Lupasin pojalleni, että kirjoitan fysiikan ja kemian yo-kirjoituksissa keväällä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti palaa kouluun
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti palaa kouluun

Vieras
Poikani on nyt lukion kolmannella luokalla. Syksyllä koulunkäynti alkoi mennä päin prinkkalaa ja poika totesi lopettavansa koko touhun. Minä sitten siihen sanoin, että ei ole järkeä lopettaa lukiota viimeisenä vuonna. Puhelimme ja setvimme tätä asiaa ja puhuimme asian halki.

Tilanne on nyt se, että poika ei lopettanut lukiota, koska teki kanssani sopimuksen. Tämä sopimus on se, että minä kirjoitan tänä keväänä fysiikan ja kemian yo-kirjoituksissa. Minä siis täydennän omaa yo-tutkintoani.

Kirjat on ostettu ja kemian oppimäärä kahlattu läpi (kirjoja 5). Fysiikassa olen 2. kurssissa menossa (kirjoja 8). Kemian yo-koe on 22.3. ja fysiikan koe 13.3.

Haluan näyttää pojalleni, että sisulla mennään läpi vaikka harmaan kiven. Nyt mieltäni on alkanut kuitenkin askarruttaa se, että kerkeänkö minä opetella nämä asiat ennen koetta? Haluaisin kuitenkin kirjoittaa kokeista ainakin M arvosanan, vaikka poikani kiven kovaan väittää, että äitinsä siihen ei pysty.

On kuitenkin mukava ollut huomata, kuinka poikakin lukee yo-kokeisiin. Hän kirjoittaa myös kemian, mutta fysiikkaa ei. =)

Tsemppiä! Jos sinulla on hyvä laskurutiini jo valmiiksi, en usko että tulee ongelmia. Kiire tulee, ja itse jättäisin esim. fyssan 7 kurssin lukamatta. Ihana tsemppaja olet! Tärkeintähän tuossa on saada poika kunnialla maaliin :)

Ja saaneen vielä huomauttaa, että itse en ole käynyt lukiossa kuin ensimmäiset kurssit pakollisina. Kyllä sitä on laskeminen vuosien varrella ruostunut. Senpä takia aloitin opiskelun ja tämän projektini käymällä matematiikan asioita läpi.

Ja totta, tärkeintä tässä on se, että poika jaksaa panostaa kirjoituksiinsa. Haluaisin kuitenkin olla hyvä esimerkki ja näyttää hänelle, että projektin puolivälissä ei aleta ajatella että "nooh, ihan sama miten menee. ihan sama kunhan läpi vain pääsen". Eli en halua itse olla esimerkkiä näyttämässä siihen, että sieltä mennään mistä aita on matalin =)

animated-laughing-smiley-emoticon.gif
nyt sun pitäisi sitten vaan vielä päästä läpi. Ämmää et tule tuolla pohjalla saamaan.

Aikamoinen urakka, erityisesti fysiikan kokonaisuus oli jo 2000-luvun puolivälissä todella laaja (kun itse kirjoitin). Itse hankkisin niitä kirjoja joissa on koottuna menneiden yo-kokeiden kysymyksiä ja keräisin niihin vastauksia. Aika paljon kuitenkin keskittyvät samoihn aiheisiin.

Hyvä idea ja hienoa että jaksat yrittää. Kyllä sinä sisulla läpi pääset :) Tulethan sitten kertomaan arvosanasi tähän ketjuun? :D

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;27862860:
animated-laughing-smiley-emoticon.gif
nyt sun pitäisi sitten vaan vielä päästä läpi. Ämmää et tule tuolla pohjalla saamaan.

Jopas sinua naurattaa. Saatko kenties jotain tyydytystä tuosta moukkamaisesta ja lapsellisesta käytöksestäsi. Tai harmittaako sinua se, että et ole itse päässyt elämässäsi siihen pisteeseen, että jotain yhtä haasteellista olisit saanut aikaiseksi tehdä?

Ja ihan sinun harmiksesi voin sanoa osaavani kemian asiat suhteellisen hyvin. Minua vain jännittää se, että kerkeänkö fysiikan kaikki kirjat lukea ja sisäistää ennen koetta.

Oikein ihanaa jatkoa elämällesi ja toivon sydämestäni, että myös sinä yllättäisit itsesi jollain haasteellisella tekemisellä. Olipa se sitten vaikka uuden kielen opettelu tai jotain muuta.

Olisiko sinun mahdollista osallistua yo-kirjoitusten valmennuskurssille? Tai vaikka menisitte pojan kanssa yhdessä? Ainakin Eximia muistaakseni taitaa sellaisia järjestää.

Mulla on onneksi hyvä tilanne päällänsä sillä minun ei tarvitse käydä töissä :D Olen sairaslomalla koska liikavarpaani on juuri vasta leikattu. Tälläkin hetkellä makoilen sohvalla toinen sorkka yläilmoissa ja fysiikan kirja vieressäni. Ainakin aikaa pitäisi olla :DD

Mulla on onneksi hyvä tilanne päällänsä sillä minun ei tarvitse käydä töissä :D Olen sairaslomalla koska liikavarpaani on juuri vasta leikattu. Tälläkin hetkellä makoilen sohvalla toinen sorkka yläilmoissa ja fysiikan kirja vieressäni. Ainakin aikaa pitäisi olla :DD

Yhtä tehokasta siis kuin minulla. :D
Koitan tässä samalla laskea fy6 kertaustehtäviä. Mä oon hoitovapaalla, ja nuo lapsoset vähän haittaa opiskelua, muuten ei kerkiää hyvin.

[QUOTE="vieras";27863082]Yhtä tehokasta siis kuin minulla. :D
Koitan tässä samalla laskea fy6 kertaustehtäviä. Mä oon hoitovapaalla, ja nuo lapsoset vähän haittaa opiskelua, muuten ei kerkiää hyvin.[/QUOTE]

Saanko udella, että täydennätkö sinäkin yo-todistusta vai kuinka? =)

Joo, tänään tein, ettei lukeminen jää taivasteluksi. Palstalla oleilu kyllä on juurikin sitä taivastelua, mutta olen onneksi jo 6 tuntia lukenut tällekin päivälle.

Hyvä juttu :) Kyllä se siitä, kunhan lukusuunnitelmasta pitää kiinni. Tsemppiä kovasti!

Itse kirjoitin Otavan nettilukiosta ylioppilaaksi muutama vuosi sitten. Kyllähän ne kirjoituksiin lukemiset taisi keskittyä enemmän tämän kaksplussan selailuun ja kaikkeen muuhun yhtä tärkeään :D Jopa siivoaminenkin kuulosti mielekkäämmältä hommalta kuin ylppäreihin luku. Lukusuunnitelmankin taisin tehdä vain sen takia, että sitä väsätessä ei tarvinnut avata kirjoja...

Yhteistyössä