Opetan tokaluokkalaisen tyttöni lyömään!

  • Viestiketjun aloittaja "Tiikeriemo"
  • Ensimmäinen viesti
Täydellisen epätäydellinen
[QUOTE="vieras";27879462]Ja sinä uskot, että jos joku lapsi menee lyömään toista ja toinen torjuu lyönnin, niin se toinen lapsi lopettaa?

:LOL:[/QUOTE]

Kyllä lopettaa kun osaa torjua oikein eli ohjaa sen lyönnin voiman ojaan jolloin lyöjä menee lyöntinsä perässä sinne ojan pohjalle turpa edellä.

Ja kyllä kuntonyrkkeilyssäkin voidaan opettaa toisten kanssa kamppailua, riippuu ihan opettajasta. Oma opettajani oli ensimmäinen suomalainen joka sai jonkun x määrän daneja mustaan vyöhönsä lajissaan joten opetti hän mitä tahansa lajia oli opetustapa sama. Kuntonnyrkkeilyssäkin harjoittelimme parin kanssa noin 80% ajasta, alkulämmittelyjuoksu ja lopussa 5min säkkiä mätkimistä olivat ainoat joita ei tehty parin kanssa. Ja ihan nyt rautalangasta, en siis ole perehtynyt yhtään noihin vyömerkintöihin joten en muista muuta kuin että oli enemmän kuin kukaan muu suomalainen enkä tuosta "dan"- sanastakaan ny ihan varma ole, korjaa jos tiedät käyttäneeni väärää sanaa.
 
"Kinkku"
[QUOTE="Vieras";27879423]Olisko järkevämpää vaan antaa toisen lapsen potkia ilmat pihalle (odotella vaan potkittavana että koska lähtee taju) vai sitten kumminkin paukauttaa vähän takaisin?[/QUOTE]

Miten tästä asiasta tuli näin mustavalkoista. Se että ei lyö takaisin, ei tarkoita että antaa toisen lapsen potkia ilmoja pihalle. Itsepuolustus ei ole sama asia kun toisen satuttaminen.
 
Lunatic
Tyttöni sai poliisislta ohjeen kisaus tilanteessa huutaa kiusaajalle kovaa jo hänen lähestyessään että LOPETA; ÄLÄ TULE LÄHEMMÄS! Yleensä kiusaaja (varsinkin yleisellä paikalla) lopettaa jo tähän. Tai jos tarttuu kiinni, huutaa heti isoon ääneen LOPETA ja APUA.. Uhkailla poliisilla jne. Tilaisuuden tullen heittää reppu selästä ja juostalähimmän aikuisen luokse ja kertoa tapahtuma.
Ihanteellisessa maailmassa toi voi toimia, ei ikävä kyllä aina irl tilanteessa, jossa ei yleensä ole aikuisia lähimaillakaan. Tai jos on, ne vaan kävelevät ohi.
 
Nellien
tää on vähän kaksipiippuinen juttu

kun minä olinala-asteella minua kiusattiin tosi pahasti, olin kaikkien kiusaajien silmätikku, miksi? olin se ujoin ja hiljaisin. olen joskus aikoinaan aikuistuttuani tullut siihen tulokseen että jos olisin antanut takaisin,mielummin kunnolla, se olis loppunut siihen! sen sijaan jouduin vaihtamaan koulua.

mutta sitten taas oma poikani on sellainen että etenkin pari vuotta sitten hän usein härnäsi muita, jos ei muuta stimulaatiota ollut, lääkitys vei aika paljon tota kiusantekoa pois. muta välillä sitä tapahtuu vieläkin. lapsellani on sairaus, hänellä on aika monen tyyppistä ongelmaa. mm.tarkkaavaisuudessa,keskittymisessä,impulsiivisuudessa,omantoiminnanohjauksessa, syy-seuraussuhteiden hahmottamisessa yms.

eikä hänen ongelmat miksikään muuttuisi vaikka joku löisi nyrkillä itsepuolustukseksi.

joten.. en tiedä oikeastaan mitä mieltä olla asiasta. toisaalta jos joku tuota pienempää kiusaisi,haluaisin kyllä että se loppuisi,heti. eli ymmärrän ap:Ta
 
"Vieras"
öö, mutta kun rapatessa roiskuu. Nyrkillä vatsaan on aika toimiva, ilmat pihalle niin loppuu vittuilu mutta ei aiheuta vammoja kuten nenään lyönti.

