Ketju uskossa oleville ja uskonasioita pohdiskeleville! :)

[QUOTE="vieras";27894341]Jos sairaudet on jumalalta, saako niihin hakea parannuskeinoja lääkäriltä ja lääkkeistä ja ikäänkuin kumota itse se jumalan antama koettelemus? Eikö se ole silloin kapinointia jumalan tahtoa vastaan?[/QUOTE]Eiko tuon menestysteolokian mukaan sairaudet tule uskon puutteesta tai syntisesta ela masta , eika suinkaan Jumalalta?
Yks juttu, jonka olen huomannut on se ,etta jos ma rairastun niin se on , koska olen niin hirmu vaarallinen saatanalle mutta , jos joku muu sairastuu niin se on , koska heidan heikko usko tai ehka synnissa elaminen.
 
  • Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
[QUOTE="vieras";27893832]Noh, varsinaisestihan sinä et Jumalan olemassa oloa kuten myöskään olemattomuutta pysty todistamaan joten totuudenmukaiseksi muokkaus on ehkä vähän liioittelua.
Vaikka itsehän me kaikki luomme totuutemme ja todellisuutemme, on paljon asioita joita ei voi nähdä mutta ihmiset silti ajattelevat niiden olevan olemassa ja tämä koskee myös ateisteja.
Tiedekään ei ole aukotonta tai aina totuudenmukaista(voiko yhtä ainoaa oikeaa totuutta edes määrittää?)..[/QUOTE]

En minä sitäkään pysty todistamaan, että yhdenkään sillan alla ei asu peikko valmiina hyökkäämään siltaa ylittävän kimppuun. Täytyisi tutkia jokainen maailmankaikkeuden sillanalus yhtäaikaisesti. Pitäisikö sitten peikko-oppi hyväksyä osaksi biologiaa? Eikös tähän asti olemassaoloväitteen esittäjän ole pitänyt todistaa väitteensä oikeaksi? On olemassa jumala X, jolla on ominaisuudet Y, Z ja Å. Missä todisteet? Yksikään uskonto ei siihen ole vielä pystynyt ja siksi niiden pyhien kirjojen rinnastaminen satukirjoihin ei ole liioittelua.
 
[QUOTE="vieras";27894341]Jos sairaudet on jumalalta, saako niihin hakea parannuskeinoja lääkäriltä ja lääkkeistä ja ikäänkuin kumota itse se jumalan antama koettelemus? Eikö se ole silloin kapinointia jumalan tahtoa vastaan?[/QUOTE]

Saa hakea lääketieteellistä apua. Sairauden syyt...no Jumala antaa sairauden usein pysäyttääkseen. Joku syöpäsairas rupeaa miettimään elämää syvällisemmin, tai joku työssä uupunut ihminen voi olla tyytyväinenkin kun saa flunssan takia huilata kotona.
Mutta Jumalan tarkoitus ei yleensä ole pitää meitä loputtomiin sairaana (poikkeuksia on, esim. krooniset sairaudet tai vammat), tai siis se sairaus ei ole itsetarkoitus. Ja kun ihmiseen on jotenkin vahvasti iskostettu Jumalalta se ongelmien korjaaminen ja vaikeuksien eli tässä tapauksessa sairaudenkin ratkaiseminen, niin Jumala antaa välineitä kuinka päästä sairaudesta pois, joko lääketieteen, kuntoutuksen ja joskus jopa rukouksen kautta.

Sairaudet ovat myös...elämää.
Pitkittyneissä tapauksissa ei syytä kärsimykselle löydy, koska se kärsimyksen jalostava raja on ylittynyt jo aikoja sitten.
Luulen että monesta jutusta ei kannata niin syyttää Jumalaa tai sielunvihollista, vaan syntiinlankeemusta (jos sitä nyt voi syyttää). Kaikki kärsimys ja rapistuminen on sitä tavaraa mitä tuli syntiinlankeemuksesta. Sitä riittää, monessa muodossa.
 
