Vastustan pakkoruotsia vahvasti, mutta opiskelen itse alalla (kirjasto), jossa tulen luultavasti ruotsia joskus tarvitsemaan. Kirjoitin ruotsin lukiossa, vaikka se juuri silloin muuttui vapaaehtoiseksi ja kävin virkamiesruotsini ihan hyvillä mielin (oli muuten kiva opettaja) ja sain nelosen. Pinnistämällä olisi kyllä voinut saada vitosenkin, mutta tyydyn nyt tuohon neloseen. Joka tapauksessa huomasin, että ruotsin kieli alkaa jo sujumaan vähän kuin itsestään, ne alkeet on jo hallussa. Ja tulevaisuudessa saatan hyvinkin mennä jollekin kurssille ylläpitääkseni kielitaitoani.
Tunnen (tai ehkä enemmänkin tunsin, nykyään ei pidetä juurikaan yhteyttä) ruotsalaisia tyyppejä jonkun verran ja he kaikki ovat ihmetelleet pakkoruotsia. Heidän mielestään siinä ei ole mitään järkeä, että koko maa opettelee noin pientä kieltä.
Kertokaa nyt minulle ketä minä vihaan ja mikä henkilökohtainen agenda minulla on, kun näen pakkoruotsin järjettömyyden ja kannustan laajempaa kieltenosaamisen kirjoa Suomeen. Vaikka kyllä minä ymmärrän nuo henkilökohtaisuuksiin menevät argumentit, kun pakkoruotsin puolesta ei niitä järkiargumentteja ole, niin mitä muutakaan sitä voi tehdä kun haukkua "vastapuolta". Se minua ihmetyttää, että miksi kukaan haluaa väkisillä laittaa itsensä jollekin "vastapuolelle", kun aikuiset, järkevät ihmiset voisivat vaan keskustella asiasta ilman taistelua.
Olen muuten opiskellut myös latinan ja japanin alkeita, sekä kurssin espanjaa. Kielet on kiva juttu. Se on vaan harmillista, että kaikilla ei ole sitä hyvää kielipäätä ja heidänkin täytyy uhrata vuosikausia ruotsin opiskeluun, sen sijaan että saisivat tukiopetusta englannissa tai voisivat opiskella kieltä, johon olisi edes motivaatiota.
Eikä pakkoruotsi ole ainoa asia, joka on suomalaisessa opetussuunnitelmassa vialla. Mutta annan sellaisen vihjeen, että niihin muihin heikkoihin kohtiin ei kuulu "pakkomatematiikka". Ja noin muutenkaan en menisi perustelemaan mitään huonoa asiaa sillä, että joku muukin asia on huonosti, vaikka Suomihan on tunnetusti(?) tasaisen pahoinvoinnin maa.