[QUOTE="Kinkku";27879610]Miten tästä asiasta tuli näin mustavalkoista. Se että ei lyö takaisin, ei tarkoita että antaa toisen lapsen potkia ilmoja pihalle. Itsepuolustus ei ole sama asia kun toisen satuttaminen.[/QUOTE]
 
Kenenkään ei tarvitse alkaa nyrkkeilysäkiksi. Minä olen opettanut, että älä koskaan lyö ensiksi, mutta jos sinua lyödään niin anna mennä ja lyö takaisin.itselläni itsepuolustustausta ja aion opettaa lapsilleni kyllä kuinka puolustaudut. Jujutsua harrastin nuorena useita vuosia, samoin potkunyrkkeilyä.
 
  • Tykkää
Reactions: Ambrosia85
Ei kai nyt millään kuntonyrkkeilypohjalla opeteta lyömään :O ?

Tyttö itsepuolustuskurssille niin oppii pitämään puoliaan ja saa itsevarmuutta. Tosin en tiedä onko tuon ikäisille vielä varsinaisia itsepuolustuskursseja?
Meillä poika ainakin kun tuon ikäisenä karatea harrasti, niin siellä keskityttiin tasan asentoihin ja kuntopiiriin ja motoriikkaan. Tekniikkaa alkoi vasta 4vuosiluokan tienoilla.

Kamppailulajien tietoja ei saa tappelemiseen käyttää, mutta jos mä kohtaan jonkun puskaraiskaajan tai hakkaajan niin aivan varmasti käytän kickboxingissa opittuja lyöntejä ja potkuja päästäkseni pois.


Mutta edelleen, ala-asteikäisenä (ja miksei vielä yläasteellakin) mun mielestä vanhempien ja opettajien pitäisi puuttua jos koulumatkoilla/koulussa tapahtuu kiusaamista.
Pihalla tapahtuvat jää vanhemmille.

Ikävä kyllä, monet vanhemmat tuntuvat vähät välittävän mitä jälkikasvu tekee :/
 
Kurjenkello harmaana
Pitäskös mun opettaa noi tulevat eskarilaiset hapettamaan???? Ehken nyt kuitenkaan, vien sinne, missä on asiantuntemusta! Itselläkin on korkea moraali, mielestäni lyöminen ei ole oikein, vaan silti itseään saa puolustaa. Jos on pakko lyödä, niin sitten on!
Vaan usein mitä tahansa kamppailulajia harrastavalla tuo itsetunto kasvaa ja se näkyy. Pelkästään sekin saattaa toisinaan auttaa, oma esikoinen on jonkun kerran joutunut lyömisen kohteeksi, pitkä nuori mies, pituus selkeästi ärsyttää. No, pojalla on taipumusta naureskella lyöjälle, ja useimmiten lyöjä on siitä kovin hämillään ja tilanne laukeaa. Joskus on toki joutunut kovempia otteita käyttämään, vaan ei aina silti tarvitse lyödä, lukotus tai kuristusotekin rauhoittavat kummasti. No joo, nää nyt ei ehkä ihan pienimmille vielä ole ne keinot...
 
"Kifa"
Itse olen harrastanut kamppailulajia kymmenen vuotta ja voin sanoa itsepuolustusopetus ei todellakaan tarkoita sitä että ensimmäiseksi kerrotaan miten lyödä takaisin eikä varsinkaan opeteta sitä mätkimällä säkkiä. Ihmiskroppa kun on vähän eri juttu ja lyömällä väärin satuttaa ensinnäkin helpommin itseään, toiseksi voi aiheuttaa sellaisen vamman josta tulee jälkipyykkiä ja kolmanneksi todennäköisesti yllyttää ne kiusaajan kaverit liittymään tappeluun (koska harva nyt yksinään kenenkään kimppuun käy, kyllä siinä yleensä on kaveripoppoo paikalla ihailemassa).