Kiitos echo tuo pitkä juttusi armosta ym. se siunasi! :flower:
Mulla on kauemman aikaa ollut tunne, että mitä Herra haluaa mun tekevän, mutta ei ole tullut mitään selkeää vastausta... Kävin rukoiltavanakin, ja silloinkin Jumala pysyi hiljaa... Mutta tuosta sun kirjoituksesta tajusin, että mun pitää vaan olla ja odottaa levollisin mielin =)
Mulla joskus karkaa käsistä se "lepää armossa" ajatus ja tuleekin se "pakko tässä on jotain tehdä!" vaihde päälle, vaikka ei pitäisi ja se on turhaa :ashamed: Menee liiaksi yrittämiseksi, eikä siitä tule mitään...
Välillä olen ajatellut, että jos Jumala haluaakin, että juttelen täällä ihmisille, mutta ehkä tästä on vaan tullut ahdistavampi olotila...
Joskus se vastauksien vääntäminen ja varsinkin pahan vastarinnan lukeminen, tekee tässä ketjussa olemisestaa ja täällä vastailemisesta raskasta henkisesti...
Siksi joskus pitää pitää hermolomia koko palstasta... :D
 
Onko teidän "enemmän uskovien" elämässä ja ajatuksissa mitään asioita joihin ei aina tule väännettyä jeesus, jumala tai pyhä henki mukaan? Meinaan kun viestien perusteella ainakin lähes jokaiseen hetkeen liittyy jumala?
Kyllä on :) Mulla on esimerkiksi "oikeassa elämässä" paljon sellaisia ystäviä ja sukulaisia joita ei voisi vähempää tämä usko kiinnostaa ja tulen heidän kanssa toimeen :D enkä ala oma alotteisesti tuputtamaan uskoa, jos ei sitten ystävä itse alota keskustelua...
Mutta kyllä kaikki asiat tuppaa kääntymään "päälaelleen", kun Jumala ja Jeesus astuu elämään... Ajattelee arkisetkin asiat vähän eri kantilta.
 
"vieras"
Luterilainen on kotiseurakunta, sieltä Kansan Raamattuseura ja Kansanlähetys on rakkaimpia. Olen uskoontulon jälkeen kulkenut paljon myös hellareissa ja vapaakirkon jutuissa, pääosin oppikäsitys tulee heiltä. Mutta luterilaisilla mausteilla, sielunmaailmani on luterilainen. :)
Tämä selittää kyllä miksi sinun vastaukset eivät ole mistään kotoisin. Mainitsemasi oppikäsitykset kun ovat suorassa ristiriidassa keskenään.
 
"vieras"
Kertokaa mulle synnistä.

Eräs uskoon tullut kaveri (helluntailainen) ilmaisi asian niin, että se, minkä koet synníksi, on syntiä. Mutta mitä et koe synniksi, ei ole syntiä.

Minä en osaa ajatella asiaa niin. Ajattelen, että on tietyt synnit, jotka ovat kaikille samoja, jokaisella sitten ekstraa näkemyserojen ja tiukkuusasteen mukaan. Eli esim. jonkun mielestä on syntiä pitää koruja, tanssia tms.

Miten tämä oikein on teidän uskovien näkökulmasta?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27894825]Miten tämä oikein on teidän uskovien näkökulmasta?[/QUOTE]

Jokainen ihminen tekee syntiä joka päivä. Kaikki synnit ovat samanarvoisia eli ei ole olemassa arvoasteikkoa. Jeesus kuoli kaikkien syntien puolesta.
 
[QUOTE="vieras";27894809]Tämä selittää kyllä miksi sinun vastaukset eivät ole mistään kotoisin. Mainitsemasi oppikäsitykset kun ovat suorassa ristiriidassa keskenään.[/QUOTE]

*Reps* :D
Kyllä niissä opeissa on yhteinen juoni. Pelastus yksin armosta Jeesuksen ristintyön kautta ja monta muuta yhteistä asiaa. Nuo seurakunnat tekee usein yhteistyötäkin.
 
"jadie"
Echo, kiitos kun puolustat täällä uskoa ja Jumalan Sanaa :) Mäkin olen uskossa, ja monista asioista ollut samaa mieltä mitä täällä oot kirjoitellut. Kuulun myös ev.lut. kirkkoon, mutta etsin vielä omaa seurakuntayhteyttä sen sisällä. Kysyisin tuosta Vapaakirkosta ja Helluntalaisuudesta, että tuntuiko ne kovin kaukaisilta verrattuna ev.lut.kirkkoon? Tuo Kansanlähetys saattaisi myös olla oikeanlainen paikka mulle, entäs se toinen minkä mainitsit (Kansan Raamattu..?) millainen se on? Kiitos vastauksista :)
 
