämänkokemus yleensä tuo enemmän järkeä päähän, ainakin useimmissa tapauksissa. Ei tämä ole mikään kilpailu, eikä tarkoita että 18-vuotiaana ihminen on tyhmä. Mutta tottahan se on, ettei 18-vuotias ajattele asioista samalla tavalla kuin esim. 40-vuotias. Itse en ainakaan ajatellut. Luojan kiitos, olis nimittäin ollut tylsä ja turhan vastuullinen elämä mulla jos ei olis sitäkään ikää voinut elellä kuin "pellossa"... ;)

"vieras"
[QUOTE="vieras";27947648]Ei varmasti jotkut viisastu ikinä. Mutta tosiasia on, että iän myötä viisaus yleensä lisääntyy, koska tuolloin ihmiselle kertyy elämänkokemusta. Ja se elämänkokemus yleensä tuo enemmän järkeä päähän, ainakin useimmissa tapauksissa. Ei tämä ole mikään kilpailu, eikä tarkoita että 18-vuotiaana ihminen on tyhmä. Mutta tottahan se on, ettei 18-vuotias ajattele asioista samalla tavalla kuin esim. 40-vuotias. Itse en ainakaan ajatellut. Luojan kiitos, olis nimittäin ollut tylsä ja turhan vastuullinen elämä mulla jos ei olis sitäkään ikää voinut elellä kuin "pellossa"... ;)[/QUOTE]

Lisään vielä, että munkin mielestä se hoitajan heitto oli asiaton. Mutta edelleenkin mietin, onko noin oikeasti tapahtunut, vai onko koko aloitus provo tarkoituksena saada JÄLLEEN KERRAN ikäryhmät vastakkain? Jos olisin itse 18-vuotiaana kuullut tuollaisen kommentin hoitajalta, olisin kysynyt asiasta ja mahdollisesti tehnyt valituksen. Jos taas tuon ikäisenä joku muu (esim. vanhempani, tätini tms.) olis nimittänyt mua tenavaksi, niin olisin vaan ottanut kohteliaisuutena :)

aikuinen nainen
Kannattais myöskin miettiä mitä kirjoittaa, ettei kenenkään tarvitse vetää sitä hernettä nenään. On se kumma että ruvetaan ap:tä pöhköttelemään, kun hän oli suuttunut täysin aiheellisesti hoitajan typerästä käytöksestä. Mikset ihmettele ennemmin sitä, kuinka hoitajiksi päästetään pöhköjä? Tai miten joku voi olla nelikymppisenä yhä niin pöhkö, että päästelee tuollaisia sammakoita suustaan työpaikallaan? Mut ei..tulit tänne vaan pätemään, tytöttelemään ja pöhköttelemään. En ihmettelis, vaikka oisit ton ap:n tarinan hoitsu.
En minä voi mennä sinun ja muutaman tuhannen muun pään sisään katsomaan kuinka minun pitäisi asia ilmaista, että ymmärtäisitte niin kuin tarkoitan. Olen kyllä miettinyt miten mahdollisimman moni ymmärtäisi kommenttini oikein. Jos olet kommenttini lukenut, huomasit varmaan senkin, että minäkin paheksuin hoitajan kommenttia. Jos tuollaista asiakkaasta ääneen sanoo, täytyisi se ehdottomasti sanoa niiin, ettei asiakas sitä kuule.

Minä en myöskään ole ap:tä pöhkötellyt. Olen vain kirjoittanut, että siinä iässä saakin olla vielä vähän pöhkö ja se on ihan normaalia. Kaikki meistä on siinä vaiheessa raakileita. Minä vastasin ap:n kysymyksen miksi ja sain haukkumaryöpyn niskaani. Minkä minä tosiasioille mahdan? Olisiko pitänyt ylistää ap:n kypsyyttä, jota ei vielä kovinkaan paljon ole? Ketä sellainen epäaito pönkittäminen auttaa?

18-vuotias on iältään ja kyspyydeltään tyttö. Itsekin olin siinä iässä ja niin on lähes poikkeuksetta kaikki muutkin. Olen pahoillani, että kalikka kalahti, mutta minua sinä et voi syyttää omasta tulkintatavastasi ja ehkäpä myös epävarmuudestasi. (Kannattaa huomata tuo sana ehkä. Se on siis minun tulkintani sinusta.)

"mies"
En oikein ymmärrä, miksi kaikki ajattelevat 18-kesäisen olevan tyhmä ym. Kun eihän se välttämättä niin ole: joku voi olla moraalisesti hienompi tapaus 18v kuin 40v. Toisaalta ainakin minulla on joitain samoja piirteitä vielä 30v, joita minulla oli jo 18v.

Naisen aliarvioiminen iän perusteella ei ole tapaistani. Kenties vanhemmat naiset tuntevat myös hieman kateutta 18v:lle ulkonäkösyistä...?

Yhteistyössä