Omassa lajissani itsepuolustus jaetaan kolmeen osaan. Alin porras, joka opitaan ensimmäiseksi, on tilanteesta irrottautuminen. Siihen liittyvät itsevarma ja rauhallinen käytös jolla ehkäistään konfliktin syntymistä, väistäminen ja irtautumisotteet joilla pääsee irti ja pois tilanteesta jos joku jo käy päälle ja tärkeimpänä ja ensisijaisena KARKUUNJUOKSU ja AVUN HUUTAMINEN. Vaikkei niitä aikuisia ihan lähellä olisikaan niin kyllä se kiusaaja yleensä säikähtää jos toinen alkaa tosissaan huutaa apua, varsinkin kun on ihan lapsesta kyse. Tämän jälkeen sitten asia aikuisten hoitoon eli yhteys kiusaajan vanhempiin, opettajaan ja tarvittaessa myös poliisiin ja sosiaalitoimeen. Vaikka kiusaajan vanhemmat eivät uskoisikaan murusensa syyllisyyteen niin minun on tosi vaikea uskoa että olisi paljon vanhempia jotka eivät mitenkään puuttuisi tilanteeseen jos toinen vanhempi oikeasti uhkaa viedä asian seuraavaksi viranomaisille. Ls-ilmoitus voi myös olla paikallaan jos vanhemmat selvästi ovat piittaamattomia lapsensa tekosista koska tuskin he sitten piittaavat paljon muustakaan.

Itsepuolustuksen seuraava steppi on sitten hallinta eli vastustajan hyökkäyksen kääntäminen häntä itseään vastaan, kampittaminen tai lukottaminen ilman että häntä kuitenkaan tarvitsee vahingoittaa. On paljon tehokkaampaa ja vaikuttavampaa, nolaa hyökkääjän eikä anna kiusaajan kavereille kuitenkaan "avointa korttia" käydä päälle. Ja tämän jälkeen sitten edelleen kannattaa häipyä paikalta eikä jäädä haastamaan enempää riitaa.

Vasta viimeisessä vaiheessa eli kun ei edellä mainituilla keinoilla pääse tilanteesta pois ja oma henki tai terveys on oikeasti uhattuna niin on oikeus itse käyttää vahingoittavia keinoja ja silloin täytyy tietää myös omat rajansa ja tietää mihin paikkaan ja millaisella voimalla annettu isku on oikeasti vaarallinen ja tehokas. Toisaalta on paljon jippoja jotka aiheuttavat kipua mutteivät vammoja joten ensisijaisesti kannattaa aina käyttää näitä jos vain osaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Data
Hmm...
Käveleekö se yhteiskunta koulumatkat mukana, suojelemassa kiusattua?
Realistisemmalta se kuulostaa kuin että pikkuinen tyttö hakkaa pari isompaa poikaa äidin kuntonyrkkeilyopeilla.

Tietysti äiti voi itse kävellä mukana ja lyödä mojauttaa kiusaajia vahvemman oikeudella, mutta nykyaikana aika arveluttavaa. Omassa lapsuudessani erään kiusatun isä teki näin. Arvaa loppuiko kiusaus?
 
Hmm...
[QUOTE="Kifa";27879743]Itse olen harrastanut kamppailulajia kymmenen vuotta ja voin sanoa itsepuolustusopetus ei todellakaan tarkoita sitä että ensimmäiseksi kerrotaan miten lyödä takaisin eikä varsinkaan opeteta sitä mätkimällä säkkiä. Ihmiskroppa kun on vähän eri juttu ja lyömällä väärin satuttaa ensinnäkin helpommin itseään, toiseksi voi aiheuttaa sellaisen vamman josta tulee jälkipyykkiä ja kolmanneksi todennäköisesti yllyttää ne kiusaajan kaverit liittymään tappeluun (koska harva nyt yksinään kenenkään kimppuun käy, kyllä siinä yleensä on kaveripoppoo paikalla ihailemassa).