[QUOTE="jadie";27894893]Echo, kiitos kun puolustat täällä uskoa ja Jumalan Sanaa :) Mäkin olen uskossa, ja monista asioista ollut samaa mieltä mitä täällä oot kirjoitellut. Kuulun myös ev.lut. kirkkoon, mutta etsin vielä omaa seurakuntayhteyttä sen sisällä. Kysyisin tuosta Vapaakirkosta ja Helluntalaisuudesta, että tuntuiko ne kovin kaukaisilta verrattuna ev.lut.kirkkoon? Tuo Kansanlähetys saattaisi myös olla oikeanlainen paikka mulle, entäs se toinen minkä mainitsit (Kansan Raamattu..?) millainen se on? Kiitos vastauksista :)[/QUOTE]

Ole hyvä vaan. :) Ihan paras ihminen en ole sanomaan vapaista suunnista, niihin kuuluvat ihmiset varmaan osaavat parhaiten vastata seurakuntaeroihin (siis jotka ovat luterilaisesta niihin lähteneet). Mutta jos jotain hyvin yleisellä tasolla heittäisin niin helluntai-ja vapaaseurakunta ovat opillisesti lähes samanlaiset. Toiminnaltaan hellarit ovat railakkaampia, vapis vähän rauhallisempi ja armollisempi (vaikka vapiksen kotiseuroissa kyllä on meininkiä). Jos pitäisi noista sanoa kumpiko on lähempänä luterilaista niin vapaakirkko, sen rauhallisuuden takia mutta juuri muuten en ole huomannut esim. opetuksessa paljoa eroa noilla 2 vapaalla suunnalla.

Luterilaisella puolella "viidesläiset" Kansanlähetys ja Kansan Raamattuseura (KRS; Kräsä) ovat myös vähän samanlaiset, korostavat siis ihmisen omaa henkilökohtaista suhdetta Jeesukseen. Sitä en nyt muista kuinka nuo alueellisesti menivätkään, lapsuuden paikkakunnallani toimii Kansanlähetys vireästi mutta nykyisestä kaupungista sitä ei löydy paljon ollenkaan, täällä taas on Kräsä voimissaan ja useampi meidän seurakunnan perustyöntekijä on siihen yhteyksissä.

Jos jotain painotuksia on Kansanlähetyksen ja Kräsän välillä, niin -tämä on siis oma kokemus- Kansanlähetys on vähän tiukempi jollain lailla, painottuu tiukasti vain Sanan julistamiseen. Hyvä tavallaan, mutta Kräsä taas on lisäksi ihanan lämmin. Kräsällä on myös tosi hyvää sielunhoitotoimintaa ja terapeuttisia juttuja. Tosin Kräsän miinuksena ainakin Sana-lehden perusteella on koukkaus vähän liiankin liberaalien juttujen esilletuomiseen. Sana-lehti on perustellut tätä sillä että he haluavat tuoda esille monenlaista näkökulmaa kristillisyyden kentältä; no, kivan kriittinen se lehti onkin, mutta aika lailla Sana-lehti on muuttunut "uskonpalon" sävyttämistä alkuajoista, saisivat rohkeammin tuoda oman kantansa esille.

Mun kirjoitusten iso miinus on se, että en ole oikeastaan paljoa käsitellyt kirkon vanhoja herätysliikkeitä, vain uuspietismiä/viidesläisyyttä. Perusnelikko körttiläisyys, evankelisuus, rukoilevaisuus ja lestadiolaisuus on mulle vieraampia.

Tämä on mutua, mutta kirkon herätysliikkeistä juuri Kansanlähetys ja Kräsä ovat ne jotka tekevät eniten vapaiden suuntien kanssa yhteistyötä. Tai ei sillein virallisesti, mutta ne jotka kuuluvat noihin viidesläisiin kirkon puolella ovat käytännössä usein kolunneet vapaissakin suunnissa - ainakin monet keitä mä tunnen. Henkilökohtaisen Jumala-suhteen korostaminen yhdistää heitä ja vapaita suuntia.
 
Viimeksi muokattu:
Minunkin mielestä vapaaseurakuntalaiset ovat hillitympiä kuin hellarit. Minun mielestä joissain helluntaiseurakunnan kokouksissa vähän liiankin kauhea möykkä päällä, liikaa "showta", mikä vaan vie (ainakin minua) kauemmaksi Jumalasta.
Minä kuulun lähetysseurakuntaan ja meno on jotain vapaaseurakunnan ja helluntailaisten väliltä :D

Näin sitä kuvataan:

"Seurakunta koostuu uskoontulleista, uudestisyntyneistä kristityistä, jotka ovat ottaneet uskovien kasteen, ja sitoutuneet seuraamaan Jeesusta elämässään."