Omassa lajissani itsepuolustus jaetaan kolmeen osaan. Alin porras, joka opitaan ensimmäiseksi, on tilanteesta irrottautuminen. Siihen liittyvät itsevarma ja rauhallinen käytös jolla ehkäistään konfliktin syntymistä, väistäminen ja irtautumisotteet joilla pääsee irti ja pois tilanteesta jos joku jo käy päälle ja tärkeimpänä ja ensisijaisena KARKUUNJUOKSU ja AVUN HUUTAMINEN. Vaikkei niitä aikuisia ihan lähellä olisikaan niin kyllä se kiusaaja yleensä säikähtää jos toinen alkaa tosissaan huutaa apua, varsinkin kun on ihan lapsesta kyse. Tämän jälkeen sitten asia aikuisten hoitoon eli yhteys kiusaajan vanhempiin, opettajaan ja tarvittaessa myös poliisiin ja sosiaalitoimeen. Vaikka kiusaajan vanhemmat eivät uskoisikaan murusensa syyllisyyteen niin minun on tosi vaikea uskoa että olisi paljon vanhempia jotka eivät mitenkään puuttuisi tilanteeseen jos toinen vanhempi oikeasti uhkaa viedä asian seuraavaksi viranomaisille. Ls-ilmoitus voi myös olla paikallaan jos vanhemmat selvästi ovat piittaamattomia lapsensa tekosista koska tuskin he sitten piittaavat paljon muustakaan.

Itsepuolustuksen seuraava steppi on sitten hallinta eli vastustajan hyökkäyksen kääntäminen häntä itseään vastaan, kampittaminen tai lukottaminen ilman että häntä kuitenkaan tarvitsee vahingoittaa. On paljon tehokkaampaa ja vaikuttavampaa, nolaa hyökkääjän eikä anna kiusaajan kavereille kuitenkaan "avointa korttia" käydä päälle. Ja tämän jälkeen sitten edelleen kannattaa häipyä paikalta eikä jäädä haastamaan enempää riitaa.

Vasta viimeisessä vaiheessa eli kun ei edellä mainituilla keinoilla pääse tilanteesta pois ja oma henki tai terveys on oikeasti uhattuna niin on oikeus itse käyttää vahingoittavia keinoja ja silloin täytyy tietää myös omat rajansa ja tietää mihin paikkaan ja millaisella voimalla annettu isku on oikeasti vaarallinen ja tehokas. Toisaalta on paljon jippoja jotka aiheuttavat kipua mutteivät vammoja joten ensisijaisesti kannattaa aina käyttää näitä jos vain osaa.[/QUOTE]

Mukavaa, että tässä ketjussa on joku oikeasti itsepuolustuslajeihin perehtynyt, joka jaksaa avata näitä asioita. Nimim. mustalla vyöllä varustettu mieheni sanoo ihan samaa: ensisijaisesti juostaan karkuun, ja viimeisenä keinona tehdään jotakin, mikä aiheuttaa kipua muttei pysyviä vammoja. Oikeasti kamppailulajeihin perehtyneet ihmiset tietävät, miten herkästi ihminen voi mennä lopullisesti rikki.

Ja tosiaan on syynsä, miksi lapsille ei näitä asioita opeteta missään lajeissa.
 
Realistisemmalta se kuulostaa kuin että pikkuinen tyttö hakkaa pari isompaa poikaa äidin kuntonyrkkeilyopeilla.

Tietysti äiti voi itse kävellä mukana ja lyödä mojauttaa kiusaajia vahvemman oikeudella, mutta nykyaikana aika arveluttavaa. Omassa lapsuudessani erään kiusatun isä teki näin. Arvaa loppuiko kiusaus?
Muistan kun pari vanhempaa ja isompaa tyttöä kiusasi yhtä tyttöä ja lopulta äiti kävi avokämmenellä mojauttamassa molempia niin että mäiskähti. Häntä oli lapsuudessa kiusattu ja ilmeisesti tuli mitta täyteen.
Kiusaaminen loppui siihen ja isot tytöt pelkäsivät siitä lähtien tekemästä mitään. (olivat n.15v) Okei väärin, mutta kiusaaminen loppui ja....pakko sanoa että parempi noin kun ei muuten loppunut.
 
Hmm...
Muistan kun pari vanhempaa ja isompaa tyttöä kiusasi yhtä tyttöä ja lopulta äiti kävi avokämmenellä mojauttamassa molempia niin että mäiskähti. Häntä oli lapsuudessa kiusattu ja ilmeisesti tuli mitta täyteen.
Kiusaaminen loppui siihen ja isot tytöt pelkäsivät siitä lähtien tekemästä mitään. (olivat n.15v) Okei väärin, mutta kiusaaminen loppui ja....pakko sanoa että parempi noin kun ei muuten loppunut.
Tässä tapauksessa kiusaaminen paheni. Ja meille silminnäkijöille jäi ikuinen muisto, miten aikuinen mies hakkaa pienen pojan päätä seinään kunnes poika oksentaa.

Paljon kertoo se, että sama poika kiusasi minuakin, mutta nykyään koen enemmän vihaa tuota aikuista kohtaan.
 
Blue
[QUOTE="vieras";27879462]Ja sinä uskot, että jos joku lapsi menee lyömään toista ja toinen torjuu lyönnin, niin se toinen lapsi lopettaa?

:LOL:[/QUOTE]

Ja sinäkö uskot että pienet lapset osaavat selvittää kiusaamistilanteet keskenään järkevästi?

:LOL:
 
Muistan kun pari vanhempaa ja isompaa tyttöä kiusasi yhtä tyttöä ja lopulta äiti kävi avokämmenellä mojauttamassa molempia niin että mäiskähti. Häntä oli lapsuudessa kiusattu ja ilmeisesti tuli mitta täyteen.
Kiusaaminen loppui siihen ja isot tytöt pelkäsivät siitä lähtien tekemästä mitään. (olivat n.15v) Okei väärin, mutta kiusaaminen loppui ja....pakko sanoa että parempi noin kun ei muuten loppunut.
Tiedän yhden tapauksen, jossa pahasti ja pitkään kiusatun pojan isä kävi lopulta kertomassa kahden kesken pahimmille kiusaajille, että jos väkivalta hänen lastaan kohtaan jatkuu, hän ottaa itse samat otteet käyttöön. Tämä tehosi, isä osasi olla riittävän vakuuttava.
 
"Kifa"
Tiiru: mutta estikö tuo samoja tyttöjä kiusaamasta jotakuta toista? Ja millaisen kuvan antoi kaikille tilanteessa olleille lapsille siitä mikä on oikea tapa hoitaa asiat? Aivan, se voittaa joka lujimmin lyö. Tai jonka äiti/isä lyö.
 
Tässä tapauksessa kiusaaminen paheni. Ja meille silminnäkijöille jäi ikuinen muisto, miten aikuinen mies hakkaa pienen pojan päätä seinään kunnes poika oksentaa.

Paljon kertoo se, että sama poika kiusasi minuakin, mutta nykyään koen enemmän vihaa tuota aikuista kohtaan.
No tässä ei ollut kyse pienistä tytöistä vaan aikuisen kokoisista teineistä, eikä mistään päätä seinään -jutusta myöskään. Poski tuli punaiseksi ja äiti ärähti pahemman kerran ja kertoi mitä seuraavaksi tapahtuu jos ei tyttönsä kiusaaminen lopu. Ja ei en pidä sitä oikeana ja parhaana ratkaisuna, mutta loppuipahan kiusaaminen. : /
 
[QUOTE="Kifa";27879816]Tiiru: mutta estikö tuo samoja tyttöjä kiusaamasta jotakuta toista? Ja millaisen kuvan antoi kaikille tilanteessa olleille lapsille siitä mikä on oikea tapa hoitaa asiat? Aivan, se voittaa joka lujimmin lyö. Tai jonka äiti/isä lyö.[/QUOTE]

Tuskinpa vaan. En kai sellaista väittänyt, tämän tytön kiusaaminen nyt loppui siihen ja siinäpä se hyöty olikin. En mä sanonut että oli loistava ratkaisu ja kaikki olivat onnellisia sen jälkeen.
 