Ja oma näkökulmani:
Seurakunta on "perhemäinen", seurakunnan paimenet haluavat tuntea edes jotenkuten jäsenensä ja antaa apua ja "ohjastaa" uskon tiellä, jos jostain haluaa puhua tai on murheita.
Jokainen palvelee jollain tavalla seurakunnassa ja myös armolahjojen kautta... Pyrkii raitishenkisyyteen, eikä esim. shown vetämiseen. Seurakuntaa johtaa vanhimmisto, johon kuuluu neljä miestä... Seurakunnan palvelemiseen osallistuminen on vapaata ja se mitä haluaa tehdä siellä, senkin saa itse päättää, jos siis kyse laulamisesta tai vaikka pyhä koulun pitämisestä :)

Sen tiedän lestadiolaisista, että heille on ilmeisesti Pyhällä Hengellä täyttyminen ja armolahjat aika pimennossa... mutta miksi? Se olisi kans mielenkiintoista tietää, onko se totta että raamattua ei saa lukea yksin??
 
Minunkin mielestä vapaaseurakuntalaiset ovat hillitympiä kuin hellarit. Minun mielestä joissain helluntaiseurakunnan kokouksissa vähän liiankin kauhea möykkä päällä, liikaa "showta", mikä vaan vie (ainakin minua) kauemmaksi Jumalasta.
Minä kuulun lähetysseurakuntaan ja meno on jotain vapaaseurakunnan ja helluntailaisten väliltä :D

Näin sitä kuvataan:

"Seurakunta koostuu uskoontulleista, uudestisyntyneistä kristityistä, jotka ovat ottaneet uskovien kasteen, ja sitoutuneet seuraamaan Jeesusta elämässään."

Ja oma näkökulmani:
Seurakunta on "perhemäinen", seurakunnan paimenet haluavat tuntea edes jotenkuten jäsenensä ja antaa apua ja "ohjastaa" uskon tiellä, jos jostain haluaa puhua tai on murheita.
Jokainen palvelee jollain tavalla seurakunnassa ja myös armolahjojen kautta... Pyrkii raitishenkisyyteen, eikä esim. shown vetämiseen. Seurakuntaa johtaa vanhimmisto, johon kuuluu neljä miestä... Seurakunnan palvelemiseen osallistuminen on vapaata ja se mitä haluaa tehdä siellä, senkin saa itse päättää, jos siis kyse laulamisesta tai vaikka pyhä koulun pitämisestä :)

Sen tiedän lestadiolaisista, että heille on ilmeisesti Pyhällä Hengellä täyttyminen ja armolahjat aika pimennossa... mutta miksi? Se olisi kans mielenkiintoista tietää, onko se totta että raamattua ei saa lukea yksin??
Etkö sä ookaan hellari? :O Kai sä tuon seurakunnan jossain sanoit mut mä jotenki jossain vaihees päätin omassa pienessä mielessäni että sä oot varmaan hellari .:ashamed:
 
Ihanalta kuulostaa Unique teidän seurakunta, oikeasti. :)
Mutta eiks pelota kun teidän seurakunnan oppi ja tulevaisuus lepää neljän äijän harteilla? ;)
(sori oon vähän väsynyt)
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";27897039]Älä sisko epäile! Eksytykseen tämmöinen homma johtaa, tiedät sen itsekin.[/QUOTE]

Kuule "veli", en tiedä asiasta niin paljoa että voisin sanoa että johtaako körttiläisyys uskoon vai Askoon.
 
[QUOTE="vieras";27897077]Siksipä ole vaiti.[/QUOTE]

Vaikenen tästä asiasta. Korjasin arvioni tuosta pidemmästä luterilaisen herätysliikelitaniastani, koska en voi sanoa noista neljästä vanhasta kirkon liikkeestä kuin mutun mutuja ja silloin jos on hataraa tietoa nii on parempi olla hilijaa...
 
Viimeksi muokattu:
uniqueharmaana
echo, kai mä jotenkin kuulostan hellarilta :D ennen kävin kyllä niiden kokouksissa, joskus vuosia sitten (ennen tuhlaajapoika aikaani), mutta sitten sinne alkoi tunkeutumaan ihmisten keksimät opit ja seurakunnan jotkut jäsenet levittelivät toisistaan perättömiä huhuja ja ihan kauheita juttuja olikin.. Tuossa vaiheessa sanoin heipat niille hellareille :D
 

Yhteistyössä