"Kifa"
Nykyään myös sekä vanhemmat että lapset itsekin ovat hyvin tietoisia oikeuksistaan joten se kiusaaja on äkkiä ruikuttamassa omille vanhemmilleen ja nämä vaatimassa korvauksia ja siinäpä sitten ollaan sana sanaa vastaan kun näillä kiusaamistilanteilla harvemmin silminnäkijöitä on - ja kyllä se yleensä maksaa joka enemmän voimaa on käyttänyt, vaikka se toinen miten aloitti.
 
"neela"
Itse olen sanonut omille lapsille että lyötäväksi ei tarvitse alistua. Ensin kerrotaan aikuiselle ja asiaa selvitellään mutta jos muu ei auta niin tempaise takaisin, mä kyllä selvitän asiaa sitten koululle jos muu ei auta.
Kiusaajat usein antaa periksi silloin jos vastus on liian kova.
 
Pahvi73
[QUOTE="vieras";27879073]kukin tekee mitä tahtoo,mut voi tytölles käydä viellä pahasti jos menee jotain lyömään takas,eikä tämä rupeekkaan itkee,niin sieltä voi ruveta sit iskuja satelee takas,nim.kokemusta omaava..siinä vaiheessa vika ei ole tytön vaan sinun joka rohkasi kokeilla takaisin lyömistä.[/QUOTE]

Eli parempi kärsiä kiusaamisesta seuraavat 10-15 vuotta? Jos ei koskaan ota mitään riskejä niin ei sitä mitään koskaan voitakaan.
 
pohdintaa
Alkuperäinen kirjoittaja Täydellisen epätäydellinen;27879598:
Kyllä lopettaa kun osaa torjua oikein eli ohjaa sen lyönnin voiman ojaan jolloin lyöjä menee lyöntinsä perässä sinne ojan pohjalle turpa edellä.

Ehkä elokuvissa näin. Tosiasiassa yleensä kun kiusaaja "menettää kasvonsa" kavereiden edessä kiusatun tehdessä näin niin tulos on pahempi löylytys.

Minusta tuntuu että kauhean moni on unohtanut millainen lasten maailma on. Et sinä voi keskustella järkevästi monenkaan lapsen kanssa koska yleensä eletään ihan eri ajatusmaailmoissa.

Pakoon juoksemisesta sen verran että toimii jos hyökkööjä on tuntematon eikä häntä luultavasti enää tapaa. Jos tapahtuu koulussa tai tutuissa ympyröissä saa nopeasti jänishousun maineen jota sitten muutkin tulevat tölvimään kun ei puolustanut itseään.

Pohjimmiltaan ihminen on eläin, laumaeläin. Lapsena kun yhteiskunta ei ole vielä kaikkea primitiivistä onnistunut karsimaan niin nämä viidakon säännöt ovat edelleen voimassa.
 
Pakoon juoksemisesta sen verran että toimii jos hyökkööjä on tuntematon eikä häntä luultavasti enää tapaa. Jos tapahtuu koulussa tai tutuissa ympyröissä saa nopeasti jänishousun maineen jota sitten muutkin tulevat tölvimään kun ei puolustanut itseään.
Koulussa pakoon juoksija saa tilaisuuden 'iskeä' takaisin myöhemmin ja tehokkaammin. Ei ole järkeä taistella altavastaajana, jos voi käydä apuvoimia (aikuisia) ja palata takaisin vahvempana.

Se on totta että monesti lyöminen laittaa kiusaajan vaihtamaan kohdetta, mutta se ei poista kiusaamista. Lisäksi joissain tapauksissa lopputulos on se, että kiusattu katsotaan kiusaajaksi ja taitava ärsyttäjä uhriksi. Jos toinen tönii yms ja tästä suivaantuneena kiusattu lyö huulen halki, niin voi olla että huuli halki oleva saa myötätunnon ja häntä uskotaan.

On voitto jos kiusaajasta tehdään lastensuojeluilmoitus. Jos taas koulu ei tue kiusaamisen lopettamista, niin silloin väkivalta saattaa jäädä parhaimmaksi vaihtoehdoksi.
 

Yhteistyössä